کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

فعالیت «نستهن مقدم» در مقام شهردار یاسوج وجاهت قانونی ندارد / استاندار کهگیلویه و بویراحمد به حضور غیرقانونی «مقدم» در شهرداری یاسوج پایان دهد

20 مرداد 1400 ساعت 15:15

یاسوج شهردار ندارد. با پایان یافتن دوره پنجم شهر اسلامی شهر یاسوج، نستهن مقدم شهردار منتخب این دوره از شورا نیز مأموریت اش در شهرداری به پایان رسیده و او الان هفت روز به طور غیرقانونی در جایگاه شهردار یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.


یاسوج شهردار ندارد. با پایان یافتن دوره پنجم شهر اسلامی شهر یاسوج، نستهن مقدم شهردار منتخب این دوره از شورا نیز مأموریت اش در شهرداری به پایان رسیده و او الان هفت روز به طور غیرقانونی در جایگاه شهردار یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
 به گزارش کبنا از یاسوج، مراسم تحلیف اعضای جدید شوراهای اسلامی دوره ششم روز 14 مرداد ماه 1400 در سراسر کشور برگزار شد و عملاً دوره پنجم شوراهای اسلامی پایان یافته، و طبق قانون با پایان یافتن هر دوره از شوراهای اسلامی، مأموریت شهرداران خاتمه می‌یابد.  به دلیل ابهاماتی که در انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر یاسوج پیش آمده، مراسم تحلیف شورای اسلامی این شهر به تعویق افتاده و این احتمال هم وجود دارد که انتخابات ابطال گردد. طبق قانون باید روز 14 مرداد ماه 1400 همزمان با آغاز به کار شوراهای اسلامی، سرپرست یا شهردار جدید یاسوج انتخاب می‌شد که این کار تاکنون صورت نگرفته و بنا براین یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تا تعیین تکلیف شورای اسلامی دوره ششم بدون شهردار قانونی درحال فعالیت است.



در چنین مواقعی که انتخابات شوراهای اسلامی یا بنا به هر دلایلی متوقف، انحلال و یا ابطال گردد، طبق ماده 99 قانون شوراهای اسلامی تا تعیین تکلیف شورای شهر استاندار جانشین شورای شهر خواهد بود.


به گفته علی دشتی کارشناس حقوقی، متن قانون استفساریه به صراحت می‌گوید که «پس از رسمیت یافتن اعم از اینکه دوره شهردار قبلی پایان یافته باشد یا نه...» که منظورش در مواردی است که شهردار در اثنای دوره انتخاب شود و در این صورت هم که دوره چهارساله‌اش کامل نشود بلافاصله پس از رسمیت، شهردار و یا سرپرست جدید جایگزین او می‌شوند که به صراحت همین متن استفساریه باید پس از رسمیت این تکالیف انجام شود.
 لذا پس از رسمیت شورا تنها شهردار یا سرپرست جدید صلاحیت قانونی اقدام دارند و شهردار قبلی به هیچ وجه بیش از چهار سال در صورتی که در ابتدای دوره چهار ساله شورا و حتی کمتر از آن در صورتی که در اواسط دوره انتخاب شده باشد مجوزی برای ادامه کار ندارد. 
برخی از کارشناسان حقوقی نیز با استناد به برخی از موارد قانونی می گویند، در قانون تجارت، در خصوص مدیران شرکتهای تجاری در قوانین عادی در خصوص معاون اول و وزرا، این قاعده است که تا انتخاب نفر جدید، نفر قبلی عهده دار اداره امور خواهد بود، چون نمی‌شود که یک مسئولیت بدون مدیر باشد.
 دشتی درباره این ابهام هم توضیح می‌دهد: اصل مهم عدم تعطیل برداری حقوق عمومی وجود دارد، لیکن اجرای آن در مواردی است که در قوانین و مقررات تصریحی وجود نداشته باشد. لیکن در اینجا تصریح وجود دارد بر پایان یافتن دوره شهردار همزمان با رسمیت یافتن شورای جدید و لزوم انتخاب سرپرست و شهردار جدید. علاوه بر اینها بخشنامه وزارت کشور هم بر پایه همین مواد قانونی به صورت دقیق بر خاتمه خدمت شهردار قبلی اشاره دارد و تنها در یک صورت که شهردار قبلی شهردار منتخب بعدی باشد اجازه استمرار دوره شهردار را داده است.


کد مطلب: 437776

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/437776/فعالیت-نستهن-مقدم-مقام-شهردار-یاسوج-وجاهت-قانونی-ندارد-استاندار-کهگیلویه-بویراحمد-حضور-غیرقانونی-شهرداری-پایان-دهد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1