تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۴۳۰۸۵۰
کبنا گزارش می دهد؛

ساناز 13 ساله هم خودکشی کرد / دیشموک سالهاست در آتش می سوزد

۱۲
۵
ساناز 13 ساله هم خودکشی کرد / دیشموک سالهاست در آتش می سوزد
کبنا ؛
در یک ماه اخیر دو مرد و یک دختر 11 ساله، هفته گذشته یک پسر 17 ساله، و امروز هم خبر خودکشی ساناز 13ساله از دیشموک بیش از پیش جلب توجه می کند و دلها را خدشه می اندازد. همچنین مستندات حاکی از آن است که طی 4 سال اخیر بیش از 60 خودکشی در دیشموک اتفاق افتاده است.
به گزارش کبنا نیوز، خودکشی و خودسوزی زنان دیشموکی که سالهاست تبدیل به پدیده ای جامعه شناختی و اپیدمی در میان زنان شده و پس از ایلام جایگاه دوم خودکشی در کشور را به خود اختصاص داده، به دلیل مسائل مختلفی از جمله فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، بی سوادی، ترک تحصیل دختران، فعالیت های سخت روزانه اتفاق می افتد. از طرفی مشکلات زیرساختی و نبود امکانات رفاهی نیز به این مسئله دامن می زند.
قطعا چنین شهرستانی بیش از هر چیزی به توسعه زیرساخت های رفاهی، اشتغال، فعالیت خیرین، اورژانس اجتماعی، افزایش تعداد مشاورین و روانشناسان رایگان، کارگاه های مشاوره، ایجاد نشاط اجتماعی، سالن های ورزشی، سوادآموزی و ... نیازمند است.
ده یار روستای ده قاضی پس از خودکشی دختر 13 ساله دیشموکی که دیروز اتفاق افتاده، در گفت و گو با رکنا گفت: «پیش از این خودکشی ها در سنین بالاتر 40 و 30 سال به دلیل مشکلات اقتصادی و نارضایتی از زندگی اتفاق می افتاد ولی الان خودکشی ها به سنین کمتر رسیده که نگران کننده است». «فقر اقتصادی و سواد پایین  است، به کارگاه های مشاوره، روانشناسی و آسیب های اجتماعی نیاز داریم، نشاط اجتماعی بسیار پایین است، زیرساخت های اجتماعی، پارک خیلی ضعیف است».
وی اظهار کرد: «با وجود اینکه کرونا هست، ولی وقتی پیرمردی می میرد عزاداری های چند هزارنفری برگزار می شود، شیون های انچنانی را شاهد هستیم»، «خودکشی هفته گذشته جوانی 17 ساله را داشتیم، و الان هم خودکشی دختر 13 ساله را داشتیم»،
ده یار روستای ده قاضی افزود: «ریشه یابی این مسائل باید در آموزش و پرورش پرداخته شود که نشد. اگر در حوزه آسیب شناسی کودک آزاری، همسرآزاری، ازدواج های اجباری، کارگاه های روانشناسی اجرا می شد می توانست کمک کننده باشد».
وی بیان کرد: «خیلی ها بر اساس سطح سواد پایین، فرهنگ ضعیف منسوخ شده ای که سالهای سال تکرار می شود، ازدواج های مصلحتی و اجباری صورت می گیرد، اگر اورژانس اجتماعی داشته باشیم که بتواند حامی کسی مثل ساناز نیک نسب 13 ساله باشد، و در خصوص درخواست هایی که دیگران از او دارند از او حمایت کنند می تواند کمک کننده باشد». «ظاهرا ساناز بازی بچه گانه ای با برادرش داشته، مادر و پدرش با او دعوا می کنند و خودش را حلق آویز می کند».

