تاریخ انتشار
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۴۴۰۱۸۷
معضلات باغداری در گچساران؛

باغ های لیموی آب توت گچساران زیر تیغ اره برقی / باغدار آب توتی: خلع ید پیمانکار طرح آبرسانی دشت مور فایده ای برای مردم ندارد، بزرگترین معضل ما آب است

۶
۲
چرا باغ های لیموی آب توت گچساران زیر تیغ اره برقی رفته است؟
کبنا ؛
روستای آب توت واقع در دهستان لیشتر گچساران، با 200 هکتار باغ، قطب باغداری شهرستان گچساران است، که هر ساله برای کارگران و افراد روستا اشتغال زایی خوبی داشته است، ولی متأسفانه به دلیل مشکلات کم آبی، به انجام نرسیدن طرح آبرسانی دشت مور و وجود دست دلالان، نبود صنایع تبدیلی، سردخانه و واحدهای آبلیموگیری، زحمت باغداران این روستا آنگونه که باید و شاید به ثمر نمی نشیند.  از سالهای پیش حرف طرح آبرسانی سد کوثر به دشت مور زده شده ولی این طرح به دلیل نبود بودجه به سرانجامی نرسیده است.
به گزارش کبنا نیوز، وقتی که محصول لیمو در گچساران و باشت زیاد می شود، کیفیت خوبی دارد و می توان سرمایه گذاری خوبی روی آن کرد، متأسفانه بدون سرمایه گذاری و بدون فکر مسئولان، این محصولات به ثمر نمی نشیند، و اینگونه می شود که باغداران روستای آب توت درختهای لیموی خود را زیر تیغ اره برقی می برند.

حیدری نماینده باغداران روستای آب توت در خصوص مشکلات تولیدات محصول لیمو در گچساران در گفت و گو با خبرنگار کبنا گفت: شنیدن کی بود مانند دیدن، ما همین مشکل را در مورد زیتون ها داشتیم، پارسال اره برقی گذاشتند و تمام زیتون ها را بریدند، الان نوبت لیموها است، چون بازار فروش خوبی نداشتند و دخل و خرجشان به هم نمی خورد.
حیدری اظهار کرد: چند روز پیش درخت های یکی از باغ ها را درآوردند، 500 درخت داشت، بقیه هم همین کار را می کنند.
حیدری در پاسخ به اینکه «چرا درخت ها را از بین می برند»، گفت: امسال حساب و کتاب کردند و دیدند که پرتقال و نارنگی حداقل اگر قیمتش کمتر باشد ولی راحتتر برداشت محصول می شود، راحتتر به بهبهان و اهواز می رود. لیمو اگر یک روز ماند خراب می شود.
هر سال صادرات لیمو بود، راحتتر از مرز رد می شد، امسال نمی دانیم دولت تغییر کرده یا بخاطر کرونا این مسائل پیش آمده، ولی کسی به جز دلال سودها را نمی برد. باغدارها سودی نمی برند.
وی گفت: دلال نشسته توی مغازه اش، بار ده تن بیاید، یک تن بیاید، فرقی برایش نمی کند، بدون استهلاک، بدون باربری، بدون سرما و گرما و زحمت باغداری، سودش را می برد. شیره را آنها مکیدند.
وی گفت: من 70 اصله داشتم، 13 و نیم میلیون تومان کارگری اش شد، 58 میلیون تومان فروش داشت، 7 میلیون خرج باربری داشت.
حیدری اظهار کرد: بزرگترین باغدارمان امسال 100 میلیون فروخت، درحالی که سال گذشته 800 میلیون فروخت. فقط 60 میلیون تومان کارگری اش شده بود، خودش ماشین هم داشت و لیمویش را به آبادان برد، نزدیک مرز بود و راحت فروخت. حالا چه تغییر و تحولاتی صورت گرفته و این مشکلات پیش آمده است!
حیدری در خصوص مشکلات باغداران آب توت در خصوص اینکه «مردم آب توت به سمت باغداری رفته اند» گفت: اولین مشکل ما بی آبی است. 5 حلقه چاه آهکی داشتیم که 3 چاه خشکیده است، دو چاه دیگر هم خیلی آب ندارند، زمان نماینده قبلی کارهایی می کرد، کارهای خوبی می کرد، و بالاخره مشکلمان هر طوری که بود رفع می شد. این درخت ها نان مردم است. مردم الان دامداری دارند ولی آنطور که باشد نیست و کم شده، مردم به سمت باغداری رفته  اند.
حیدری بیان کرد: قطب باغداری را در این منطقه داریم، از نظر کیفیت بهترین محصول لیمو، پرتقال، و نارنگی را دارند.
آب توت مدت زیادی متروک بود ولی مردم چند سالی می شود که دوباره مهاجرت معکوس به روستا داشته اند و این نشاندهنده این است که مردم علاقه به تولیدات کشاورزی و باغداری دارند، حیدری می گوید: مردم اینجا همگی شاغل هستند، و شهرنشین هستند، ولی به دنبال پشت میز نشینی نیستند، در روستا اشتغال زایی زیادی شده بود. از شهرستان کهگیلویه، گچساران، نیروهای افغانی، روزانه چند صد نفر در 200 هکتار باغ مشغول به کار بوده اند. 
وی به مشکل طرح آبرسانی دشت مور اشاره کرده و افزود: لیمو هم نباشد، آنقدر مردم در این کار خبره شده اند، می توانند خودشان کار انجام دهند و بازاریابی شان را انجام دهند. حرف طرح دشت مور را بیشتر از 20 سال است که می زنند ولی به سرانجام رسیدن آن عزم زیادی می خواهد.
حیدری در پاسخ به اینکه «نماینده چقدر پیگیر بوده است» گفت: نماینده جدید کمتر از یک ماه پیش اینجا آمده است، قول هایی داده اند، ولی این خط لوله و طرح آبرسانی دشت مور مشکلش با این قول ها فکر نمی کنم حل شود، امیدواریم که کاری بکنند.
حیدری گفت: قصد داشتند پیمانکار را خلع ید کنند، ولی آیا با خلع ید شود کار انجام می گیرد؟ خلع ید نه دردی از ما دوا می کند و هم اینکه پیمانکار راحت می شود، اینها باید پیمانکار را حمایت کنند، سنگ جلوی پایش را بردارند تا کار انجام بگیرد، وگرنه خلع ید فایده ای نه برای ما دارد و نه برای طرح آبرسانی.
وی اظهار کرد: تنها معضل ما فعلا آب است.

