تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۳۹
کد مطلب : ۴۳۹۷۵۰
نشست گفت و گوی ویژه خبری

تشریح دستاوردهای سفر ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد

۰
تشریح دستاوردهای سفر ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛نشست گفت و گوی ویژه خبری در خصوص تشریح دستاوردهای سفر ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور، احمدزاده استاندار کهگیلویه و وبویراحمد و ارتباط تلفنی جواد اوجی وزیر نفت برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز، شنبه (10 مهرماه 1400) معاون اجرایی رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که چرا استان کهگیلویه و بویراحمد برای سفر استانی رئیس جمهور انتخاب شد، گفت: یکی از محورهای اساسی کار دولت و رئیس جمهور، بحث اجرای عدالت است. اجرای عدالت اقتضا می کند که توازنی ایجاد شود. برخی استان های ما مولفه ها و شاخص های توسعه کمتر از میانگین کشوری را دارند. لذا رئیس جمهور دستور دادند که استان های کمتر توسعه یافته سفر شود برای اینکه شکاف های ایجاد شده ترمیم پیدا کنند و به یک تعادل نسبی برسیم.
صولت مرتضوی در پاسخ به اینکه هیئت همراه چگونه انتخاب می شوند؟ اظهار کرد: ما با مسئولین استان نشست هایی را برگزار می کنیم و محورهای مشکلات را بررسی می کنیم، در محورهایی که مشکلات بیشتری وجود دارد، وزیر به عنوان نماینده دولت در جلسات شورای اداری و در میان مردم حضور پیدا می کنند، معضلات صورتجلسه می شود.

مرتضوی در پاسخ به اینکه «قسمت جنوبی کهگیلویه و بویراحمد بسیار نفت خیز است و در سفر اخیر نیز به توسعه میادین نفتی پرداخته شد، توضیح بفرمایید؟» گفت: هم نسبت به توسعه میدان و هم افزایش برداشت و آغاز مطالعات جدید پیرامون ذخایر جدید نفت وگاز اتخاذ تصمیم شد. تصمیم بر این شد که پتروشیمی گچساران و دهدشت نیز با قوت کار خود را به اتمام برساند، دولت موظف است تسهیلات لازم را ایجاد کند، و جایی که نیاز است از وزارت نفت بودجه تزریق شود. ویژگی دو طرح این است که هر کدام بالاتر از 2000 فرصت شغلی ایجاد می کند.
وی افزود: نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد از میانگین کشوری بالاتر است و با آبگیری دو سد چمشیر و سد تنگ سرخ اشتغال کشاورزی نیز ایجاد می شود و تعادل بخشی در افزایش اشتغال و کاهش بیکاری صورت می گیرد.
اوجی وزیر نفت در خصوص پتروشیمی یک میلیون اتیلنی گچساران گفت: با توجه به پروژه های پتروشیمی، پتروشیمی گچساران خوراک اتان را از بیدبلند دریافت می کند، پیشرفت پروژه 87 درصد است، مشکلاتی دارد که مرتفع می شود. قول می دهم که شهریورماه سال آینده به بهره برداری برسد.
اوجی اظهار کرد: این پتروشیمی سالانه یک میلیون و 200 هزار اتیلن تولیدی خواهد داشت. پتروشیمی 300 هزار تنی پلی اتیلن نیز 25 درصد پیشرفت دارد، و در سال 1402 بهره برداری خواهد رسید. پتروشیمی پلی اتیلن سوم توسط هولدینگ خلیج فارس شروع خواهد شد، بنا داریم که بخشی از این یک میلیون و 200 اتیلن را به پتروشیمی دهدشت و همچنین به غرب کشور بدهیم، مقدور است که سرمایه گذاران ورود کنند و پتروشیمی های دیگری نیز در استان تأسیس شود، چون خوراک آنها تأمین است.
وی گفت: بالغ بر 13 درصد از مخازن نفتی در کهگیلویه و بویراحمد است که 620 هزار بشکه تولید دارد، که روزانه 40 هزار بشکه نیز با طرح هایی که در سه مخزن داریم، افزایش تولید خواهیم داشت.
مرتضوی در خصوص سدهای استان گفت: یکی از مهمترین اولویت های سفر اتمام طرح های نیمه تمام است. اولویت سفر اتمام سد چمشیر و تنگ سرخ است. سد چمشیر یکی از بزرگترین سدهای کشور است که ظرفیت 2 میلیارد و 200 هزار مترمکعب ظرفیت آبگیری دارد. مقرر شد اعتبارات لازم برای این طرح تأمین شود.
پروژه دوم تنگ سرخ است که بخش اعظمی از آب یاسوج، و بخشی از آب شیراز را تأمین می کند، بعد از 8 سال، 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. رئیس جمهور دستور دادند که تمهیدات لازم صورت گرفته تا دو سال آینده پروژه به اتمام برسد.
سد آبریز دهدشت نیز تصمیماتی گرفته شده، با تنظیم تخصیص ها، عملیات اجرایی این سدها در سال جاری شتاب پیدا کند. بخشی از پروژه ها نیز در بودجه سال آینده درنظر گرفته خواهد شد.

