تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۴۲۳۰۴۶
فتحی پیشکسوت کشتی و داور بین المللی کشتی در کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا:

حواشی جایگاه کشتی کهگیلویه و بویراحمد را تنزل داد / استان خانه کشتی ندارد / پیشکسوتان به فکر کشتی باشند

۹
۰
حواشی جایگاه کشتی کهگیلویه و بویراحمد را تنزل داد
کبنا ؛
سید نصرت الله فتحی فرزند دهدشت، صاحب دو فرزند و از کشتی گیران نامی استان کهگیلویه و بویراحمد است که بعد از سال ها حضور در میادین ورزشی توانست با تلاش  و پشتکاری که از خود نشان دهد به عنوان داور بین المللی شناخته شود. وی دارای مدرک درجه سه داوری بین المللی، داور بین المللی کشتی استان کهگیلویه و بویراحمد است، با او به گفت و گو نشستیم که شرح آن در ادامه می‌آید.
کشتی استان کهگیلویه و بویراحمد در سالهای اخیر دچار رکود شده است چرا چنین اتفاقی افتاده است؟
حاشیه کشتی استان زیاد شده است، احترام به پیشکسوت در کشتی حرف اول را می زند که متاسفانه در استان ما مدتی است که این احترام وجود ندارد، شاید مقصر اول ما هستیم که نتوانستیم آن جایگاه را به شاگردان القا کنیم و بیاموزیم. متاسفانه در کشتی احترام به پیشکسوت به کل از بین رفته است.
مهم‌ترین خصیصه‌ای که باید در کشتی باشد پهلوانی است. مربی‌ها در استان ما از لحاظ فنی ضعف دارند و باید یک سری کلاس‌های اموزشی برایشان برگزار شوند. پتانسیل خوبی داریم، خورستان و فارس دو استان هم جوار ما قطب کشتی فرنگی کشور هستند، می‌توانیم به راحتی تبدیل به قطب شویم. ولی به دلیل اینکه تعامل بین بچه‌های کشتی استان وجود نداشت، منجربه اختلافاتی شد، نزاع و بی احترامی‌هایی که شد، جایگاه کشتی را خراب کرد.
متاسفانه کشتی ورزشی است که نان در آن نیست، مال بچه فقیرها است. اگر بزرگان کشتی را هم ببینید همین آقای امید نوروزی که منزلش سپیدان بود، و قهرمان شده است.
پیشکسوتان باید دور هم جمع شوند، جلسات متعددی برایشان برگزار شود و از پتانسیل نیروها استفاده شود، هر گوشه‌ای از تشک کشتی را در دست بگیرند کار کشتی را جلو ببرند تا موفق شود. می‌توانیم با استان‌های همجوار تفاهم نامه بنویسیم و ارتباطاتمان بیشتر شود. اقای ساعد داور المپیکی هستند که الان سرپرست هیئت کشتی هستند می‌توانیم از پتانسیل‌های این افراد استفاده کنیم، می‌توانیم از بعد فنی از این افراد استفاده کنیم.
موضوع دیگر این است کشتی گیر باید معمولاً در مسابقات باشد، ولی الان به خاطر کرونا تعطیل است. کرونا که آمد همه چیز تعطیل شد، ولی می‌توانیم از این شرایط هم استفاده کنیم. از طرفی زیرساخت‌های لازم نداریم، خانه کشتی در استان نداریم، خانه کشتی به خوابگاه، سالن بدنسازی، سالن مسابقات، دفتر هیئت کشتی، سالن استخر و جکوزی نیاز دارد تا بتوانیم مسابقات را به راحتی در اینجا انجام دهیم.

