تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب : ۴۲۷۳۰۴
همزمان با برگزاری انتخابات آمریکا؛

بورس، صعودي مي شود؛ ارز،كاهشي

۰
بورس، صعودي مي شود؛ ارز،كاهشي
کبنا ؛در‌ حالی‌که با اعلام نتایج اولیه انتخابات آمریکا، بازارهای مالی و پولی ایران روند صعودی را در پیش گرفتند اما در ادامه و با قدرت‌گرفتن احتمال پیروزی دموکرات‌ها در این انتخابات که عده‌ای آن را بی‌سابقه در تاریخ این کشور می‌خوانند، ورق در بازارهای ایران نیز برگشت و با اینکه روز چهارشنبه نرخ دلار با افزایش چند صد تومانی همراه شده بود، روز پنجشنبه حدود دو هزار تومان افت کرد. بدین ترتیب، اثرگذاری اخبار سیاسی بر بازارهای ایران سبب شد تا هفته دوم آبان‌ماه سال‌جاری، به یکی از پر نوسان‌ترین هفته‌های سال‌جاری بدل شود. کاهش نرخ ارز در بازار آزاد منجر به این شد که بنا بر اعلام برخی منابع رسمی مردم برای فروش ارزهای خود اقدام کنند. این تصمیم مردم بی‌ارتباط به برخی فضاسازی‌ها در این ارتباط که احتمال دارد بهای دلار به محدوده ۱۵ هزار تومان برسد، نبود. گفتنی است، ریزش بهای دلار و سکه، شرایط ویژه‌ای را در بازارهای موازی به وجود آورده است. این اتفاقات در حالی رخ داده که عده‌ای از اقتصاددانان از کمرنگ‌بودن نقش عوامل داخلی در بازارهای ایران و تاثیرپذیری شدید این بازارها از تحولات سیاسی خارجی در حالی که ارتباط چندانی بین اقتصاد ایران و جهان وجود ندارد، ابراز نگرانی کنند.
قيمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهاني در واکنش به رشد قيمت دلار از ادامه روند افزايشي روز پنجشنبه بازماند اما در مسير ثبت بزرگ‌ترين رشد هفتگي در بيش از سه ماه گذشته قرار گرفت. بهاي هر اونس طلا براي تحويل فوري با 5/0درصد کاهش، به 1939 دلار و 10 سنت رسيد. قيمت‌ها روز پنجشنبه تحت تاثير افت ارزش دلار 4/2درصد صعود کرد و رشد هفتگي را به 2/3 درصد رساند. ديروز همچنين، دلار جهاني در برابر ارزهاي رقيب 2/0 درصد رشد کرد و طلا را براي خريداران غيرآمريکايي گران‌تر کرد. گفتني است، بزرگ‌ترين افت نرخ دلار طي هفت ماه گذشته، در روز پنجشنبه رقم خورد. در ايران، در حالي معاملات در روز پنجشنبه به پايان رسيد که ورق در بازارهاي ارز و سکه برگشت. در جريان معاملات پنج‌شنبه صرافي‌هاي بانکي، قيمت دلار آمريکا براي فروش به 26 هزار و 350 تومان رسيد. همچنين قيمت هر يورو نيز براي فروش 30 هزار و 900 تومان بود. به گفته بازيگران بازار طلاوسکه، با توجه به افزايش اونس جهاني، قيمت طلا و سکه و ارز در داخل، هفته پرنوساني را پشت سر گذاشتند. قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد، پنجشنبه در معاملات بازار آزاد تهران به 13 ميليون تومان رسيد که نسبت به چهارشنبه کاهش يک ميليون و 500 هزار توماني داشت.
سمت‌وسوي بازارهاي موازي
پيش از اين، فعالان صنعت خودرو پيش‌بيني کرده بودند که در صورت ادامه روند کاهشي بازار ارز ايران، قيمت انواع خودروها کاهش بيشتري خواهند داشت و در اين بين قيمت پرايد به زير 100 ميليون تومان مي‌رسد. در همين زمينه، روز پنجشنبه خبرآنلاين در گزارشي نوشت: «قيمت هر دستگاه پرايد 111 در حالي روز چهارشنبه 133 ميليون تومان گزارش شد که روز پنجشنبه فروشندگان وعده تخفيف‌هايي تا پنج ميليون تومان را دادند.» درباره بازار مسکن نيز برخي کارشناسان بر اين باورند که انتخاب يک جمهوري‌خواه مي‌تواند زمينه‌ساز نوسان نرخ ارز و پيروزي يک دموکرات منجر به رونق بازار مسکن شود. حميد حاج‌اسماعيلي- کارشناس بازار کار- هم به ايسنا گفته است: اگر پيش‌بيني کنيم که دموکرات‌ها پيروز انتخابات آمريکا باشند، تغييراتي در حوزه روابط ايران و آمريکا از باب مذاکراتي که در برجام داشتيم اتفاق خواهد افتاد که مي‌تواند شرايط را به لحاظ سياسي و رواني در بازار کار ايران تغيير دهد، در ثبات نرخ ارز اثر بگذارد، در درازمدت مسيرهاي بهتري را براي تامين مواد اوليه مورد نياز کشور فراهم و در صادرات و تبادلات تجاري ما گشايش حاصل کند.

منبع: آرمان ملی
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

خطبه‌های نماز جمعه در برخی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، انتخابات ریاست ...
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
1