کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گروه ورزش

صعود دختران «ايراندوست»

4 مهر 1400 ساعت 12:13

تيم ملی فوتبال زنان ايران با برتری مقابل اردن در ضربات پنالتی برای نخستين‌بار موفق شد جواز حضور در جام ملت‌های آسيا را به دست آورد.


تيم ملي فوتبال زنان ايران با برتري مقابل اردن در ضربات پنالتي براي نخستين‌بار موفق شد جواز حضور در جام ملت‌هاي آسيا را به دست آورد.
ظهر ديروز (شنبه) تيم ملي ايران در دومين رقابت از مسابقات انتخابي جام ملت‌هاي آسيا به مصاف اردن رفت. دو تيم در نخستين بازي خود صاحب پيروزي پنج بر صفر مقابل بنگلادش شده بودند. در ابتدا اعلام شد كه در صورت تساوي دو تيم اين اردن خواهد بود كه به دليل رنكينگ بهتر در جدول رده‌بندي فيفا راهي دور بعد مي‌شود اما ساعاتي مانده به پايان بازي اين خبر تكذيب و اعلام شد كه در صورت تساوي ضربات پنالتي تيم صعود‌كننده را مشخص خواهد كرد.
اين مساله احتمالا استراتژي مريم ايراندوست سرمربي تيم ملي را عوض كرد و او تيمش را با حالتي تدافعي‌تر وارد زمين كرد، چراكه اردن يكي از تيم‌هاي خوب اين دوره از رقابت‌ها و رقيب مستقيم ما به حساب مي‌آمد كه با تداركي عالي راهي مسابقات شده بود. آنها همچنين از وجود بازيكني به نام ميسا جباره بهره مي‌گرفتند كه در ليگ فرانسه بازي مي‌كند و در جدول گلزنان ملي با دايي و رونالدو رقابت دارد!
در نيمه نخست بازي بيشتر دراختيار اردن بود. اين تيم موقعيت‌هاي خوبي را هم روي دروازه ايران خلق كرد، اما موفق به گلزني نشد. اما مهم‌ترين صحنه نيمه نخست در دقيقه ۳۸ روي موقعيت كرنر براي ايران به دست آمد و مليكا متولي مي‌رفت دروازه اردن را باز كند كه جباره، ستاره اردني‌ها توپ را از روي خط دروازه بيرون كشيد تا بهترين موقعيت بازي براي ايران از دست برود. نيمه نخست با تساوي بدون گل به پايان رسيد.
در نيمه دوم شرايط كمي متفاوت شد و شاگردان مريم ايراندوست بيشتر به ميدانداري روي آوردند. اردن هم نسبت به نيمه اول كمتر ريسك كرد تا دو تيم در شرايطي برابر كار را ادامه دهند. درنهايت هيچ كدام از دو تيم نتوانستند دروازه ديگري را باز كنند تا بازي بعد از ۹۰ دقيقه بدون گل به اتمام برسد. بعد از اين نوبت به ضربات پنالتي رسيد. در ضربات پنالتي بازيكنان ايران هر چهار ضربه خود را تبديل به گل كردند، اما درخشش اصلي با دستان چسبناك زهره كودايي رقم خورد. دروازه‌بان تيم ملي ايران موفق شد پنالتي‌هاي دوم و چهارم اردني‌ها را مهار كند تا ايران در مجموع ۴ بر ۲ برنده اين بازي نفسگير لقب بگيرد و به عنوان صدرنشين گروه G رقابت‌هاي انتخابي جام ملت‌هاي آسيا براي نخستين‌بار جواز حضور در دور پاياني را به دست آورد.
لحظه‌اي كه كودايي پنالتي بازيكن اردن را گرفت و دختران ملي‌پوش ايران غرق در شادي به سمت او دويدند بدون شك به عنوان يكي از لحظات تاريخي فوتبال ايران به ثبت خواهد رسيد. لحظه‌اي كه مي‌توان از آن به عنوان لحظه رسيدن به يك روياي بزرگ ياد كرد. رويايي كه فوتباليست‌هاي ايران با وجود همه سختي‌ها و مشكلات موفق شدند به آن دست پيدا كنند.
تيم ملي فوتبال زنان ايران در شرايطي موفق شد جواز حضور در جام ملت‌هاي آسيا را به دست آورد كه تا چند ماه قبل به مدت دو سال و نيم در تعطيلي كامل به سر مي‌برد و حتي از رنكينگ فيفا هم حذف شده بود. با اين حال با آمدن عزيزي‌خادم و اضافه شدن مريم ايراندوست به عنوان سرمربي و برگزاري يك اردوي قابل قبول اين تيم توانست به شرايط مسابقه‌اي برسد. البته هنگام اعزام تيم ملي به تاشكند براي حضور در مسابقات برخي با گير دادن به لباس متحدالشكل اين تيم حاشيه‌هايي بي‌دليل به وجود آوردند.
با وجود همه اين مسائل تيم ملي زنان ايران توانست براي اولين‌بار در تاريخ فوتبال كشور به مرحله پاياني جام ملت‌هاي آسيا راه پيدا كند. اين رقابت‌ها سال آينده در كشور هندوستان برگزار مي‌شود و تاكنون كشورهاي هند، ژاپن، استراليا،چين، كره‌جنوبي، فيليپين و ايران موفق شدند جواز حضور در اين تورنمنت را به دست آورند. طبق تقويم مسابقات از ۲۰ ژانويه يعني سي‌ام دي ماه همين امسال آغاز مي‌شود و اين يعني تيم ايران براي آماده‌سازي كمتر از چهار ماه زمان دارد. فدراسيون فوتبال بايد همان‌طور كه در سه ماه گذشته از اين تيم حمايت كرده كار را ادامه دهد تا تيم زنان ايران حضوري شايسته در اين رقابت‌ها داشته باشد. باتوجه به اينكه تيم فوتبال و فوتسال مردان و تيم فوتسال زنان ايران قدرت اول آسيا به حساب مي‌آيند در اين ميان تنها جاي قدرت‌نمايي تيم ملي فوتبال زنان به چشم مي‌آمد. حال با صعود دختران ايران مي‌توان اميدوار بود كه به زودي فوتبال مردان و زنان ايران از هر حيث اقتدار خود را بر آسيا ديكته كنند.


کد مطلب: 439447

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/439447/صعود-دختران-ايراندوست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1