تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب : ۴۱۷۷۳۱
رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد:

مبادله دارو و غذا ایران با کشورهای آمریکای جنوبی

۰
مبادله دارو و غذا ایران با کشورهای آمریکای جنوبی
کبنا ؛ رئیس سازمان غذا و دارو از صادرات دارو از ایران به ازای واردات غذا از کشورهای مختلف از جمله آمریکای جنوبی خبر داد.
محمدرضا شانه ساز روز چهارشنبه در نشست خبری در محل سازمان غذا و دارو گفت: این اقدام موجب ورود داروهای ایرانی به کشورهای مختلف و توسعه صادرات می شود و به این ترتیب کشورهای دیگر با کیفیت خریداری داروهای ایرانی و قیمت مناسب این اقلام آشنا می شوند.
وی افزود: مبادله دارو و غذا امر جدیدی نیست و مدتهاست انجام می شود. یکی از موانع این صادرات این است که کشورهای بزرگ می دانند ورود ایران به بازار دارویی کشورها بازار آنها را تحت شعاع قرار می دهد.
شانه ساز گفت: البته اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی هم مانعی در برابر این صادرات هست اما موجب این نوع صادرات نمی شود زیرا ارز را به صندوقی زیر نظر بانک مرکزی واریز می کنند.
رئیس سازمان غذا و دارو درباره واردات موازی دارو به کشور افزود: طبق تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۹۸ و دستورالعمل واردات دارو اقلام دارویی که وارد می شوند علاوه بر نماینده شرکت اصلی می تواند وارد کننده دیکری هم داشته باشد برای اینکه امکان کنترل قیمت و تامین دارو در شرایطمختلف فراهم باشد و به این ترتیب توانسته ایم به بسیاری از داروها با ۲۰ درصد کاهش قیمت اجازه واردات بدهیم و بیماران در تامین این داروها با چالش های کمتری مواجه شده اند.
وی گفت: سازمان غذا و دارو و وزارت اقتصاد نیز پیش نویس این مصوبه قانونی را تهیه می کنند تا با ایجاد رقابت داروهای با کیفیت و مورد نیاز بیماران با قیمت مناسب تامین شود.
رئیس سازمان غذا و دارو درباره مصوبه دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف تعرفه خدمات دارویی داروخانه ها نیز گفت: سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت مجری قانون است و مصوبه دیوان عدالت اداری را با اصلاح آیین نامه جدید ابلاغ کرده است اما تصمیم این تبعاتی دارد و داروخانه ها را در شرایطی که با کمبود نقدینگی و بدهی بیمه ها مواجه هستند با مشکل مواجه می کند و هر کس تصمیمی می گیرد باید مسئولیت تصمیم خود را بپذیرد.
افزایش تولید واکسن تا دو سال آینده
وی درباره تولید واکسن در کشور نیز گفت: در حوزه تولید واکسن توفیقات کشور به اندازه حوزه دارو نبوده و عقب ماندگی هایی داریم اما امیدواریم حداکثر تا دو سال آینده بخش اعظم نیاز کشور به واکسن را با همکاری انستیتو پاستور، موسسه رازی، معاونت علمی ریاست جمهوری و بخش خصوصی را در داخل تامین کنیم.
شانه ساز اضافه کرد: تعدادی از این واکسن ها اکنون در کشور تولید شده اما مراحل تایید نهایی آنها زمان بر است و در صورت تایید کیفیت آنها وارد بازار می شوند و حتی می توانیم جزو صادر کنندگان واکسن باشیم.
وی ادامه داد: نهضت خودکفایی در کشور شروع شده است و قدم های بلندی برای خودکفایی در حوزه های مختلف دارویی، تجهیزات پزشکی، مکمل ها و داروهای گیاهی برداشته شده است و هفته آینده از ۷۰ قلم داروهای با تکنولوژی بالا که اخیرا در کشور تولید شده است طی مراسمی قدردانی می کنیم.
افزایش تولید مواد اولیه دارویی
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تولید مواد اولیه دارویی نیز که تا حدی عقب ماندگی داشت از دو سال گذشته رونق گرفته است. قبلا سالانه حدود ۱.۲ میلیارد دلار مواد اولیه دارویی وارد می کردیم اما با تولید ۱۸۰ قلم  ماده اولیه دارویی کشور سال آینده ۲۵۰ میلیون دلار از این واردات کم می شود.
