تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۴۲۹۵۸۰
سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد؛

۹۱ فوتی کرونا در شبانه روز گذشته/ شناسایی ۶۲۰۸ بیمار جدید در کشور

۰
آخرین آمار مبتلایان به کرونا در ایران امروز دوشنبه 22 دی ماه 99
کبنا ؛سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۶هزار و ۲۰۸ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.
به گزارش کبنا به نقل از ایسنا، دکتر سیماسادات لاری گفت: از دیروز تا امروز ۲۲ دی ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۲۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۴۲ نفر از آنها بستری شدند.
وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۹۲ هزار و ۶۱۴ نفر رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۶ هزار و ۲۶۲ نفر رسید.
وی ادامه داد: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۸۱ هزار و ۷۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.
به گفته لاری، ۴۵۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
وی افزود: تا کنون ۸ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۹۷۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۷ شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند.
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین افزود: همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

    

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۹۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۹۳۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان که موجب افزایش سرایت و بیماری زایی آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

هیچ واکسن موثری برای پیشگیری از کرونا در دنیا توزیع نشده‌است
رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا گفت: واکسن موثری که بتواند جنبه عمومی و عام برای پیشگیری از کرونا داشته باشد هنوز در هیچ کجای دنیا توزیع عمومی نشده و واکسن‌هایی هم که در برخی کشورها مورد تأیید است در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست در گفت و گویی یکی از مشکلاتی که همواره دراپیدمی ها مزاحمت و تداخل ایجاد می‌کند را انتشار شایعات دانست و افزود: یکی از مسائل در کنترل بیماری شفاف سازی مدیریت اپیدمی است که باید در هر جامعه‌ای به بهترین شکل انجام شود.
 وی با تاکید بر این که اثربخشی و کارایی واکسن اهمیت بالایی دارد، تصریح کرد: در محیط‌های تحقیقاتی به هیچ عنوان نمی‌توان اثربخشی و کارایی را بررسی کرد بنابراین رویکردها باید در مورد واکسن‌ها تفکیک شود چرا که باید به واکسن‌ها به عنوان پدیده عمومی و اجتماعی اثربخش در سطح جامعه توجه شود.
 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری این که در حال حاضر دوام ایمنی هیچ واکسنی در دنیا ثابت نشده است، خاطرنشان کرد: باید مشخص شود در چه فازی از کارآزمایی بالینی واکسن‌ها تولید شده است چرا که اثرات سوء و احتمالی واکسن‌ها می‌تواند نگران کننده باشد. استفاده از واکسن در فاز عمومی وابسته به تأمین و تضمین سلامت جامعه است.
 
تغییر رویکرد از درمان به پیشگیری، راه حل کنترل کرونا
 سوری ادامه داد: ایران همچنان یا موج اول اپیدمی کرونا و در حال گذر از پیک سوم این بیماری است به این معنی که روند کاهشی پیک سوم به سرعت شکل گرفته و اگر چنانچه با مواردی از جهش ابتلا با کووید ۱۹ هم همراه شویم باید پیک سوم را خاتمه یافته تلقی کنیم.
 وی با بیان این که تغییر راهبرد و مدیریت کنترل اپیدمی یکی از مهم‌ترین علل روند نزولی کرونا در ایران است، خاطرنشان کرد: ایران با صرف هزینه‌های اندک در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکایی موفق به کنترل اپیدمی در سطح قابل قبولی شده است.
 رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا تاکید کرد: بعد از ۱۰ ماه از گذشت شیوع کرونا مسوولان کشور به این اتفاق نظر رسیدند که باید نگاه‌ها از درمان به سمت پیشگیری متوجه شود و بجای معالجه به دنبال مراقبت باشند.
 سوری همچنین گفت: با توجه به این که هیچ درمان یا داروی قطعی برای کرونا وجود ندارد، به نظر می‌رسد پیشگیری منطقی‌ترین راه برای کنترل و ریشه کنی کرونا است.
 وی با یادآوری این که مراجعه دیرهنگام برخی مبتلایان به کووید ۱۹ به مراکز درمانی یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش مرگ و میرهای ناشی از کرونا است، خاطرنشان کرد: معمولاً اقدامات ویژه‌ای نمی‌توان برای بیمارانی که وارد فاز پیشرفته ویروس شده‌اند انجام داد.
 به گزارش روز دوشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی از اجرای طرح مراقبت فعال در کشور خبر داد و افزود: در این طرح با محوریت بررسی و رصد وضعیت مبتلایان در حال اجرا است.
 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراقبت از بیماران در منزل را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: در طول ۱۰ ماه که از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد، نحوه ارائه خدمت به مبتلایان از طریق شبکه‌های درمانی و بهداشتی مورد پیگیری و سطح بندی قرار گرفت و مجموعه این مداخلات باعث شد تا کاهش چشمگیر روند بیماری را شاهد باشیم.
 
