تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۰۵
کد مطلب : ۴۱۵۷۷۳
پروانه ولوی؛

بیکاری و طلاق مهمترین مسائل زنان خوزستان است

۰
بیکاری و طلاق مهمترین مسائل زنان خوزستان است
کبنا ؛مجری مطالعات «سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خوزستان» گفت: بیکاری، طلاق، ازدواج و بی‌سوادی مهمترین مسائل زنان خوزستان بر اساس این سند هستند.
پروانه ولوی شنبه در نشست خبری با هدف تشریح «سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خوزستان» در مرکز تحقیقات زنان دانشگاه شهید چمران اهواز، تاکید کرد: این چهار مورد در همه شهرستان‌ها جزو اولویت‌های نخست بوده و شاخص‌های زنان خوزستان در این مسائل نیز از میانگین کشوری کمتر است، از سوی دیگر حل این مشکلات باعث می‌شود سایر مسائل زنان مرتفع شود، به همین دلیل به عنوان اولویت‌های اول سند ارتقای زنان استان معرفی شده‌اند.
وی افزود: در این سند ۱۳ مساله مهم زنان شناسایی شد که بر اساس برنامه، چهار اولویت نخست معرفی و با جزییات به آن پرداخته شده است.
رییس مرکز تحقیقات زنان دانشگاه شهید چمران اهواز، اضافه کرد: نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده، بالا بودن نرخ طلاق، پایین بودن نرخ ازدواج، نرخ باسوادی در جمعیت ۶ ساله، خشونت علیه زنان و کودکان، درصد پوشش تحصیلی دانش آموزان راهنمایی و متوسطه اول و پیش دانشگاهی، تعداد خانه‌های بهداشت فعال روستایی، آگاهی صحیح زنان درباره پیشگیری از ایدز، زایمان در سن پایین، تعداد پزشکان، درصد دانشجویان و دانش آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری، تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سمن های فرهنگی اجتماعی و خیریه ای زنان، ۱۳ مساله مهم زنان استان را شامل می‌شود.
وی آمار کشوری را با شاخص‌های زنان خوزستان مقایسه کرد و گفت: میانگین نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده در کشور ۵۸.۷ درصد، اما در خوزستان ۶۰.۸ درصد است و متوسط نرخ رشد طلاق در کشور با ۴.۹ درصد از نرخ رشد طلاق در خوزستان با ۵.۵ درصد کمتر است.
ولوی تصریح کرد: متوسط نرخ عمومیت ازدواج در کشور ۹۴.۳ درصد و در خوزستان ۹۲.۳ درصد همچنین متوسط نرخ باسوادی زنان در کشور ۸۴.۲ درصد و در خوزستان ۸۲.۵ درصد است.
وی افزود: نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده در ۱۰ شهرستان شامل ایذه، باغملک، بهبهان، دزفول، آبادان، خرمشهر، رامشیر، شادگان، شوش و ماهشهر در اولویت اول، در ۱۴ شهرستان در اولویت دوم و در سه شهرستان در اولویت سوم قرار دارد، به عبارت دیگر بیکاری زنان در اکثر شهرستان‌های خوزستان جزو اولویت‌هایی است که نیازمند بررسی و ارائه راهکار است.
ولوی اضافه کرد: نرخ بی‌سوادی در هفت شهرستان شامل اندیکا، حمیدیه، دشت آزادگان، کارون، هویزه، گتوند و لالی در اولویت اول، در شهرستان ایذه در اولویت دوم، در پنج شهرستان در اولویت سوم و در چهار شهرستان در اولویت چهارم است.
آمارهای ضد و نقیض از کودک همسری در خوزستان
مجری مطالعات «سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خوزستان» همچنین گفت: مساله کودک همسری جزو چهار اولویت سند ارتقای وضعیت زنان خوزستان نبوده است، زیرا این آسیب عمومیت نداشته و در برخی از شهرستان‌ها اصلا مطرح نیست.
وی با اشاره به انتشار اخبار اشتباه از سند ارتقای وضعیت زنان استان، اظهار داشت: در این سند به مساله کودک همسری پرداخته نشده، این در حالیست که در آخرین نشست شورای برنامه‌ریزی استان که با حضور ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان برگزار شد، موحد مدیرکل معاونت زنان ریاست جمهوری آمار کودک همسری در یک استان دیگر را به اشتباه به عنوان آمار کودک همسری در خوزستان اعلام کرد.
به گفته وی آماری از وضعیت کودک همسری در خوزستان نداریم اما برخلاف آنچه در شورای برنامه ریزی اعلام شد، خوزستان رتبه دوم کودک همسری در کشور را ندارد.
بر اساس این گزارش، سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خوزستان در شورای برنامه ریزی خوزستان در تاریخ ۱۸ آذر ماه رونمایی شد. در این نشست بهناز موحدی مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، خوزستان دومین استان کشور در ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال است و بر اساس جامعه آماری که در اختیار معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار گرفته ۳۹ مورد ازدواج زیر ۱۰ سال، در سال ۹۵ در خوزستان ثبت شده، این در حالیست که بسیاری از این ازدواج‌ها نیز ثبت نمی‌شود.
