تاریخ انتشار
پنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۴۲۲۵۰۹
آخرین بررسیها نشان میدهد:
سرانجام نماینده متنفذ! / اختلافنظر درباره رایگیری در صحن
۲
کبنا ؛در طول تاریخ مجلس، هیچ موضوعی به اندازه اعتبار نامه تاجگردون مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار نگرفت، اعتبار نامهای که بعد از پیچ و خم های زیاد باید در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شود. اعتبار نامه تاجگردون بعد از تأییدیه شعبه 12 در کمیسیون تحقیق هم مورد تأیید قرار گرفت. اما هنوز برخی اصرار دارند که تاجگردون باید رد شود تا بتوان مجلس یازدهم را انقلابی خواند.
اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در جلسه کمیسیون تحقیق به تصویب رسید، اما این پایان کار نیست. این اعتبارنامه در صحن علنی مورد رای گذاشته خواهد شد و تمامی نمایندهها درخصوص آن باید ابراز نظرکنند.
۳۱ خردادماه بود که احمد توکلی، رئیس هیات مدیره دیدهبان شفافیت و عدالت در نامهای به اعضای کمیسیون تحقیق دوره یازدهم مجلس از آنان خواست تا به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران رأی ندهند. تلاش این نماینده سابق مجلس در کنار ۹ نماینده فعلی خانه ملت در نهایت نتوانست دیگر اعضای خانه ملت را قانع سازد و اعتبارنامه منتخب مردم گچساران در کمیسیون تحقیق عصر روز سهشنبه مورد تائید قرار گرفت.
علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی بلافاصله در توئیتی پیرامون تایید اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در کمیسیون تحقیق نوشت: «در تایید تاج گردون، کمیسیون تحقیق مجلس در آزمونی بزرگ رفوزه شد که ان شاءالله رای نمایندگان در صحن، زشتی آن را بزداید.
در توسعه فساد شبکهای با سوءاستفاده از ویژگیهای کمیسیون برنامه و بودجه، اقدامات تاجگردون را میتوان نمونهای از نقش آفرینی طبری با کارکردهای قوه قضاییه دانست.»
همچنین زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس نیز دراینباره در توئیتی نوشت: «معلوم نیست چه منافع مشترکی بین برخی وزرا و تاجگردون وجود دارد که این وزرا، زیرمجموعه خود را بسیج کرده اند تا با وعده و وعید رای نمایندگان را بخرند.»
اعتبارنامه تاجگردون فرصتی برای شفافیت
نقدهای وارد به تاجگردون از سوی این گروه چه مواردی بود؟ مهمترین نقدی که در این روزها متوجه منتخب مردم گچساران شد به زمان بررسی بودجه سالیانه کشور ربط پیدا میکند. به این معنا مخالفان تائید اعتبارنامه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم او را متهم به دستکاری در بودجه جهت تأمین نظرات متقاضیان اعتبارات برای حوزه انتخابیه خود کردند. البته این تمام ماجرا نبود، اعمالنفوذ برای انعقاد قرارداد شرکت پتروامید آسیا، زمینخواری، بیاعتباربودن مدرک دکتری، سوءاستفاده از موقعیت، ارتباط با منافقین، ایل سالاری به جای شایستهسالاری از دیگر مواردی بود که برآن تاکید شد.
حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون تحقیق درباره چگونگی تائید اعتبارنامه تاجگردون با توجه به موارد فوق گفته است: «نمایندگان حاضر در کمیسیون تحقیق با حجم بالایی از اسناد معترضان و شخص آقای تاجگردون مواجه شده بودند که مجموعه اسناد ارائه شده به بیش از هزار صفحه میرسید.
این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: «بسیاری از اسناد ارائه شده در این مدت زمان قابلیت «راستی آزمایی» نداشتند. برای مثال تنها در یک مورد به چندین شرکت اشاره شده بود که به آقای تاجگردون نسبت داده بودند. واقعیت این است که چگونه میتوان همین مورد ادعایی را به صورت موردی بررسی کرده و نتیجه آن را در عرض ۱۵ روز به تجمیع رساند.»
