تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۴۲۴۷۷۰
روحانی:

دستاوردهای گاز یادگار بزرگی است که برای دولت آینده گذاشتیم

۰
دستاوردهای گاز یادگار بزرگی است که برای دولت آینده گذاشتیم
کبنا ؛رییس جمهوری با بیان این که همه فازهای پارس جنوبی جز یک فاز افتتاح و تمام شده است، گفت: در گاز کاملا خودکفا شدیم و دستاوردها و طرح‌های گاز، یادگار بزرگی است که برای دولت آینده گذاشتیم.
به گزارش کبنا، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حسن روحانی در دومین روز از هفته دولت در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت که به صورت ویدیو کنفرانس در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، لرستان، ایلام کرمانشاه، ‌آذربایجان غربی و تهران برگزار شد، گفت: یاد و نام شهیدان انقلاب اسلامی به ویژه شهیدان رجایی و باهنر را گرامی می‌داریم و امیدواریم در هفته دولت مسوولین محترم در سراسر کشور و استان‌ها قادر باشند بخشی از خدماتی که به ثمر رساندند به افکار عمومی عرضه کنند و در دید مردم عزیزمان قرار دهند.
وی با اشاره به اهمیت گاز در کشور اظهار داشت: نفت و گاز را در کنار هم می بینیم صنعت گاز یک صنعت عظیم و بزرگی است که هم انرژی پاک را برای ما تولید می‌کند و هم مایه توسعه کشور خواهد بود و هم یک صنعت زیربنایی است که صنعت بزرگتر و عظیمی مثل پتروشیمی را اداره و آماده می‌کند و هم باعث اتصال ایران با همسایگانش شده است.
روحانی یادآور شد: امروز در غرب کشور هم گاز را به ترکیه و هم به عراق صادر می‌کنیم و هم قادر هستیم گاز را به کشورهای شرقی صادر کنیم، ما خط لوله گاز را در مرز پاکستان بردیم که کار عظیمی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفت، الحمدالله امروز یک انرژی پاکی در اختیار همه خانواده ها قرار گرفته است.
رییس جمهوری با بیان این که حدود ۱۷ هزار روستا در دولت یازدهم و دوازدهم به شبکه گاز سراسری متصل شد، بیان کرد: شبکه گازی که امروز در ایران شاهد هستیم در دنیا بی‌نظیر است یعنی همه روستاها و شهرها تقریبا ۹۵ درصد از گاز استفاده می‌کنند شهرها همه استفاده می کنند، به استثنای شهرهای سیستان که در دولت یازدهم گاز وارد آن جا شد ان‌شاءالله شهرهای آنجا همه با خطوط انتقال گاز به نعمت گاز خواهند رسید.
وی گفت: اکثر روستاها امروز از گاز استفاده می‌کنند تقریبا تا پایان این دولت می‌توان گفت به همه روستاها به استثنای برخی روستاها که راه‌های دور هستند و جمعیت کم دارند، گاز رسیده است. خیلی مهم است که امروز اکثر نیروگاه‌های کشور به وسیله انرژی گاز اداره می‌شوند، یعنی خطوط برق در سایه گاز اداره می شود.
 انرژی مورد نیاز ۸۹ نیروگاه را بخش گاز کشور تامین می‌کند
روحانی تصریح کرد: انرژی مورد نیاز حدود ۸۹ نیروگاه ماتوسط گاز تامین می شود. این کار عظیمی است  که این همه پتروشیمی که امروز در سراسر کشور از نعمت گاز استفاده می کنند. ما توسعه دیسپاچینگ را برای خطوط ششم و نهم افتتاح کردیم.  بحمدالله سراسر کشور از عسلویه تا خوزستان تا کردستان و آذربایجان شرقی و غربی همه جا تقریبا در سراسر این کشور خط لوله گاز را می بینیم با مدیریت بسیار خوب و گازی که امروز ما خودکفا شده ایم البته باید در مصرف گاز باید مراقبت کنیم تا برای سال های آینده خودکفا بمانیم.
روحانی گفت:در تولید گاز از ۶۰۰ میلیون متر مکعب امروز به نزدیک یک هزار میلیون یعنی یک میلیارد متر مکعب در روز رسیده ایم.  در زمستان ما حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز را در اختیار خانه ها و مصارف کشور قرار می‌دهیم.  
