تاریخ انتشار
دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب : ۴۱۴۹۲۶

آیا موجی جدید به نام «جوانان» در انتخابات امسال در راه است؟

۳
۰
آیا موجی جدید به نام «جوانان» در انتخابات امسال در راه است؟
کبنا ؛
هر جامعه ای در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ابعاد دیگر خود مراحلی مهم از بحران ها یا رشد و پیشرفت را طی می کنند و همیشه این افکار عمومی و موج مردمی بوده است که خارج از بدنه دولت و نظام به «پدیده ها» امتیاز داده و مورد استقبال قرار داده اند یا آنکه نسبت به آن بی اهمیت بوده اند و استقبالی نکرده اند.
انتخابات سال 98 یکی از این پدیده ها است که با امواجی از کاندیداهای مختلف با شعارها، رفتارها، عملکردهای مختلف خود مورد حب یا بغض افکار عمومی قرار خواهد و «تغییری» را در یکی از قوه های مهم کشوری رقم می زند.
از طرفی در سطح کشوری، اطلاعات و انتشارهای مجازی از چند سال گذشته تا کنون امواجی را در کشور ایجاد کرده که هنوز میل برخاستن نیافته است و هنوز مشخص نیست این امواج مجازی و افکار عمومی به کدامین سو به ثمر می نشیند، با این حال جوان گرایی در میان ملت، پدیده و رخداد دیگری است که با وجود آنکه سالهاست از آن سخن و صحبت هایی می رود؛ و انتقادات زیادی به مسئولان از این حیث می شود، ولی هنوز منسجم و شکل یافته نشده است و احتمالا انتخابات پیش رو به آن دامن خواهد زد و فرمان «گام دوم انقلاب رهبری» پیش برنده آن خواهد بود.
عده ای معتقدند با تکیه بر گام دوم انقلاب رهبری، جوانان باید سکان امور را بدست بگیرند؛ مگر همین جوانان نبودند که انقلاب بپا کردند، جنگ تحمیلی را اداره کردند، و بدون چشمداشت کار و فعالیت کردند!
تفکر دیگری نیز وجود دارد که به همین روند با همین شرایط امیدوارند و معتقدند باید احزاب و نحله جانی تازه بگیرند و سنگ بنای احزاب باید از اول گذاشته شود، احزاب مردمی شود تا مردم بتوانند درخواست ها و مطالبات خود را از طریق حزب پیش ببرند، همه اقشار و بخصوص جوانان در احزاب بتوانند رشد کنند و به ارکان قدرت دست یابند.
عده ای نیز به افق های جدیدی خارج از دو جناح چپ و راست و نحله های دیگر نگاه می کنند و معتقدند این جناح ها و جناح بندی ها باعث شده کشور از پیشرفت و ترقی دور بماند و ملت درگیر بازی های بی نتیجه چپ و راستی شوند!
در هر حال انتخابات کهگیلویه و بویراحمد این بار احتمالا میزبان جوانان بیشتری از این دیار خواهد بود، جوانانی که به فکر ایجاد تغییر در این استان جوان هستند و دغدغه هایی از جنس جوانان دارند.
آغاز به کار مرکزی بازرسی انتخابات کشور از 20 آبان ماه
حدود سه ماه به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان باقی مانده است و همه اعضای کمیته‌های ستاد انتخابات کشور و همچنین اعضای ستاد امنیت انتخابات کشور در محل ستاد استقرار پیدا کرده اند تا فعالیت های محوله را بر اساس برنامه زمان بندی شده انجام دهند.
ستاد انتخابات کشور با حضور وزیر کشور، رئیس و اعضای ستاد انتخابات، اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، اعضای هیات مرکزی بازرسی انتخابات به طور رسمی فعالیت خود را از ۲۰ آبان ماه در وزارت کشور آغاز کرد .