نامه تاجگردون به توکلی
البته تاجگردون خود نیز در زمینه تائید اعتبارنامهاش بیکار نشست ودر نامهایی تند خطاب به احمد توکلی اتهاماتش را بدون پاسخ نگذاشت. به دلیل حجم بالای نامه مورد اشاره بخشهایی از آن مورد اشاره قرار میگیرد.
تاجگردون در این نامه آورده است: «خوشحالم که قرار است پاسخگوی عقوبتی باشم که جرمش خدمت به مردم محروم منطقه ام است. خیلی دوست داشتم در ادوار حضورتان در مجلس، این فراگیری را داشته باشید که جداول پیوست قانون بودجه را ببینید و شناخت پیدا کنید. اگر چه ضرورتی به پاسخگویی نمیبینم و دولت و سازمان برنامه باید پاسخگو باشند (اگر نگویید دولت در اختیار شماست، ولی صرفا جهت استحضار شما این طرح در سال۸۳ - ۸۲ آغاز شد و از سال ۸۴ به بعد تا زمانی که اینجانب منتخب مردم شدم (سال ۱۳۹۱) متوقف ماند.
اگر نمیدانید، بد نیست سری به جداول پیوست شماره یک قوانین بودجه بزنید تا فرایند و نحوه تنظیم و طرحهای مشابه را ببینید. اگر طرحی بدون مجوز آغاز شده است و مجوزات لازم را نگرفته است، یقیناً دستگاههای ناظر وظیفه داشته و دارند که بررسی کنند. جهت استحضار شما این طرح دارای مجوز تخصیص آب، ماده ۲۳ (از سال ۸۳) و موافقتنامه و ... میباشد و هیچ مشکلی ندارد.
جناب توکلی شرکت پترو امید آسیا متعلق به بانک متعلق به بانک سپه است. همچنان که فرمودید قرارداد پتروامید با شرکت ملی نفت ایران مربوط به سال ۱۳۸۹ است. حضور من به عنوان عضو هیأت مدیره پترو امید آسیا، در اواخر سال ۱۳۹۰ است و در سال ۱۳۹۱ هم با آغاز به کارم در مجلس شورای اسلامی از شرکت خارج شدم. با این اوصاف، این موضوع چه ارتباطی به من دارد؟
در خصوص زمینخواری شصت ساله خانواده ما، اگر مستندی قانونی دارید، لطفا طرح دعوی در دادگاه صالحه کنید. انشاءالله پاسخ لازم را دریافت خواهید کرد.
سوابق مربوط به تحصیلاتم را تقدیم به کمیسیون تحقیق و پیش از این به شورای محترم نگهبان ارائه کردهام که مورد بررسی قرار گرفته است.
من و خانوادهام آسیب دیده درگیری با منافقین بوده، در تحصن شرکت نکرده، استعفا ندادهام و این نوع اتهامات هنگام بررسی شورای محترم نگهبان حداقل در ۴ روز گذشته که تأیید صلاحیت شدم، مورد بررسی قرار گرفته است. جنابعالی با طرح مکرر این مسائل، قصد دارید که فضای بررسی اعتبارنامه و سیاسی و جناحی کنید و نمایندگان محترم مجلس را تحریک به واکنش سیاسی نمایید. بگذارید حداقل ریشههای اعتماد مردم بیش از این سست نشود.»
وی در این نامه ضمن اشاره به موضوع تبارگماری و ایل سالاری تاکید کرده است: «چرا بر شما گران آمده است که یک فرد تحصیل کرده از استان کهگیلویه و بویراحمد که کوچکترین ارتباط قومی و فامیلی با من ندارد رئیس پژوهشکده محیط زیست شود؟ آیا مثلاً آقای دکتر دژپسند که وزیر اقتصاد هستند و همشهری شما، به واسطه شما رشد کردهاند؟ یا اگر سید شمسالدین حسینی در دوران نفوذ شما، در دولت دکتر احمدینژاد وزیر شد، به واسطه نفوذ شما وزیر شد؟آیا رابطه دو رئیس قوه (لاریجانیها) که به قول خودتان مادرشان خاله مادرتان و خاله همسرتان میباشد، نزدیکتر است، یا کسانی که به آنان اشاره فرمودید؟»
کمیسیون تحقیق فرصت کافی برای بررسی اعتبارنامه «تاجگردون» نداشت
سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس ضمن تاکید بر اینکه این کمیسیون فرصت کافی برای بررسی اعتبارنامه «تاجگردون» را نداشت، نحوه بررسی این اعتبارنامه در صحن مجلس را تشریح کرد.