سلمان بینا عضو شورای شهر دیشموک در همین خصوص به ایلنا گفته است: «خودکشی در دیشموک به دلیل فقر مالی،بیکاری، نبود خوابگاه‌های دخترانه‌ برای دانش‌آموزان دختری که قصد ادامه تحصیل دارند اتفاق می افتد».«اهالی اینجا از داشتن امکانات اولیه زندگی محرومند. زنان روستایی دیشموک برای تهیه آب شرب مجبورند چند کیلومتر را با پای پیاده برای تهیه آب طی کنند که هنگام بازگشت دیگر رمقی برای دیگر کارهای منزل برای شان باقی نمی ماند»
ترک تحصیل دختران یکی از علت های اصلی
بینا ادامه داد: «بیشتر  دختران جوانی که اقدام به خودکشی می‌کنند ترک تحصیل کرده و بیکارند. زمینه آموزشی برای این افراد وجود ندارد و برای پیش‌گیری از خودکشی نیاز به مشاور دارند. بهزیستی مدتی یک مرکز مشاوره موقت دایر کرد که بدون هیچ خروجی مناسبی جمع آوری شد».«مسئولان باید برای رفع مشکلات دیشموک و بهبودی شرایط زندگی مردم منطقه تلاش کنند. مثلا وزارت نیرو برای روستاها آب شرب لوله کشی کند و همچنین وزارت راه و شهرسازی جاده‌ها را مرمت و بازسازی کند که راه های ارتباطی و دسترسی اهالی روستاها به شهرستان و بخش آسان‌تر شود».
سرمایه گذاران  در منطقه ایجاد شغل کنند
سرمایه گذاران  در منطقه ایجاد شغل کنند
وی تصریح کرد: «افراد سرمایه گذار یا خیرین می توانند با ایجاد شغل در زمیه صنایع دستی با ایجاد کارگاه های فرش بافی و تابلوفرش به زنان منطقه در بحث درآمدزایی کمک کنند. همچنین در بخش کشاورزی نیز در منطقه خاک، آب و نیروی انسانی موجود است اما برای تولید گیاهان دارویی و همچنین تولید موسیر نیاز به حمایت مالی است که اگر دولت کمک کند کاین منطقه می‌تواند به قطب تولید موسیر در کشور  تبدیل شود».
بینا ادامه داد: «بخش دیشموک با 23 هزار نفر جمعیت با مشکلات عدیده ای دست به گریبان است. عمق محرومیت در منطقه بیداد می کند که نیاز به عزمی ملی دارد. البته ناگفته نماند تمامی استان کهگیلویه و بویر احمد از محرومیت رنج می‌برد و با مشکلات زیرساختی فراوانی رو به رو است».
برای رفع فقر و بیکاری نیاز به تحول اقتصادی و فرهنگی است
عضو شورای شهر دیشموک بیان کرد: اینکه به استان توجهی نمی شود بر همگان معلوم است. وگر‌نه برخی مسئولان تلاش‌های زیادی برای رفع مشکلات دیشموک انجام داده‌اند که  با توجه به مشکلات فراوان به چشم نمی آید. به نظرم برای رفع مشکلات منطقه باید یک تحول اقتصادی و فرهنگی بزرگی شکل بگیرد که تاحدودی منجر به  رفع فقر و بیکاری شود.
وی گفت: در دیشموک مردان هم بیکارند چه برسد به زنان و اگر تا دکترا هم ادامه تحصیل بدهند بی شغل می مانند و تنها حسن تحصیل برای جوانان این مناطق این است که سطح آگاهی شان بالا می رود .
مسئولان نحوه ارتباط با مردم را بلد نیستند
بینا عنوان کرد: مسئولانی که برای اداره شهرستان انتخاب می شوند نحوه ارتباط با مردم و ارباب رجوع را بلد نیستند و به مردم بی احترامی می کنند و رابطه شان با مردم  اصلا خوب نیست . به نظرم پیش از مردم  ابتدا خود مسئولان باید مشاوره شوند و آموزش های لازم را در نحوه برخورد با مردم   فرا گیرند.