این ستاد شامل بخش هایی چون کمیته اطلاع رسانی، هیات بازرسی، کمیته فن آوری و آمار، کمیته حقوقی، کمیته استعلامات و حراست و بخش مربوط به نماینده شورای نگهبان خواهد بود.
ستاد انتخاباتی استان‌ها نیز از شنبه (۲۵ آبان) به تدریج فعالیت خود را آغاز کرده اند و بر اساس روند همیشگی کار، با دستور وزیر کشور از ۱۰ آذرماه امسال فرمانداران سراسر کشور شروع ثبت‌نام داوطلبان وارد مرحله اجرایی انتخابات می‌شوند؛ از طرف دیگر داوطلبان نیز یک هفته برای ثبت نام فرصت دارند تا به فرمانداری‌ها، وزارت کشور و یا سفارت‌خانه‌های ایران در خارج از کشور مراجعه کنند.
ثبت نام انتخابات از دهم آذرماه جاری آغاز می شود و تا شانزدهم این ماه ادامه دارد؛ دوم اسفند ماه امسال زمان برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری است.
شعار انتخابات امسال؛ «گام دوم انقلاب، قانونمداری، بی‌طرفی و انسجام ملی»
در این دوره از انتخابات ۲۰  دستگاه اجرایی در حوزه‌های امنیتی، اجتماعی، رسانه ای و نظارتی در برگزاری انتخابات مشارکت دارند و شعار امسال انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی« گام دوم انقلاب، قانونمداری، بی‌طرفی و انسجام ملی» است.
«سید اسماعیل موسوی» سخنگو و دبیر ستاد انتخابات کشور هم از افزایش یک حوزه انتخابی به حوزه‌های انتخاباتی در دور یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داده و گفته است: در این دوره ۲۹۰ نماینده از ۲۰۸ حوزه انتخابیه وارد مجلس می‌شوند.
«در دوره گذشته ۲۰۷ حوزه انتخابیه داشتیم که در یکی از حوزه‌های انتخابیه استان آذربایجان غربی به دلیل وسعت و جمعیت تفکیک صورت گرفت و اکنون در کشور ۲۰۸ حوزه انتخابیه وجود دارد.»
برگزاری ۸۵ درصد انتخابات به صورت الکترونیکی
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز با اعلام اینکه بیش از ۸۵ درصد مراحل رای گیری در انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی خواهد بود؛ این امید را داده که با این اقدام ۹۰ درصد از تخلفات انتخاباتی به صفر می‌رسد.
به گفته وی، «مهمترین قسمت انتخابات احراز هویت است و بیشترین تخلفات در این بخش رخ می‌دهد از این رو  با شورای نگهبان به توافق رسیدیم که از سیستم الکترونیکی برای این بخش استفاده کنیم.همچنین به توافق اولیه رسیده ایم که اخذ و شمارش آرا در  ۱۴۰ شهر نیز الکترونیکی باشد.»
بررسی انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۰ دوره قبل نشان می‌دهد تنها ۲ بار سرنوشت انتخابات در دور اول مشخص شده و هشت بار معادل ۸۰ درصد به دور دوم کشیده شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کلمه جوانان فقط در ایام انتخابات کاربرد داره و البته جوانان هم زود احساساتی میشن و به تیپ و‌ قیافه و‌ فارسی حرف زدن افراد رای میدن و کاری به لشکر پیمانکاران و‌ منفعت طلبان اطراف اون کاندیدا ندارن .
محمودیان
Iran, Islamic Republic of
حضور شاپور رمضانی در انتخابات بویراحمد و اسلام خسروی در کهگلویه میتواند نشان از نسل جدید جریان سازی اصلاح طلبی باشد
دنا
Iran, Islamic Republic of
به نظر میاد باتوجه به شخصیت حقیقی آقای روشنفکر و همین‌طور انتخاب ایشان بعنوان نماینده ، جونان دراین دوره از انتخابات جایگاه ویژه ای داشته باشند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1