حجت الله فیروزی، با اشاره به جزئیات تصویب پرونده اعتبارنامه تاجگردون متخب مردم گچساران در کمیسیون تحقیق مجلس، اظهار داشت: طبق آییننامه داخلی مجلس، کمیسیون تحقیق برای بررسی اعتبارنامه تاجگردون منحصراً ۱۵ روز فرصت داشت که این فرصت به اتمام رسید و قابل تمدید هم نبود.
وی با بیان اینکه کمیسیون تحقیق فرصت کافی برای بررسی اعتبارنامه تاجگردون نداشت، ادامه داد: اسناد و مدارک مربوط به پرونده منتخب مردم گچساران بالغ بر هزار صفحه بود و ما فرصت کافی برای راستیآزمایی کلیه اسناد و مدارک را نداشتیم و همین مسئله موجب شد تا نتوانیم برخی اسناد و مدارک را مورد بررسی قرار دهیم.
سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس، کمیسیون تحقیق بر اساس اسناد موجود و گزارش برخی از ردههای نظارتی درباره اعتبارنامه تاجگردون تصمیمگیری کرد.
فیروزی بیان کرد: طبق آییننامه داخلی مجلس، تصمیمگیری نهایی درباره پرونده اعتبارنامه منتخب مردم گچساران، بر عهده نمایندگان مجلس است.
وی با اشاره به نحوه بررسی اعتبارنامه تاجگردون در صحن علنی مجلس، گفت: گزارش کمیسیون تحقیق درباره اعتبارنامه منتخب مردم گچساران در صحن علنی قرائت خواهد شد و اگر معترضان به اعتبارنامه تاجگردون اعتراضی نداشته باشند، به تصویب میرسد اما اگر معترضان بر اعتراض خود اصرار داشته باشند، باید اعتبارنامه تاجگردون در صحن علنی به رأی گذاشته شود.
اختلافنظر درباره رایگیری در صحن
سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی گفت که گزارش کمیسیون تحقیق درباره اعتبارنامه منتخب گچساران امروز تحویل هیأت رئیسه خواهد شد و احتمالا در دستور کار جلسه روز یکشنبه (۱۵ تیرماه) مجلس قرار خواهد گرفت.
حجتالله فیروزی اظهار کرد: پس از تأیید اعتبارنامه آقای تاجگردون در جلسه روز گذشته کمیسیون تحقیق، ما این گزارش را جمعبندی کردیم و امروز آن را تقدیم هیأت رئیسه مجلس خواهیم کرد و احتمالا در اولین جلسه علنی مجلس بعد از تعطیلات هفته آینده یعنی یکشنبه ۱۵ تیرماه در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار میگیرد.
وی با اشاره به وجود اختلاف نظرهایی در مورد اینکه آیا این اعتبارنامه باید در صحن مجلس به رأی نمایندگان گذاشته شود یا نه، گفت: دو برداشت متفاوت وجود دارد، در آییننامه مجلس لفظ تصمیمگیری در این باره آمده و برداشت برخی حقوقدانها این است که این تصمیمگیری به معنی اخذ نظر است و آنچه در مجلس از آن برداشت میشود رأیگیری است.
سخنگوی کمیسیون تحقیق افزود: در مورد اعتبارنامه نمایندگان صومعه سرا و فریدن که پیش از این در مجلس مطرح شد و به رأی گذاشته نشد بحث این بود که معترضان به اعتراض خود باقی نبودند، اما در مورد منتخب گچساران از توییتهای معترضان این طور برمیآید که آنها بر اعتراض خود باقی هستند.
فیروزی در پایان گفت: در نهایت باید ببینیم در زمانی که اعتبارنامه آقای تاجگردون در دستور کار صحن علنی قرار میگیرد برداشت رئیس جلسه در این باره چیست و چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد.
