تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۴۳۶۴۰۸
کبنانیوز گزارش می دهد

طهرانچی در یاسوج

۱
۲
طهرانچی در یاسوج
کبنا ؛رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد.
به گزارش کبنا، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد، در بدو ورود به واحد یاسوج با حضور در یادمان شهدای گمنام آرمیده در این واحد دانشگاهی به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سپس با حضور در جلسه با اعضای هیئت رئیسه و رؤسای واحدهای گچساران و دهدشت، درباره مأموریت‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد برای توسعه و پیشرفت استان گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
  طهرانچی در این جلسه با تأکید بر اینکه آموزش عالی باید با مردم و جامعه آشتی کرده و برای حیات خود به جامعه نزدیک شود، ‌ گفت: متأسفانه رویکردی که تاکنون دانشگاه‌ها برای کشور داشته بر این روال بوده که به نیاز و توسعه کشور توجه نداشته است. به عنوان مثال دانشگاه به جای آنکه از اساتید کشاورزی بخواهد که به فکر بهره‌وری ظرفیت کشاورزی استان باشند، از آنها تولید مقاله می‌خواهد.
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییر رویکرد در این دانشگاه، اظهار داشت: بر اساس تغییر ریلی که در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاده، رویکرد معاونت آموزشی واحدها تغییر خواهد کرد و از این پس معاون آموزش، معاون آموزشی و کارآفرینی خواهد بود، چرا که هدف آموزش دانشگاه باید منجر به کارآفرینی شود، همانطور که هدف معاونت پژوهشی نیز باید به نوآوری بینجامد. بر این اساس، معاونت پژوهشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز از این پس به‌عنوان معاونت پژوهشی و حل مسئله فعالیت خواهند داشت.
 پژوهش باید به نوآوری، فناوری تجاری شده و حل مسئله بیانجامد

 وی ادامه داد: معتقدیم تولید و چاپ مقاله به خودی خود برای اظهار حدود توانمندی علمی و نمایش روش علمی دانشگاه خوب است، اما رویکرد پژوهش برای چاپ مقاله اشتباه است و پژوهش باید به نوآوری، فناوری تجاری شده و حل مسئله بینجامد.
طهرانچی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کردند، مدیریت پرانگیزه، کارآمد و خردمند می‌تواند منابع انسانی را با منابع طبیعی کشور گره زده و از آن ثروت تولید کند، بنابراین ما نیز در دانشگاه آزاد اسلامی باید نگاه و رویکرد گذشته را تغییر دهیم.
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: برای استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد که ۲۰ درصد ذخایر نفت و گاز کشور را در اختیار دارد و همچنین از نظر ظرفیت کشاورزی، آب و گیاهان دارویی استانی غنی است، پذیرفته نیست که نرخ بیکاری در این استان بالا باشد و واحد گچساران در حوزه تربیت مدیران و مهندسان نفتی حرفی برای گفتن نداشته باشد. وعده خداست که عدم توجه به نعمت‌های الهی و محیطی باعث تنگی معیشت خواهد شد که دانشگاه نیز از این موضوع مستثنا نیست، بنابراین نعمات و ظرفیت‌ها را ببینیم و با توکل به خدا و برنامه‌ریزی حرکت کنیم. وعده خداست که ثروت را افزون می‌کند. در این مسیر رؤسا و معاونان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان افسران یک لشکر باید برای توسعه و پیشرفت استان دوندگی داشته باشند و فکر و ایده‌ها را برای تحقق این هدف به کار بیندازند.
 عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: واحد دهدشت باید به این سؤال پاسخ دهد که چگونه می‌تواند به فناورمحور شدن کشاورزی کمک کند. برای دانشگاه عیب است که نتواند مدیریت بازرگانی ارائه کند که به فروش محصول کشاورزان و قطع دست دلالان و واسطه‌ها کمک کند. ما در دانشگاه آزاد اسلامی متناسب با ظرفیت هر استان باید مدیران مالی، حسابدار و... تربیت کنیم که بتوانند یک مجموعه مانند زمین کشاورزی، گلخانه و... را مدیریت و حسابداری کنند.
 وی با تأکید بر اینکه کشاورزی نیازمند دانش بالادستی و پایین‌دستی است و دانشگاه وظیفه دارد این مسیر را ترسیم کند، گفت: منظور از کشاورزی محدود به زراعت یا تولید گیاهان دارویی نیست، بلکه صنعت کشاورزی را باید به عنوان یک بسته ببینیم که در آن موضوع غذا، امنیت غذایی، فراسودمندها و... دیده شده است.
