تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۴۳۸۱۷۹
گزارش کامل صبح چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی؛

مُهر تأیید کمیسیون آموزش بر برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم/ موافقان و مخالفان «زلفی‌گل» چه گفتند؟

۰
مُهر تأیید کمیسیون آموزش بر برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم/ موافقان و مخالفان «زلفی‌گل» چه گفتند؟
کبنا ؛چهارمین روز و هفتمین جلسه بررسی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم دقایقی پیش آغاز شد.
به گزارش کبنا، جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه 2 / شهریور ماه / 1400) مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف جهت ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شروع شد.

بخوانید: 

روز اول بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی

روز دوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی پ


جزییات روز سوم بررسی وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی


تاکنون صلاحیت ۱۱ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح و راه و شهرسازی بررسی قرار گرفته است.
حسین باغ‌گلی؛ وزارت آموزش و پرورش، عیسی زارع پور؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات، حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات، سیداحسان خاندوزی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی، حسین امیرعبداللهیان؛ وزارت امور خارجه، بهرام عین‌اللهی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت الله عبدالملکی؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدجواد ساداتی نژاد؛ وزارت جهادکشاورزی، امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری، امیر سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، رستم‌ قاسمی؛ وزارت راه و شهرسازی، سیدرضا فاطمی امین؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمدعلی زلفی‌گل؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمد مهدی اسماعیلی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد وحیدی؛ وزارت کشور، سیدعزت الله ضرغامی؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، جواد اوجی؛ وزارت نفت، علی اکبر محرابیان؛ وزارت نیرو و سید حمید سجادی هزاوه؛ وزارت ورزش و جوانان.
بنا بر این گزارش، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی جهت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم صبح امروز (سه‌شنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و بررسی صلاحیت سید رضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

موافقت کمیسیون‌های صنایع و اقتصاد با برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت
کمیسیون‌های صنایع و اقتصاد مجلس شورای اسلامی صلاحیت «فاطمی امین» را برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت تأیید کردند.
روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون متبوع خود در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد.
 وی با اشاره به برنامه‌های ارائه شده از سوی گزینه پیشنهادی وزارت صمت، گفت: اصلاح ساختار تولید و تجارت، ارتقای همکاری‌های بین بنگاهی، اصلاح ساز و کارهای بازار و تنظیم بازار، افزایش صادرات و پشتیبانی و رفع موانع تولید از مهمترین برنامه‌های فاطمی امین است.
 سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: علاوه بر این گزینه پیشنهادی وزارت صمت، ۳۶ پروژه تحولی را در برنامه‌های خود آورده است که شامل پروژه تحول و هماهنگی بین صنایع کشور و پروژه‌های تکمیلی و آمایشی است و از نظر این کمیسیون برنامه‌های ارائه شده از نظر کارآمدی تحول گرایی و توجه به پیشرفت شتابان فردی مناسب است. 
عباسپور با بیان اینکه فاطمی امین سابقه خوبی هم در وزارت صمت و دیگر بخش‌های کشور دارد، گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با احکام و اسناد بالادستی منطبق و همسو است و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اکثریت مطلق آرا صلاحیت وی را برای تصدی وزارتخانه صمت مورد تأیید قرار دادند. 
در ادامه جلسه غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم گزارش کمیسیون متبوع خود در مورد صلاحیت سیدرضا فاطمی امین را قرائت کرد.
 وی گفت: اصلاح نظام قیمت گذاری، مدیریت بازار ارز، تقویت بازارهای صادراتی کشور، تسهیل‌گری فعالیت بنگاه‌ها و بخش خصوصی و اصلاح مالیات واحدهای تولیدی از مهمترین برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی صمت است.
 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت را بررسی کرد که این برنامه‌ها از نظر ما در سطح قابل قبول است و با اسناد بالادستی هم انطباق دارد و با توجه به برنامه‌های ارائه شده و سوابق علمی و اجرایی، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اکثریت آرا، فاطمی امین را به عنوان گزینه مقبول وزارت صمت مورد تأیید قرار دادند.
 مرحبا تاکید کرد: انتظار ما از گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که در صورت کسب رأی اعتماد قوانین معطل مانده در بخش اقتصادی را اجرایی کند و در راستای ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل جهت افزایش صادرات گام بردارد.

   

برنامه «فاطمی‌امین» برای وزارت صمت انشائی است نه اجرایی
نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه فاطمی امین انشائی است نه اجرایی، گفت: در برنامه او هیچ سازوکار اجرایی وجود ندارد و همچنین ناامید کننده است.
اردشیر مطهری نماینده گرمسار در مخالفت با فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: این وزارتخانه مرد میدان می‌خواهد. امروز فردی به مجلس معرفی شده که برای تأمین کالاهای اساسی و تنظیم بازار هیچ برنامه عملیاتی ندارد. با انتخاب فاطمی امین مطالبه اصلی مردم که تأمین کالاهای اساسی و کنترل قیمت‌هاست، بر زمین خواهد ماند و موجب ناامیدی مردم از دولت مردمی می‌شود.
 وی تصریح کرد: امروز قیمت سیمان از ۳۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. در شرایط بحران مردم برای تأمین کالاهای اساسی و دارو باید در صف باشند. فاطمی امین برای برگردان قیمت سیمان و میلگرد به قبل از بحران خاموشی‌ها چه برنامه‌ای دارد؟
 نماینده مرم گرمسار در مجلس، فاطمی امین را فاقد روحیه اجرایی خواند و تأکید کرد: اقدامات فاطمی امین در آینده موجب تشویش اذهان مردم خواهد شد که نمایندگان مجلس باید پاسخگو باشند.
 مطهری برنامه‌های فاطمی امین را انشایی و نه اجرایی خواند و تصریح کرد: برنامه کوتاه مدت فاطمی امین ناامید کننده است. چطور می‌توانید با ارز ۴۲۰۰ تومانی روی این میراث منحوس دولت گذشته کار کنید؟ چرا برنامه خود را در خصوص ارز جهانگیری اعلام نکردید؟ می‌دانید به چه کالاهایی ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد؟ 
وی با بیان اینکه ۸ میلیارد دلاری که دولت مجوز واردات کالاهای با ارز دولتی داشت در حال پایان است، اظهار داشت: وزیری که برای ارز ۴۲۰۰ تومانی برنامه‌ای نداشته باشد، نمی‌تواند کاری انجام دهد. زیرا مهمترین مشکل صنایع امروز نرخ ارز است.
 نماینده مرم گرمسار در مجلس افزود: برای هدایت نقدینگی، کرونا، تحریم و دلار جهانگیری هیچ برنامه‌ای از سوی وزیر پیشنهادی صمت ارائه نشده است. به جای آن در برنامه‌هایش از ایجاد ده‌ها سامانه صحبت کرده است اینجا سامانه راهکار نیست بلکه مشکل بر مشکلات می‌افزاید.
 مطهری ادامه داد: اعلام کرده‌اید ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای پروژه‌های نیمه تمام انجام خواهید داد که سه میلیون شغل ایجاد می‌کند، این حجم سرمایه گذاری بیشتر از نقدینگی در گردش است، چگونه می‌خواهید تأمین کنید؟ 
وی با اشاره به اینکه پروژه‌های نیمه تمام مربوط به سالهای قبل از سال ۹۰ هستند و صرفه اقتصادی ندارند، تاکید کرد: راه اندازی این پروژه‌ها نه تنها ارزش افزوده ندارد، بلکه موجب افزایش زیان انباشته خواهد شد. سرمایه گذاری با این حجم بالا بر روی پروژه‌هایی که فقط به دلیل پیشرفت فیزیکی در اولویت است، دور از عقلانیت است. وعده اشتغال شما قابل تحقق نیست.
 نماینده مردم گرمسار در مجلس بیان کرد: وزیر صمت در برنامه‌هایش در مورد مالیات و ارز صحبت کرده است. این در حالی است که این موضوعات مربوط به وزارت اقتصاد است. وزارت صمت، معاونت برنامه ریزی نیست و میدان عمل است و روحیه اجرایی می‌خواهد.
 مطهری اظهار داشت: وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود اعلام کرد می‌خواهد مجوزهای کسب و کار را ساماندهی کند. جهت اطلاع، این کار وظیفه وزیر اقتصاد است.
 وی افزود: فاطمی امین اعلام کرده که ظرف دو سال کشور را از درآمد نفتی بی نیاز می‌کند. عبور از خام فروشی مطالبه رهبری انقلاب است. بخش معدن همپای نفت قابلیت ارز آوری دارد اما در برنامه‌های شما جایگاهی ندارد. 
نماینده مرم گرمسار در مجلس با اشاره به نطق وزیر پیشنهادی اقتصاد مبنی بر حذف قیمت گذاری دستوری، تصریح کرد: در برنامه‌های فاطمی امین شائبه قیمت گذاری دستوری وجود دارد. این امر مانع هماهنگی تیم اقتصادی دولت برای حل مشکلات است.
 مطهری خطاب به فاطمی امین، گفت: گفته‌اید می‌خواهید تولید خودرو را به سه میلیون برسانید و یک میلیون آن را صادر کنید، این در حالی است که آلمان هشتصد هزار خودرو را سالانه صادر می‌کند. شما چطور می‌خواهید صادرات هزار خودرو را به یک میلیون برسانید؟ وعده‌های شما شبیه وعده‌های دولت روحانی است نه دولت انقلابی.
وی گفت: وزیر پیشنهادی صمت هیچ راهکار عملیاتی برای افزایش کیفیت خودرو و کاهش قیمت آن ندارد.
 نماینده مردم گرمسار در مجلس خطاب به فاطمی امین، تصریح کرد: برنامه‌های شما مقاله‌های دانشگاهی است و به دور از واقعیت است. برنامه‌های شعاری مشکلات سفره مردم و فعالان بازار را حل نمی‌کند. وزارت صمت به وزیری میدانی، شجاع و عملیاتی و اجرایی نیاز داردکه بتواند تصمیمات سخت بگیرد و در راستای جهش تولید اقدام کند. 
وی گفت: وزارت صمت مرد میدان می‌خواهد و فاطمی امین مرد ستاد و سامانه است.
 