پیش از این اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در شعبه ۱۲ مجلس به تأیید رسیده بود اما پس از طرح آن در صحن علنی با اخطار یک نماینده و رأی مجلس این اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق ارجاع شد و نهایتا این کمیسیون بعد از دو هفته روز گذشته اعتبارنامه منتخب گچساران را تأیید کرد.
دو روش بررسی اعتبارنامه تاجگردون در صحن مجلس از زبان عضو هیات رئیسه مجلس
عضو هیأترئیسه مجلس گفت: اگر طبق روال قبلی آییننامه در مورد اعتبارنامه منتخب گچساران عمل شود اعتبارنامه تنها در صحن قرائت خواهد شد و اگر طبق اخطار اخیر یکی از نمایندگان بخواهیم عمل کنیم باید اعتبارنامه را به رأی بگذاریم.
احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تأیید اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در کمیسیون تحقیق اعتبارنامه گفت: در مورد بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در صحن علنی مجلس دو رویه وجود دارد.
وی افزود: اگر بخواهیم طبق روال معمول آییننامه عمل کنیم اعتبارنامه وی در صحن علنی مجلس تنها قرائت خواهد شد و به رأی گذاشته نمیشود.
عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: البته در چند جلسه قبل مجلس که اعتبارنامه وی در صحن قرائت شد با اخطار یکی از نمایندگان که با موافقت سایرین هم همراه بود اعتبارنامه وی نیازمند رأیگیری دانسته شد و اگر بخواهیم طبق اخطار داده شده در مورد اخیر عمل کنیم باید اعتبارنامه تاجگردون در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شود.
بر اساس این گزارش اعتبار نامه جنجالی تاجگردون، علی رغم اعتراضات نمایندگان در کمیسیون تحقیق به تصویب رسید.
اسامی عضای کمیسیون تحقیق اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم به شرح زیر است:
۱- مجید ناصری نژاد
۲- جواد نیک بین
۳- منصورعلی زارعی کیاپی
۴- مهدی فرشادان
۵- عزت اله اکبری تالارپشتی
۶- سید محمدرضا میرتاج الدینی
۷- حجت اله فیروزی
۸- علی جدی
۹- علیرضا پاک فطرت
۱۰- امان اله حسین پور
۱۱- علی اصغر خانی
۱۲- احمد مرادی
۱۳- سید حمیدرضا کاظمی
۱۴-علی آذری
رای گیری در صحن علنی مجلس
البته داستان تائید اعتبارنامه تاجگردون در این جا ختم به خیر نخواهد شد، البته اگر بنا باشد طبق روال قبلی آییننامه در مورد اعتبارنامه منتخب گچساران عمل شود باید تنها در صحن مورد قرائت قرار گیرد و به رای گذاشته نشود. اما از آنجا که در چند جلسه قبل زمان قرائت اعتبارنامه وی در صحن با اخطار یکی از نمایندگان همراه شد این اعتبارنامه باید رأیگیری شود؛ بنابراین گرچه با توجه به تعداد مخالفان بسیار بعید به نظر میرسد که با عدم تائید اعتبارنامه تاجگردون مخالفتی صورت گیرد، ولی باید منتظر ماند و دید.
تاجگردون نمایندهای بسیار متنفذ در حوزه انتخابیه خود به شمار میرود که سابقهای طولانی هم در پارلمان دارد و لابیهای مجلس را به خوبی میشناسد. شائبههایی که در مورد او وجود دارد در مورد بسیاری از سیاستمداران متنفذ دیگر به خصوص در سطح محلی هم مطرح است. مهمترین آنها استفاده از نفوذ برای انتصاب افراد در سمتهای مختلف و نیز هدایت بودجه و اعتبار به سمت حوزه انتخابیه خود است. هنوز روشن نیست که در نظام سیاسی ما چنین رویههایی قانونی است یا غیرقانونی. داستان اعتبارنامه تاجگردون از این منظر فرصتی برای پرداختن به این موضوعات است؛ هر چند بعید است که فضای پرتنش سیاسی ایران که در آن همه چیز در سایه منازعات جناحی قرار میگیرد مجالی برای چنین تعمقهایی فراهم نماید.
اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در جلسه کمیسیون تحقیق به تصویب رسید، اما این پایان کار نیست. این اعتبارنامه در صحن علنی مورد رای گذاشته خواهد شد و تمامی نمایندهها درخصوص آن باید ابراز نظرکنند.
۳۱ خردادماه بود که احمد توکلی، رئیس هیات مدیره دیدهبان شفافیت و عدالت در نامهای به اعضای کمیسیون تحقیق دوره یازدهم مجلس از آنان خواست تا به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران رأی ندهند. تلاش این نماینده سابق مجلس در کنار ۹ نماینده فعلی خانه ملت در نهایت نتوانست دیگر اعضای خانه ملت را قانع سازد و اعتبارنامه منتخب مردم گچساران در کمیسیون تحقیق عصر روز سهشنبه مورد تائید قرار گرفت.
علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی بلافاصله در توئیتی پیرامون تایید اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در کمیسیون تحقیق نوشت: «در تایید تاج گردون، کمیسیون تحقیق مجلس در آزمونی بزرگ رفوزه شد که ان شاءالله رای نمایندگان در صحن، زشتی آن را بزداید.
در توسعه فساد شبکهای با سوءاستفاده از ویژگیهای کمیسیون برنامه و بودجه، اقدامات تاجگردون را میتوان نمونهای از نقش آفرینی طبری با کارکردهای قوه قضاییه دانست.»
همچنین زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس نیز دراینباره در توئیتی نوشت: «معلوم نیست چه منافع مشترکی بین برخی وزرا و تاجگردون وجود دارد که این وزرا، زیرمجموعه خود را بسیج کرده اند تا با وعده و وعید رای نمایندگان را بخرند.»
اعتبارنامه تاجگردون فرصتی برای شفافیت
نقدهای وارد به تاجگردون از سوی این گروه چه مواردی بود؟ مهمترین نقدی که در این روزها متوجه منتخب مردم گچساران شد به زمان بررسی بودجه سالیانه کشور ربط پیدا میکند. به این معنا مخالفان تائید اعتبارنامه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم او را متهم به دستکاری در بودجه جهت تأمین نظرات متقاضیان اعتبارات برای حوزه انتخابیه خود کردند. البته این تمام ماجرا نبود، اعمالنفوذ برای انعقاد قرارداد شرکت پتروامید آسیا، زمینخواری، بیاعتباربودن مدرک دکتری، سوءاستفاده از موقعیت، ارتباط با منافقین، ایل سالاری به جای شایستهسالاری از دیگر مواردی بود که برآن تاکید شد.
حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون تحقیق درباره چگونگی تائید اعتبارنامه تاجگردون با توجه به موارد فوق گفته است: «نمایندگان حاضر در کمیسیون تحقیق با حجم بالایی از اسناد معترضان و شخص آقای تاجگردون مواجه شده بودند که مجموعه اسناد ارائه شده به بیش از هزار صفحه میرسید.
این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: «بسیاری از اسناد ارائه شده در این مدت زمان قابلیت «راستی آزمایی» نداشتند. برای مثال تنها در یک مورد به چندین شرکت اشاره شده بود که به آقای تاجگردون نسبت داده بودند. واقعیت این است که چگونه میتوان همین مورد ادعایی را به صورت موردی بررسی کرده و نتیجه آن را در عرض ۱۵ روز به تجمیع رساند.»
نامه تاجگردون به توکلی
البته تاجگردون خود نیز در زمینه تائید اعتبارنامهاش بیکار نشست ودر نامهایی تند خطاب به احمد توکلی اتهاماتش را بدون پاسخ نگذاشت. به دلیل حجم بالای نامه مورد اشاره بخشهایی از آن مورد اشاره قرار میگیرد.
