تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۴۲۴۲۱۰
همزمان با عید غدیر صورت گرفت؛

بخشش قاتل و نجات او از چوبه دار در دهدشت + تصاویر

۲
بخشش قاتل و نجات او از چوبه دار در دهدشت + تصاویر
کبنا ؛
در شب منتهی به عید غدیر که افلاکیان غرق جشن و سرور بودند، جمعی از زمینیان به مبارکی و میمونی عید غدیر، مزّه ی شیرین بخشش را، ضربدر احسان می‌نمودند تا ،صلح و دوستی و در کنار هم بودن، در زندگی ایلی و عشیره ای رنگ نبازد و کام دیگران تلخ نشود.
آری؛ اینجا بود که بار دیگر مفهوم بزرگ و پرنغز احترام ریش سفیدان، در طوایف استان در نظر جوانان بزرگتر می شود و به یقین می رسند که چه گره‌هایی را این عزیزان مو سپید، می‌توانند با تدبیر سر انگشتان بگشایند، و همواره، راهگشایی شان برای آینده و آیندگان مفید خواهد بود.
و باید نوشت،« می شود ، عاطفه، احسان و ایثار بر حق خود ، غالب نمود».
در آیینی که همزمان با عید غدیر، عید امامت و ولایت، روحانیون و سادات جلیل القدر،مسئولان قضایی و سیاسی، بزرگان ایلات و طوایف،سفیران صلح شوراهای حل اختلاف ،مسئولین استانی و شهرستانی، بزرگان و ریش سفیدان در شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه گِرد هم آمدند تا شاهد صلح و سازش بین 2 خانواده، و دو طایفه از طوایف بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد باشند


۶ سال پیش، در درگیری که بین دو نوجوان رخ داد یکی از آنان به خاطر قتل عمد دستگیر و پس از طی تشریفات قضایی و قانونی، حکم قصاص نفس قاتل در دیوان عالی کشور مورد تأیید قرار گرفت، اما در این بین بزرگان ایلات و طوایف از پای ننشستند و خواهان رضایت و بخشش قاتل بودند.
تا اینکه سرانجام در عید غدیر خم بزرگان ایلات و طوایف دور هم نشستند و با حضور مسئولین قضایی و سیاسی و انتظامی و نظامی و اجرایی در شهر دهدشت این واقعه ی خوشنام را رقم زدند تا شبی بیاد ماندنی و بار دیگر خاطره ای شیرین از عید غدیر در اذهان باقی بماند.                                                                             
 
در این آیین حجت الاسلام و المسلمین سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یاسوج از طوایف بابکانی و اولاد میرزاعلی که تلاش کردند این صلح انجام بگیرد قدردانی نمود.


 امام جمعه یاسوج، در ادامه با اظهار اینکه، همه ما باید تلاش کنیم تا این خطاها کمتر شود اظهار کرد: جامعه ی ما دچار یک عصبیت و عصبانیت است، باید عصبیت ها و عصبانیت ها را کاهش دهیم، این عصبانیت ها ناشی از آن است که تربیت ها به خوبی شکل نمی‌گیرد.
وی افزود: راه درمان عصبیت ها و عصبانیت ها، برداشتن آنهاست.
 نماینده ولی فقیه در استان گفت: این برنامه صلح و سازش که الان شکل گرفته، ماحصل تلاش و زحمات چندین ساله ایست که شما متحمل شدید، هزینه‌ های زیادی انجام گرفته تا این صلح و سازش به نتیجه برسد.
نماینده مقام معظم رهبری در استان اظهار داشت: باید این صلح و سازش را به همه ی مردم استان تبریک گفت.
حسینی افزود: انسان‌های بزرگی هستند که کارهای بزرگی می توانند انجام دهند و توانایی چشم‌پوشی بر خطای بزرگ دیگران را دارند.
 امام جمعه یاسوج با اظهار اینکه، در کنار قتل نفس می توان انسان ها را حیات بخشید، خطاب به خانواده مرحوم عزیزی گفت: امروز خانواده بزرگ عزیزی یک انسان را زنده کردند، می‌توانستند قصاص اما با گذشت از حق خود یک انسان را حیات دوباره بخشیدند.
 سید نصیر حسینی با بیان اینکه، وقتی می‌توانیم از مجاری قانونی قصاص کنیم اما آن را نادیده بگیریم در واقع حیات بخشی و زنده کردن یک انسان است،تصریح کرد: مزد و اجر چنین عملی نزد پروردگار بسیار عظیم است.

 نماینده مقام معظم رهبری در استان با اظهار اینکه، برای جلوگیری از رخدادهای ناگوار قتل باید چاره‌ای اندیشید،تصریح کرد: باید این زحمت ها را کم کرد و کاهش داد، همیشه این طور نیست که خانواده مقتول ببخشند و گاهی اوقات ممکن است، بخششی در کار نباشد.
وی افزود: خسارت های زیادی قبل حین و بعد از بخشش بر جامعه ما وارد می شود نگرانی، خسارت‌های مالی، درگیری‌ها، اختلاف‌ها و آواره‌گی هایی که ایجاد می‌شود، همه ی اینها خسارات است.
سید نصیر حسینی در ادامه افزود: راهش این است که فرزندان خود را خوب تربیت کنیم و آدم های خوب ، معنوی، اخلاقی، علمی، وزین و متین تربیت کنیم که بتوانند به راحتی خودشان را کنترل کنند.