 طهرانچی با بیان اینکه در چرخه گیاه دارویی تا داروی گیاهی را نبینیم و برای آن برنامه نداشته باشیم، به نتیجه نخواهیم رسید، تصریح کرد: از این رو دانشگاه آزاد اسلامی که به یک شبکه دانشگاهی تبدیل شده، باید یک بانک اطلاعاتی کامل و جامع و یک هرباریوم (Herbarium) پیشرفته گیاهان دارویی داشته باشد.
 وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه است و باید دانش و اطلاعات این شبکه بین دیگر اجزا اشتراک‌گذاری شود. به عنوان مثال واحد رفسنجان در کشت بافت موفقیت‌های خوبی داشته که باید مورد استفاده دیگر واحدها نیز قرار گیرد. دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین تعداد اعضای هیئت علمی و  ی تخصصی استان را در خود جای داده و اولین مؤسسه آموزش عالی استان است. انتظار می‌رود این دانشگاه به کانون توسعه و پیشرفت استان تبدیل شود.
 در این جلسه محمدعلی باغستانی، مجری طرح باز مهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی و منابع طبیعی، سعید آزادیان دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی، ‌ وحید ضرغامی قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی که از روز گذشته به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده و از بخش‌های مختلف واحدهای استان بازدید داشتند، گزارشی از وضعیت این دانشگاه ارائه کردند.
 
 طهرانچی: نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها راهبر معنوی دانشگاه آزاد اسلامی هستند
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها راهبر معنوی دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد، عصر روز چهارشنبه (۹ تیرماه) با حجت‌الاسلام والمسلمین سید نصیر حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج دیدار و گفت‌وگو کرد.
   طهرانچی در این نشست، با بیان اینکه پس از انتصاب   ولایتی به عنوان رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنا و تغییر مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، ریل‌گذاری و ماهیت این دانشگاه متحول شد، گفت: مقام معظم رهبری سه محور ارتقای سطح علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان سه مأموریت این دانشگاه تعیین کردند.
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در پیامی به نخستین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی، از برگزاری چنین رویدادی ابراز رضایت فرمودند و از مدیریت و دانشجویان شرکت‌کننده در این رویداد تشکر کردند که برای ما بسیار امیدوارکننده بود و نشان داد که مقام معظم رهبری بر مجموعه حرکت‌هایی که در دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود، نظارت دارند.
 طهرانچی با بیان اینکه اوضاع اقتصادی کشور به جامعه و دانشگاه آزاد اسلامی فشار زیادی تحمیل کرده است، تصریح کرد: برای کاهش فشارهای اقتصادی، تلاش کردیم تا حقوق و مزایای اساتید و کارکنان دانشگاه را افزایش دهیم، اما واقعیت این است که درآمد اصلی دانشگاه آزاد اسلامی از محل شهریه است و نمی‌توانیم برای افزایش درآمد، به مردم فشار بیاوریم. با توکل به خدا و همراهی همه اساتید و کارکنان دانشگاه توانستیم یک حرکت تحولی با مبنای نگاه به مردم و برای مردم بودن، داشته باشیم تا منافع اقتصادی و اجتماعی دانشگاه به استان و مردم بازگردد.
 عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد بتواند علاوه بر اقتصاد خود، اقتصاد استان را نیز تقویت کند.
 وی تأکید کرد: با توجه به ظرفیت کشاورزی در استان و پرورش گل رز شاخه بریده، تلاش داریم رشته مهندسی گلخانه را طراحی کنیم تا همه مسائل مورد نیاز گلخانه از جمله مسائل فنی سازه، حسابداری گلخانه، قلمه و بذر مورد نیاز و... را در یک بسته ببینیم. همچنین یک نمایشگاه دائمی ایجاد کنیم که صنایع مورد نیاز گلخانه در آن ارائه شود.
 طهرانچی با بیان اینکه در واحد گچساران باید نفت و گاز به طور تخصصی مورد توجه قرار گیرد و آموزش‌ها فایده‌محور باشد، گفت: با توجه به بررسی‌های تیم کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی؛ برای هر سه شهرستان یاسوج، گچساران و دهدشت سند آمایش اقتصادی و اجتماعی در حال تدوین است و امیدواریم با این رویکرد بتوانیم رسالت خود را انجام دهیم و منشأ تحول در استان باشیم.