تاجگردون در این نامه آورده است: «خوشحالم که قرار است پاسخگوی عقوبتی باشم که جرمش خدمت به مردم محروم منطقه ام است. خیلی دوست داشتم در ادوار حضورتان در مجلس، این فراگیری را داشته باشید که جداول پیوست قانون بودجه را ببینید و شناخت پیدا کنید. اگر چه ضرورتی به پاسخگویی نمیبینم و دولت و سازمان برنامه باید پاسخگو باشند (اگر نگویید دولت در اختیار شماست، ولی صرفا جهت استحضار شما این طرح در سال۸۳ - ۸۲ آغاز شد و از سال ۸۴ به بعد تا زمانی که اینجانب منتخب مردم شدم (سال ۱۳۹۱) متوقف ماند.
اگر نمیدانید، بد نیست سری به جداول پیوست شماره یک قوانین بودجه بزنید تا فرایند و نحوه تنظیم و طرحهای مشابه را ببینید. اگر طرحی بدون مجوز آغاز شده است و مجوزات لازم را نگرفته است، یقیناً دستگاههای ناظر وظیفه داشته و دارند که بررسی کنند. جهت استحضار شما این طرح دارای مجوز تخصیص آب، ماده ۲۳ (از سال ۸۳) و موافقتنامه و ... میباشد و هیچ مشکلی ندارد.
جناب توکلی شرکت پترو امید آسیا متعلق به بانک متعلق به بانک سپه است. همچنان که فرمودید قرارداد پتروامید با شرکت ملی نفت ایران مربوط به سال ۱۳۸۹ است. حضور من به عنوان عضو هیأت مدیره پترو امید آسیا، در اواخر سال ۱۳۹۰ است و در سال ۱۳۹۱ هم با آغاز به کارم در مجلس شورای اسلامی از شرکت خارج شدم. با این اوصاف، این موضوع چه ارتباطی به من دارد؟
در خصوص زمینخواری شصت ساله خانواده ما، اگر مستندی قانونی دارید، لطفا طرح دعوی در دادگاه صالحه کنید. انشاءالله پاسخ لازم را دریافت خواهید کرد.
سوابق مربوط به تحصیلاتم را تقدیم به کمیسیون تحقیق و پیش از این به شورای محترم نگهبان ارائه کردهام که مورد بررسی قرار گرفته است.
من و خانوادهام آسیب دیده درگیری با منافقین بوده، در تحصن شرکت نکرده، استعفا ندادهام و این نوع اتهامات هنگام بررسی شورای محترم نگهبان حداقل در ۴ روز گذشته که تأیید صلاحیت شدم، مورد بررسی قرار گرفته است. جنابعالی با طرح مکرر این مسائل، قصد دارید که فضای بررسی اعتبارنامه و سیاسی و جناحی کنید و نمایندگان محترم مجلس را تحریک به واکنش سیاسی نمایید. بگذارید حداقل ریشههای اعتماد مردم بیش از این سست نشود.»
وی در این نامه ضمن اشاره به موضوع تبارگماری و ایل سالاری تاکید کرده است: «چرا بر شما گران آمده است که یک فرد تحصیل کرده از استان کهگیلویه و بویراحمد که کوچکترین ارتباط قومی و فامیلی با من ندارد رئیس پژوهشکده محیط زیست شود؟ آیا مثلاً آقای دکتر دژپسند که وزیر اقتصاد هستند و همشهری شما، به واسطه شما رشد کردهاند؟ یا اگر سید شمسالدین حسینی در دوران نفوذ شما، در دولت دکتر احمدینژاد وزیر شد، به واسطه نفوذ شما وزیر شد؟آیا رابطه دو رئیس قوه (لاریجانیها) که به قول خودتان مادرشان خاله مادرتان و خاله همسرتان میباشد، نزدیکتر است، یا کسانی که به آنان اشاره فرمودید؟»
کمیسیون تحقیق فرصت کافی برای بررسی اعتبارنامه «تاجگردون» نداشت
سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس ضمن تاکید بر اینکه این کمیسیون فرصت کافی برای بررسی اعتبارنامه «تاجگردون» را نداشت، نحوه بررسی این اعتبارنامه در صحن مجلس را تشریح کرد.
