تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۱۹
کد مطلب : ۴۳۲۵۹۷
مدیر عامل اتحادیه مؤسسات قرآنی کهگیلویه و بویراحمد:
تعطیلی مؤسسات قرآنی کهگیلویه و بویراحمد/ شیوع کرونا عامل ثانویه تعطیلی بود
۰
کبنا ؛ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۳ مؤسسه به صورت اسمی در استان داشتیم که عامل ثانویه تعطیلی آنها شیوع کرونا بود، ولی قبل از آن هم فقط اسمشان وجود داشت.
کشواد جمالفرد، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان کهگیلویه و بویراحمد به ایکنا، گفت: اتحادیه در این استان به طور کلی تعطیل است و وجود ندارد. اتحاد فقط در دعوا و تفرقه است، در واقع یک تضاد معنایی در ذات خود اتحادیه وجود دارد. وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و بقیه دستگاههای قرانی نمیتوانند با هم اتحاد داشته باشند و عامل تفرقه بین نیروهای قرآنی هستند، ذاتاً این اتحادیه بیمعنی است.
وی ادامه داد: حسن فعلی و فاعلی داریم، حسن فعلی اتحادیه محقق شده اما با این شرایط هیچگاه حسن فاعلی آن محقق نخواهد شد، به نظرم اتحاد در مسائل قرآنی با این شرایط یک لطیفه است. دوستان قرآنی ما در سراسر کشور جداگانه در حد توانشان زحمت میکشند و در استان ما تمام مؤسسات قرآنی به جز چند شعبه جامعةالقرآن که آنها هم ادعای استقلال دارند و خود را برتر از جامعه قرآنی میدانند تعطیل هستند؛ بنابراین وجود اتحادیه بیمعنی است. اصلاً مؤسسهای به معنای واقعی که کار و فعالیت کند در استان ما وجود ندارد، وقتی هم که بودند خیلی فعالیتهایشان معنادار نبود، فقط چند کلاس روخوانی برگزار میشد و هدف اصلی از قرآن که حضرت آقا میفرمایند: حفظ کل قرآن مقدمه فهم قرآن است در مؤسسات ساری و جاری نبود، چون مدیران قرآنی نمیخواستند دنبال این مبحث باشند، چیزی که از طرف مدیران قرآنی به مؤسسات قرآنی القا میشد فقط رقابت در روخوانی و روانخوانی بود. سال گذشته هم که مسابقه مفاهیم قرآنی داشتند که در برگزاریاش هزار نوع حرف وجود داشت.
بسیاری از مؤسسات هیچ وقت وجود خارجی پیدا نکردند
وی گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ۵۶ مؤسسه ثبت شده داشت، ۱۷ مؤسسه نیز مجوز خود را از سازمان تبلیغات دریافت کرده بودند، ولی در حال حاضر تمام مؤسسات تقریباً تعطیل هستند. عامل ثانویه این تعطیلی شیوع کرونا بود، ولی قبل از آن هم بسیاری از مؤسسات تعطیل شده بودند و فقط اسمشان وجود داشت، آن هم بخاطر رقابتهایی که در تهران بود و سازمان تبلیغات میگفت تعطیل کنید، وزارت ارشاد هم به دفاتر و نمایندگیهایش در استانها میگفت که تا میتوانید مؤسسه ثبت کنید، بسیاری از مؤسسات هیچ وقت وجود خارجی پیدا نکردند و فقط در ثبت بودند. اولین شرط تأسیس مؤسسه داشتن مکان است؛ ولی هیچ کدام از این مؤسسات هیچ وقت مکان نداشتند و نمیدانم چطور ثبت شدند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در مقطعی سازمان تبلیغات به تمام امامانجمعه بخشها گفت که مؤسسه قرآنی تأسیس کنند، بودجه هم به آنها داد اما هیچ وقت این مؤسسات ثبت نشدند، فقط چون دچار لجبازی با فعالان قرآنی شده بودند امامان جمعه را وارد میدان کردند، هیچوقت نیز آن مؤسسات ثبت نشدند.
وی اظهار کرد: اداره اوقاف و امور خیریه ملکی را در اختیار دارد که ۱۴ ماه درگیر هستم تا در آنجا در بحث ترویج عفاف و حجاب فعالیتی را شروع کنیم، میگویند قانوناً و شرعاً نمیتوانیم با شما که مؤسسه قرآنی هستید همکاری کنیم. کدام شرع و قانون به شما گفته وقتی ملکی خالی است هیچ استفادهای ندارد، چهار بار هم به مزایده گذاشتهاید و هیچ کس آن را اجاره نکرده است، را نمیتوان در اختیار فعالیت قرآنی گذاشت، حال اگر یک سال با مؤسسه قرآنی همکاری کنید تا فعالیتی را در آن شروع کند به کجا برمیخورد؟ حتی سازمان اوقاف از تهران به اداره اوقاف اینجا نامه ارسال کرده که همکاری کنید، اما چون اینجا سیاسی است میگویند شرعاً اشکال دارد. نیت وقف این محل از روز اول کمک به محرومان و ترویج دین بوده است، کجای ترویج دین با قانون و شرع مخالف است؟ اصلاً وظیفه شما ترویج دین، قرآن، امر به معروف و نهی از منکر و سبک زندگی دینی است، ولی من چون سیاسی نیستم محکوم به فنا هستم.