اقدامات پیشگرانه ایران با هدف ریشه کنی کرونا
 سوری با بیان این که اقدامات پیشگیرانه ایران با هدف ریشه کنی و کاهش موارد ابتلا به کرونا اثرگذار بوده است، گفت: در شرایطی رقم مرگ و میر و روند شیوع کرونا در ایران سیر کاهشی داشته که در بازه زمانی ۴۵ روز گذشته این روند با جهش ویروس در کشورهای اروپایی شدت گرفته است.
 وی همچنین درباره آخرین وضعیت اپیدمی کرونا در ایران اظهار داشت: اگر چنانچه وضعیت ایران را صرفنظر از کشورهای منطقه و جهان به لحاظ پاندمی کرونا بررسی کنیم به تصویر روشنی از شیوع بیماری نمی‌رسیم.
 وی افزود: از حدود ۴۵ روز گذشته تا به امروز روند کشور سیر نزولی را به لحاظ مرگ و میرهای کرونایی داشته است.
 رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با بیان این که کاهش ۸۳ درصدی آمار مرگ و میرها و ۹۳ درصدی میزان بستری شدگان از آخرین روزهای آذرماه تا به امروز نشان از اثرگذاری مداخلات پیشگیرانه کرونایی در کشور دارد، ادامه داد: این درحالی است که در منطقه مدیترانه شرقی در ماه‌های گذشته ایران ۴۶ درصد مرگ و میر ناشی از کرونا را به خود اختصاص می‌داد.
 سوری تاکید کرد: امروز کمتر از ۲۰ درصد مرگ و میر ناشی از ویروس کووید ۱۹ در منطقه مربوط به ایران است.
 وی با بیان این که اقدامات پیشگیرانه ایران با هدف ریشه کنی کرونا در سطح منطقه اثرگذار بوده است، خاطرنشان کرد: در شرایطی رقم مرگ و میر و روند شیوع کرونا در ایران سیر کاهشی داشته که در بازه زمانی ۴۵ روز گذشته این روند در کشورهای اروپایی شدت گرفته است.
 
کرونا تابلو بالینی ثابت و تعریف شده‌ای ندارد
 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری با بیان این که دوره پنهان بیماری کرونا در افراد مختلف متفاوت است، یادآور شد: تنوع در علایم و نشانه‌ها از ابتدای اپیدمی کرونا یکی از ویژگی‌های این ویروس به حساب می‌آید به این معنی که دامنه این بیماری از مسائل بالینی تا سیستم عصبی و موارد مرتبط با عوارض پوستی، تب و مشکلات ریوی متغیر است.
 سوری ادامه داد: در گروه‌های جمعیتی و مناطق مختلف نشانه‌های بالینی کرونا تفاوت دارد، کرونا تابلو بالینی ثابت و تعریف شده‌ای ندارد و می‌تواند ارگان‌های مختلف را در افراد مختلف درگیر کند.
 وی شناسایی مسیر درست برای قطع زنجیره کرونا را مورد توجه قرار داد و افزود: باید برای ریشه کنی کرونا به لحاظ اپیدمیولوژی تغییرات در جمعیت‌ها مورد بررسی قرار گیرید.
 این استاد دانشگاه درباره تغییرات ویروس کرونا نیز توضیح داد: جهش یا تغییر در ساختارویروس ها امری طبیعی است ولی تغییری که در ساختار ژن‌های پروتئین کووید ۱۹ ایجاد شده در بیماری زایی و یا عوارض کرونا تأثیر چندانی نداشته است.
 سوری با بیان این که جهش در ویروس‌ها در بسیاری از موارد می‌توانند بر علیه خود ویروس انجام شود، ادامه داد: برخی جهش‌های این ویروس نیز در زمینه سرعت انتشار و سرایت پذیری ویروس بوده که این موضوع در ایران خیلی محسوس نیست.
 
شایعه سازی، مزاحم سرسخت کنترل اپیدمی
 وی یکی از مشکلاتی که همواره دراپیدمی ها مزاحمت و تداخل ایجاد کرده را انتشار شایعات دانست و گفت: طبیعی است یکی از مسائل در کنترل بیماری شفاف سازی مدیریت اپیدمی است که باید در هر جامعه‌ای به بهترین شکل انجام شود.
 رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با بیان این که واکسن موثری که بتواند جنبه عمومی و عام برای پیشگیری از کرونا داشته باشد هنوز در هیچ جای دنیا توزیع عمومی نشده است، ادامه داد: واکسن‌هایی هم که در برخی کشورها مورد تأیید است، در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 سوری با تاکید بر این که اثربخشی و کارایی واکسن اهمیت بالایی دارد، تصریح کرد: در محیط‌های تحقیقاتی به هیچ عنوان نمی‌توان اثر بخشی و کارایی را بررسی کرد بنابراین رویکردها باید در مورد واکسن‌ها تفکیک شود چرا که باید به واکسن‌ها به عنوان پدیده عمومی و اجتماعی اثربخش در سطح جامعه توجه شود.
 وی با یادآوری این که در حال حاضر دوام ایمنی هیچ واکسنی در دنیا ثابت نشده است، خاطرنشان کرد: باید مشخص شود در چه فازی از کارآزمایی بالینی واکسن‌ها تولید شده است چرا که اثرات سوء و احتمالی واکسن‌ها می‌تواند نگران کننده باشد. استفاده از واکسن در فاز عمومی وابسته به تأمین و تضمین سلامت جامعه است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

دوره حضور دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در قدرت، با این کشور کاری کرده که دیگر ...
ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

 در صورتي که جنگي در منطقه رخ دهد همه توجه‌ها به اين جنگ منعطف خواهد شد و بالطبع توجه ...
پیشنهاد زیباکلام مبنی بر اعدام سلطانِ واکسن کرونا!

پیشنهاد زیباکلام مبنی بر اعدام سلطانِ واکسن کرونا!

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی پیشنهاد اعدام سلطانِ واکسن کرونا را مطرح ...
1