حجت الله فیروزی، با اشاره به جزئیات تصویب پرونده اعتبارنامه تاجگردون متخب مردم گچساران در کمیسیون تحقیق مجلس، اظهار داشت: طبق آییننامه داخلی مجلس، کمیسیون تحقیق برای بررسی اعتبارنامه تاجگردون منحصراً ۱۵ روز فرصت داشت که این فرصت به اتمام رسید و قابل تمدید هم نبود.
وی با بیان اینکه کمیسیون تحقیق فرصت کافی برای بررسی اعتبارنامه تاجگردون نداشت، ادامه داد: اسناد و مدارک مربوط به پرونده منتخب مردم گچساران بالغ بر هزار صفحه بود و ما فرصت کافی برای راستیآزمایی کلیه اسناد و مدارک را نداشتیم و همین مسئله موجب شد تا نتوانیم برخی اسناد و مدارک را مورد بررسی قرار دهیم.
سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس، کمیسیون تحقیق بر اساس اسناد موجود و گزارش برخی از ردههای نظارتی درباره اعتبارنامه تاجگردون تصمیمگیری کرد.
فیروزی بیان کرد: طبق آییننامه داخلی مجلس، تصمیمگیری نهایی درباره پرونده اعتبارنامه منتخب مردم گچساران، بر عهده نمایندگان مجلس است.
وی با اشاره به نحوه بررسی اعتبارنامه تاجگردون در صحن علنی مجلس، گفت: گزارش کمیسیون تحقیق درباره اعتبارنامه منتخب مردم گچساران در صحن علنی قرائت خواهد شد و اگر معترضان به اعتبارنامه تاجگردون اعتراضی نداشته باشند، به تصویب میرسد اما اگر معترضان بر اعتراض خود اصرار داشته باشند، باید اعتبارنامه تاجگردون در صحن علنی به رأی گذاشته شود.
اختلافنظر درباره رایگیری در صحن
سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی گفت که گزارش کمیسیون تحقیق درباره اعتبارنامه منتخب گچساران امروز تحویل هیأت رئیسه خواهد شد و احتمالا در دستور کار جلسه روز یکشنبه (۱۵ تیرماه) مجلس قرار خواهد گرفت.
حجتالله فیروزی اظهار کرد: پس از تأیید اعتبارنامه آقای تاجگردون در جلسه روز گذشته کمیسیون تحقیق، ما این گزارش را جمعبندی کردیم و امروز آن را تقدیم هیأت رئیسه مجلس خواهیم کرد و احتمالا در اولین جلسه علنی مجلس بعد از تعطیلات هفته آینده یعنی یکشنبه ۱۵ تیرماه در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار میگیرد.
وی با اشاره به وجود اختلاف نظرهایی در مورد اینکه آیا این اعتبارنامه باید در صحن مجلس به رأی نمایندگان گذاشته شود یا نه، گفت: دو برداشت متفاوت وجود دارد، در آییننامه مجلس لفظ تصمیمگیری در این باره آمده و برداشت برخی حقوقدانها این است که این تصمیمگیری به معنی اخذ نظر است و آنچه در مجلس از آن برداشت میشود رأیگیری است.
سخنگوی کمیسیون تحقیق افزود: در مورد اعتبارنامه نمایندگان صومعه سرا و فریدن که پیش از این در مجلس مطرح شد و به رأی گذاشته نشد بحث این بود که معترضان به اعتراض خود باقی نبودند، اما در مورد منتخب گچساران از توییتهای معترضان این طور برمیآید که آنها بر اعتراض خود باقی هستند.
فیروزی در پایان گفت: در نهایت باید ببینیم در زمانی که اعتبارنامه آقای تاجگردون در دستور کار صحن علنی قرار میگیرد برداشت رئیس جلسه در این باره چیست و چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد.
پیش از این اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در شعبه ۱۲ مجلس به تأیید رسیده بود اما پس از طرح آن در صحن علنی با اخطار یک نماینده و رأی مجلس این اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق ارجاع شد و نهایتا این کمیسیون بعد از دو هفته روز گذشته اعتبارنامه منتخب گچساران را تأیید کرد.
