تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۴۰۵۱۸۵
رسانه‌ها از موج اعتراضات جلیقه‌زردها خبر می‌دهند

طوفان جلیقه‌زردها / جنگ خیابانی در پاریس

۰
طوفان جلیقه‌زردها / جنگ خیابانی در پاریس
کبنا ؛جنگ خیابانی در پاریس
  بنزین مساله شوخی برداری نیست و هرنقطه ای را می‌تواند به آتش بکشد. فرانسه از حدود سه هفته پیش که «امانوئل مکرون» خبر از برنامه افزایش قیمت انرژی داد ؛ به آتش کشیده شده است. با وجود عقب نشینی رییس جمهوری فرانسه از طرح‌های جنجال برانگیزش، تظاهرکنندگان در چهارمین شنبه متوالی در مرکز پاریس تجمع کرده و با نیروهای پلیس درگیر شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رییس جمهوری فرانسه کل هفته را از نظرها به دور بود و دولت نامحبوب‌اش را تنها گذاشت تا تلاش کند ملت را آرام سازد. در واکنش به این اقدام، شعار «مکرون استعفا» به اصلی‌ترین شعار معترضان «جلیقه زرد» تبدیل شده است.خشم این معترضان مستقیما رییس جمهوری فرانسه را هدف گرفته که احساس می‌کند تنها رییس جمهور طبقه ثروتمند است و به هیچ عنوان به مردم عادی کشورش فکر نمی‌کند.
اصلاحات تجاری و حامی کسب‌وکار امانوئل مکرون با این هدف اعلام شده بود که اقتصاد فرانسه را به صورت جهانی رقابتی‌تر سازد، اما کارگران فرانسوی این تغییرات را «خصمانه» و آنها را باعث تضعیف حقوق‌شان می‌بینند.
مکرون نامحبوب ، عمدتا فردی متکبر تلقی می‌شود. او به یک فرد بازنشسته توصیه کرده تا به هیچ عنوان گله و شکایت نکند.رییس جمهور ی۴۰ ساله فرانسه اکثر اوقات خود را در این هفته به برگزاری نشست‌های محرمانه در کاخ الیزه پرداخته جایی که بسیاری از معترضان آن را پناهگاهی برای مکرون می‌داند تا بتواند در آنجا خود را از دست مردم پنهان کند.
عصر روز جمعه ماکرون یک بازدید سریع از نیروهای امنیتی ضد شورش داشت که قرار بود در پاریس در جریان اعتراضات روز شنبه مستقر شود. هیچ رسانه‌ای در جریان این بازدید حضور نداشت و تنها دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که ماکرون با حدود ۶۰ افسر پلیس در شرق پاریس دیدار کرده و از خدمات آنها تشکر کرده است.
ادامه درگیری خیابانی
دیروز، پلیس در پاریس با توسل به گاز اشک‌آور در صدد متفرق کردن معترضانی برآمد که دست به اعتراضات ضد دولتی زده‌اند. حدود ۵۰۰۰ نفر در خیابان شانزلیزه پاریس تجمع کردند و پلیس آنها را پس از طی مسافتی کوتاه به سوی پاسگاه پلیس، متوقف کرد.
گزارش‌ها حاکی از رویارویی‌هایی بین پلیس و معترضان است.یکی از خبرنگاران لوموند در توییتی گفته اکثر معترضان بین ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند و ظاهرا شمار آن‌ها به نسبت قبل کمتر است.حدود ۸ هزار نیروی پلیس و ۱۲ خودروی زرهی فقط به خیابان‌های پاریس اعزام شده‌اند.تصاویر ویدیویی منتشر شده حاکی از چندین مورد شلیک گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان است.
شبکه فرانس‌انفو گزارش داد تا ساعت دو و نیم بعد از ظهر به وقت محلی، بیش از ۷۰۰ نفر بازداشت و دست‌کم ۴۸۳ نفر به پاسگاه‌های پلیس منتقل شده اند. در پاریس دست‌کم ۱۲۷ مورد از بازداشت‌ها پیش از آغاز تظاهرات بوده است.
وزیر کشور فرانسه شمار تظاهر کنندگان در پاریس را ۸هزار نفر توصیف کرد. به گفته کریستف کاستانر، ۳۱ هزار نفر در سراسر فرانسه در تجمع‌های روز شنبه ۸ دسامبر شرکت کرده‌اند. معترضان در خیابان شانزلیزه گفته‌اند که پلیس ماسک‌هایی را که آن‌ها برای حفاظت در مقابل گاز اشک آور به صورت زده بودند، از آنها گرفته است.
در تعطیلات آخر هفته گذشته حدود ۶۵ هزار نیروی امنیتی به سراسر فرانسه اعزام شدند، اما شمار این نیروها در حال حاضر به ۸۹ هزار نفر افزایش یافته است.شماری از مکان‌های توریستی از جمله برج ایفل و موزه لوور به دلیل نگرانی از خشونت‌های احتمالی، امروز تعطیل هستند.
الگوریتم بهار عربی
نگرانی بزرگ اتحادیه اروپایی این است که جنبش جلیقه زردها همانند بهارعربی به شکلی دومینویی به دیگر کشورهای قاره سبز سرایت کند. نارضایتی‌های اقتصادی موضوعی است که ناسیونالیست‌های افراطی و چپ‌های افراطی نهایت بهره را از آن کسب می‌کنند. اتفاق جالب اینجاست که «دونالدترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از این تحولات به شدت خشنود است تا جایی که می‌گوید : «معترضان فرانسوی نام من را صدا می‌کنند.» 
به موازات فرانسه، معترضان هلندی با پوشیدن جلیقه‌های زرد و تجمع در میادین اصلی شهرهای لاهه، آمستردام و روتردام خواستار استعفای نخست‌وزیر این کشور شدندمعترضان در لاهه با تجمع در مقابل پارلمان هلند خواستار دیدار با مارک روته شده‌اند.از بلژیک و ایتالیا هم خبر می‌رسد که جنبش جلیقه زردها در حال رخنه به این کشورهاست.
اصل ماجرا از پریسیلیا لودوسکی، زن راننده جوان سی دو ساله شروع شد که در یکی از حومه‌های دور پاریس زندگی می‌کند. او ماه مه برای کاهش قیمت سوخت در پمپ بنزین‌های فرانسه کمپین و توماری روی اینترنت منتشر کرد و از مردم خواست آن را امضا کنند.
او در درخواست خود نوشته بود قیمت بنزین و گازوئیل به طور مرتب از طرف دولت افزایش می‌یابد. این درخواست اینترنتی لودوسکی اما تا ماه اکتبر ۲۰۱۸ توجه کسی را جلب نکرد. تا اینکه در ماه ۲۲ اکتبر روزنامه «لوپریزین» گزارشی درباره این اقدام راننده منتشر کرد.پس از این گزارش شمار زیادی این درخواست کاهش قیمت سوخت را امضا کردند.
همزمان شماری از کاربران فیس بوک، برای حمایت از این خواست، گروهی تشکیل دادند با عنوان «بلوکاژ ملی مخالف افزایش قیمت سوخت». برخی شهروندان هم به صورت خودجوش گروه‌های محلی سازماندهی کردند. شماری از کشاورزان هم در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌ها و کلیپ‌هایی از خودشان منتشر کردند و در آن از شرایط سختی زندگی‌شان گفتند.
تکرار خاطره شارل دوگل
شاید شبیه شوخی باشد اما این احتمال وجود دارد که رئیس جمهوری نامحبوب فرانسه نهایتا مجبور به استعفا و ترک کاخ الیزه شود. به گزارش یورونیوز پیش از این «شارل دوگل» اولین رئیس جمهوری جمهوری پنجم فرانسه در سال ۱۹۶۹ از سمت خود کناره گیری کرده بود. بنا به قانون اساسی فرانسه در صورت کناره گیری رئیس جمهور از سمت خود رئیس مجلس سنا به طور موقت وظایف رئیس جمهوری را انجام خواهد داد. رئیس کنونی مجلس سنای فرانسه «ژرار لارشه» از حزب راستگرای جمهوریخواهان است. پس از استعفای رئیس جمهوری باید بین ۲۰ تا ۳۵ روز انتخابات برای گزینش رئیس جمهوری جدید برگزار شود.
هرچند رئیس مجلس سنا تا زمان انتخاب رئیس جمهوری جدید وظایف او را انجام خواهد داد اما تمامی اختیاراتی را که در قانون اساسی برای رئیس جمهوری پیش‌بینی شده است نخواهد داشت. رئیس جمهور موقت در مدت زمامداری خود نمی‌تواند لوایح را به همه پرسی بگذارد یا مجلس را منحل کند و یا دستور بررسی تغییر قانون اساسی را بدهد.
بنابه آخرین نظرسنجی‌ها ۶۸ درصد مردم فرانسه از جنبش «جلیقه زردها» در این کشور حمایت می‌کنند. محبوبیت امانوئل ماکرون نیز به تنها ۲۳ درصد کاهش یافته است.


