تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۴۳۲۶۶۸
محمد و چالش كناره‌گيري يا بركناري؛

افول زودهنگام يك پديده

۰
افول زودهنگام يك پديده
کبنا ؛گروه  سياسي- تا آخرين روزهاي تعطيلات نوروز همچنان تصور مي‌شد كه سكوت دوهفته‌اي سعيد محمد احتمالا تاكتيكي است براي كليد زدن فعاليت‌هاي تبليغاتي از ميانه فروردين 1400 اما چهاردهمين روز 1400 براي اين نظامي مستعفي و جوياي نام خوشايند نبود. فرمانده پيشين قرارگاه خاتم‌الانبيا شايد به تعبيري از قرارگاه رانده و از رياست‌جمهوري مانده باشد. ديروز يك مقام ارشد سپاه پاسداران رسما اعلام كرد كه او از فرماندهي قرارگاه خاتم‌الانبيا بركنار شده تا حاشيه‌هاي كانديداتوري او دوچندان شود؛ چراكه پارسال او تاكيد مي‌كرد كه استعفا داده و ماجرا بركناري نيست. با اين تفاسير ديروز مخالفان او به‌طور علني زبان به سخن گشوده و كار او را در عرصه انتخابات رياست‌جمهوري پايان‌يافته تعبير كردند. هرچند درباره حوادث آينده سياسي نمي‌توان با قطعيت سخن گفت اما گمانه‌زني‌ها نشان مي‌دهد حالا اگر سعيد محمد همچنان به حضور در انتخابات رياست‌جمهوري اصرار كند، حتي احتمال دارد كه موفق به عبور از فيلتر شوراي نگهبان نشود؛ چراكه حالا علاوه بر تاييد تخلف او در سپاه، او به خلاف‌گويي در اين رابطه نيز متهم است. هرچند واكنش ديروز سعيد محمد نشان داد كه او بناي عقب‌نشيني ندارد.
23 اسفندماه 99 خبرگزاري‌ها اعلام كردند كه سعيد محمد از سمت فرماندهي قرارگاه خاتم‌الانبياي سپاه پاسداران كناره‌گيري كرده و به عنوان مشاور فرمانده كل سپاه منصوب شده است. در خبر منتشر شده در اين باره از سوي رسانه‌ها  اشاره‌اي به موضوع استعفا يا بركناري سعيد محمد نشده بود. همان زمان البته زمزمه‌اي در شبكه‌هاي اجتماعي شكل گرفت مبني بر اينكه سعيد محمد با نظر فرمانده سپاه بركنار شده است. ادعايي كه البته به تاييد منابع رسمي نرسيده بود. كمي بعد حميدرضا ترقي، عضو ارشد حزب موتلفه شايعات درباره سعيد محمد را تاييد كرد و گفت: «ايشان اصلا در فضاي اصولگرايان مطرح نيست، فقط در فضاي مجازي مطرح است و روي ايشان كار شده و كنار رفتن ايشان از فرماندهي قرارگاه خاتم هم به ‌دليل انتخابات نبوده و خود ايشان هم تخلفاتي داشته كه قطعا اين مساله امتيازي منفي در بررسي صلاحيت ايشان خواهد بود.» ترقي اولين چهره اصولگرايي بود كه فعاليت‌هاي انتخاباتي سعيد محمد را علني كرد. آن ‌هم وقتي چند ماه پيش از جدايي سعيد محمد از قرارگاه خاتم به «اعتماد» خبر داد كه او در حال رايزني با احزاب مختلف اصولگرا براي جلب حمايت آنهاست. محمد البته آن زمان هم نسبت به سخنان ترقي ساكت نماند. سعيد محمد سخنان حميدرضا ترقي را «كذب» خواند و گفت همان‌گونه كه قبلا اعلام شده به ‌دليل حضور در انتخابات رياست‌جمهوري و پرهيز از هرگونه شائبه از فرماندهي قرارگاه خاتم‌الانبيا استعفا كردم و اين استعفا مورد پذيرش فرمانده كل سپاه قرار گرفت. البته او همان زمان كه خبر جدايي‌اش از قرارگاه خاتم منتشر شده بود و شايعه‌هاي بركناري‌اش شكل گرفت، اقدام به انتشار متن استعفاي خود در حساب كاربري‌اش در توييتر كرد؛ اقدامي كه بنا بر آن مي‌خواست اعلام كند كه استعفا داده و مساله بركناري كذب است. بعد از سخنان سعيد محمد، ترقي هم عذرخواهي و به اين ترتيب حواشي سعيد محمد فروكش كرد. البته در روزهاي پاياني سال نيروهاي نزديك به او شروع به پخش كليپ‌هايي از سعيد محمد در شبكه‌هاي اجتماعي كردند. ويديو ي كوتاهي هم از او در حرم امام رضا (ع) منتشر شد كه به نوعي اعلام كانديداتوري او تفسير شد. با شروع سال جديد اما هم حواشي مربوط به تحركات سياسي- انتخاباتي محمد فروكش كرد، هم تبليغاتش. برخي ناظران اين سكوت را اقدامي تاكتيكي و خيزي براي شروع فعاليت‌هاي گسترده تبليغاتي تلقي كردند. اما ديروز ورق برگشت و حوادث براي سعيد محمد طور ديگري رقم خورد.
منفك شده از سپاه!