 «فاطمی‌امین» در صنعت و تجارت تجربه دارد/ او مدیری فسادستیز است
نماینده مردم فومن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فاطمی امین هم در بخش صنعت و هم در بخش تجارت تجربه دارد، گفت: او اشراف کامل روی موضوعات اقتصادی کشور دارد.
 خلیل بهروزی‌فر در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با گزینه پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: کشور مشکلاتی در حوزه‌های مختلف مانند اقتصاد، اشتغال و معیشت مردم دارد که گزینه پیشنهادی وزارت صمت برنامه‌های خوبی برای حل و فصل این مشکلات دارد.
 وی ادامه داد: فاطمی‌امین فردی نتیجه‌محور است و حرف کلی نمی‌زند. وی پروژه‌هایی را بر اساس زمان و مکان مشخص در برنامه‌های خود آورده است که نمایندگان مجلس می‌توانند به خوبی نظارت کنند تا ببینند وی این پروژه‌ها را چگونه عملیاتی می‌کند. 
نماینده مردم فومن در مجلس تصریح کرد: گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتقاد عمیق به سیستم نظارت، کنترل و پایش پروژه‌ها دارد و به دنبال آن است که همه ظرفیت‌ها را برای تحقق این مسئله بسیج کند. 
بهروزی‌فر با بیان اینکه فاطمی امین هم در بخش صنعت و هم در بخش تجارت تجربه دارد، افزود: او اشراف کامل روی مسائل اقتصادی دارد، دارای تجارب زیادی است و فردی پاکدست، ساده‌زیست، انقلابی، متعهد و متخصص است و به اصول و ارزش‌های انقلابی باور دارد و دارای فرهنگ بسیجی است.
 وی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی صمت دارای روحیه جهادی و فردی فسادستیز است، گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به دنبال آن است که در مقابل شبکه فساد بایستد و با آنان مقابله کند؛ لازمه این کار آن است که نمایندگان رأی اعتماد بالایی به وی دهند.
 نماینده مردم فومن در مجلس اظهار داشت: ساختار و محتوای برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی صمت حاکی از اشراف فاطمی‌امین بر حوزه وزارتخانه مذکور است و وی راهکارهای ویژه‌ای برای حل مشکلات مربوط به این وزارتخانه دارد و برنامه‌اش از جامعیت خوبی برخوردار است.
 بهروزی‌فر افزود: فاطمی‌امین برنامه‌های وزارت صمت را در پنج سطح تقسیم‌بندی کرده که شامل برنامه کوتاه‌مدت، نقشه راه میان‌مدت، برنامه‌های بخشی مانند حل مشکلات خودرو و لوازم خانگی، برنامه‌های استانی و شهرستانی و برنامه‌های بین‌المللی است.
 وی گفت: از دیگر برنامه‌های فاطمی‌امین، افزایش صادرات غیرنفتی به میزان دو برابر در چهار سال آینده، تأمین ارز به روش تهاتر، واردات اقلام ضروری با استفاده از ارز اشخاص یا در مقابل صادرات و استفاده از ظرفیت معاهده‌های تجاری دو یا چندجانبه مانند پیمان اوراسیا است.
 
موسوی در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت: «فاطمی امین» سیاست‌های کلی صنعت را محقق خواهد کرد
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی صمت، گفت: «فاطمی امین» سیاست‌های کلی نظام در بخش صنعت را محقق خواهد کرد.
 حجت الاسلام سیدکاظم موسوی اظهارداشت: این وزارتخانه بسیار بزرگ و عریض و طویل است و فاطمی امین بهترین گزینه برای تصدی آن است.
 وی بیان کرد: گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت یک جوان انقلابی و تحول گرا است و برنامه‌های اساسی برای رفع مشکلات کشور دارد.
 نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی مربوط به بخش صنعت بر ضرورت افزایش توان رقابت پذیری صنعت ملی تأکید فرمودند که گزینه پیشنهادی وزارت صمت برنامه‌های خوبی در این زمینه دارد. 
وی ادامه داد: همچنین انسجام و تعادل منطقه‌ای در کشور از طریق ایجاد زیرساخت‌های متناسب و با رعایت اصول آمایش سرزمینی یکی دیگر از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است که گزینه پیشنهادی وزارت صمت در جهت ایجاد توازن منطقه‌ای بر اساس آمایش سرزمینی برنامه‌های خوبی دارد.
 موسوی گفت: علاوه بر این فاطمی امین برنامه‌های جدی برای رفع مشکلات حوزه خودرو، معادن و فلزات دارد. همچنین مردم در دوران کرونا برای تأمین کالاهای اساسی خود دچار مشکلات زیادی شده‌اند که وزیر پیشنهادی صمت برنامه‌هایی هم برای تأمین کالاهای اساسی دارد.
 نماینده مردم اردبیل اظهارداشت: بسیاری از واحدهای تولیدی راکد هستند که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت راهکارهای اساسی برای رفع این مشکل دارد.
 
 ارکانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صمت: برنامه‌های «فاطمی امین» برای وزارت صمت ضمانت اجرایی ندارد
نماینده مردم نیشابور در مجلس با بیان اینکه فاطمی امین در برنامه‌های خود موضوعات مختلفی را مطرح کرده است که برخی از آنها دارای ابهام است، گفت: ضمانت اجرایی برخی طرح‌های او مشخص نیست.
در جلسه علنی نوبت صبح روز سه شنبه (۲ شهریور) و در جریان بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مخالفت با فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: در این چند روزه جلوه‌ای از مردم سالاری دینی دیده شد، مردم در رأی اعتماد به کابینه از طریق اعمال رأی وکلای خود سهم دارند.
 وی تاکید کرد: وزیر شدن دو شرط دارد. اول پیشنهاد رئیس جمهور و بعد رأی اعتماد مجلس. برخی از ما می‌پرسند آیا مجلسی که با ۲۰۰ امضا خواستار نامزدی رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری شد می‌تواند بر دولت نظارت کند؟ امروز همگان مشاهده خواهند کرد که مجلس بدون تعارف سیاسی در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی تصمیم می‌گیرند.
 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: امروز روز آزمون نمایندگان ملت است، امروز افکار عمومی با حساسیت دنبال می‌کنند که مجلس انقلابی برای انتخاب وزرای توانمند و پاکدست چه خواهد کرد و شعارهایی که برای پاسخگو کردن دولت و وزرا داده‌ایم فقط شعاری برای دلخوشی مردم بوده یا مرد میدن عمل هم هستیم. 
ارکانی گفت: یک سال و نیم است که ادعا کردیم مشکلات مردم ناشی از وزرایی است که درد مردم را حس نکردند، اهل بده و بستان هستند، اهل عمل نیستند، حامل رانت رفقا و تیم خود بوده و پرادعا و کم مایه هستند. 
وی اظهار کرد: اگر این گزینه‌ها را مقابل وزرای قبلی می‌بینید، به آن‌ها رأی اعتماد بدهید، اگر حجت شرعی و وجدان برای رأی اعتماد ندارید نباید به صرف رفاقت به وزرای پیشنهادی رأی دهید. امروز به مردم نگران نشان دهید همان قوه‌ای که نگران مردم است، مجلس است. مجلس در رأس امور و انقلابی و زنده است.
 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و پدر خانم آقای رئیسی صراحتاً گفت، اگر در آینده وزرا ناکارآمد بودند مردم گریبان نمایندگان خود را می‌گیرند.
 ارکانی گفت: وزارت صنعت و معدن وزارتی عریض و طویل است که از گوشت و مرغ تا ماشین و لوازم خانگی و سیمان و سنگ مردم به این وزارتخانه وابسته است آیا فاطمی امین توانایی اداره این وزارتخانه عریض و طویل را دارد؟
 وی خطاب به فاطمی امین، گفت: قیمت کالاها به ویژه لوازم خانگی در همین ایام افزایش چشمگیری داشته است. 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: طبق اعلام معاونت نظارت مجلس برنامه‌های فاطمی امین ۵۵.۵ درصد از صد درصد مطابق با برنامه‌های بالادستی بوده است.
 ارکانی با اشاره به برنامه‌های فاطمی امین گفت: وزیر پیشنهادی اعلام کرده که طرح ویژه‌ای برای تولید و عرضه خودرو در شش ماهه آینده و ایجاد کانال بانکی با کشورهای هدف دارد، آیا این هدف گذاری‌ها اجرایی است یا ایده‌های خام و بدون پشتوانه است
 وی گفت: ۳۰ سامانه تعریف کرده‌اید، این سامانه‌ها ابزار تحقق اهداف است و ایجاد آنها گام اول حرکت وزارت صنعت است، سال‌هاست سامانه گمرک به سامانه‌های وزارت صنعت علیرغم تکلیف قانونی وصل نشده است.
 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خطاب به فاطمی امین، افزود: برنامه او برای واحدهای تولیدی تعطیل شده و ورشکسته چیست، برنامه او برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان جهت استفاده صنایع چیست؟ گفته‌اید دولت کارت اعتباری ۳۰۰ هزار تومانی برای همه ایرانیان صادر خواهد کرد، ضمانت اجرای این وعده چیست؟ فاطمی امین در برنامه‌های خود موضوعات مختلفی را مطرح کرده است که برخی از آنها دارای ابهام است، ضمانت اجرایی برخی طرح‌های او مشخص نیست.
 ارکانی با بیان اینکه نمایندگان فارغ از فشارهای سیاسی، جناحی و حزبی در مورد رأی اعتماد تصمیم بگیرند، گفت: قرار نیست تکلیف شرعی و قانونی خود را فدای رفاقت‌ها، هم خطی سیاسی و مصلحت اندیشی کنید اگر روحانی هم این گزینه‌ها را پیشنهاد می‌داد مجلس رأی اعتماد می‌داد؟
 وی افزود: کجای انقلاب به ما مجوز داده که به وزرای ضعیف رأی اعتماد بدهیم تا فلانی کدورتی پیدا نکند، کجای انقلاب ما اجازه داده نظارت را تعطیل کنیم و رسماً وکیل الدوله شویم همان چیزی که در مجلس قبل به آن اعتراض می‌کردیم.
 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: کجای انقلاب به ما مجوز می‌دهد که در این شرایط پیچیده سرنوشت مردم را به دست افرادی بدهیم که خودمان آنها را به عنوان گزینه استانداری نیز قبول نمی‌کنیم.
 ارکانی تصریح کرد: فردا روز رأی اعتماد نیست روز امتحان وکلای ملت است، ضمن تشکر از رئیس جمهور به خاطر معرفی وزرای خارجه، کشور، دفاع و اطلاعات و برخی وزرایی که سابقه اجرایی قوی دارند معتقدم باید در مورد وزرای اقتصادی تصمیم گیری دقیق‌تری انجام شود.
 وی گفت: اعمال حق حاکمیت ملت توسط مجلس فردا به رخ جهانیان کشیده می‌شود، چه رأی اعتماد مثبت بدهیم و چه رأی اعتماد منفی بدهیم. ما به اصول انقلاب و نوکری مردم مفتخر هستیم اما صراحتاً اعلام می‌کنم نمایندگان با هیچ کس عهد اخوت نبسته‌اند.
  