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تأکید کرد: نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها راهبر معنوی دانشگاه آزاد اسلامی هستند.
 در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مولود جمهوری اسلامی ایران بوده و از این رو مسئولیت در این دانشگاه سنگین است. دانشگاه آزاد اسلامی برکات فراوانی داشته و فارغ‌التحصیلان زیادی را به جامعه عرضه کرده است، به طوری که بسیاری از ادارات و مراکز توسط دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی مدیریت می‌شود.
 وی با تأکید بر اینکه مردم باید اثرگذاری دانشگاه را در زندگی خود لمس کنند، اظهار داشت: نقش دانشگاه در حوزه صنعت، دامداری و کشاورزی باید مورد بررسی قرار گیرد. استان کهگیلویه و بویراحمد منابع زیادی از جمله جنگل، آب، نفت و گاز در اختیار دارد که باید با علم بهره‌وری آن را افزایش داد.
 حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خطاب به طهرانچی گفت: حرکت حضرتعالی که مانع تعطیل شدن واحدها و رشته‌های دانشگاهی شده، قابل تحسین و تشکر است. امیدواریم با توجه شما، پردیس واحد یاسوج نیز به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته از مجموعه آزمایشگاه‌ها و دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج بازدید کرد.
محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته از مجموعه آزمایشگاه‌ها و دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج بازدید کرد.
طهرانچی در این بازدید با اشاره به ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به این ظرفیت‌ها، واحد یاسوج می‌تواند مرکز آزمایشگاه‌های استاندارد گلخانه‌ای در منطقه شود. همچنین سه حوزه تولید نهال مرکبات، تولید مکانیزه نشا و رز شاخه‌بریده باید به‌عنوان مأموریت‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در اولویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی قرار گیرد.
 سعید آزادیان، دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی، باغستانی، مجری طرح بازمهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی، ضرغامی، قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و ملکی تبار، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی در این بازدید   طهرانچی را همراهی کردند.
 دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج، نشست صمیمانه با کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج و حضور در جلسه با اعضای هیئت رئیسه و رؤسای واحدهای گچساران و دهدشت، از دیگر برنامه‌های روز گذشته   طهرانچی در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
 
تبدیل پردیس واحد یاسوج به مرکز آموزش‌های فرهنگی، مهارتی و فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از تبدیل پردیس واحد یاسوج به مرکز آموزش‌های فرهنگی، مهارتی و فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.
محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دومین روز سفر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد، صبح امروز از بخش‌های مختلف پردیس ۳۸ هکتاری واحد یاسوج بازدید کرد.
 طهرانچی در این بازدید سه‌ساعته که با همراهی   سعید آزادیان، دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی،   باغستانی، مجری طرح بازمهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی،   ضرغامی، قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد، از ساختمان‌های تکمیل‌شده و همچنین پروژه‌های نیمه‌تمام این مجموعه دانشگاهی بازدید و پیشنهادهایی برای کاربری و بهره‌برداری مفید از این مجموعه ارائه کرد.
 وی در حاشیه بازدید از پردیس ۳۸ هکتاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج گفت: هدف از سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد، تحول در ادامه حرکت دانشگاه آزاد اسلامی در این استان و تبدیل شدن از دانشگاهی عرضه‌محور به دانشگاه پاسخگو به تقاضای آمایش‌محور است.
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این دانشگاه باید بتواند برای زیست‌بوم استان کهگیلویه و بویراحمد و ارتقا و تعالی فرهنگ اجتماعی این استان نقش‌آفرینی جدی داشته باشد. از این رو ایجاد رشته‌های جدید، فناوری‌ها، ملزومات تخصصی در حوزه گلخانه و کشاورزی و ایجاد آزمایشگاه‌های موردنیاز در دستور کار قرار گرفته تا دانشگاه آزاد اسلامی بتواند منشأ تحول باشد.
 طهرانچی تعیین تکلیف مجموعه بزرگ پردیس واحد یاسوج را از دیگر اهداف سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد و افزود: لازم بود که در گذشته مطالعات عمیق‌تری درخصوص احداث چنین مجموعه بزرگی صورت می‌گرفت.