خبرنگار: سیده زهرا حسینی فر
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
چند سال پیش از این روستا بازدیدی داشتیم. همه خوشحال و بارها از این روستا به عنوان یک کارشناس کشاوزی مثال می زدم این خبر ناراحت کننده بود
دیارم دشت مور
Iran, Islamic Republic of
اززمانی که باغات روستایی آبتوت احداث شدند تمامی اعضای خانوادهای این روستا مشغول بکار میباشند واکثرادارای مدرک لیسنانس فوق دیپلم میباشند وهمه افراد این روستا تحت پوشش بیمه باغداری بیمه تامین اجتماعی میباشند وازسال ۸۵تاکنون هیچ گونه مهاجرتی به شهر نداشنه اند واکثر کارگران مورد نیاز خود را از روستاهای همجوار تامین میکنند وفروش میوه های خود را درگچساران بهبهان اهواز ابادان اصفهان صادر میکنند و تا الان مبالغ های زیادی وام های کلان از بانک کشاورزی دریافت کرداه ند که میشه گفت از لحاض مشتری های خوش حساب واعتباری میباشند وبه دنبال کارهای دولتی استخدام وووووو نبوده اند فقط هدفشان گسترش باغات وکشاورزی میباشد نیاز است مسولین همت کنند مشکل اب این باغات رت تامین کنند
ظفر اسلامی
Iran, Islamic Republic of
سلام ما دیلیا هم در دشت دالون دیل همین مشکل که آقای حیدری فرمودنند داریم .
جناب دکتر تاجگردون برای آبیاری دشت دالون مجوزهای لازم و بودجه هم گرفته بود اما بعد از خلعید از نماینده گی همه چی ول شد حتی تونل دیل که به نیمه کار رسیده بود کلا تعطیل و پیمانکار وسایلش هم بار زدو برد .
امیدوارم نماینده و مسئولین شهرستان تلاش بیشتری برای روستاها نمایند هر چند دگه حل این معضل ها برای روستا نشینان به یاس تبدیل شده و چون حمایتی نمی بینند تنها راه حل را اره برقی میدونند . واسلام .
ابتوت
Iran, Islamic Republic of
با سلام عرض سلام خسته نباشی خدمت جناب قلندری ممنونم از گزارش خوبتون روستای ابتوت از نظر کشاورزی در منطقه دشتمور همیطور شهرستان و استان و کشور جز محدودترین روستایی هستش که از نظر قطب کشاورزی و دامپروری بدون هیچ گونه حمایتی روی اوارده هست در سال1381توسط دولت جهاد سازندگی چاهایی احداث شد و تحویل مردم داده شد که متاسفانه در این20سال اخیر جز در دوره 8ساله تاجگردون کسی درد مردم رو نفهمید و انتظار میرود از دولت انقلابی رئیسی که با این حمایت امده که گشایشهایی برا مردم ایحاد بشه که میشود گشایش اولش رو ما کشاورزان حس کرده باشیم که بله برای مردم گشایش بود برای کشاورزان بن بستی که در این چند سال سابقه نداشته است که قیمت لیمو ترشی با احتساب کارگر سم کود کرایه انبار داری با کشاورز کیلویی15هزارتومن میفته چرا باید کیلویی 5000هزارتومن به فروش برسه آیا این بود گشایش ایا کشاورزان دامداران تولید کنندگان در این گشایش سهمی نباید داشته باشند و ایا اینا همش هست شعارهای تو خالی واقعا ما امیدواریم مسولین محترم به خود بیایند تلاش کنند .درسته شعار میدهند رفع معضلات بیکاری شعار انان میباشد ایا میتوانند و معضلی بزرگتر از این هست که بیش از 100خانواده و بالغ بر هزار نفر نفر به صورت مستقیم و هزار نفر غیر مستقیم مشغول بکار هستند نمیشود این معضل رو حل کرد آیا باغات روستای آبتوت از لحاظ اشتغال بیشتر واز لحاظ تولید بیشتر از پتروشیمی گچساران که در اون منطقه هستش درامد و اشتغال ندارد که هزاران میلیارد هزینه در آن میشود به امید اینکه در اینده 400الی 500نفر مشغول بکار شوند بنظر ما باید اصلاحی در این کشور صورت گیرد و روستای آبتوت الگویی باشد برای مسولین و مقایسه آن با شرکتهای دیگر.پتروشیمی .باغات آبتوت.
Iran, Islamic Republic of
خود دشت لیشتر اراضی واگذاری جهادکشاورزی بالای اتوبان گچساران به بهبهان هم متاسفانه فاقد آب هست مسولین دست بالا بزنن
ابراهیم زراعت کیش
Iran, Islamic Republic of
واقعا منطقه بویراحمد گرمسیر همیشه مظلوم بوده و هیچ نماینده ای تا حالا کار خاصی تو این منطقه نکرده.
صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
1