راستینه در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت: «فاطمی‌امین» برای ثبات ارز و تنظیم بازار برنامه دارد
نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه‌هایی برای ثبات بازار ارز و تنظیم بازار دارد.
احمد راستینه در جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: باید از رئیس‌جمهور تشکر کنیم که امور اقتصادی کشور را به یک تیم اقتصادی جوان سپرد و امروز نمایندگان وظیفه دارند که فرصت خدمت صادقانه را به تیم اقتصادی جوان دولت بدهند و ناظر بر عملکرد آنان باشند.
 وی افزود: یکی از این جوانان، رضا فاطمی‌امین است که برنامه‌های عملیاتی برای حل مسائل وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت دارد و در کارنامه وی، خارج کردن خودروهای فرسوده از رده ناوگان کشور وجود و به خوبی توانست این مسئله را عملیاتی کند. 
نماینده مردم شهرکرد در مجلس با اشاره به نقاط قوت برنامه‌های فاطمی‌امین، گفت: رعایت چارچوب و اصول در برنامه‌ریزی، انطباق کامل برنامه‌های وی با شرح وظایف وزارت صمت و تفکیک اقدامات و برنامه‌ها به دو دوره کوتاه‌مدت و بلندمدت، از نقاط قوت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت است.
 راستینه افزود: برنامه‌های فاطمی‌امین، عملیاتی و واقع‌گرایانه است و وی از کلی‌گویی و ارائه اهداف غیرشفاف خودداری کرده است. فاطمی‌امین رشد اقتصادی فزاینده‌ای را برای افق سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی کرده که فقط مرد میدان می‌تواند این‌چنین شفاف و با جسارت هدف‌گذاری کند.
 وی گفت: فاطمی‌امین پنج سطح برای برنامه‌های خود در نظر گرفته، در برنامه‌های خود مسائل کلان اقتصادی کشور را با اولویت در نظر گرفته، در کوتاه مدت به دنبال رفع مشکل کسری بودجه است و برنامه‌هایی برای تنظیم بازار و ثبات ارز دارد. 
نماینده مردم شهرکرد در مجلس اظهار داشت: با افزایش صادرات، امکان تأمین مواد اولیه وارداتی فراهم می‌شود که فاطمی‌امین در این زمینه هم برنامه دارد و برای نیمه دوم امسال هم معتقد است که باید سامانه جامع تجارت تکمیل شود و به سرانجام برسد. تأمین مواد اولیه در راستای افزایش تولید هم از دیگر محورهای مهم برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت است.
 راستینه با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای امسال برنامه عملیاتی کوتاه‌مدت برای پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید ارائه کرده است، گفت: وی یک برنامه تحولی از ابتدای سال ۱۴۰۰ برای استان‌ها و شهرستان‌ها دارد. همچنین هماهنگی با وزارت امور خارجه را جزو اهداف کاری خود قرار داده و برنامه‌هایی برای افزایش روابط تجاری با کشورهای خارجی به ویژه همسایگان دارد.
 وی با اشاره به اینکه فاطمی‌امین چندین جلد کتاب در حوزه وزارت صمت تألیف کرده است، گفت: وی در سال ۸۵ توانست از عهده طرح خارج کردن خودروهای فرسوده از ناوگان کشور به خوبی برآید و در طی ۱۰ ماه توانست ۲۵۰ هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کند.
  
فرهنگی در موافقت با وزیر پیشنهادی صمت: وزیر پیشنهادی صمت برای تأمین کالاهای اساسی برنامه دارد
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای گفت: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه‌هایی برای تأمین نیازهای ضروری و کالاهای اساسی مردم دارد.
 محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی امروز سه شنبه (۲ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: فاطمی امین علاوه بر داشتن قدرت و توان ایده پردازی، روحیه تحول گرایی دارد و تاکنون عملکرد اجرایی قابل توجهی داشته است.
 وی متذکر شد: فاطمی امین مدتی در دولت و در بخش ریاست جمهوری فعالیت می‌کرد که موفقیت‌هایی در این عرصه داشت و توانست اقداماتی را انجام دهد که در گذشته سابقه زیادی در کشور نداشت و فردی نتوانسته بود این اقدامات را عملیاتی کند. 
نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت توانست در مدت مسئولیت خود در بخش مذکور تعداد خودروهای دوگانه سوز را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد و همچنین توانست عملکرد قابل قبولی در زمینه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده داشته باشد.
 فرهنگی متذکر شد: فاطمی امین سابقه بسیار خوبی در بخش‌های مدیریتی وزارت صمت داشته است. همچنین در آستان قدس رضوی اقدامات تحول گرایانه خوبی انجام داده و با استفاده از ظرفیت بسیج عمومی و بخش غیردولتی توانست یک شرکت دانش بنیان بسیار خوب را در آنجا راه اندازی کند.
 وی تأکید کرد: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت توانایی اجرا و پیشبرد اهداف را در حوزه‌های مختلف دارد و سابقه وی در این زمینه کاملاً این موضوع را تأیید می‌کند.
 نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دارای زمانبندی مشخص است و ما می‌توانیم از وی مطالبه کنیم که این اقدامات را تا چه حد عملیاتی کرده است. همچنین در مورد تأمین نیازهای ضروری و کالاهای اساسی مردم برنامه اساسی دارد و به دنبال آن است که اقلامی را به دست مردم برساند.
وزیر پیشنهادی صمت: تحریم داخلی را لغو و تحریم خارجی را خنثی می‌کنیم/ کنترل بازار ارز