 


روز گذشته خبرگزاري فارس مصاحبه‌اي از سردار يدالله جواني معاون سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي منتشر كرد؛ مصاحبه‌اي كه به نظر مي‌رسيد مهم‌ترين بخش آن صحبت‌هاي سردار جواني درباره اخراج سيعد محمد باشد؛ «سپاه نه از سعيد محمد و نه از هيچ كانديداي ديگري در انتخابات حمايت نمي‌كند و نخواهد كرد. اساسا ورود سپاه و بسيج به انتخابات به‌طور مصداقي و حمايت از افراد و گروه‌ها و فهرست‌ها داراي منع قانوني و شرعي است.  اين فضايي كه  در شبكه‌هاي اجتماعي داخلي و رسانه‌هاي خارجي به‌ ويژه در شبكه‌هاي ماهواره‌اي ضدانقلاب شكل گرفته و بعضا سعيد محمد را كانديداي مورد حمايت سپاه معرفي مي‌كنند، از يك طرف ساخته و پرداخته كساني است كه مي‌خواهند چهره سپاه را مخدوش كنند و از طرفي، متاثر از افرادي است كه تصور مي‌كنند؛ چون سعيد محمد مسووليت فرماندهي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياي سپاه را برعهده داشته‌ و به عرصه انتخابات ورود كرده‌اند، احتمالا ورود ايشان به عرصه انتخابات با نظر و تاييد و حمايت سپاه است. اين تصورات نه‌تنها كاملا خلاف واقع است، بلكه واقعيت اين است كه سپاه به ‌جد با ورود پاسداران و از جمله ايشان به عرصه انتخابات بدون طي مراحل و فرآيندهاي قانوني تعريف ‌شده مخالف است. اتفاقا منفك كردن سعيد محمد از مسووليت فرماندهي قرارگاه سازندگي خاتم به ‌دليل همين تخلف و رعايت نكردن مقررات از سوي ايشان بوده است.»
ابعاد رسانه‌اي يك  گفت‌وگوي  سياسي
از سخنان سردار جواني مي‌توان معاني گوناگوني را برداشت كرد. اما شايد نكته مهمي كه در بين‌ سطور اين اخبار محل‌ تامل است، شكل و شمايل مصاحبه سردار جواني، رسانه‌اي كه با او به گفت‌وگو نشسته و البته زمان انتشار آن باشد. مصاحبه‌اي مفصل كه ظاهرا در محل خبرگزاري فارس و سر فرصت و حوصله انجام شده و بنا بر عرف معمول درباره اين دست مصاحبه‌ها، احتمالا پيش از انتشار به تاييد سردار جواني رسيده است. از طرفي اين مصاحبه با يك خبرگزاري اصولگرا انجام شده و مهم‌تر از آن در نخستين روز پس از تعطيلات و ابتداي هفته روي خروجي اين خبرگزاري قرار گرفته تا به نحوي از بيشترين ميزان اثرگذاري برخوردار باشد.
جداي از اين برخي اما معتقدند موضوع بركناري مي‌تواند تبليغاتي معكوس براي سعيد محمد باشد؛ چراكه در ماه‌هاي اخير بسياري بر طبل مخالفت با كانديداتوري نظاميان كوبيدند و اكنون كه يك مقام بلندپايه در سپاه اعلام كرده كه سعيد محمد بركنار شده، مي‌تواند به نوعي زمينه را براي تبليغات او فراهم كند. اما اين همه ماجرا نيست؛ چراكه مساله تخلف او هم مطرح است و باتوجه به اين ممكن است نه‌تنها مورد قهر حاميان اصولگرايان قرار بگيرد، بلكه از رسيدن به مرحله نهايي انتخابات يعني عبور از  فيلتر شوراي نگهبان  باز  بماند.
اصولگرايان عليه محمد
به ‌هر حال ديروز پش از انتشار مصاحبه سردار جواني برخي ناظران تحليل كردند كه كار سعيد محمد با انتخابات 1400 به پايان رسيده و حتي برخي رسانه‌هاي چپ و راست با تعبيري همچون «تير خلاص»، پرونده انتخاباتي اين جوان اصولگرا را مختومه اعلام كردند. همزمان منصور حقيقت‌پور، از جمله چهره‌هاي اصولگراي ميانه‌رو كه خود سابقه عضويت در سپاه را نيز در كارنامه دارد، درباره آينده انتخاباتي سعيد محمد به وب‌سايت اصولگراي نامه‌نيوز گفت:«بعد از صحبت‌هاي آقاي سردار جواني، پرونده نامزدي آقاي سعيد محمد در انتخابات رياست‌جمهوري بسته شد. حالا آقاي سعيد محمد بايد سر جايش بنشيند و اجازه دهد آنها كه در قواره رياست‌جمهوري نظام هستند، وارد صحنه انتخابات شوند. حتي من شنيده بودم شوراي نگهبان هم بارها به او اعلام كرده بود كه شما رجل سياسي نيستيد. كساني كه براي آقاي سعيد محمد كليپ، سرود، پوستر و فيلم تحت عنوان «سردار دل‌ها» درست و در فضاي مجازي پخش مي‌كردند، بايد پاسخگو باشند كه پول اين كارها را از كجا مي‌آوردند. در واقع آنها كه قبل از موعد رسمي آغاز تبليغات رياست‌جمهوري آقاي سعيد محمد را در قالب‌هاي مختلف مطرح كردند، بايد محاكمه شوند؛ چون كاري خلاف قانون انجام دادند.»  