وی ادامه داد: ما در زمستان ۸۰۰ میلیون متر مکعب یعنی معادل پنج میلیون بشکه نفت را برای مصرف زمستانی در اختیار مردم قرار می‌دهیم. این کار عظیم و بزرگی اس و گاز امروز اهمیت خاص و ویژه ای برای اداره کشور دارد و این کار عظیمی است که در این دولت انجام گرفته است
رییس جمهوری گفت: گاز امروز اهمیت خاص و ویژه برای اداره کشور دارد این کار بزرگ دراین دولت انجام شده است، روز گذشته رهبر معظم انقلاب بر این نکته اشاره کردند، که یادگارهایی از این دولت برای دولت آینده بماند، ما یادگار بزرگی در بخش گاز برای دولت آینده گذاشتیم همه فازهای پارس جنوبی جز یک فاز افتتاح و تمام شده است؛ در گاز کاملا خودکفا شدیم.  
 در زمینه نفت و گاز شرمسار مردم نیستیم/ دولت بعدی از نظر گاز، بنزین و گزاوئیل کاملا خودکفاست
روحانی گفت: در زمستان در زمینه گاز به واردات نیازمند بودیم امروز روی پای خود ایستاده ایم، در بنزین و گازوئیل خودکفا شده‌ایم. اینها ارمغان‌هایی برای ملت و دولت بعدی است دولت بعد وقتی شروع به کار می‌کند از نظر گاز، بنزین و گازوئیل کاملا خودکفا است.
رییس دولت تدبیر و امید افزود: دولت بعدی وقتی کار خود را در سال آینده همین روزها و ایام آغاز می کند که محصولات پتروشیمی کشور دو برابر شده است. ما از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن رسیده‌ایم. از ۱۱ میلیارد دلار ارزش محصولات به ۲۵ میلیارد دلار رسیده ایم که دستاوردهای عظیمی  است که برای ملت ایران است و دولت‌های آینده از آن استفاده و بهره برداری می‌کنند. اینها همه دستاوردهای بزرگی برای ملت ایران است و دولت های آینده از این دستاورد استفاده کرده و بهره برداری می‌کنند.
وی با اشاره به افتتاح دو بخش پتروشیمی بسیار مهم و دیسپچینگ گاز(مرکز نظارت یکپارچه) بعنوان قلب انتقال گاز کشور، اظهارداشت: در شروع سال به مردم قول دادیم که امسال سال افتتاح ها خواهد بود و از اول سال تصمیم گرفتیم که هر هفته یک افتتاح یا افتتاح‌هایی داشته باشیم و افتتاح امروز به ارزش نزدیک به ۵ میلیارد دلار (۴.۷ میلیارد دلار) است. کار بزرگ و عظیمی که در شرایط خاص و شرایط تحریم صورت گرفته و ما در زمینه نفت و گاز در برابر مردم ایران شرمسار نیستیم.
روحانی ادامه داد: در میدان های مشترک نفت و گاز، کارهای بزرگی را انجام دادیم، در میدان مشترک گازی تولید و استحصال گاز نسبت به سال ۹۲ دو نیم برابر شده است و در زمینه میدان مشترک نفتی که امروز افتتاح نیروگاه را در آنجا انجام دادیم، افزایش ۶ برابری داشته ایم و از ۷۰ به ۴۰۰ رسیده ایم و اگر دولت این خبیث در آمریکا سر کار نیامده بود و برجام روند خود را طی می‌کرد اکنون به جای چهار صد هزار بشکه در روز بیش از یک میلیون بشکه نفت در اینجا تولید می‌شد.
 هشت میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تحقق جهش سوم در بخش پتروشیمی
رییس جمهوری افزود: کار بزرگی که امروز در نفت و گاز شاهد هستیم و برنامه ریزی که انجام دادیم برای جهش سوم است. ما جهش دوم را تا پایان این دولت در پتروشیمی انجام خواهیم داد و از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد می رسیم و برای جهش سوم هم از الان برنامه ریزی و سرمایه گذاری میکنیم  که چند سال بعد به ثمر می‌رسد و این جهش ارزش صادراتی ما را به ۳۷ میلیارد دلار می رساند.
وی خاطرنشان کرد: تا پایان این دولت هشت میلیارد برای تحقق جهش سوم سرمایه گذاری می شود و دولت  زمینه را آماده  می‌کند این برنامه نه تنها برای دولت سیزدهم بلکه برای دولت چهاردهم نیز ادامه خواهد داشت؛  یعنی ما برای دو دولت دیگر برنامه‌ریزی می‌کنیم و این نکته‌ای بود که دیروز مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید کردند.
رییس جمهوری ادامه داد:  نکته دیگری که دیروز مقام معظم رهبری تاکید کرد مسئله خام‌فروشی بود که ما جلوی خام فروشی را بگیریم؛ اگر می خواهیم نفت خام صادر کنیم به سمت فرآورده‌های نفتی برویم که روز به روز در حال توسعه است در زمینه گاز ما دنبال پتروشیمی برویم که امروز این کار در سراسر کشور انجام می‌گیرد.