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: قول می‌دهم که تحریم‌های داخلی را بردارم و تحریم‌های خارجی را خنثی کنم و همچنین با تقویت صادرات، بازار ارز را به تعادل برسانم.
، سید رضا فاطمی‌امین امروز (سه‌شنبه ۲ شهریور ماه) در جلسه رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم اظهار داشت: برای سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ وظیفه سنگینی داریم و باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. باید با تمرکز بر تعالی تمدن نوین اسلامی، ملت ایران را به عرش برسانیم. تنها راه تعالی ایران، تعالی تمدن نوین اسلامی است. با کسب رأی اعتماد از نمایندگان مردم، باید بتوانم با قوت عهده‌دار این امانت باشم.
وی با بیان اینکه وزارت صمت بسیار گسترده است، به حوزه تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: متأسفانه شاهد آشفتگی‌های زیادی در بازار هستیم و قیمت‌ها نوسان زیادی دارند. به عنوان مثال، سیمان به یکباره سه تا پنج برابر افزایش قیمت خورد. چرا؟ دولت کجاست؟ اگر دولت اشراف و قوت داشته باشد، نباید به این آشفتگی‌ها و جولان قیمت‌ها اجازه دهد.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: تورم بیماری مزمن اقتصاد است، درمان آن نیز ۲.۵ تا ۳ سال زمان می‌برد. در دولت سیزدهم به طور مشخص هدفگذاری شده است که در سال ۱۴۰۲ به نصف سال ۹۹ برسیم و بعد به سمت تک رقمی کردن تورم حرکت کنیم.
تکمیل سامانه جامع تجارت تا پایان سال
فاطمی‌امین گفت: رشد نقدینگی، تولید و نرخ ارز از عوامل اثرگذار در نرخ تورم هستند. با مدیریت، تسلط، اشراف و تنظیم نظام توزیع، اثر رشد نقدینگی را بر تورم کاهش خواهیم داد.
وی افزود: مجلس سال ۹۲ دولت را مکلف به ایجاد سامانه جامع تجارت کرد که هنوز این سامانه نهایی نشده است البته کارهای زیادی در این رابطه انجام شد و ما تا پایان سال این سامانه را تکمیل خواهیم کرد. تکمیل سامانه جامع تجارت به کنترل بازار، مبارزه با قاچاق و جلوگیری از مفاسد و رانت‌ها کمک خواهد کرد.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رهبری سال‌ها در نامگذاری سال جدید بر اقتصاد و تولید پافشاری داشته‌اند، گفت: ما بر تولید به ویژه در ۶ ماهه آینده و تأمین مواد اولیه، تجهیزات و رد موانع تولید به ویژه در بخش معیشت خانوار تمرکز ویژه خواهیم داشت.
بازگشت قیمت سیمان به قیمت قبل
وی افزود: صادرات همیشه مهم بوده و امروز مهم‌تر شده است. با اجرایی کردن سامانه جامع تجارت، تمرکز بر تولید و به ویژه محصولاتی که در معیشت خانوار مؤثر هستند و تأثیری که بر بازار ارز دارد، به زودی شاهد کنترل بازار خواهیم بود. به عنوان نمونه به زودی قیمت سیمان به قبل از قطعی‌های برق برمی‌گردد البته این مسائل پشتیبانی مجلس را می‌طلبد زیرا ساخت ایران کار مشترک ما است.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: همه شما در حوزه‌های انتخابیه خود با واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل مواجه شده‌اید؛ دولت نباید بنگاهداری کند اما موظف به بازارسازی است. فروش و بازار، خط مقدم تولید است. من خود را شریک واحدهای تولیدی و بخش خصوصی می‌دانم و آنها را رقیب خود نمی‌بینم بنابراین برای بازارسازی داخلی و خارجی کار خواهم کرد. ما از بخش تولید مالیات می‌گیریم و باید حامی آنها باشیم. اگر بخش خصوصی موفق باشد، دولت هم موفق است و اشتغالزایی نیز موفق خواهد بود. ما وارث بیکاری و آسیب‌های اجتماعی هستیم که باید بخش خصوصی جلو بیاید.
وی با بیان اینکه من سال‌ها در هلدینگ بودم و رنج و مشکلات کسب و کارها را می‌دانم، گفت: بازارهای داخلی و خارجی را از طریق تجمیع تقاضا و هم‌افزایی بین بنگاه‌ها تقویت می‌کنیم.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه هر سه ماه یک‌بار گزارش عملکرد را مکتوب به مجلس می‌دهیم، ادامه داد: اصلاح محیط کسب و کار نیز یکی از ۶ پروژه‌ای است که برای آن زمانبندی کرده‌ایم. در این راستا تا پایان سال سامانه «قواعد و مجوزها» ایجاد خواهد شد. از طریق این سامانه امضاهای طلایی، بخشنامه‌های خلق‌الساعه و متعدد از بین خواهد رفت. نباید در طول یک سال ۴۰ بار مقررات یک صنعت را عوض کنیم.
وی افزود: همچنین سال آینده بسته‌های سرمایه‌گذاری را آماده می‌کنیم تا از این طریق بسیاری از مجوزها لغو و صدور مجوز تسهیل شود که سرمایه‌گذار نیز کار راحت‌تری خواهد داشت.
لغو تحریم‌های داخلی و خنثی سازی تحریم‌های خارجی
فاطمی‌امین اظهار داشت: ۸۰ درصد مشکلات محیط کسب و کار مربوط به بیمه تأمین اجتماعی، مالیات و تأمین مالی است. این مسائل مربوط به وزارت صمت نیست اما ما در وزارت صمت به عنوان پنجره واحد کسب و کار قطعاً این موضوعات را پیگیری خواهیم کرد. هر واحد صنعتی، معدنی، تجاری و صنفی به ما مراجعه کند، مطالباتشان را در دولت پیگیری می‌کنیم. از من فرافکنی نخواهید دید و هیچ وقت نخواهم گفت که مشکل مربوط به تحریم است یا اینکه به وزارتخانه دیگر مربوط می‌شود.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: قول می‌دهم که تحریم‌های داخلی را بردارم و تحریم‌های خارجی را خنثی کنم که تجربه‌اش را نیز در مورد بنزین داریم. در سال ۸۵ در ستاد تبصره ۱۳ بودم که بحث دوگانه‌سوز کردن، کارت سوخت، سهمیه‌بندی و خودروهای فرسوده را مطرح کردیم. در همان زمان کنگره آمریکا به دنبال تحریم بنزین بود که ما توانستیم با سهمیه‌بندی این تحریم را خنثی کنیم.
تزریق ۴ میلیارد دلار به بازار ارز
وی با بیان اینکه مسئله تولیدکننده مسئله ما است، گفت: رهبری بر تقویت تولید داخلی، مبارزه با قاچاق و واردات بی‌رویه تأکید دارند که ما منویات ایشان را اجرا خواهیم کرد. کسانی هستند که جیب خود را از طریق واردات پر می‌کنند و نمی‌گذارند با تولید داخلی، واردات متوقف شود و کمر تولیدکننده را می‌شکنند.
فاطمی‌امین با اشاره به حوزه صادرات گفت: صادرات امروز مهمتر از گذشته است. به بازار ارز حداقل باید سه تا چهار میلیارد دلار بیشتر تزریق شود تا به تعادل برسد. ما از طریق مشورت با خانه صمت و اتاق بازرگانی، یک برنامه دقیق و حساب‌شده‌ای را تنظیم کردیم. من بنا را به رأی آوردن در مجلس گذاشتم تا پس از مستقر شدن در وزارت صمت سریعاً این برنامه را پیاده کنیم. ما به ریز برنامه‌ها تسلط پیدا کرده‌ایم و برنامه رشد پنج میلیارد دلاری صادرات در نیمه دوم امسال نسبت به سال گذشته را در دستور کار قرار خواهیم داد. علاوه بر برقرار کردن تعادل در بازار ارز، این برنامه به بازیابی تولید نیز کمک می‌کند
وی گفت: متأسفانه برای اولین‌بار طی چهار سال تورم بالای ۲۵ درصد بود که موجب کاهش قدرت خرید مردم شد. بسیاری از واحدهای تعطیل به دلیل نبود تقاضا تعطیل شده‌اند. ما با لوکوموتیو صادرات، گردش تولید را اجرا خواهیم کرد.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: منابع حاصل شده از پنج میلیارد دلار صادرات را به تجهیزات مواد اولیه تولید تزریق می‌کنیم. همچنین دیپلماسی اقتصادی را نیز جلو خواهیم برد.
فاطمی امین درباره ارتقا سطح بازدارندگی در اقتصاد کشور، اظهار داشت: همانگونه که توان بازدارندگی دفاعی برای ما قدرت ایجاد کرده است باید در حوزه اقتصادی هم توان دفاعی ایجاد کنیم. صادرات به کشورهای همسایه پیشران اقتصاد است. باید دایره اقتصاد ما بزرگ‌تر از جغرافیای کشور باشد.
وی افزود: سالیانی بر صادرات تمرکز داشتم و فرض ما این است که تحریم‌ها برداشته نمی‌شود. البته اگر تحریم‌های ظالمانه لغو شود، استقبال می‌کنیم اما در برنامه‌های ما اصل، ادامه تحریم هاست. من درگیر تجارت بین‌الملل بوده ام و به مسئله تهاتر و تجارت پول تبحر دارم.
وزیر پیشنهادی صمت در خصوص برنامه‌های خود در حوزه معدن تأکید کرد: اگر توسعه‌ای به بخش معدن بدهیم شاهد توسعه متوازن در کل کشور خواهیم بود. چرا همچنان ۵ هزار معدن ما تعطیل است؟ چرا به خام فروشی ادامه می‌دهیم؟
وی افزود: برای جلوگیری از خام فروشی دو کار را باید انجام دهیم. نخست ایجاد عوارض معکوس است. یعنی برای سنگ آهن عوارض بالاتر بگذاریم و برای گنداله عوارض پایین و عوارض صادراتی ماشین لباسشویی صفر باشد.
فاطمی امین ادامه داد: در گام دوم باید ۱۵ درصدی که در قانون معادن پیش بینی شده تا به مناطقی که معادن باید به آنها بازگردد، اجرایی شود. با این کار بهره برداری از معادن برای کسانی که از آن متضرر می‌شوند، به انتفاع تبدیل می‌شود.
وزیر پیشنهادی صمت به برنامه‌های خود در بخش خودرو اشاره و تصریح کرد: برای خودرو برنامه دو ساله داریم و ان‌شاءالله دو تا سه سال دیگر صنعت خودرو به افتخار ملی تبدیل می‌شود.
وی در مورد مشکلات بخش خودرو گفت: نخست رقابتی نبودن تولید خودرو است. مشکل تیراژ پایین تولید خودرو است. چرا ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه در سال تولید می‌شود و باید به سه میلیون دستگاه در سال برسد.
فاطمی امین اظهار داشت: اگر رأی اعتماد گرفتم تمایل به انتخاب مدیران خودرو سازی ندارم. برنامه دارم تا تعیین این مدیران را در یک دوره گذار به سهامداران منتقل کنم.
وزیر پیشنهادی صمت تأکید کرد: تا پایان سال جاری میزان مصرف سوخت در خودروهای تولیدی را به کمتر از هشت لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسانیم.
وی درباره بیکاری فارغ‌التحصیلان گفت: مشکل بیکاری ما در مورد بیکاری فارغ‌التحصیلان نیست. نمی‌توان با مشاغل کوچک برای دانش آموختگان شغل ایجاد کرد. باید به سمت ایجاد صنایع الکترونیکی پیشران، صنعتی و بخش حمل و نقل برویم.
فاطمی امین با طرح این سوال که چرا باید ۱۱ میلیون حاشیه نشین داشته باشیم، تصریح کرد: یکی از مهمترین راهبردهای ما ایجاد توسعه متوازن در کشور است. باید امکان توسعه در همه شهرها ایجاد شود. یکی از برنامه‌های ما این است که مدیران استانی و ستادی را بر مبنای برنامه عملکردی شأن تعیین کنیم. این برنامه هر سه ماه یک بار پایش می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین برای همه مناطق کشور سهمیه‌هایی تعیین می‌کنیم تا برای پست‌های مدیریتی طی دو سال آماده شوند. از دو سال بعد همه کارهای هر منطقه به دست مردم همان منطقه از کشور اجرا خواهد شد.
وزیر پیشنهادی صمت با تأکید بر تعامل وی با مجلس و نمایندگان خاطرنشان کرد: این موضوع هم مورد تأکید رئیس جمهور است و هم شخصاً به آن اعتقاد دارم. دیگر شاهد سلطان‌ها، مافیاها و امضاهای طلایی نخواهیم بود. فساد ستیزی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم است.
فاطمی امین در مورد اقتصاد مقاومتی گفت: چرا سالهاست حرف آن را می زنیم اما کاری نمی‌کنیم؟ تاب آوری اقتصاد باید به گونه‌ای باشد که اگر به اقتصاد ما ضربه‌ای وارد شد، امکان مدیریت آن را داشته باشیم. این موضوع تاکنون تا حدودی موفق بوده است اما مهم‌تر از تاب آوری، بازدارندگی است. باید کاری کنیم که آسیب رساندن به اقتصاد ایران برای کشورهای استکباری مضر باشد.
وی به همکاری وزارت صمت با وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن اشاره و تأکید کرد: مذاکراتی با آقای قاسمی داشتم. تأمین مصالح ساختمانی در حوزه کاری وزارت صمت است. برای تولیدیک میلیون مسکن میزان مصالح مورد نیاز را به طور دقیق محاسبه کردیم. امکان تولید داخل همه مصالح مورد نیاز برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی وجود دارد. مسکن پیشران بخش اقتصاد است و اگر راه بیفتد همه بخش‌ها به دنبال آن فعال می‌شوند.
فاطمی امین به مذاکره خود با شهردار تهران اشاره و تصریح کرد: بخشی از آلودگی شهرها به عهده خودروهاست و با شهرداری تهران برای عرضه اتوبوس‌های برقی هماهنگ خواهیم شد.
وی در پایان تأکید کرد: اجازه هدررفت فرصت‌ها را نخواهیم داد. همه مسائل کشور راه حل دارند و راه حل آنها مشخص است.

مُهر تأیید کمیسیون آموزش بر برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم
کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی علم و فناوری، دارای هماهنگی و انطباق است.
رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز گزارش کمیسیون خود را در مورد صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، قرائت کرد.
وی افزود: کمیسیون آموزش مجلس با دقت و حساسیت زیاد صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم را بررسی کرد که نتیجه این بررسی حاکی از انطباق کامل مدارک و سوابق زلفی گل با اسناد بالادستی دارد.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: وزیر پیشنهادی دارای پیشینه علمی خوب و مقالات علمی خوبی است و بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ مقاله نوشته است.
حاجی پور با اشاره به برنامه‌های زلفی گل اظهار داشت: وی به دنبال رشد مضاعف علمی کشور، حمایت مجدانه از شرکت‌های دانش بنیان و اجرای صحیح سند آمایش آموزش عالی با توجه به واقعیت‌های جامعه است.
وی ادامه داد: زلفی گل به آموزش‌های کاربردی در آموزش‌های عالی کشور توجه دارد و تأکید دارد به منزلت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها توجه شود، توجه به پروژه‌های کلان ملی، توجه به کارآفرینی دانشجویان و استقرار دانشگاه‌ها نیز از دیگر برنامه‌های زلفی گل است.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس اعلام کرد: برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی علم و فناوری، دارای هماهنگی و انطباق است.
حاجی پور متذکر شد: برنامه‌های کتبی و شفاهی و پیشنهادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری نشان دهنده تسلط وی بر آموزش عالی کشور است و برنامه‌هایی را هم برای تحول در دانشگاه‌ها ارائه کرده است و در مجموع کمیسیون آموزش مجلس موافق تصدی وی در وزارتخانه مذکور است.