 شانه ساز افزود: تعداد داروهای گیاهی تولید داخل نیز در ۱۵ سال اخیر جهش داشته و از ۱۰۰ قلم به ۸۰۰ قلم افزایش یافته است.
وی درباره اختصاص ارز دارویی نیز گفت: سیاست دولت این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی سال آینده نیز برای حوزه دارو ادامه پیدا کند تا افزایش قیمت دارو نداشته باشیم مگر برای تعداد اندکی از اقلام دارویی که تولید آنها بدون افزایش قیمت برای تولید کننده ضررده می شود.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اگر توسعه و حمایت از تولیدات داخلی دارو نبود اکنون باید ۱۰ برابر ارز فعلی برای دارو اختصاص می یافت تا بتوانیم نیاز دارویی کشور را تامین کنیم.
غلامحسن مهرعلیان، مدیر کل نظارت بر داروی سازمامن غذا و دارو نیز در این نشست گفت: استراتژی وزارت بهداشت حمایت از صنعت تولید داخل داروست و توانستیم طی یکسال گذشته ۳۰ درصد از تعداد اقلام وارداتی دارو کم کنیم.
وی گفت: از ابتدای سال جاری نسبت ارز اختصاص یافته به دارو و مواد اولیه برعکس شده و اکنون ۶۰ درصد ارز دارویی به واردات مواد اولیه اختصاص پیدا می کند و ۴۰ درصد برای واردات داروی خارجی است.
مهرعلیان همچنین از انتشار آمارنامه دارویی سال ۹۸ کشور تا پایان بهمن خبر داد.
وی در پاسخ به ایرنا گفت: حدود سه قلم داروی نانوتکنولوژی و ۳۰ قلم دارو با تکنولوژی بایو در کشور تولید می شود و البته بیشتر توسعه فناوری نانو در ایران در حوزه لوازم بهداشتی و آرایشی بوده و هم اکنون حدود ۷۰ قلم لوازم بهداشتی با این فناوری در ایران تولید می شود و توسعه تکنولوژی نانو در ایران بعد از نساجی در حوزه لوازم بهداشتی است.
حسین صفوی، مدیرکل نظارت بر تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت نیز گفت: ۷۰۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در کشور داریم که ۲۰۰ شرکت از آنها دانش بنیان هستند و سال آینده با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری شاهد تولید محصولات جدید و با تکنولوژی بالای پزشکی در این شرکتها خواهیم بود.
خودکفایی ایران در تولید ۴۰۰ وسیله پزشکی
وی گفت: امسال با حمایت وزارت بهداشت و دولت تعداد محصولات پزشکی که در آنها خودکفا شدیم دو برابر شد و از ۲۰۰ کالا به ۴۰۰ کالا افزایش یافت.
وی افزود: برای تسریع و تسهیل صدور پروانه تولید محصولات پزشکی، صدور مجوز کالاهای کلاس A که تجهیزات با ریسک پایین هستند و نیز تمدید پروانه تجهیزات کلاس B پزشکی را به دانشگاههای علوم پزشکی واگذار کردیم و سیاست سازمان غذا و دارو واگذاری و برون سپاری این امور به نهادهای غیر حاکمیتی است.
صفوی در پاسخ به ایرنا درباره تولید تجهیزات پزشکی با تکنولوژی بالا در ایران گفت: تولید تجهیزات پزشکی با تکنولوژی نوین از جمله تجهیزات آی سی یو، سی سی یو، تجهیزات درمان بیماران سرطانی و تجهیزات کمک جراحی در کشور به نتیجه رسیده و در بسیاری از این اقلام حتی صادر کننده شده ایم.
وی افزود: هنوز در مورد دستگاه سی تی اسکن و ام آر آی تولید کننده نیستیم اما تولید بسیاری از اقلام پزشکی سرمایه در کشور انجام می شود و میزان واردات بسیار کم شده است و سالانه حدود ۲۰ میلیون دلار صادرات تجهیزات پزشکی از کشور داریم.
صفوی همچنین از ساماندهی شبکه توزیع تجهیزات پزشکی و نظارت سازمان غذا و دارو بر توزیع این محصولات خبر داد و گفت: از امسال همه کالاهای پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت اعم از تولید داخل و وارداتی با برچسب تی تک توزیع می شود و امکان رهگیری آنها نیز وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1