 سنگ مورد نیاز مصرف کننده در معادن آماده شود
 روحانی افزود: البته در زمینه همه معادن این تحول باید رخ دهد؛ نباید سنگ‌معدنی و حتی سنگ ساختمانی ارزشمند نباید به صورت خام از کشور خارج شود و در یک کشور اروپایی یا کشور شرقی ساخته و پرداخته شود و همان سنگ دوباره به ایران بازگردد، این قابل قبول نیست.
وی گفت: این همه مصرف که انجام می‌شود، سنگ را از معدن برش می‌دهیم دوباره در یک کارگاه دیگر برش می‌خورد و برای استفاده در  ساختمان دوباره برش می‌خورد. در حالی که باید از همان معدن برای ساختمان سفارش داده شود نه برای کارگاه سنگ بری؛ ما معدن را برای کارگاه های سنگبری آماده می‌کنیم در حالی که از معدن باید برای مصرف نهایی استفاده شود، این کار در دنیا انجام می‌شود و امیدواریم در همه زمینه‌ها قدم‌های خوبی برداشته شود.
رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در هفته دولت بحمدالله هر روز افتتاح‌های مهمی داریم، اضافه کرد: بخشی از خدمات را وزرای عزیز و معاونان برای مردم بیان می‌کنند و تا پایان سال افتتاح‌ها را خواهیم داشت و علی رغم فشارها و تحریم هایی که امروز با آن مواجه هستیم، مردم شاهد تحول در تولید کشور خواهند بود.
رییس جمهوری بار دیگر با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: این دو بزرگوار جان عزیز خود را در راه انقلاب و مردم فدا کردند و خالصانه در انقلاب قبل و بعد از پیروزی انقلاب همواره برای پیروزی و بقای انقلاب، برای مدیریت در بخش های مختلف بعد از انقلاب تلاش کردند؛ روح آنان شاد باشد و ما هم بتوانیم پیرو راه شهیدان نباشیم و در ماه محرم الحرام که ماه مولای ما حضرت اباعبدالله الحسین پیرو و شیعه راه و مسیر آن بزرگوار باشیم.
به گزارش ایرنا روحانی پیش از آغاز عملیات بهره‌برداری طرح توسعه و بهسازی مرکز دیسپچینگ گاز و خطوط انتقال ششم و نهم سراسری گاز گفت: برای افتتاح این خط لوله انتقال در غرب کشور، که هم گاز را از جنوب به شمال منتقل می‌کند و هم برای صادرات گاز که از این خطوط لوله استفاده می کنیم، کار بزرگی شده است.  مرکز کنترل این خطوط چند ماهی بود که برای افتتاح آماده بود، اما منتطر بودیم در هفته دولت که ایام مناسبی است، این طرح بزرگ را افتتاح کنیم.
روحانی افزد: مردم ایران برای آنکه وقتی گاز در منازل در شهرها و روستاها در طول شبانه روز و در زمستان در اختیار آنها است، از همه کارگران، مهندسان و مدیران سپاسگزار هستند.  وقتی فشار گاز متعادل است معلوم است که یک مرکز فرماندهی وجود دارد، که آنرا به دقت تنظیم می‌کند تا به سراسر کشور به حساب دقیق، مانند مغز و قلب در بدن انسان، پمپاژ می‌کند و این کار بزرگ توسط نیروهای متخصص و رایانه‌های بزرگ، انجام می‌شود.
رییس جمهوری همچنین در زمان افتتاح فاز اول پتروشیمی بوشهر واحد شیرین‌سازی اتان و متانول و سرویس‌های جانبی، گفت: این اولین پترشیمی است که گاز را از مبدا دریافت می‌کند و قبل از اینکه گاز شیرین شود، گاز ترش را دریافت می‌کند و زنجیره این کار را در اختیار دارد، که کار بسیار ارزشمندی است.
روحانی با بیان اینکه «سهام «شستان» تا پایان سال به تدریج واگذار و در بورس معامله می‌شود» گفت: شستان با ورود در بورس تحول بزرگی را ایجاد خواهد کرد و امیدواریم همه مراحل اشاره شده محقق شود.
روحانی همچنین در سخنانی پیش از افتتاح نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی غرب کارون، از شرکت مپنا، و همچنین مهندسان، مدیران و کارکنانی که در به ثمررساندن این نیروگاه نقش آفرینی کردند، تشکر کرد و گفت: این نیروگاه به این دلیل اهمیت دارد که نیروی مورد نیاز برای استخراج نفت را تامین می‌کند.(ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1