تحقق سند زنان در گروی مدیران
رییس مرکز تحقیقات زنان دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه گفت: سند ارتقای وضعیت زنان خوزستان با نگرشی در راستای توانمندسازی زنان استان، افزایش بهزیستی روانشناختی و سلامت روان فردی و اجتماعی جامعه زنان و به تبع آن سلامت روانی خانواده و جامعه، و توجه به موضوع تحکیم بنیان‌های خانواده تدوین شده است.
وی با بیان اینکه رویکرد مورد استفاده در این سند، مدیریت نتیجه محور است؛ این رویکرد را راهبردی مدیریتی دانست که از طریق آن تمامی دست اندرکارانی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم در کسب مجموعه‌ای از نتایج همکاری کرده‌اند، از نقش موثر فرآیندها، محصولات و خدمات خود در دستیابی به نتایج مورد انتظار (خروجی‌ها، دستاوردها، اهداف بالاتر و تاثیرات) اطمینان حاصل می‌کنند.
ولوی افزود: این سند در هشت فصل تدوین شده که شامل کلیات، توصیف وضع زنان و خانواده، پتانسیل‌ها و محدودیت‌های زنان و خانواده، اولویت‌بندی مسائل زنان و خانواده، تجزیه و تحلیل، راهکارهایی بر اساس تجزیه و تحلیل، ماتریس نتایج و برنامه تغییر و پایش و ارزیابی برنامه‌ها، ارائه شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای ارائه آمار دقیق در این سند بسیار تلاش شده و مبنای آمار آن، مرکز آمار خوزستان، مرکز آمار کشور، مرکز اطلاعات ریاست جمهوری، اطلس سیاسی اجتماعی خوزستان، معاونت امور زنان ریاست جمهوری، داده‌های آماری خوزستان و داده‌هایی است که بر اساس پرسشنامه از زنان استان جمع آوری شده است.
وی اضافه کرد: مجری طرح سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خوزستان، مرکز تحقیقات زنان دانشگاه چمران و کارفرمای آن اداره کل زنان استانداری خوزستان است، این مطالعات در سال ۱۳۹۶ به این مرکز پیشنهاد شد، به همین دلیل اطلاعات آن مربوط همان سال است.
به گفته وی سند ارتقای وضعیت زنان خوزستان حدود یک سال پیش به اتمام رسید و در کمیسیون‌های مختلف ارائه و بررسی شد و در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی استان در آذر ماه به تصویب رسید.
ولوی افزود: در این طرح ۲۰ نفر از اساتید دانشگاه، دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های جامعه شناسی، روانشناسی، علوم سیاسی، مدیریت و حقوق شرکت داشتند تا بررسی همه جانبه‌ای بر روی مسائل صورت گیرد.
وی ادامه داد: پنج هزار و تا ۶ هزار نفر از زنان خوزستان در این مطالعات مورد بررسی قرار گرفتند، البته در این مطالعات به جز تعداد اندکی از مردان سایرین تقریبا حاضر به همکاری نشدند.
ولوی اظهار داشت: این مطالعات با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال انجام شده اما هنوز این مبلغ به مرکز تحقیقات زنان پرداخت نشده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین گفت: تاکنون چهار جلسه برای تشریح و ارائه این سند با استاندار و سازمان‌های ذیربط و مدیران برگزار شده، با توجه به اینکه سند ارتقای وضعیت زنان خوزستان جزو بهترین سندهای استانی معرفی شده، اگر مدیران بخواهند و بودجه لازم اختصاص داده شود، می‌توان به تحقق آن امیدوار بود.
وی با بیان اینکه میزان تحقق سند ارتقای زنان به پیگیری و قدرت مدیرکل امور زنان استانداری مربوط است، تصریح کرد: برای تحقق این سند دستگاه‌های اجرایی وظایفی دارند، البته این طرح‌ها جزو وظایف ذاتی دستگاه‌هاست و چیزی به آنها تحمیل نمی‌شود ولی باید برای تامین اعتبار آن تلاش کنند.
ولوی افزود: در همه ارگان‌ها می‌گویند که بودجه‌ای برای زنان نداریم، اما حتی در دستگاه‌هایی که بودجه ویژه برای زنان اختصاص می‌یابد، مانند ورزش، باز هم شاهد هستیم که این بودجه در محل خود هزینه نمی‌شود و صرف ورزش مردان می‌شود.
وی اضافه کرد: در این سند امکان ارائه پیشنهادات و راهکارهای جدید از سوی مدیران وجود دارد.
بر اساس آخرین آمار جمعیتی خوزستان در سرشماری سال ۱۳۹۵، از ۴.۷ میلیون نفر جمعیت این استان ۴۹.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند که ۴۹ درصد در شهرها ساکن هستند. خوزستان رتبه ۱۷ کشوری را از نظر جمعیت زنان داراست. خوزستان دارای ۳۳ هزار زن سرپرست خانوار است که بیشترین آمار در بین استان های کشور است.
وی یکی از مسائل استان را پایین بودن نرخ اشتغال زنان تحصیلکرده عنوان کرد و افزود: به ویژه در شهرستان های دزفول و بهبهان، با وجود فعالیت دانشگاه پیام نور و آزاد، اشتغال زنان به نسبت تعداد فارغ التحصیلان نیست.(ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1