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: زمانی‌که پروژه‌ای کلید می‌خورد، اما به ثمر نمی‌رسد، تأثیر منفی بر مردم آن شهر و استان دارد. مجموعه بزرگ پردیس واحد یاسوج نیز دچار این معضل شده بود که ۲۳ هزار مترمربع ساختمان آن تکمیل شده بود و ۳۶ هزار مترمربع نیز نیمه‌تمام رها شده بود و باید درخصوص تکمیل این پروژه تصمیم جدی گرفته می‌شد. به همین منظور یک گروه کارشناسی از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به یاسوج آمدند و ابعاد مختلف این پروژه را مورد ارزیابی قرار دادند.
 وی از تبدیل پردیس واحد یاسوج به مرکز آموزش‌های فرهنگی، مهارتی و فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: پس از بررسی‌های کارشناسانه، تصمیم گرفته شد تا کاربری این مرکز به صورت ملی برای مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و سایر بخش‌های کشوری تغییر یابد تا این مرکز آموزشی بتواند به طور مستمر در خدمت رشد منطقه بوده و علاوه بر ایجاد زمینه آشنایی مردم با استان کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه شهر یاسوج، به تربیت و رشد نیروی انسانی در کشور کمک کند. امیدواریم این مجموعه بتواند در آینده به یکی از مجموعه‌های آموزشی اثرگذار در کشور تبدیل شود.
   طهرانچی ادامه داد: با توجه به جمعیت شهری یاسوج و تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، این مجموعه یک پروژه فوق ظرفیت برای واحد یاسوج بود و از آنجا که ترکیب دانشجویی در کشور به گونه‌ای شده است که اکثر دانشجویان بومی بوده و تعداد دانشجویان غیربومی به حداقل رسیده، عملاً بلوک‌های خوابگاهی این مجموعه بلااستفاده می‌شد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که یک نگاه ملی به این مجموعه داشته باشیم و با این هدف، پروژه را به‌سرعت به‌روزرسانی و تکمیل کرده و برای آینده آن برنامه‌ریزی کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: در ضمن «رویداد ایده‌های برتر برای پردیس واحد یاسوج» به قوت خود باقی است و از طرح‌ها و ایده‌های اساتید و کارکنان واحد یاسوج برای استفاده هرچه بهتر از این مجموعه بهره خواهیم برد.
 وی با بیان اینکه یاسوج آب‌وهوای خوبی در فصل تابستان دارد، گفت: به همین دلیل مرکز آموزش‌های فرهنگی، مهارتی و فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند محل مناسبی برای برگزاری دوره‌های آموزشی این دانشگاه و آموزش‌های فرهنگی و مهارتی برای فرهنگیان و دانش‌آموزان سراسر کشور باشد.
طهرانچی در پایان ابراز امیدواری کرد پردیس واحد یاسوج با ارائه آموزش‌های مفید در حوزه فناوری، بتواند زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند.
 
 رشته‌های تحصیلی باید از عرضه‌محور به آمایش‌محور تبدیل شود
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نگاه ما به دانشگاه آزاد اسلامی این است که این دانشگاه یک جامعه هم‌بسته و یک خانواده بزرگ بوده که باید در آموزش خود تحول ایجاد کند.
محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده، عصر روز چهارشنبه (۹ تیرماه) در نشستی صمیمانه با کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج دیدار و گفت و گو کرد.
طهرانچی در ابتدای این جلسه با قدردانی از زحمات   جانی‌پور در مدت تصدی مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، برای   اکرامی سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی این استان آرزوی موفقیت کرد.
 وی با بیان اینکه بدون شک دانشگاه آزاد اسلامی عضو تأثیرگذار آموزش عالی کشور است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه پزشکی و غیرپزشکی تأثیرات بسیار جدی در نظام آموزش عالی دارد و در دوران شیوع ویروس کرونا که با مسئله کمبود پرستار مواجه بودیم، دانشگاه آزاد اسلامی که ۴۰ درصد پرستاران کشور را تربیت کرده، توانست نقش آفرینی خوبی در این حوزه در سراسر کشور داشته باشد.
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم نقش این دانشگاه را در فرآیند توسعه کشور ببینیم، این نقش غیرقابل انکار و بسیار جدی است، البته دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع مختلف توسط دولت‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفت و در سال‌های اخیر شاهد بیشترین کم‌لطفی نسبت به این دانشگاه بودیم. نوع نگاه مردم در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نشان داد که خوب می‌دانند خادم ملت کسی است که نگاه یک‌جانبه به مردم ندارد.