کشواد جمالفرد، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان کهگیلویه و بویراحمد به ایکنا، گفت: اتحادیه در این استان به طور کلی تعطیل است و وجود ندارد. اتحاد فقط در دعوا و تفرقه است، در واقع یک تضاد معنایی در ذات خود اتحادیه وجود دارد. وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و بقیه دستگاههای قرانی نمیتوانند با هم اتحاد داشته باشند و عامل تفرقه بین نیروهای قرآنی هستند، ذاتاً این اتحادیه بیمعنی است.
وی ادامه داد: حسن فعلی و فاعلی داریم، حسن فعلی اتحادیه محقق شده اما با این شرایط هیچگاه حسن فاعلی آن محقق نخواهد شد، به نظرم اتحاد در مسائل قرآنی با این شرایط یک لطیفه است. دوستان قرآنی ما در سراسر کشور جداگانه در حد توانشان زحمت میکشند و در استان ما تمام مؤسسات قرآنی به جز چند شعبه جامعةالقرآن که آنها هم ادعای استقلال دارند و خود را برتر از جامعه قرآنی میدانند تعطیل هستند؛ بنابراین وجود اتحادیه بیمعنی است. اصلاً مؤسسهای به معنای واقعی که کار و فعالیت کند در استان ما وجود ندارد، وقتی هم که بودند خیلی فعالیتهایشان معنادار نبود، فقط چند کلاس روخوانی برگزار میشد و هدف اصلی از قرآن که حضرت آقا میفرمایند: حفظ کل قرآن مقدمه فهم قرآن است در مؤسسات ساری و جاری نبود، چون مدیران قرآنی نمیخواستند دنبال این مبحث باشند، چیزی که از طرف مدیران قرآنی به مؤسسات قرآنی القا میشد فقط رقابت در روخوانی و روانخوانی بود. سال گذشته هم که مسابقه مفاهیم قرآنی داشتند که در برگزاریاش هزار نوع حرف وجود داشت.
بسیاری از مؤسسات هیچ وقت وجود خارجی پیدا نکردند
وی گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ۵۶ مؤسسه ثبت شده داشت، ۱۷ مؤسسه نیز مجوز خود را از سازمان تبلیغات دریافت کرده بودند، ولی در حال حاضر تمام مؤسسات تقریباً تعطیل هستند. عامل ثانویه این تعطیلی شیوع کرونا بود، ولی قبل از آن هم بسیاری از مؤسسات تعطیل شده بودند و فقط اسمشان وجود داشت، آن هم بخاطر رقابتهایی که در تهران بود و سازمان تبلیغات میگفت تعطیل کنید، وزارت ارشاد هم به دفاتر و نمایندگیهایش در استانها میگفت که تا میتوانید مؤسسه ثبت کنید، بسیاری از مؤسسات هیچ وقت وجود خارجی پیدا نکردند و فقط در ثبت بودند. اولین شرط تأسیس مؤسسه داشتن مکان است؛ ولی هیچ کدام از این مؤسسات هیچ وقت مکان نداشتند و نمیدانم چطور ثبت شدند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در مقطعی سازمان تبلیغات به تمام امامانجمعه بخشها گفت که مؤسسه قرآنی تأسیس کنند، بودجه هم به آنها داد اما هیچ وقت این مؤسسات ثبت نشدند، فقط چون دچار لجبازی با فعالان قرآنی شده بودند امامان جمعه را وارد میدان کردند، هیچوقت نیز آن مؤسسات ثبت نشدند.
وی اظهار کرد: اداره اوقاف و امور خیریه ملکی را در اختیار دارد که ۱۴ ماه درگیر هستم تا در آنجا در بحث ترویج عفاف و حجاب فعالیتی را شروع کنیم، میگویند قانوناً و شرعاً نمیتوانیم با شما که مؤسسه قرآنی هستید همکاری کنیم. کدام شرع و قانون به شما گفته وقتی ملکی خالی است هیچ استفادهای ندارد، چهار بار هم به مزایده گذاشتهاید و هیچ کس آن را اجاره نکرده است، را نمیتوان در اختیار فعالیت قرآنی گذاشت، حال اگر یک سال با مؤسسه قرآنی همکاری کنید تا فعالیتی را در آن شروع کند به کجا برمیخورد؟ حتی سازمان اوقاف از تهران به اداره اوقاف اینجا نامه ارسال کرده که همکاری کنید، اما چون اینجا سیاسی است میگویند شرعاً اشکال دارد. نیت وقف این محل از روز اول کمک به محرومان و ترویج دین بوده است، کجای ترویج دین با قانون و شرع مخالف است؟ اصلاً وظیفه شما ترویج دین، قرآن، امر به معروف و نهی از منکر و سبک زندگی دینی است، ولی من چون سیاسی نیستم محکوم به فنا هستم.