دو روش بررسی اعتبارنامه تاجگردون در صحن مجلس از زبان عضو هیات رئیسه مجلس
عضو هیأترئیسه مجلس گفت: اگر طبق روال قبلی آییننامه در مورد اعتبارنامه منتخب گچساران عمل شود اعتبارنامه تنها در صحن قرائت خواهد شد و اگر طبق اخطار اخیر یکی از نمایندگان بخواهیم عمل کنیم باید اعتبارنامه را به رأی بگذاریم.
احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تأیید اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در کمیسیون تحقیق اعتبارنامه گفت: در مورد بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون در صحن علنی مجلس دو رویه وجود دارد.
وی افزود: اگر بخواهیم طبق روال معمول آییننامه عمل کنیم اعتبارنامه وی در صحن علنی مجلس تنها قرائت خواهد شد و به رأی گذاشته نمیشود.
عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: البته در چند جلسه قبل مجلس که اعتبارنامه وی در صحن قرائت شد با اخطار یکی از نمایندگان که با موافقت سایرین هم همراه بود اعتبارنامه وی نیازمند رأیگیری دانسته شد و اگر بخواهیم طبق اخطار داده شده در مورد اخیر عمل کنیم باید اعتبارنامه تاجگردون در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شود.
بر اساس این گزارش اعتبار نامه جنجالی تاجگردون، علی رغم اعتراضات نمایندگان در کمیسیون تحقیق به تصویب رسید.
اسامی عضای کمیسیون تحقیق اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم به شرح زیر است:
۱- مجید ناصری نژاد
۲- جواد نیک بین
۳- منصورعلی زارعی کیاپی
۴- مهدی فرشادان
۵- عزت اله اکبری تالارپشتی
۶- سید محمدرضا میرتاج الدینی
۷- حجت اله فیروزی
۸- علی جدی
۹- علیرضا پاک فطرت
۱۰- امان اله حسین پور
۱۱- علی اصغر خانی
۱۲- احمد مرادی
۱۳- سید حمیدرضا کاظمی
۱۴-علی آذری
رای گیری در صحن علنی مجلس
البته داستان تائید اعتبارنامه تاجگردون در این جا ختم به خیر نخواهد شد، البته اگر بنا باشد طبق روال قبلی آییننامه در مورد اعتبارنامه منتخب گچساران عمل شود باید تنها در صحن مورد قرائت قرار گیرد و به رای گذاشته نشود. اما از آنجا که در چند جلسه قبل زمان قرائت اعتبارنامه وی در صحن با اخطار یکی از نمایندگان همراه شد این اعتبارنامه باید رأیگیری شود؛ بنابراین گرچه با توجه به تعداد مخالفان بسیار بعید به نظر میرسد که با عدم تائید اعتبارنامه تاجگردون مخالفتی صورت گیرد، ولی باید منتظر ماند و دید.
تاجگردون نمایندهای بسیار متنفذ در حوزه انتخابیه خود به شمار میرود که سابقهای طولانی هم در پارلمان دارد و لابیهای مجلس را به خوبی میشناسد. شائبههایی که در مورد او وجود دارد در مورد بسیاری از سیاستمداران متنفذ دیگر به خصوص در سطح محلی هم مطرح است. مهمترین آنها استفاده از نفوذ برای انتصاب افراد در سمتهای مختلف و نیز هدایت بودجه و اعتبار به سمت حوزه انتخابیه خود است. هنوز روشن نیست که در نظام سیاسی ما چنین رویههایی قانونی است یا غیرقانونی. داستان اعتبارنامه تاجگردون از این منظر فرصتی برای پرداختن به این موضوعات است؛ هر چند بعید است که فضای پرتنش سیاسی ایران که در آن همه چیز در سایه منازعات جناحی قرار میگیرد مجالی برای چنین تعمقهایی فراهم نماید.
رانت ؟!
زمین ؟!!
داشتن دهها شرکت سرمایه گذاری؟!!
انتصابات بی شمار فامیلی؟!
استفاده از موقعیت کیسیون بودجه به نفع خود و اطرافیان؟!
سپردن پروژه های عمرانی به فامیل و نورچشمی ها؟!
انتصابات قوم و خویشی؟!
و دهها
و صدها دیگر!!!