 طهرانچی با اشاره به سفر خود به استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: پیش از سفر بنده، گروهی از کارشناسان به استان آمدند و گزارشی از وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی در این استان تهیه کردند که در جلسه هیئت رئیسه واحد یاسوج مورد بررسی قرار گرفت. استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند مدیریت کارآمد، پرانگیزه و خردمند است، چرا که ۲۰ درصد منابع نفت و گاز کشور در گچساران است، اما سؤال این است که سهم دانشگاه آزاد اسلامی در بهره‌وری این صنعت و اقتصاد استان و شهر کجاست؟
 وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ یک سؤال در برابر دانشگاه قرار گرفت که آموزش عالی به آن فکر نکرده بود، تصریح کرد: سؤال این است که چرا شرکت‌کنندگان در رشته تجربی ۶ برابر رشته ریاضی شده‌اند و متقاضیان رشته ریاضی حتی از زبان‌های خارجی نیز کمتر شده است؟ با توجه به اتفاقات چند سال اخیر، از سال ۱۳۹۳ سالانه ۱۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌ها کاهش یافت، اما هیچ کسی به دنبال چاره آن نبود، در صورتی که اگر در سال ۱۳۹۰ متولدین ۱۳۷۲ را با ۵ سال قبل از آن مقایسه می‌کردند، به این نتیجه می‌رسیدند که ۱۸ سال آینده با کاهش جمعیت دانشجویی مواجه می‌شوند و نباید هزینه‌های دانشگاه را صرف ساختمان‌سازی و هزینه‌های اضافی کنند.
 عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه آموزش باید عمقی، کاربردی و فایده‌محور باشد، گفت: نگاه ما به دانشگاه آزاد اسلامی این است که این دانشگاه یک جامعه هم‌بسته و یک خانواده بزرگ است که باید در آموزش خود تحول ایجاد کند، چرا که دیگر شیوه آموزش گذشته خریدار ندارد. در عین حال به این موضوع واقف هستیم که هر جامعه در جهت زندگی بهتر نیاز به آموزش دارد و آموزش را نمی‌توان از جامعه گرفت، اما این آموزش نیازمند تحول است.
طهرانچی ادامه داد: اگر جوان بیکار است، نشان می‌دهد که آموزش‌ها منجر به آمادگی و بسترسازی اشتغال جوانان نمی‌شود و آموزش کانون و بستر پیشرفت در زندگی نیست، بنابراین باید آموزشی که فردای امتحان از یاد دانشجو می‌رود را به آموزش عمقی، کاربردی و فایده‌محور تغییر داد.
 تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی باید بر تحول در آموزش باشد
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تمرکز این دانشگاه باید بر تحول در آموزش باشد، به طوری که پژوهش، فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و ... منجر به تحول در آموزش شود، بنابراین اگر اقتصاد شهرهای دهدشت و گچساران قرار است تغییر کند، راه آن تحول در آموزش جوانان این شهرهاست. به نوعی می‌توان گفت که توصیه به اهتمام داشتن به امور مسلمین در دانشگاه، ارائه آموزش مفید، کاربردی و عمیق است.
 وی با بیان اینکه در گام دوم انقلاب، علم و پژوهش‌محور است و باید آن را جدی گرفت، گفت: دانشگاه در جامعه معنا پیدا می‌کند و دانشگاه به ما هو دانشگاه معنا ندارد، همانطور که یک فروشگاه و بازار بدون مشتری و شهر بی‌معناست. دانشگاه بی‌جامعه نیز معنایی ندارد. درست است که دانشگاه کشف اسرار الهی را برعهده دارد، اما واقعیت این است که دانشگاه‌ها نسبت به چند سده قبل متفاوت شده‌اند و اکنون به عنوان سازمان تولید و انتقال دانش تخصصی پس از کشف اسرار الهی نقش‌آفرینی می‌کنند تا بتوانند به کشف مهارت‌های مورد نیاز جامعه و ارتقای مطلوب و همچنین آگاهی‌های فرهنگی و اجتماعی با رویکرد خلق فناوری بیانجامد.
 فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی باید اثرات اجتماعی و اقتصادی در پی داشته باشد
 طهرانچی با تأکید بر اینکه کشف پدیده‌ها و توجه به منافع مردم از کارکردهای مهم دانشگاه است، تصریح کرد: ما علم برای علم نداریم، بلکه علم برای مردم است و فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی باید اثرات اجتماعی و اقتصادی همچون افزایش بهره‌وری کسب و کارهای موجود، جذب سرمایه‌ها از بازارهای مالی و جهانی، خلق کسب و کارهای جدید، عرضه افراد بسیار ماهر به بازار کار، عرضه منابع اجتماعی به معنای خاص و عالم از طریق ارتقای سیاست عمومی و خدمات عمومی و... را در پی داشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مدیران گروه واحدهای این دانشگاه نسبت به شغل دانشجویان مسئول هستند. حل مسئله باید به عنوان قدرت دانشگاه مطرح باشد و دانشگاه باید بین فشار دانش و کشش بازار، بین منافع اقتصادی و اجتماعی، تبادل دانش به وجود آورد.