وی ادامه داد: بیشتر مسئولان استانی بویژه مسئولان دیشموک اصلا به این شهر اهمیتی نمی‌دهند و اغلب آنان به دلیل ترس از دست دادن پست و مقام‌شان نمی خواهند قدمی برای  مشکلات بی‌شمار این بخش بردارند. ما هم که نماینده مردم هستیم با تمام تلاش‌مان باز دادمان به جایی نمی رسد.
خودکشی 60 نفر در 3-4 سال اخیر
بینا در پایان افزود: دیشموک به عنوان شهر خودکشی و خودسوزی معرفی شده است ولی هیچ مسئولی به این موضوع ورود نمی کند و در  3-4 سال اخیر حدود  60 نفر  که بیشترشان را  زنان تشکیل می‌دهند  اقدام به خودکشی کرده اند که 35 مورد آن موفق بوده است.
در یک ماه اخیر نیز دو مرد و یک دختر 11 ساله اقدام به خودکشی کرده اند که متاسفانه همگی آنان فوت کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام خدمت مردم شریف استان کهکیلویه و بویراحمد تا ما چشم را بر واقعیت های جامعه می بندیم باید همیشه شاهد این عمل مضموم و ناپسند خودکشی ها باشیم جناب دهیار درست که آموزش و پرورش وظیفه تعلیم و تربیت جامعه را بر عهده دارد ولی بوجه های فرهنگی را دیگران از جمله وزارت کشور حوزه های علمیه سازمان تبلیغات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولیان فرهنگ اینها هستند سالی میلیاردها میلیارد هزینه وپول را نهادهای فرهنگی بر باد می رود توجه و تامل داشته باشید خودکشی ها بیشتر سنین دانشگاهی و بالاتر هستند درسته که آموزش و پرورش هم اختیارات لازم را جهت تعلیم و تربیت و آگاهی سازی لازم را ندارد ولی متولیان فرهنگ نهادهای دیگر است نه آموزش وپرورش در زمان رژیم ستم شاهی یک تک ریالی خرج فرهنگ نمی شد ولی حتی ۱ یک مورد خودشی در استان ما نبود ضعف نهادهای فرهنگی حوزه های علمیه و وزارت کشور را به گردن آموزش و پرورش نیندازید وقتی معاون سیاسی استانداری اعلام می کند هر سایتی خبرگزاری خبر خودکشی را بزنند بهاش برخورد می شود یعنی بی صاحبی این استان و این مردم
Iran, Islamic Republic of
رنج مردم و شکم فربهی به میز و مجلس تکیه کردگان. مرگ مردم مظلوم و اسراف آقازادگان از آقایی بو نبرده
Iran, Islamic Republic of
. فراموشی بی‌پناهان امیدوارم این بی دینان محاکمه شوند
بیژن قبادی گچساران
Iran, Islamic Republic of
خیلی ناراحت شدم امیدوارم خون پاک شهدا و این خواهر محترمه دامن مسئول بی لیاقت مربوطه رو بگیره
عبای
Iran, Islamic Republic of
در عوضش فلسطین و لبنان داریم خدا را شکر
Iran, Islamic Republic of
مجلس انقلابی ؟؟؟؟؟؟؟ کجایید چه میکنید ؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
ملت خود را فراموش کرده ایران فقط تهران نیست
سید
Romania
ملت را بدبخت نگهداشتن که چیزی نخواهند براشون مهم نیست که این بجه خودکشی کنه
Iran, Islamic Republic of
خیلی خیلی عالی بود احسنت
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر خبرنگارش
Iran, Islamic Republic of
عالی
Iran, Islamic Republic of
فقر را دریابید
آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
از خاتمی تا ظریف

از خاتمی تا ظریف

پس از نهی آیت‌الله سید‌حسن خمینی برخی رسانه‌های رقیب با طرح این مساله که پروژه انتخاباتی ...
1