آیا در استان ما استعدادهای کشتی وجود دارد؟
بله نمونه بارز این استعدادها قبل از انتخابات اقای رضا آذرشب بود که از نونهالان است و قهرمان مسابقات بین المللی شده است. استعدادهای خیلی زیادی داشتیم که می‌توانستند آینده کشتی را بسازند. میلاد درخشی، عبدالحسین جهانبخش را داشتیم که خیلی خبری ازشان نشد. و مثلاً از جهانبخش می‌توانیم به عنوان مربی استفاده کنیم.
مهد کشتی در مناطق زاگرس نشین است. ما چیزی از فارس و خوزستان کم نداریم، بچه‌های ما به بهبهان می‌روند، آقای مصطفی صالحی بچه بهمئی است، قهرمان جهان شد، چون در خوزستان مداوم در مسابقات بود، مربیان فنی خوبی در خوزستان داشت، پیشرفت کرد و از تیم ملی پایین نیامد، مهدی محسن نژاد که سوم جهان است و قهرمان اسیا شد بچه بهمئی است. رفتند بهبهان و توانستند پیشرفت کنند. ما هم استعداد داریم و می‌توانیم پیشرفت کنیم. در سالهای گذشته مدار داشتیم، ولی تک مدار بوده‌اند. متاسفانه کشتی گیر در تیم ملی نداشتیم. با توجه به ظرفیت خیلی می‌توانستیم رشد کنیم.
در خصوص جایگاه داوری کشتی در استان و کشور چه جایگاهی داریم؟
در خصوص کمیته داوران زیر نظر فدراسیون، داوران بصورت کمیسیونی کاندیدا می‌شوند، داوران بین الملی رأی می‌دهند، تعدادی انتخاب می‌شوند و تعدادی هم فدراسیون انتصاب می‌کند، این کمیسیون داوران است. رئیس کمیسیون را شخص رئیس فدراسیون انتخاب می‌کند، اقای فروتن الان رئیس کمیسیون هستند، فعال هستند و در فضای مجازی برنامه‌های خوبی دارند. در استان خودمان در سالهای گذشته اقای سلیمانی را به عنوان دارو بین المللی داشتیم بعد از آن اقای رحیمی و الان هم بنده داور بین المللی در استان هستم.
طی مدتی انگیزه داوران از بین رفته بود. داوران خودشان را برای پله‌های بالاتر بین المللی آماده می‌کردند، فدراسیون قبلی شرایطی گذاشت که طی آن به ازای هر 3 هزار و 500 نفر بیمه، یک نفر داور بین المللی می‌تواند داشته باشد، به همین خاطر استان ما از لحاظ آمار ورزش بیمه‌ای کشتی پایین بود، حق الزحمه هم پایین بود، انگیزه‌ای وجود نداشت که داروان داوری کنند، خدا را شکر الان برای استان‌های ما که سهمیه برای داوری بین المللی ندارند شرایطی ایجاد شده و تبصره‌ای جدیداً اضافه کرده‌اند که یک نفر از کل استان‌ها می‌توانند امتحان بدهند و یک نفر انتخاب شود، همین باعث شد داروها انگیزه دوباره‌ای بدست بیاورند.
در خصوص بحث‌های داوری، نیازهای اولیه داوری کشتی این است که امکانات اولیه مسابقه کشتی را داشته باشیم که در استان نداریم. قبلاً اقای نوروزی رئیس برنامه و بودجه قول داده بودند که امکاناتی فراهم شود ولی نتیجه‌ای نگرفتیم. ممکن است در حین کشتی داور امتیاز به یکی از دو رقیب بدهد و مربی تقاضای بازبینی داشته باشد، ما امکانات بازبینی را نداشتیم.

کیفیت داوری در سطح کشور چطور است؟
کیفیت داوری در سطح کشوری خیلی خوب است. در این مدت در قسط‌های مختلف هزینه داوران پرداخت شده است. کلاس‌های بازبینی خوبی در حال برگزاری است، اینکه کمیسیون داوران بصورت شورایی برگزار می‌شود و سیستمی شده است، متمایز و مطلوب است.
 به عنوان پیشکسوت کشتی چه دغدغه‌ای دارید؟
کشتی یک ورزش ملی سنتی است. توجه آنچنانی به کشتی نشده است، هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ توجه به سایر تجهیزات و امکانات این رشته ورزشی، جایگاهی نداریم، خانه کشتی نداریم. کشتی هزینه زیاد دارد، از سال 93 تا الان هیچگونه پولی به داوران پرداخت نشده است و هیئت کشتی طلبکار زیاد دارد.
چه انتظاری از مسئولان دارید؟
مهم‌ترین نکته‌ای که ورزش کشتی استان کهگیلویه و بویراحمد باید پیگیری کند خانه کشتی است. هم اداره کل و هم هیئت کشتی استان باید به دنبال این باشند که خانه کشتی در یکی از شهرستان‌ها ایجاد شود، حاشیه را از کشتی دور کنند، سوم آنکه پول و هزینه‌ای باشد که بتوانیم کشتی گیرهایمان را حمایت کنیم، چهارم اینکه زمینه امنیت و آرامش برای داور ایجاد شود تا بتواند به راحتی داوری خود را انجام دهد.
از آقایان؛ سرپرست وقت فدراسیون، آقای نعمتی سرپرست بعد از ایشان، آقای مومنی رئیس هیئت کشتی استان، آقای جواد کریمی، سلیمانی، حاج سروش، پورمحمدی و شخص مدیرکل آقای علوی تشکر می‌کنم، کمک کردند. آقای علوی در هزینه‌ها کمک کردند. مهم‌ترین چیزی که مدنظر است که انجام دهیم، خانه کشتی است که در شهرستان کهگیلویه انجام بگیرد.


نام شما

آدرس ايميل شما

سید اسلام الدین حسینی
United Kingdom
با سلام ورزش کشتی مظلوم ولی با آبروست
غیرت و فیزیک مناسب و استعدادهای خدادادی این خطه اگر مورد توجه ویژه قرار گیرد بیشک با مسوولان دلسوزی کشتی مانند آقای فتحی میتواند آینده درخشانی داشته باشد
عجب
United States
همش داری میگی،خودت اصل حاشیه کشتی هستی
حقيقت
Iran, Islamic Republic of
خدايي پوفيوزتر و سايت كبنا نيوز ني
حقيقت
Iran, Islamic Republic of
كه يه كمي انسانيت و مردانگي داشته بويين
کشتی گیر
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام
عامل نابودی کشتی اقایان کیوان سروش و نصرت فتحی
لطفا دیگه کنار برید بیشتر از این حاشیه نسازید
امید نوروزی 😉
Iran, Islamic Republic of
درود بر آقای فتحی از بهترین های تاریخ کشتی و داوری استان.
بهترین در مدیریت کشتی
دهدشت کشتی
Iran, Islamic Republic of
همه میدونن شما وسروش چه بلایی سرکشتی اوردین
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
حتما فتحی رونمیگی
حق
Iran, Islamic Republic of
همه گفته هاي فتحي.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1