تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۳
کد مطلب : ۴۳۸۰۹۲
در هفته فرهنگ و هنر استان کهگیلویه وبویراحمد

چگونه گچساران "بام نفت ایران" نام گرفت

۲
چگونه گچساران "بام نفت ایران" نام گرفت
کبنا ؛
در هفته فرهنگ و هنر استان کوهگیلویه و بویراحمد در تالار وحدت تهران در ابتدای دهه نود با حضور وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب سید محمد حسینی، از گچساران به عنوان «بام نفت ایران» در سطح ملی رونمایی شد.
گچساران را به دلیل وجود تأسیسات نفتی بر بلندای سقلاتون  که صدها متر از سطح دریا بالاتربوده و در کنار روستای قدیمی آبشیرین قرارگرفته لذا به دلیل ارتفاع بسیارخاص، نفت  را بدون استفاده از پمپ به مسافتی حدود نود کیلومتر به تلمبه خانه گوره انتقال می‌دهد، به نام بام نفت ایران نامگذاری کردیم. حتی می‌توانستیم به نام «بام نفت خاورمیانه» نامگذاری کنیم ولی مستندات را به‌دست نیاوردیم، احتمالاً در خاورمیانه چنین کارخانهُ نفتی در بلندی به این ارتفاع وجود ندارد.
عکس معروف را از بالا نیز همکارانم با استفاده از هلی کوپتر به تصویر کشیدند و در ادامه توسط هنرمندان برجسته روابط عمومی تبدیل به نقاشی و تابلو گردید که قاب نقاشی اصلی را با همکاری و همراهی  مدیرعامل وقت جناب آقای پاکدل بر پیشانی اتاق کار وزیر نفت نیز نقش بست.
در بیست و نه اسفند سال نود نیز در محفلی که شهردار محترم وقت با حضور نماینده محترم وقت مردم در مجلس و اعضاء شورا و سایرمسئولین شهرستان گچساران به مناسبت روز ملی صنعت نفت و تقدیر از مجموعه نفت تدارک دیده بودند نیز به‌صورت منطقه‌ای از این عنوان در سطح منطقه رونمایی شد.
فرصت را مغتنم شمرده و از همه دوستان عزیزم در روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران «بخصوص جناب شیرزادی عزیز که بازنشسته شدند» و طی سالهای هشتاد و نه تا نود و دو همگی با سرسختی و هنرمندی با پشتیبانی مدیرعامل دلسوز وقت، کمک دادند تا این عنوان برای گچساران تثبیت شود تشکر می‌کنم.
این نامگذاری در برهه‌ای از زمان برای بنده نامهربانی‌هایی را به دنبال داشت  تا جایی که دستور دادند تا اکثر آثار موجود در این خصوص را از سیستم خارج کنند ولی به دوستان عرض می‌کردم که ایده‌های کارشناسی شده و مستند فرهنگی و اجتماعی مسیر خود را پیدا می‌کند و به پیش می‌رود و کسی و چیزی جلودار آن نخواهدشد.
به هرحال اخیراًجناب آقای رییسی، آقای سیدمحمدحسینی را به سمت معاون امور مجلس رئیس جمهور منصوب کردند. با یادآوری آنروزها امیدوارم ایشان ضمن همکاری با نماینده محترم دیارمان در مجلس، یاری رسان این دیار زرخیز باشند.
واحد بهره‌برداری شماره‌ی یک گچساران  در جنوب شرقی و در فاصله ۲۰ کیلومتری شهرستان گچساران در منطقه‌ای به نام سقلاتون واقع شده در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی به بهره‌برداری رسیده است و در ارتفاع سه هزار و ۲۲۱ پایی از سطح دریا قرار دارد.

 مرداد 1400
ابوالحسن غلامی
گچساران
نام شما

آدرس ايميل شما

‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

شرایط امروز انقلاب بسیار حساس و دارای فرصت‌های عظیم و در معرض تهدیدهای جدی است. جریان ...
ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون ...
بزرگداشت بیهقی زمانه

بزرگداشت بیهقی زمانه

محمود دولت‌آبادی یکی از بنام‌ترین نویسندگان ایرانی است که با سبک منحصر به فردش، آثار ...
1