امام جمعه یاسوج با اشاره به اینکه، ممکن است فرد قاتل از هر قشری باشد و بیان داشت:وقتی فردی قتل انجام می دهد، حواسمان باشد که فرزندان ما و فرزندان و سرزمین ما هستند و اگر تربیت خوبی نداشته باشند، ممکن است حرکتی و عملی انجام دهند که همه علماء، ریش سفیدان، معتمدین، مسئولان و خردمندان باید زحمت بکشند و تلاش کنند تا این مشکل را حل نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین سید نصیر حسینی نماینده مقام معظم رهبری استان کهگیلویه و بویراحمد ؛ در پایان با اظهار اینکه، باید به فکر تربیت دینی فرزندان مان باشیم تصریح کرد: فرزندان مان را در فضای مجازی، که فضایی غربی، الحادی و کفر آمیز است، رها نکنیم و نباید اجازه داد، هر ایده و فکری که به معنای واقعی، قتل عام انسان ها را درپی دارد ،رشد کند. 

حجت‌الاسلام سید محمدابراهیم ساجدی معاون قضایی رئیس دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد و رئیس شورا‌های حل اختلاف استان، در سخنانی، از احیاء سنت حسنه ی بخشش، از خانواده مقتول تشکر و قدردانی نمود.
ساجدی گفت:خانواده محترم و بزرگوار مقتول و طایفه ی بابکانی، سنت نیکو و حسنه بخشش و سرمایه عظیم انسانی را از دست ندادید و با این حرکت فرهنگی ، برای خودتان آبرو و سرمایه ای عظیم بدست آوردید.
وی با اظهار اینکه ثواب احیاءگران حسنات ،ابدی خواهد بود، افزود : هر فردی، روشی نیکو در جامعه بنیان کند تا ابد ثواب آن به ‌حساب اخروی  وی واریز خواهد شد.
در این آیین مهندس امیرحسین خوبانی از ریش سفیدان و معتمدان استان کهگیلویه و بویراحمد از اعضای سفیران صلح شوراهای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد از گذشت و ایثار خانواده عزیزی از طایفه بابکانی تشکر و قدردانی نمود.


خوبانی در ادامه افزود: از همه بزرگان و معتمدین استان که در انجام این کار بزرگ و ایجاد مودت و صلح و دوستی تلاش کردند، تشکر و قدردانی می نمایم.
وی توسل به کلام الله مجید را سرلوحه همه کارها و آغاز همه برنامه های انسانی و خداپسندانه بیان کرد و گفت: تا زمانی که ما به قرآن تمسک جسته و حل مشکلات خود را در قرآن بجوییم، این جامعه از ایجاد اختلاف و تشنج به دور خواهد بود.

در این آیین سردار عدل هاشمی پور رئیس موسسه اقتصادی کوثر که از تهران برای حضور در این صلح و سازش حضور داشت،گفت:امید است هر آنچه انجام دادیم و به عنوان کار خیر و پسندیده و عمل صالح بدون منت و بدون غرور و بدون ریا به عنوان عمل صالح نزد خدای متعال محفوظ بماند.
 سردار هاشمی پور با بیان اینکه، هر لحظه که از عمر میگذرد ما به آخرت نزدیک‌تر می‌شویم، ضمن توجه به کارهای خیر گفت: برای کارهای خیر شتاب کنیم و به آن سرعت دهیم که به یاری خدا و برکت دین، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و به برکت خون شهیدان والامقامی که امنیت پایدارمان، مرهون خون آنهاست، تلاش کنیم، اخلاق اسلامی را در جامعه، بذرافشانی کنیم.

وی گفت: بعد از امنیت، فرهنگ و آموزش، دومین شاخص توسعه است در جامعه‌ای که امنیت نباشد، آن جامعه رنگ و بوی توسعه، عمران و آبادی و کارهای اساسی را نخواهد دید .
هاشمی پور گفت:  لازمه توسعه ،امنیت است.
وی از افرادی که صادقانه در مسیر صلح و سازش پرونده قتل حرکت و همراهی کردند تشکر کرد و افزود: از طوایف بابکانی و اولاد میرزاعلی ، صمیمانه از همراهی هر دو طایفه تشکر می‌کنم و در کنار دریای بیکرانی از انسانهای بزرگی که در این مسیر حرکت کردند بنده هم عضو کوچکی بودم.

هاشمی پور ضمن تشکر از قوه قضائیه و دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد که با کمک ریش سفیدان و نخبگان و سفیران صلح در ایجاد این صلح و سازش همرا م همگام بودند، در خصوص ایثار و گذشت خانواده مرحوم عزیزی و طایفه ی بابکانی اظهار کرد: این قدرت و هنر و شجاعتی که ایل بابکانی و خانواده محترم «عزیزیِ» عزیز که از خودشان نشان دادند را نمی‌شود با هیچ عدد و رقمی مقایسه کرد، مگر جان انسان را می شود با پول مقایسه کرد، این ایثار و از خود گذشتگی را، باید قدر بدانیم.
رئیس مؤسسه ی اقتصادی کوثر و نماینده ی دوره گذشته ی مجلس شورای اسلامی شهرستان های کهگیلویه ،بهمئی ،چرام و لنده در پایان گفت: امیدوارم سرفصل های جدیدی را برای جمع کردن دیگر اختلافات بین قبایل و طوایف باز کنیم و با کمک ریش سفیدان و نخبگان این موضوعات جمع شود.

درپایان این آیین که تا بعد از نیمه های شب ادامه داشت ، طعم شیرین صلح و سازش بر خستگی شب مصلحان غلبه کرد و رضایت نامه خانواده عزیزی با حضور حاضران و بدست پدر شهید بازگیر از شهدای شهر دهدشت به خانواده احسانی ،اهداء شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1