محمدعلي پورمختار، ديگر چهره سياسي اصولگرا كه همچون حقيقت‌پور سابقه نظامي‌گري نيز در كارنامه دارد، درباره آينده انتخاباتي سعيد محمد به همين پايگاه خبري- تحليلي گفت: «مصاحبه آقاي سردار جواني به موضوع كانديداتوري آقاي سعيد محمد در انتخابات رياست‌جمهوري خاتمه داد و فكر كنم خود آقاي سعيد محمد هم به اين شكل ديگر كانديداي رياست‌جمهوري نشود؛ چون ذهنيت‌ها نسبت به او منفي شد. » اين واكنش‌هاي تند و تيز به سعيد محمد نشان  مي‌دهد كه او مخالفان جدي هم در ميان گروه‌هاي مختلف اصولگرايي دارد. با اين وجود عصر ديروز سعيد محمد دوباره واكنش نشان داد.
پاتك جوان اصولگرا به تكِ جواني
براي همه روشن است كه سخنگوي سپاه پستي مجزا از معاونت سياسي اين نهاد نظامي است، اما نمي‌توان منكر شد كه معاون فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي سمتي مهم در اين نهاد نظامي است و قطعا اگر متصدي آن درباره موضوعي اظهارنظر كند، صرفا نمي‌تواند نظر شخصي‌اش باشد؛ آن‌ هم وقتي اين معاون، معاون سياسي باشد و موضوع بحث، انتخابات!
با اين حال ديروز سعيد محمد با صدور اطلاعيه‌اي دوباره مساله تخلف خود را تكذيب كرد. اين نشان داد كه او قصد دارد براي رسيدن به رياست‌جمهوري با چالش‌ها مقابله كند. در اطلاعيه‌اي كه به نقل از دفتر او منتشر شد، آمده است: «فارغ از اينكه اين قبيل اخبار با شيطنت رسانه‌اي تنطيم و نشر شده است، آقاي دكتر سعيدمحمد هيچ‌گونه تخلفي در خصوص فعاليت‌هاي انتخاباتي نكرده تا جايي كه ايشان علت استعفاي خود را عدم شائبه حمايت و استفاده از موقعيت مسووليت فرماندهي قرارگاه خاتم‌الانبياي سپاه عنوان كرده است، مهمي كه با واكنش رسمي قرارگاه خاتم‌الانبيا  همراه شد همه ما را به اين مطلب رهنمون مي‌كند كه آقاي جواني مسووليت سخنگويي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را ندارند و تحليل شخصي خود را به عنوان يك شخصيت حقيقي عنوان كرده كه متاسفانه مورد سوءاستفاده رسانه‌هاي معاند براي ضربه زدن به ساحت مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي  نيز شده است.»
احتمالا چالش‌هاي سعيد محمد همچنان ادامه خواهد داشت، اما سرنوشت كانديداتوري او در انتخابات رياست‌جمهوري را شوراي نگهبان تعيين مي‌كند و بعيد نيست آنچه امروز ميان او و سپاه گذشت در تصميم اين شورا  بي‌تاثير نباشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

انتخابات؛ خودرو يا راننده؟

انتخابات؛ خودرو يا راننده؟

انتخابات خوب و با معيارهاي پذيرفته شده، چنان اينرسي قدرتمندي ايجاد مي‌كند كه كل جامعه ...
انتخابات زير پوستِ تعطيلات

انتخابات زير پوستِ تعطيلات

همچنان نوعي بلاتكليفي ميان جريان‌ها و چهره‌هاي سياسي ديده مي‌شود و اين يعني براي اظهارنظر ...
چرا جزئیات توافق ایران و چین منتشر نمی‌شود / نقش لاریجانی چیست؟

چرا جزئیات توافق ایران و چین منتشر نمی‌شود / نقش لاریجانی چیست؟

رییس شورای راهبردی روابط خارجی درباره دلایل منتشر نشدن سند همکاری با چین گفت: اسناد این ...
1