زلفی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم: تفکر سیاسی «زلفی‌گل» شبیه وزیر خارجه دولت تدبیر است
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تفکر سیاسی زلفی‌گل شبیه وزیر خارجه بی‌تدبیر است، گفت: او هیچ اعتقادی به شعارهای انقلابی ندارد.
علی یزدیخواه نماینده تهران در مخالفت با زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم گفت: دو وزیری که سهم فرهنگ کشور است، در کابینه سیزدهم از کارنامه، برنامه و تجربه خوبی برخوردار نیستند. وزارت علوم را هم به شخصیتی مانند «زلفی گل» واگذار کردند که محدوده تجربه و عملش دانشگاه همدان با حضور دو تا سه هزار دانشجو بوده است.
وی اظهار داشت: در صورت رأی اعتماد به وی در روز اول کاری، شوراهایی روبرویش صف می‌بندند که باید در مورد همه آنها برنامه داشته باشد. کار فشرده و سنگینی پیش رو دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در برنامه‌های او افق و دکترینی برای پیشرفت آموزش عالی وجود ندارد. تحول در علوم انسانی یکی از افق‌های مهم جمهوری اسلامی است، اما زلفی گل هیچ برنامه‌ای برای تحول در علوم انسانی ندارد.
یزدیخواه با بیان اینکه در حوزه کنکور و مافیای آن برنامه شفافی ارائه نشده است، اظهار داشت: علیرغم اینکه مجلس در این خصوص مصوباتی داشته است.
وی اضافه کرد: می گویند زلفی گل با دولت فعلی هماهنگ است. سؤال مطرح است که در این ۸ سال که اساتید انقلابی با فشارهای شدید مواجه بودند، هیچ جمله انتقادی از وی در حمایت از اساتید انقلابی نشنیدیم.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در مورد مهاجرت نخبگان به خبرگزاری مهر مصاحبه دادند که آن‌ها می‌توانند به دهکده جهانی نخبگان مهاجرت کنند. بنابراین زلفی گل انگیزه برای متقاعد کردن نخبگان برای ماندن ندارند. تفکرات زلفی گل شبیه وزیر خارجه دولت بی‌تدبیر است.
یزدیخواه با بیان اینکه زلفی گل به شعارهای انقلابی اعتقاد ندارد، تأکید کرد: مدیران باید شرح صدر بالایی داشته باشند اما هر وقت از زلفی گل در مورد موضع اش در مورد فتنه سؤال کردیم، عصبانی شد.
وی افزود: وزیر پیشنهادی معتقد است که باید از همه روسای جمهور قبلی تندیس طلایی بسازیم و در پارک‌ها بگذاریم. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ که معین به همدان رفت زلفی گل به عنوان معاون دانشگاه به وی خیر مقدم گفت و با روی کارآمدن دولت احمدی نژاد از معاونت دانشگاه استعفا داد.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه زلفی گل علاقه ویژه‌ای به خاتمی دارد، گفت: همین الان پشت تریبون اعلام کنید که نظرتان نسبت به خاتمی چیست. بگوید که نسبت به اهالی فتنه چه نظری دارید؟
یزدیخواه ادامه داد: همین که اعلام شد زلفی گل به عنوان وزیر علوم معرفی می‌شود شور و شعفی در جبهه اصلاحات پییچد که در حوزه وزارت علوم تغییر و تحولی ایجاد نخواهد شد. اگر زلفی گل به دنبال تغییر و تحول بود، دانشگاه همدان را متحول می‌کرد.
وی تصریح کرد: اگر فتنه‌ای مانند فتنه ۸۸ در دانشگاه‌ها ایجاد شود، آیا زلفی گل از قدرتمندی برخوردار است. اشرف بروجردی از زلفی گل حمایت کرد و علی افشاری در رادیو زمانه همه وزرای پیشنهادی را تخطئه کرده و درباره زلفی گل چیزی نگفته است.
نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: ما به وزیری قاطع و متفکر از نوع آزاد نیاز داریم. رشد علمی کشور به قهقرا رفته و بودجه‌های پژوهشی به شدت تنزل پیدا کرده است. وزیر پیشنهادی ادعا دارد که ۶۰۰ مقاله علمی در مجله‌های معتبر چاپ کرده است.
یزدیخواه در پایان گفت: در مورد هر وزارتخانه‌ای مماشات کنیم، در مورد وزارت علوم و آموزش و پرورش مماشات نخواهیم کرد.

یزدی خواه در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم: «زلفی‌گل» برنامه‌ای برای تحول در وزارت علوم ندارد / سرنوشت آینده کشور به وزارت علوم مرتبط است/ وزیر پیشنهادی علوم باید موضع خود را با فتنه مشخص کند
نماینده مردم تهران گفت: وزیر پیشنهادی علوم برنامه‌ای برای تحول ندارد و حرف‌های کلی مطرح کرده است.
       
سیدعلی یزدی خواه در نشست علنی مجلس نوبت صبح امروز (سه شنبه، 2 شهریور ماه) شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن تبریک روز پزشک به شهید آشتیانی، طهرانی مقدم، محسن فخری زاده و شهدای دفاع مقدس و شهید اندرزگو، گفت: برخی وزارتخانه‌ها مأموریت حال و فعلی کشور است مانند وزارت صمت و برخی وزارتخانه‌ها به آینده کشور مرتبط و آینده‌ساز هستند و برنامه‌های آنها معطوف به آینده است مانند وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: دو وزیری که سهم فرهنگ کشور است وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم است البته وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کارنامه و برنامه منظم، خوب و تجربه کافی ندارد.
وی با اشاره به وزیر پیشنهادی علوم مطرح کرد: به شخصیت آقا زلفی‌گل احترام می‌گذارم اما محدوده عمل و تجربه وی به دانشگاه همدان برمی‌گردد با حدود 4 یا 5 هزار نفر دانشجو در حالی که الان باید با میلیون‌ها نفر دانشجو، صدها واحد دانشگاهی و تعداد بالایی از اساتید مواجه شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر زلفی‌گل به عنوان وزیر انتخاب شود، کار فشرده و سنگینی را باید انجام دهد. سوابق، شوراها، مصوبات، دستورکارها، اولویت‌ها در این وزارتخانه بسیار مهم است، افق و دکترینی در خصوص مواجهه وی با آموزش عالی دیده نشده است، در برنامه وی به بعضی از موضوعات اصلا اشاره‌‌ای نشده است.
یزدی خواه با تأکید بر موضوع تحول در علوم انسانی مطرح کرد: تحول در علوم انسانی یکی از اولویت‌های وزارت علوم است، دنیای غرب به هیچ کدام از فرزندان ما اجازه نمی‌دهد که در این حوزه‌ها تحصیل کنند اما ما به راحتی تمام منابع و رفرانس‌هایمان در اختیار اندیشه‌های غربی است. وزیر پیشنهادی هیچ اشاره‌ای به تحول در علوم انسانی در برنامه‌هایش ندارد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به موضوع مهم کنکور خاطر نشان کرد: درباره کنکور و معضلات آن که نظام آموزشی ما را زمینگیر کرده است، زلفی‌گل برنامه‌ شفاف و روشنی ندارد در حالی که مجلس در دو مرحله مصوباتی را در موضوع کنکور داشته است.
وی با اشاره به مناسبات سیاسی زلفی‌گل مطرح کرد: زلفی‌گل نماینده وزیر در برخی از شوراها و هیأت امناها و هیأت‌های ممیزی و ... است و کاملا با دولت فعلی همراه است. در 8 سالی که اساتید ما تحت شرایط شدید و فشارها بودند، هیچ جمله انتقادی از وی درباره این فضا نشنیدیم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: به موضوع مهاجرت نخبگان واکنش خنثایی دارد و در مصاحبه اخیر خود درباره فرار نخبگان اعلام می‌کند که دنیا دهکده جهانی است و هر کس می‌تواند مهاجرت کند و انگیزه‌ای برای متقاعد کردن نخبگان کشور در خدمت به داخل کشور ندارد.
یزدی خواه ادامه داد: تفکر سیاسی زلفی‌گل مانند وزیر خارجه دولت دوازدهم است، اعتقادی به شعارهای انقلاب ندارد. مرگ بر این و مرگ بر آن برای وی موضوعیتی ندارد. وزیر پیشنهادی شرح صدر زیادی ندارد و کمتر از این موضوع برخوردار است، وقتی در مورد فتنه از وی سوال می‌شود، عصبانی می‌شود چرا که فتنه به کشور آسیب‌های فراوانی زد و در این موضوع ما خواستار واکنش شفاف وی هستیم. معتقد است به غیر از بنی صدر، تندیس روسای جمهور قبلی را باید ساخت و در پارک‌ها از آنها استفاده کرد. این سخن سنجیده‌ای نیست.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال 84 که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، دکتر معین به همدان آمد و سخنرانی کرد، زلفی‌گل به دکتر معین خیر مقدم گفت و در آغاز دولت احمدی‌نژاد، آقای زلفی‌گل از معاونت استعفا دادند و این کار معنادار است. وی علاقه ویژه‌ای به خاتمی دارد و به عنوان مسئول جمهوری اسلامی باید تبری خود را از خاتمی اعلام کند و سیاست‌های نظام را اعلام کند و بگوید که هیچ نسبتی با اهالی فتنه ندارم.
وی گفت: با انتخاب ایشان شور و ضعف زائدالوصفی در جبهه منحرفین، غربگرایان و اصلاح طلبان پیچیده است. اگر وی اهل تغییر و تحول بود دانشگاه همدان را تغییر می داد. زلفی‌گل یک پژوهشگر ارزشمند و یک دانشمند عزیز و عالی مقام و قابل احترام است ولی برای وزارت علوم کفایت نمی‌کند. بحرانی مانند کوی دانشگاه 78 اگر اتفاق بیفتد، آیا وی مرد میدان است و می‌تواند این موضوع را مدیریت کند؟ می‌تواند موضوعی مانند فتنه 88 در دانشگاه را مدیریت کند؟ چرا علی افشاری از وی در رادیو زمانه حمایت می‌کند؟
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما وزیری قاطع، متفکر، خلاق و اهل تحول می‌خواهیم، رشد علمی کشور در این 8 سال به قهقرا رفته است، مقام معظم رهبری هر چه به دولت بی‌تدبیر تذکر می‌داد، محل اعتنا نبود؛ پروژه‌های پژوهشی ما به شدت تنزل پیدا کرده است.
یزدی خواه تأکید کرد: این وزارتخانه، وزارتخانه کلیدی کشور است و سرنوشت آینده کشور به آن مرتبط است. در هیچ وزارتخانه‌ای نباید مماشات کنیم و در این وزارتخانه بسیار بیشتر.
ایزدخواه در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی علوم: زلفی گل نسبتی با وزارت علوم ندارد/برنامه های وزیر پیشنهادی صرفا سیاست های کلی است
   

نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: نیمی از وزرای پیشنهادی برنامه تحول ندارند و برنامه های زلفی گل نیز صرفا سیاست های کلی است.
روح اله ایزدخواه در نشست علنی امروز (سه شنبه، 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های محمدعلی زلفی گل به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هنوز در تشکیل دولت اسلامی مانده ایم، گفت: 4 ملاک جدی برای تشکیل دولت اسلامی لازم است که عبارتند از تخصص، تعارض منافع، جوان گرایی و آرمان خواهی.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه وزارت علوم، وزارت تخصص ها است، اظهار داشت: زلفی گل استاد تمام شیمی بوده و مقالات ISI زیادی دارد و همچنین استاد نمونه و پژوهشگر سلامت است اما وزارت علوم چه نسبتی با وی دارد.
وی ادامه داد: فارغ التحصیلان زیادی در رشته سیاستگذاری عمومی اعم از سیاست گذاری در حوزه های اقتصادی و علم و فناوری داریم همچنین تاکنون هزار دانش آموخته در مقاطع ارشد و دکتری علم و فناوری داشته ایم و بیش از 100 دکتری علم وفناوری داریم همچنین انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری با 5 هزار عضو فعال است که باید پرسید پس این ها برای چه درس خوانده اند.
ایزدخواه در ادامه با بیان اینکه زلفی گل استاد تمام بوده و من شاگرد ایشان ام، یادآور شد: اما ایشان باید علم شیمی را توسعه دهد و نسبتی با وزارت علوم ندارد؛ وزیر علوم با استاد تمامی فرق دارد و وزارت بهداشت نیز با فوق تخصص چشم و مغز تفاوت می کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه درباره جوان گرایی گفت: جوان فقط به لحاظ سن نیست بلکه جوان مدنظر ما باید کاربلد، توانمند و سیاست پژوه نیز باشد که در کشور از این افراد کم نداریم چنانچه سیاست مسکن مهر در دهه 80 توسط چند جوان 27 و 28 ساله تدوین شد و احمدی نژاد دو نفر از آن ها را به شورای عالی مسکن برد و گفت هرچه این ها گفتند اجرا شود که نتیجه آن مسکن مهر بود.
وی در ادامه با اشاره به فرمایش رهبری که فرمودند من خدمت جوان و خرد پیر را دوست دارم، عنوان کرد: افراد با سنین بالا می توانند بیایند و مشورت دهند اما نمی توانیم بگوییم فردی که 36 سال است معاونت جایی را دارد می تواند وزیر شود که اگر اینگونه بود زنگنه ها، جهانگیری ها و نعمت زاده ها نیز وزیر بوده اند.
ایزدخواه ادامه داد: زمانی که من 7 ساله بودم زنگنه وزیر بود، 25 سالگی ازدواج کردم، 30 سالگی فرزند اولم آمد و اکنون بچه سوم 7 ساله است و هنوز زنگنه وزیر است پس کی می خواهیم مدار بسته مدیریت و وزارت را بشکنیم، چرا به تحلیل های صد من یه غاز محافل سیاسی دل داده اما به امر حضرت آقا اهمیت نمی دهیم که فرموده اند دولت جوان حزب اللهی کلید حل مشکلات کشور است.
این عضو مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه با انتقاد از اینکه نیمی از وزرا برنامه تحول ندارند، گفت: برنامه های زلفی گل سیاست های کلی و حرف های قشنگی است اما ما انتظار داریم در 6 ماهه اول تحول را ببینیم لذا آقای رئیسی باید دولت را اصلاح کند و به سمت دولت جوان حزب اللهی برود و ما نیز از آن ها حمایت خواهیم کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطرنشان کرد: تحصیلکردگان بیکار از بی سوادان بیکار بیشتر هستند که تبدیل به یک پدیده شده که باید به حل آن اهمیت داد.
خدابخشی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم: دانش بومی کشور با مدیریت «زلفی‌گل» ارتقاء می‌یابد
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری قائل به استفاده از ظرفیت توان داخلی کشور و ارتقای دانش بومی است.

محمد خدابخشی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲ شهریور ماه) مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: مسئولیت یک وزارتخانه امری بسیار مهم و یک امانتی است که ما باید آن را به افرادی بسپاریم که توانایی لازم را داشته باشند.
وی بیان کرد: وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، فردی صادق و دارای پشتکار، امانتداری و روحیه جهادی است و توانایی کافی برای تصدی این وزارتخانه را دارد.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس با بیان اینکه زلفی‌گل دارای انسجام فکری است و قدرت برنامه‌ریزی و مدیریت تیمی بسیار خوبی دارد، گفت: وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از نظر علمی و تخصصی هم سوابق بسیار خوبی دارد و در تمام مقاطع تحصیلی تدریس کرده و قطعاً می‌تواند در حوزه علم و فناوری به خوبی سیاستگذاری کند.
خدابخشی افزود: یکی از مطالبات اصلی مردم ایجاد اشتغال است که این روحیه مسئولیت‌پذیری اجتماعی در وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد و تعاملش با نمایندگان مجلس بسیار خوب است.
وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم، قائل به استفاده از ظرفیت توان داخلی کشور و ارتقای دانش بومی است، گفت: وی شخصیتی انقلابی و بابصیرت است و ثابت کرده که فردی استکبارستیز است. در زمان فتنه ۸۸ وی اجازه نداد که چهره‌های مسئله‌دار وارد دانشگاه بوعلی‌سینا همدان شوند؛ این مسئله هم باید مورد توجه همه قرار گیرد.

درخشان در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم: وزیر پیشنهادی علوم نیازهای جامعه دانشگاهی را به خوبی می‌شناسد
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به خوبی نیازهای دانشگاهی را می‌شناسد و شخصیتی معتبر در محافل علمی دنیا است.
عبدالناصر درخشان در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: محمدعلی زلفی گل فردی با سابقه، باتجربه و صاحب نام است و در محافل علمی دنیا هم شخصیتی معتبر است و نیازهای دانشگاهی را به خوبی می‌شناسد.
وی بیان کرد: امروز توانمندی علمی و فناوری کشورها مظهر اقتدار آنان است و گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه‌هایی در این زمینه و ارتقای توان علمی کشور دارد.
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس تصریح کرد: وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری برای برون رفت از چالش‌های علمی کشور برنامه دارد. تولید علم یکی از مسائل بسیار مهم است که زلفی گل در برنامه‌های خود به این موضوع به خوبی اشاره کرده و گفته که به دنبال تولید بومی علم در کشور است، چرا که تولید علم در کشور منجر به اقتدار ایران می‌شود.
درخشان ادامه داد: وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری مقالات علمی زیادی دارد و نشان می‌دهد که این ظرفیت نخبه می‌تواند سکان این وزارتخانه حساس را برعهده بگیرد. جامعه فرهنگی کشور هم وی را قبول دارند، چرا که زلفی گل چالش‌های جامعه علمی کشور را به خوبی می‌شناسد و راهکارهایی برای برون رفت از این چالش‌ها دارد.
وی اظهارداشت: زلفی گل چهره‌ای وزین و انقلابی است و قطعاً می‌تواند از عهده مسئولیت‌های وزارت علوم، تحقیفات و فناوری براید. مخالفان وی می گویند که زلفی گل سابقه وزارت ندارد در حالی که بسیاری از وزرای پیشین ما هیچ کدام سابقه وزارت نداشتند و این مسئله نباید ملاک عمل باشد.

ویس کرمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم: «زلفی‌گل» برنامه‌ای برای ایجاد تحول در وزارت علوم ندارد
نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه وضع موجود در وزارت علوم نباید ادامه پیدا کند، گفت: زلفی‌گل برنامه‌ای برای ایجاد تحول در این وزارتخانه ندارد.
مهرداد ویس کرمی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۲ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم، گفت: اینجانب در سال‌های بی‌کسی آقای رئیسی، رئیس ستاد وی بودم اما گویا تقدیر است در قرعه‌های مجلس نام بنده فقط برای سخنرانی در مخالفت با وزرای پیشنهادی انتخاب شود.
وی ادامه داد: تک بُعدی بودن زلفی‌گل مانع از نگاه جامع وی به همه رشته‌ها است. بنا نیست که وضع موجود ادامه یابد و تربیت بی‌هدف دانشجویان، ارتقاء صوری اساتید و مقاله‌های کتابخانه‌ای ادامه پیدا کند. کسی می‌تواند راهبری وزارت علوم را در دست بگیرد که صاحب سبک باشد؛ زلفی‌گل برنامه‌ای برای ایجاد تحول در این وزارتخانه ندارد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس اظهار داشت: فقدان برنامه عملیاتی در مورد نظریه‌پردازی و اندیشه‌ورزی، عدم ارائه راهکار برای عملیاتی‌سازی رساله‌های دکتری، فقدان برنامه برای ازدواج دانشجویی و خانواده‌محوری، فقدان برنامه در مورد رابطه حوزه و دانشگاه، رابطه نخبگان داخل و خارج دانشگاه، عدم برنامه‌ریزی دقیق برای ایجاد علومِ میان رشته‌ای و کاربردی و بانکداری اسلامی از نقاط ضعف برنامه‌های زلفی‌گل است.
ویس‌کرمی اظهار داشت: زلفی‌گل برنامه دقیقی برای جذب دانشجو از سایر کشورهای جهان، ترویج فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و تبدیل ایران به پایگاه تولید علم در منطقه ندارد.
وی تأکید کرد: وزیر پیشنهادی علوم همچنین برنامه‌ای برای تبدیل وضعیت کارمندان وزارت علوم، تأمین خوابگاه‌های دانشجویان متأهل، حمایت از دانشجویان کمیته امداد و تقویت مجله‌های ISI ارائه نکرده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اجازه دهید آقای زلفی‌گل به تربیت دانشجو بپردازد، وزارت علوم مدل دیگری از وزیر را می‌طلبد.

رجایی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم: مواضع سیاسی «زلفی‌گل» قابل تأمل است/ او انسجام فکری ندارد
نماینده مردم لنجان با بیان اینکه موضع‌گیری‌های زلفی‌گل قابل تأمل است و جریان سیاسی حامی وی مشخص نیست، گفت: منظومه فکری زلفی گل در مسائل کشور منسجم نیست.
حسین رجایی نماینده مردم لنجان در مخالفت با محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم گفت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی به خوبی نوشته شده اما کلی است و برنامه‌های اقدام و عمل نیست.
رجایی تاکید کرد: وی وضعیت موجود و مسیری را که باید برای تحول و پیشرفت طی شود اعلام نکرده و بازه زمانی برای برنامه‌هایش مشخص نکرده است، لذا برنامه‌های وزیر پیشنهادی قابل سنجش و ارزیابی نیست.
نماینده مردم لنجان در مجلس ادامه داد: تأمین اعضای هیئت علمی برای دانشگاه‌ها، تعیین تکلیف دانشگاه‌های بلاتکلیف مثل دانشگاه علمی کاربردی و تعارض منافع در دانشگاه‌های خصوصی از نقاط ضعف برنامه‌های زلفی‌گل است.
رجایی با انتقاد از نگاه سنتی در برنامه‌های زلفی گل گفت: سال‌هاست کشورهای پیشرفته سیستم آموزش و پرورش خود را تغییر داده‌اند. مقاله‌های موجود در جهت تولید علم، ثروت، قدرت و نوآوری نبوده است.
نماینده مردم لنجان خطاب به زلفی گل افزود: جناب آقای زلفی‌گل، شما عضو شورای مرکزی بورسیه بودید و در دولت گذشته ظلم بزرگی به دانشجویان بورسیه شد و علیرغم تأکید رهبری هنوز این مشکل حل نشده است.
وی تصریح کرد: منظومه فکری زلفی گل در مسائل کشور منسجم نیست، جریان سیاسی وی نامشخص است. موضع گیری‌های سیاسی زلفی گل و جریان سیاسی حامیان وی قابل تأمل است.
رجایی گفت: یکی از گزینه‌های کانون اساتید به ریاست محمدرضا عارف برای وزارت علوم، زلفی گل بود.

