تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۵۰
کد مطلب : ۴۳۱۸۹۶
یادداشت| مهرشاد غفاری‌زاده

خنثی‌سازی تحریم‌ها: عملکرد «دکتر سعید محمد»

۱
خنثی‌سازی تحریم‌ها: عملکرد «دکتر سعید محمد»
کبنا ؛تحریم اقتصادی غرب به‌رهبری آمریکا علیه ایران سابقه تاریخی دارد. در تاریخ غرب استفاده از تحریم‌های اقتصادی به عنوان اهرم سیاست خارجی‌، امری عادی است. با وقوع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ بر شدت تحریم‌ها افزوده شد و تا امروز ادامه دارد. اگرچه تحریم‌های ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران فراز و نشیب‌هایی داشته، اما در ۱۰ سال اخیر تنها دوره کاهش تنش میان طرفین را می‌توان دوران کوتاه میان امضای توافق هسته‌‌ای تا روی کارآمدن ترامپ دانست.
توافق هسته‌ای «برجام» قرار بود منجر به لغو تحریم‌های اصلی در حوزه‌های نفتی-پالایشگاه، مالی و بانکی شود و برای مردم «گشایش اقتصادی» و رفع تحریم به‌بار آورد، اما باخروج یک‌جانبه امریکا در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ نتیجه عکس داد و نه تنها گشایشی در زندگی مردم ایجاد نکرد بلکه منجر به اِعمال شدیدترین تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه شد. آنچه واضح است این‌که اعتماد به غرب و بازی سیاسی آن‌ها، به معنای نادیده گرفتن توانایی و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل داخلی است.
از این‌رو علی‌رغم نصایح و تذکرات قبلی، مقام معظم رهبری صریحا در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی (۲۶ آذر ۱۳۹۹) در توصیه به دولت و ملت فرمودند: «رفع تحریم دست دشمن است، و خنثی‌کردن تحریم دست ماست؛ پس این مقدم است». بیانات معظم‌له ناظر بر این است که جمهوری اسلامی در مواجهه با تحریم‌ها دارای دو گزینه است. گزینه اول اتکاء بر ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخلی و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی که راه «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آن‌ها» است. گزینه دوم، اعتماد کردن و امید بستن به غرب برای «رفع تحریم» که البته گزینه دوم بارها مورداستفاده قرارگرفته و به نتیجه نرسیده است.
بنابراین پس از خروج یک‌جانبه امریکا از برجام و اعمال تحریم‌های همه‌جانبه، «تحریم بنزین» یکی از پاشنه‌های آشیل ایران بود. هدف دشمن ایجاد فشار اقتصادی به‌نظام و نهایتا افزایش قیمت بنزین در داخل بود تا در بلندمدت از این طریق به‌هدف خود که همانا آشوب و ناامنی داخلی است، برسد. اما تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندسازی‌های داخلی برای خنثی‌کردن تحریم‌ها اگرچه سختی‌های خود را دارد اما در نهایت منجر به اعتماد به‌نفس ملی می‌شود و مسیر جهش تولید را هموارتر از گذشته می‌کند. به‌طوری که امروزه در بحث «بنزین» علی‌رغم نقشه‌های دشمن، ایران از یک واردکننده بنزین به صادرکننده آن در منطقه و جهان تبدیل شده است.
یکی از مصادیق تکیه بر داخل برای خنثی‌سازی تحریم‌ها «پالایشگاه ستاره خلیج فارس» است. این مجموعه در سال ۸۵ کلید خورد و در سال ۹۲ با پیشرفت حدود ۷۰ درصدی تحویل دولت اول اقای ر‌وحانی شد. این پروژه به‌دلیل بی‌مهری دولت و وزیر نفت عملا راکد شد. جالب است که در دولت اول روحانی واردات بنزین ۶ برابر شد.
اما این پالایشگاه در سال ۹۷ با تلاش جهادی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با مدیریت «دکتر سعید محمد» و در اوج تحریم‌های بین‌المللی امریکا تکمیل و به سرانجام رسید. این پالایشگاه روزانه حدود ۳۷ میلیون لیتر بنزین، ۱۴ میلیون لیتر گازوییل، سه میلیون لیتر سوخت جت تولید می‌کند.
با افتتاح این مجموعه توسط دکتر محمد و یارانش بیشترین کمک به اقتصاد ملی صورت گرفت. اگر شرکت‌های خارجی(توتال فرانسه) می‌خواستند ستاره خلیج فارس رو تکمیل کنند، ۵۵۰۰میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شد و بعد از تحریم‌های همه‌جانبه ترامپ در صورت انتظار، باید ۵۶۰۰ میلیون دلار ارز صرف واردات بنزین می‌شد.
این پالایشگاه بزرگترین میعانات گازی جهان است و به‌همت #محمد و یارانش کشور را در تولید بنزین خودکفاء کرد.
دکتر سعید محمد کاندیدای بالقوه و بالفعل تشکیل دولت جوان و انقلابی مد نظر مقام معظم رهبری است. ‏دربین افراد مطرح برای ‎انتخابات ۱۴۰۰ هیچ‌کدام به اندازه ‎دکتر #محمد از ابتدای خدمت تاکنون درگیر طراحی و اجرای زیرساخت‌های حیاتی کشور در میدان عمل نبودند. اوبه خوبی تحریم و روش خنثی‌سازی آن‌را درک و به ضعف‌ها آگاه است. آینده روشن ایران در گرو ‎انتخاب آگاهانه ماست.

مهرشاد غفاری‌زاده
دانشجوی دکتری روابط‌بین‌الملل اصفهان
نام شما

آدرس ايميل شما

آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
از خاتمی تا ظریف

از خاتمی تا ظریف

پس از نهی آیت‌الله سید‌حسن خمینی برخی رسانه‌های رقیب با طرح این مساله که پروژه انتخاباتی ...
1