مرتضوی در خصوص کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حوزه آب و خاک و کشاورزی 52 طرح مورد بررسی قرار گرفت، استان رتبه سوم را در پرورش شیلات دارد، احداث سد ها به توسعه شیلات و هم کشاورزی و هم فراوری گیاهان دارویی کمک خواهد کرد. 500 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت های طیور اختصاص داده شد. وزیر جهاد کشاورزی برنامه های خوبی را طراحی کرده اند و در دستور کار قرار گرفته است.
احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سد چمشیر در شرق دوگنبدان در حال احداث است، امیدواریم قبل از سال جدید به بهره برداری برسد، این سد بالغ بر 100 هزار هکتار زمین کشاورزی را زیر کشت می برد، برای سه استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر سد تأثیرگذاری است و دشت امام زاده جعفر گچساران نیز زیر کشت می برد.

وی در پاسخ به اینکه موانعی از جمله اینکه «باغات منطقه زیر آب سد تنگ سرخ می رود»، گفت: در خصوص اختلاف قیمتی که باغداران نسبت به آن اعتراض کرده اند، رئیس جمهور دستور داده اند که حقی از کسی نباید تضییع شود .
مرتضوی در خصوص پروژه های بهداشت و درمان گفت: در حوزه بهداشت و درمان 14 طرح به تصویب رسید. احداث پایگاه انتقال خون استان تصمیم گیری شد که تا پایان سال تکمیل شود. بیمارستان 32 تخت خوابی لیکک، بیمارستان 32 تخت خوابی چرام، بیمارستان 32 تخت خوابی سی سخت، بیمارستان 32 تخت خوابی لنده،تکمیل شود و همچنین تصمیم برای تسریع در صدور مجوز برای احداث بیمارستان 32 تخت خوابی چرام گرفته شد.
مرتضوی در خصوص نگاه ویژه رئیس جمهور به سی سخت گفت: از تعداد 4599 واحدی که خسارت دیده بودند، خسارت کامل و جزئی، اقدامات خوبی صورت گرفته. از کل واحدها، 1699 واحد تکمیل شده است. دستور موکد داشتند که تا فصل سرما بخش اعظمی از کسانی که در حال احداث ساختمان خود هستند، سکنی بگزینند.

مرتضوی در خصوص ازدواج و مسکن جوانان گفت: از یک میلیون واحد مسکونی مقرر شد 9 هزار واحد مسکونی ظرف یکسال آینده باید تأمین زمین شود و عملیات اجرایی آغاز و تکمیل شود. 700 میلیارد تومان برای تسهیلات مسکن جوانان پیش بینی شد.  
بالغ بر 10 هزار فرصت شغلی خانگی توسط سه دستگاه حکومتی ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان ایجاد خواهد شد، تسهیلات ارزان قیمت به جوانان جویای کار پرداخت می شود.
به گزارش کبنا، وی در خصوص اینکه در سفرهای استانی سازوکارنامه نگاری ها و ارتباطات مردمی به چه شکلی است؟ گفت: مدیران مرکز ارتباطات مردمی، نظارت و بازرسی، رسیدگی به شکایات دفتر ریاست جمهوری، پاسخگوی مراجعات مردمی هستند. در سفرهای استانی، تیم هایی از استان در میان مردم حضور پیدا می کنند، شکایات مردم احصا می شوند. از سامانه های 111 و 6133 و سامانه سامد، مردم می توانند با نهاد ریاست جمهوری ارتباط برقرار کنند.

احمدزاده استاندار در خصوص ظرفیت گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد زیبایی های طبیعی و نعماتی زیادی دارد، اجرای 34 طرح زیربنایی گردشگردی برای استان درنظر گرفته شد، همچنین پارک آبی یاسوج نیز مورد توجه قرار گرفت.
مرتضوی در خصوص «نحوه پیگیری مصوبات» گفت: در حوزه معاونت اجرایی، بصورت دوره ای درصد پیشرفت مصوبات را ارزیابی و تقدیم رئیس جمهوری می کنیم، چنانچه دستگاهی پیگیری نکرده باشد تذکر لازم داده خواهد شد.
وی در خصوص «چگونگی تخصیص اعتبارات» گفت: تخصیص بودجه ها بصورت صددرصدی خواهد بود و از لایجه بودجه 1401 و همچنین مقداری هم از نهادهایی مثل بنیاد مستضعفان و ... تأمین خواهد شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

حمله سیدناصر حسینی‌پور به مدیر عامل نفت و گاز گچساران / آقای وزیر محترم نفت، اجازه ندهید مجموعه‌های فنی سیاسی شوند (+ فیلم)

حمله سیدناصر حسینی‌پور به مدیر عامل نفت و گاز گچساران / آقای وزیر محترم نفت، اجازه ندهید مجموعه‌های فنی سیاسی شوند (+ فیلم)

برای یک بار به مدیر عامل نفت و گاز گچساران نه زنگ زدم و نه او به من زنگ زده است. نه من ...
جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

بالاخره زمان خداحافظی او با جام‌جم فرا‌رسیده و ظاهرا علی عسگری باید با اتاق ریاست صداوسیما ...
‌وزیر بی‌اختیار؟

‌وزیر بی‌اختیار؟

نماینده مردم طبس درباره جزئیات طرح صیانت از فضای مجازی و همچنین اینکه گفته می‌شود این ...
1