رحیمی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم: «زلفی‌گل» برای تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه برنامه دارد
نماینده مردم بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: «زلفی‌گل» طرحی برای برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه دارد که این طرح کارآمد می‌تواند عینی و قابل اجرا باشد.
 بهزاد رحیمی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: ما نباید همیشه سراغ افراد چهره و صاحب نام برویم و باید از ظرفیت دیگر نخبگان کشور هم برای تصدی پست‌های حساس کشور استفاده کنیم که زلفی گل این ویژگی را دارد.
وی بیان کرد: برخی مخالفان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفتند که وی در یک رشته خاص تخصص دارد و مرجعیت علمی ندارد این در حالی است که زلفی گل سابقه علمی زیادی دارد.
نماینده مردم بانه در مجلس تصریح کرد: برخی دیگر از مخالفان زلفی گل گفتند که این مدل از وزارت را نمی‌پسندند و سؤال ما این است که زلفی گل مگر فردی بسیجی، عالم و با بصیرت نیست، پس چرا با وی مخالف هستند؟ بهتر است بگویند چه مدلی را برای تصدی این وزارتخانه قبول دارند.
رحیمی اظهار داشت: زلفی گل دوران نوجوانی خود را در جبهه سپری کرد و جانباز شد و این هم یکی دیگر از معیارهای انقلابی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری است.
وی بیان کرد: وزیر پیشنهادی علوم همچنین از دانشگاه‌های معتبر دنیا دعوت نامه دریافت کرد، اما تصمیم گرفت که در کشور خودمان خدمت کند و وی یک چهره علمی بسیار خوب است و به دنبال تشکیل یک وزارتخانه انقلابی است.
نماینده مردم بانه در مجلس با بیان اینکه زلفی‌گل همچنین طرحی برای برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه دارد که این طرح کارآمد می‌تواند عینی و قابل اجرا باشد، گفت: با انتخاب این وزیر پیشنهادی نقطه عطفی را در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رقم خواهیم زد.

نادری در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم: «زلفی‌گل» مانع ورود فتنه‌گران به دانشگاه همدان شد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی علوم در سال ۸۸ درب دانشگاه همدان را به روی فتنه‌گران بست و مواضع انقلابی وی زبانزد همه است.
 احمد نادری در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: زلفی‌گل در برنامه ارائه شده خود آنطور که باید و شاید خودش را معرفی نکرده و همچنین برخی از نمایندگان هم به صورت دقیق برنامه وی را مورد مطالعه قرار ندادند و حرف‌هایی علیه وی زدند که در حقش جفا شد.
وی بیان کرد: بنده یک دهه است که نسبت به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری شناخت دارم و وی یکی از افتخارات علمی کشور ما و فردی شناخته شده در دنیاست.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: وی از رئیس‌جمهور وقت نشان افتخار دریافت کرد و همچنین همواره در دوران مسئولیت خود به عنوان یک مدیر جهادی و انقلابی معرفی شده و لایق تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
نادری ادامه داد: یکی از مسائل حائز اهمیت دیگر آن است که یک خیابان به نام زلفی‌گل زده شده؛ وی دارای مشی بسیجی و انقلابی است و سال‌ها دبیر مجمع بسیج استان همدان بوده است.
وی افزود: مخالفان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری می‌گویند که وی سابقه و تجربه لازم برای تصدی این وزارتخانه را ندارد درحالی‌که زلفی‌گل ایده‌پرداز بنیاد ملی نخبگان و رئیس دانشگاه همدان است.
نماینده مردم تهران در مجلس متذکر شد: همچنین زلفی‌گل ۱۱ سال تجربه معلمی در آموزش و پرورش و سابقه زیاد کار در بخش آموزش عالی کشور را دارد و یک وزنه در عرصه علمی کشور و نظریه‌پرداز در جامعه علمی است.
نادری تأکید کرد: زلفی‌گل دارای جامعیت شخصیت است، به این معنا که هم فردی علمی و تحول‌گرا است و هم مدیریت جهادی و انقلابی دارد و اگر از انقلابیون همدان بپرسید، همه می‌گویند که فردی انقلابی است و بسیاری از نخبگان، دانشگاهیان و متدینان انقلابی از وی برای تصدی وزارتخانه مذکور حمایت کردند.
وی یادآور شد: در سال ۸۸ زلفی‌گل درب دانشگاه همدان را به روی فتنه‌گران بست و مواضع انقلابی وی همیشه زبانزد همه بوده است. توصیه بنده به نمایندگان آن است که حتماً یکبار دیگر برنامه وی را که بسیار جامع است، مورد مطالعه قرار دهند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: هدفمند کردن آموزش و پژوهش در کشور و عملیاتی کردن آن، برنامه اصلی زلفی‌گل است. وزیر پیشنهادی علوم، یک استاد تراز انقلاب است و انتظار ما از وی آن است که در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس، آن چهره تحولی را که در گذشته داشت، باز هم ادامه دهد و حتماً از نیروهای انقلابی و متعهد در بدنه دانشگاه‌ها استفاده کند.



رحیمی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم: «زلفی‌گل» برای تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه برنامه دارد
نماینده مردم بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: «زلفی‌گل» طرحی برای برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه دارد که این طرح کارآمد می‌تواند عینی و قابل اجرا باشد.
بهزاد رحیمی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: ما نباید همیشه سراغ افراد چهره و صاحب نام برویم و باید از ظرفیت دیگر نخبگان کشور هم برای تصدی پست‌های حساس کشور استفاده کنیم که زلفی گل این ویژگی را دارد.
وی بیان کرد: برخی مخالفان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفتند که وی در یک رشته خاص تخصص دارد و مرجعیت علمی ندارد این در حالی است که زلفی گل سابقه علمی زیادی دارد.
نماینده مردم بانه در مجلس تصریح کرد: برخی دیگر از مخالفان زلفی گل گفتند که این مدل از وزارت را نمی‌پسندند و سؤال ما این است که زلفی گل مگر فردی بسیجی، عالم و با بصیرت نیست، پس چرا با وی مخالف هستند؟ بهتر است بگویند چه مدلی را برای تصدی این وزارتخانه قبول دارند.
رحیمی اظهار داشت: زلفی گل دوران نوجوانی خود را در جبهه سپری کرد و جانباز شد و این هم یکی دیگر از معیارهای انقلابی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری است.
وی بیان کرد: وزیر پیشنهادی علوم همچنین از دانشگاه‌های معتبر دنیا دعوت نامه دریافت کرد، اما تصمیم گرفت که در کشور خودمان خدمت کند و وی یک چهره علمی بسیار خوب است و به دنبال تشکیل یک وزارتخانه انقلابی است.
نماینده مردم بانه در مجلس با بیان اینکه زلفی‌گل همچنین طرحی برای برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه دارد که این طرح کارآمد می‌تواند عینی و قابل اجرا باشد، گفت: با انتخاب این وزیر پیشنهادی نقطه عطفی را در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رقم خواهیم زد.

زلفی گل در صحن مجلس تأکید کرد: ایجاد نظام کاربردی کردن تحقیقات/ توسعه شفافیت در وزارت علوم


وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه من سرباز علمی جمهوری اسلامی هستم گفت: نظام انگیزشی برای ترغیب اعضای هیات علمی ایجاد می کنیم که بخش قابل توجهی از تحقیقات را در راستای نیاز کشور انجام دهند.
دکتر محمدعلی زلفی گل امروز (سه‌شنبه ۲ شهریور ماه) در جلسه رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم با عرض تسلیت ایام سوگواری سیدالشهدا و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسولی در هر رده و سطحی چنانچه در راستای راه امام شهدا و شهدا حرکت نکند عاقبت بخیر نمی شود.
وی افزود: به عنوان یک سرباز علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی الگوی من شهید دکتر چمران و شهدای هسته ای و الگوی نظامی سردار سلیمانی را قرار می دهم چرا که عاقب به خیر شدند. چون مسیرشان در راستای اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی بود.
وی گفت: آنها مردمی بودند و همه را خودی می شمردند و خادم مردم بودند. دیدید که بیش از ۳۵ میلین نفر در مراسم سردار دل ها شرکت مردند دلیل اصلی اش این بود که آنها مردم را از خود می پنداشتند. نهایت تلاش ام را خواهم کرد و مشی و منش شهید چمران و سردار سلیمانی را منش خود قرار دهم.
زلفی گل با اشاره به سوالات نمایندگان مجلس گفت: ادب حکم می کند در خصوص سوالات به جای نمایندگان مخالف پرسیدند پاسخ دهم. دغدغده های بسیاری جالبی داشتند و سوالات مناسبی پرسیدند. در طی مدیریت ام در سن ۴۲ سالگی دکتر زاهدی اولین حکم ریاست دانشگاه را برای من صادر کردند.
در ایام فتنه دانشگاه را به گونه ای مدیریت کردم که به کسی آسیب نرسید
وی افزود: بخشی از دوران فتنه رئیس دانشگاه بوعلی بودم در حالی که ۱۳ تا ۱۵ هزار جمعیت دانشجویی در این دانشگاه فعال هستند و یکی از سیاسی ترین دانشگاه های کشور است. به لطف خداوند در ایام فتنه ۸۸ دانشگاه را به گونه ای مدیریت کردم که هیچ ضرری به کسی نرسید. همه می دانیم که فتنه ۸۸ سرآغاز مشکلات خارجی برای ما شد. دشمن ما نسبت به براندازی نظام به خیال خام خودش امیدوار شد چگونه می توانیم با کسانی که این ضرر را به ما زدند در یک خط باشیم.
وی گفت: با شفافیت اعلام می کنم سیاستمداران آمریکا بدانند دست سردار ما را قطع کردند کمترین هزینه اش قطع دست آنها از این منطقه خواهد بود.
وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: باید بگویم که یکی از افتخارات کشور تولید علمی است. برج تولید علم کشور در منطقه خودنمایی می کند در برخی از سال های رشد علمی ایران ۱۳ برابر رشد متوسط علمی دنیا بوده است. باید قدر دانشجویان و استادان و دانشمندان باشیم.
وی گفت: مقام معظم رهبری بارها این موفقیت علمی را افتخار جمهوری اسلامی دانسته اند. ما اجازه نداریم آن را زیر سوال ببریم. این مصداق جمله علم بهتر است یا ثروت. هر دو خوب است. زیربنای فناوری و تکنولوژی علم است و باید قدرددان اساتید و دانشمندان باشیم.
زلفی گل یادآور شد: فرمایش نمایندگان به حق است. این تولید علم برای چه است باید آثارش در جامعه بروز و ظهور پیدا کند چرا نکرده است. علت اش این است که سه دسته تحقیقات بنیادی کاربردی و توسعه ای داریم. تمام قوانین برای تحقیقات بنیادی بوده و نظام های سنجی و انگیزشی کشور برای تحقیقات بنیادی که خروجی آن علم و مقالات علمی است، بوده است.
نظام کابردی کردن تحقیقات را ایجاد می کنم
وی گفت: برای بروز تحقیقات در مسائل کشور راهکار این است که برای سطح دوم تحقیقات برنامه ریزی کنیم و نظام های سنجشی شایسته ای طراحی کنیم تا دانشمندان و دانشجویان و اساتید انگیزه داشته باشند. با افتخار اعلام می کنم که برای این کار برنامه دارم. اگر مورد اعتماد شما نمایندگان باشم سعی خواهیم کرد که در دوره چهار ساله نظام پیشنهادات برای کاربردی کردن تحقیقات به ویژه پایان نامه های و رساله های دکتری را ایجاد کنم.
ایجاد نظام انگیزشی برای ترغیب اساتید به حل مشکلات جامعه
وزیر پیشنهادی علوم گفت: نظام سنجشی و انگیزشی برای ترغیب اعضای هیات علمی ایجاد می کنیم که بخش قابل توجهی از تحقیقاتشان را در راستای نیازهای جامعه تعریف کنند. دانشگاه های ما، استادان و دانشجویان هیچ مقصر نیستند، آنها کار خودشان را به خوبی انجام داده اند ما بیشتر از آنها نخواسته ایم و قوانین و مقررات این اجازه را به آنها نداده است. باید بستر نرم افزاری و سخت افزاری را با ایجاد سیستم جدید برای تحقق و هدف مندی پژوهش ایجاد کنیم.
وی گفت: اگر بخواهیم برنامه کاربردی و عملیاتی داشته باشیم سه اصل را باید مدنظر قرار دهیم. برنامه باید ویژگی های کلیدی داشته باشد سرمایه های کشور از جمله مادی و انسانی و معنوی دچار افت بها نشوند بلکه هم افزایی داشته باشند. آیندگان در برآوردن نیازها با مشکل مواجه نشوند. نیازسنجی و نیازآفرینی هم باید وجود داشته باشد. علاوه بر مزیت های نسبی به مزیت های ایجادی هم توجه شود. اصل دیگر به محیط زیست مادی، مذهبی، معنوی اجتماعی و فرهنگی آسیبی ایجاد نشود.
زلفی گل درباره برنامه پیشنهادی گفت: بسیاری از نمایندگان سوالاتی را پرسیدند که به نظر می رسد نمایندگان برنامه سیاست های کلان راهبردی را مطالعه کردند برنامه تفصیلی که دارای زمان بندی لازم و اقدامات علمی هم داشت، بوده است و نمایندگان مطالعه کنند.
وی افزود: دانشگاه ها چه ارتباطی با آرمان های یک جامعه دارند. این دانشگاه ها هستند که باعث تحقق آرمان های یک جامعه می شوند چرا که تحقق آرمان ها بدون علم و دانش میسر نیست. برای این کار باید بر اساس چه برنامه هایی حرکت کنند. باید بر اساس اسناد بالادستی سند چشم انداز، بیانیه گام دوم و سند دانشگاه اسلامی حرکت کند. سند دانشگاه اسلامی بسیار زیبا و کاربردی و کاملا کارشناسی و علمیاتی است.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه از چه فاکتورها، عملیات سازمان‌ها و دیگر نهادها استفاده می‌کنیم که به آروزها و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی برسیم افزود: مجلس قدرت بی‌نظیری به دانشگاه‌های ما داده است و این نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی چقدر برای دانشجویان و دانشمندان و دانشگاه‌ها ارزش قائل است.
وی ادامه داد: قانون هیئت امنا، استقلال خاصی به دانشگاه‌های ما داده و بدیهی است دانشگاه‌های ما از این اعتمادی که نظام جمهوری اسلامی به آن داشته است، نهایت استفاده را کند و موجب دوام و قوام بیشتر نظام جمهوری اسلامی شود.
افزایش بعد نظارتی هیأت‌های امنا
وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: حتماً از پتانسیل هیئت امنا بیشتر استفاده می‌کنیم. در حال حاضر بیشتر از ظرفیت قانونگذاری هیئت‌های امنا استفاده می‌شود. اگر شما عزیزان به من اعتماد کنید، من بعد نظارتی هیئت امنا را نیز فعال می‌کنم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید چه کاری انجام دهیم که در وزارت علوم و دانشگاه‌های ما پلشتی و ناراستی وجود نداشته باشد؟ همه ما می‌دانیم که علم نور و شفافیت است به همین دلیل وقتی یک دانشمند تمام یافته‌های علمی خود را منتشر می‌کند همه دنیا آن را دیده و نقد و اصلاح می‌کنند، ما باید از علم یاد بگیرم.
به جای توسعه فرهنگ مچ گیری، فرهنگ شفافیت را توسعه دهیم
زلفی گل ادامه داد: باید شفافیت را در وزارت علوم توسعه دهیم، با توسعه شفافیت از پلشتی‌ها پیشگیری می‌شود ما به جای اینکه فرهنگ مچ‌گیری را توسعه دهیم باید فرهنگ پیشگیری و شفافیت را دنبال کنیم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: از جمله کارهای دیگری که برای تحقق اهداف بلند وزارت علوم می‌توان از آن بهره برد، تعامل هم‌افزا با مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است. اگر یک وزیر تعامل مناسب و شایسته ای با شما و شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشد و شورای عالی عتف را و ظرفیتش را خوب بشناسد، می‌تواند از ظرفیت اینها برای ارتباط دانشگاه و صنعت، برای مرجعیت علمی برای دیپلماسی علمی نهایت استفاده را بکند.
عدم توزیع متوازن استعدادها در رشته‌های مختلف تحصیلی
زلفی‌گل در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات بخش آموزشی اشاره کرد و گفت: مشکلی که در جامعه ما امروز در بخش آموزشی وجود دارد و آینده کشور ما را به خطر می‌اندازد، عدم توزیع متوازن استعدادها در رشته‌های مختلف تحصیلی است، الان استعدادهای برتر ما به طور متناسب در رشته‌ها توزیع نمی‌شوند و این در آینده برای کشور ما مشکل ایجاد می‌کند. برای رشته‌های علوم پایه و علوم انسانی تقاضا کم شده است.
وی ادامه داد: در صورتی که پایه و اساس علم، رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه است چه باید کرد؟ اینجا سیاست‌های فرابخشی لازم دارد که با تعامل کمیسیون آموزش، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم. اینجا فقط در اختیار وزارت علوم نیست، اینجا نیاز به عزم فرابخشی دارد.
به روز نبودن سرفصل‌های درسی و نادیده گرفتن مهارت‌ها
وی ادامه داد: مشکل دیگر بخش آموزش، به روز نبودن سرفصل‌های درسی و نادیده گرفتن مهارت‌ها است. که باید سرفصل‌ها به‌روزرسانی شود و ما باید آموزش‌های مهارتی را جدی بگیریم. چون جامعه ما فقط به تحصیلات تکمیلی نیاز ندارد. جامعه ما به تکنیسین و آموزش‌های مهارتی نیاز دارد.
وزیر پیشنهادی علوم افزود: به همین دلیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی مورد توجه ویژه من خواهد بود و خوشبختانه می‌شود آنها را در کل کشور توسعه داد چون برای توسعه این دانشگاه‌ها به امکانات و ظرفیت زیادی نیاز نیست.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: مشکل دیگری که در بخش آموزش وجود دارد، عدم رصد دانش‌آموختگان است. ما در وزارت علوم بعد از اینکه دانشجو دانش‌آموخته می‌شود، او را رها می‌کنیم این موضوع جز و برنامه‌های من است که با ماموریت جدید به مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و استفاده از مهندسی آمار دانش آموختگان را رصد کنیم و اشتغال آنها را بررسی کنیم. اینکه شغلشان مرتبط با تخصص‌شان است یا نیست؟ بر اساس آن می توان هدایت تحصیلی درست داشته باشیم.
زلفی‌گل ادامه داد: متأسفانه در کشور ما از مهندسی آمار به خوبی در برنامه ریزی ها استفاده نمی‌شود در حالی که وزارت علوم باید در این زمینه الگو باشد و از این دانش برای برنامه‌ریزی‌های صحیح و عملیاتی و کاربردی استفاده کند.
وی مشکل دیگر بخش آموزش عالی را توجه ناشایست به رشته‌های بین رشته‌ای عنوان کرد و گفت: باید سیاستگذاری خاصی در این خصوص انجام شود و این در دستور کار ما خواهد بود. ما از طریق تحقیقات بین رشته‌ای، فرهنگ کار تیمی را می‌توانیم توسعه دهیم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگر سخنان خود به سیاست گذاری پژوهشی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جدی که مورد سوال نمایندگان مخالف بود و البته به حق هم بود، این بود که نقش دانشگاه‌های ما در جامعه کمرنگ شده است برای این کار چه برنامه‌ای دارید؟ من برای این موضوع از پتانسیل پایگاه استنادی جهان اسلام برای نظام پیشنهادات استفاده کرده و سعی می‌کنیم تحقیقات را کاربردی کنم.
تعریف ماموریت برای رشته های دانشگاهی
زلفی‌گل اظهار کرد: در بخش پژوهشی مشکل دیگری که وجود دارد، این است که ما برای رشته‌ها مأموریت‌های عام و خاصی را تعریف نکرده‌ایم انشاالله سعی خواهیم کرد برای رشته‌ها مأموریت عام و خاص تعریف کنیم تا آنها بتوانند به مرجعیت علمی برسند و در سپهر علم دنیا مانند خورشید بدرخشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاستگذاری فناوری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به خوبی توسعه یافته‌اند اما قوانین و مقررات فعلی ما خیلی کارآمد نیست نهایت تلاش خود را خواهیم کرد با حمایت شما نمایندگان شورای اسلامی که در برنامه توسعه هفتم کشور خلاء های قانونی را اصلاح و قوانین و مقررات لازم را در برنامه توسعه هفتم الحاق کنیم تا امکان حمایت ویژه از علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان وجود داشته باشد.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های دانش‌بنیان را احراز صلاحیت می کند و اگر محصولی داشتند، آنها را توسعه دهند درحالی‌که ما نیاز داریم از شرکت‌های دانش بنیان در حال رشد نیز حمایت کنیم و آنها را توسعه دهیم. ما باید دنبال نوآوری باز باشیم که این هم در دستور کار من خواهد بود.
زلفی‌گل در ادامه به برنامه‌های بخش فرهنگی اشاره کرد و گفت: باید یک واقعیت را با شما عزیزان و نمایندگان مردم در میان بگذارم که علم و فناوری جدید همراه خود فرهنگ جدیدی ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: چه بخواهیم و چه نخواهیم، فضاهای مجازی فرهنگ خاص خود را به همراه خواهد داشت. فناوری اطلاعات فرهنگ خاص خود را به همراه خواهد داشت. منظورم چیست، منظورم این است که اگر خواستار پویش، پالایش و پیرایش فرهنگی هستیم، باید روی علم و فناوری سرمایه‌گذاری کنیم. اگر می‌خواهیم قدرت نرم جمهوری اسلامی را توسعه دهیم و اگر می‌خواهیم کشورها و مردم مسلمان، ایران اسلامی را الگوی خاص قرار دهند، باید بر روی علم و دانش سرمایه‌گذاری کنیم، چرا که علم و دانش، فرهنگ سالم به همراه خواهد داشت.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: می‌گویند اگر خواستید سرمایه گزاری جاودان کنید، فرهنگ سالم ایجاد کنید، به هر حال نهایت تلاشمان را خواهیم کرد تا از پتانسیل تشکل‌های دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی نهایت استفاده را بکنیم تا فرهنگ علمی را در ذهن و قلب جوانانمان ماندگار کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، بعدازظهر یکشنبه ۳۱ مرداد با ...
‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

شرایط امروز انقلاب بسیار حساس و دارای فرصت‌های عظیم و در معرض تهدیدهای جدی است. جریان ...
ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون ...
فایل های مرتبط
1