 وی با بیان اینکه دانشگاه باید به دانشجویان مهارت تعامل، کار گروهی، حل مسئله، کارآفرینی و مدیریت بیاموزد و پژوهش منجر به افزایش قدرت اقتصادی کشور و دانش فنی شود، گفت: برای تحقق این هدف، لازم است که مأموریت‌های مطالعاتی صنعتی در دانشگاه آزاد اسلامی تعریف شود تا پژوهشگران این دانشگاه به صنایع، مزارع و... بروند و مسائل را دریابند تا بتوانیم آموزش را مبتنی بر نیاز جامعه و صنایع اصلاح کرده و ارتقا دهیم. بدین منظور باید بین دانشگاه و بخش‌های تجاری و صنعتی رفت و آمد ایجاد شود. افزایش بهره‍وری، ارتقای تکنولوژی و دانش فنی باید با تعامل صنایع در دانشگاه دنبال شود.
 ارائه رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی باید از عرضه‌محور به آمایش‌محور تبدیل شود
طهرانچی با تأکید بر اینکه ارائه رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی باید از عرضه‌محور به آمایش‌محور تبدیل شود، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی باید حل مسئله‌محور و کادرساز محلی، پیشران محلی و رشددهنده باشد. شبکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای سه زیرشبکه «علوم و تحقیقات حل مسئله، «فناوری و نوآوری» و «مهارت و کارآفرینی» است. برای شکل گیری این شبکه باید دانشکده‌های موضوع‌محور و دانشکده‌های چندرشته‌ای موضوعی داشته باشیم.
 عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: دانشگاه باید جامعه و محیط بیرون را ببیند و بتواند دانش ضمنی را به دانش مستند تبدیل کند.
 مدرسه‌داری عادی در دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع است
 وی با بیان اینکه مدرسه‌داری عادی در دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع است، گفت: مدارس سما باید تحولی باشند و اساتید علوم تربیتی دانشگاه باید با این مدارس در ارتباط بوده و دانشجویان رشته‌های مرتبط نیز کارورزی خود را در این مدارس بگذرانند.
 طهرانچی در ادامه این نشست صمیمانه دوساعته به سؤالات اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج پاسخ گفت.
 موارد مطرح شده در این جلسه موضوعاتی درخصوص برگزاری آزمون متمرکز پیش دفاع  ی، درخواست راه‌اندازی دانشکده حقوق در واحد یاسوج، بخشنامه اعضای هیئت علمی الف و ب، راه‌اندازی مدرسه مهارتی حقوق، تحول در فعالیت‌های مدارس سما و... را شامل می‌شد که   طهرانچی به تفصیل درخصوص هر کدام توضیحاتی ارائه کرد.
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از این جلسه، پیشنهاد برگزاری رویداد ایده‌های برتر برای پردیس واحد یاسوج را مطرح کرد و گفت: کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج در قالب گروه‌های سه نفره پیشنهادات و ایده‌های خود را برای فعالیت پردیس واحد یاسوج ارائه دهند.
 اکنون فضای گفت و شنود در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته است
 طهرانچی در پایان تأکید کرد: در گذشته مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی قالب و یکسویه بود، اما اکنون فضای گفت و شنود در دانشگاه شکل گرفته است. برخی که غیبت می‌کنند، دروغ می‌گویند و آداب گفتگو را رعایت نمی‌کنند، مخالف شکل‌گیری چنین فضایی هستند و از این بابت عصبانی هستند که فضای گفت و شنود دوطرفه در دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آمده است. عصبانیت آنها به خاطر تغییر فرهنگ گذشته به فرهنگ گفت و شنود مدیران و رویکرد ضداشرافی‌گری و تجملاتی این دانشگاه است.
نام شما

آدرس ايميل شما

سعید
Iran, Islamic Republic of
آقای طهرانچی چرا مخالفان عملکردتان را به این نشست های صمیمانه!!!!! دعوت نمیکنید؟؟
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1