تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۴۳۰۵۳۵
کبنا خبر می دهد؛

توضیح یک مقام ارشد آمریکایی درباره اظهارات برجامی بایدن

۰
توضیح یک مقام ارشد آمریکایی درباره اظهارات برجامی بایدن
کبنا ؛
در حالی که سخنان رئیس جمهور آمریکا درباره لزوم توقف غنی‌سازی توسط ایران با انتقاد‌های زیادی همراه شد، یک مقام آمریکایی در توضیح سخنان بایدن گفت که منظور وی توقف غنی‌سازی فراتر از برجام بوده است.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از فارس، یک مقام ارشد آمریکایی در گفتگو با خبرگزاری رویترز صحبت‌های ضبط شده «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره برجام را تصحیح کرد.
جو بایدن در مصاحبه‌ای که دو روز پیش ضبط شده و امروز بخش‌هایی از آن از شبکه سی‌بی‌اس منتشر گردید، مدعی شد که برای برداشته شدن تحریم‌ها، ایران باید غنی‌سازی را متوقف کند.
مقام ارشد آمریکایی که خبرگزاری رویترز نام وی را اعلام نکرد در تصحیح این سخنان بایدن گفت: «مصاحبه بایدن در سی‌بی‌اس به معنای آن است که ایران باید غنی سازی اورانیوم فراتر از محدوده توافق هسته‌ای را متوقف کند.»
مجری شبکه خبری «سی‌بی‌اس» در این مصاحبه که بخش‌هایی از آن از منتشر شد، از بایدن پرسید: «آیا آمریکا برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره اول تحریم‌ها را برمی‌دارد؟»
جو بایدن در پاسخ گفت: «نه!»
مجری در ادامه پرسید: «این به این معناست که ایران اول باید غنی سازی اورانیوم را متوقف کند؟»
جو بایدن گفت: «بله!» (البته بایدن تنها به تکان دادن سر خود به معنای بله اکتفا کرد و حتی به خود زحمت گفتن کلمه بله را نداد.)
مطرح شدن موضوع توقف غنی‌سازی انتقاد‌های زیادی را هم از مجری شبکه سی‌بی‌اس و هم از بایدن درباره عدم اطلاع از مفاد برجام مطرح کرد.
بر اساس برجام، ایران حق غنی‌سازی اورانیوم تا درصد غنای ۳.۶۷ را دارد و تحت این توافق، ایران از غنی‌سازی اورانیوم منع نشده است.
دولت آمریکا تحت ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.
ترامپ پس از خروج از برجام کارزار فشار حداکثری علیه ایران را با هدف مجبور کردن تهران برای آمدن به پای میز مذاکره برای دست یابی به توافق دیگر آغاز کرد.
دولت ترامپ در حالی در روز اول بهمن ماه امسال به پایان رسید که وی در رسیدن به هدف خود علیه ایران موفق نشد این در حالی است که ایران همچنان در برجام باقی مانده و تنها در واکنش به خروج کامل آمریکا از برجام و عدم پایبندی اروپایی‌ها به تعهداتشان به این توافق، بخشی از تعهدات خود را کاهش داده است.

بیشتر بخوانید

اتمام حجت ظریف: برجام قابل مذاکره نیست

رهبر انقلاب: اگر تمامی تحریم‌ها را در عمل بردارند به تعهدات برجامی بر می‌گردیم


مصاحبه جو بایدن با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس»
«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بر خلاف سخنانش حین برگزاری کارزار انتخاباتی خود برای رفع تحریم‌های ضدایرانی شرط گذاشت.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» در این خصوص مدعی شد: ایالات متحده برای آغاز دوباره مذاکرات تحریم‌ها را بر نخواهد داشت!
وی در ادامه بدون اشاره به اینکه کشورش در سال ۲۰۱۸ میلادی با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به صورت یکجانبه از برجام خارج شد، ادامه داد: ایران ابتدا باید غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.
جو بایدن در اشاره به چین نیز در این مصاحبه گفت: زمانی که معاون رئیس جمهور آمریکا بودم، زمان زیادی را با رئیس جمهور چین گذراندم. او را به خوبی می‌شناسم. او خیلی باهوش و سرسخت است.... من به او گفتم که ما نباید منازعه‌ای با یکدیگر داشته باشیم.
چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: البته رقابت بسیار زیادی وجود خواهد داشت. من به شیوه‌ای که او می‌داند، نمی‌خواهم این کار را انجام بدهم؛ چرا که او نیز در حال ارسال علایمی در همین راستا است. من این کار را به شیوه ترامپ انجام نمی‌دهم.
این در حالیست که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا ۸ ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷) به بهانه‌های واهی و به صورت یکجانبه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد و از توافق هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران خارج شد.
واشنگتن سپس تهدید کرد که تحریم‌های خود علیه تهران که بر اساس توافق مذکور در زمان دولت قبلی این کشور تعلیق شده بود را بازمی گرداند.
گفتنی است که یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ایران نیز بر اساس ماده‌های ۲۶ و ۳۶ مصرح در این توافق بین‌المللی به دلیل انفعال اروپا و نقض عهدِ آمریکا؛ برخی از تعهدات برجامی خود را کاهش داد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

تاثیر زنگنه بر سرنوشت اصلاح‌طلبان

ورود ارز ناشی از صادرات نفت و گاز و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی، نزدیکترین و کوتاه‌ترین ...
بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

بزرگواری: کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد متخصص برنامه و بودجه‌ریزی لازم است

نماینده اسبق شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گفت: «کمیسیون بودجه و تلفیق فاقد ...
رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

رئیسی: قبل از نگرانی برای مشارکت مردم باید نگران کارآمدی نظام بود

سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، در آیین تجدید میثاق با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری ...
1