طوفان جلیقه‌زردها در فرانسه پلیس و ارتش وحشیانه به جان معترضان افتادند
سرویس خارجی-دی ماه سال گذشته در حالی که عده‌ای در ایران با سوءاستفاده از مطالبات به حق مردم آشوب کرده بودند از سوی برخی کشورهای اروپایی به ویژه دولت فرانسه واکنش‌های مداخله‌جویانه زیادی شد. وزیر خارجه فرانسه از آنچه «تعداد زیاد بازداشت‌شدگان» در اعتراضات ایران نامید ابراز نگرانی کرد و گفت: «حق اعتراضِ آزادانه یکی از حقوق بنیادین است.»
وی ادامه داد: «حقوق بشر یکی از اولویت‌های اصلی در گفت‌وگوهای فرانسه با مقامات ایران در هفته‌های بعد خواهد بود.» پاریس در اقدام بعدی، اگرچه نه به صراحت اما به گونه‌ای وانمود کرد که لودریان وزیر خارجه به نشانه اعتراض نسبت به برخورد نیروهای انتظامی ایران با معترضان سفر خود به تهران را به تعویق انداخته است. حتی زمانی که نشست شورای امنیت با موضوع اعتراضات داخلی ایران تشکیل دادند! نماینده فرانسه گفت: «ما از اتفاقات روزهای اخیر در ایران نگرانیم.»
در آستانه یک‌سالگی آشوب‌ها در ایران اما حالا دولت فرانسه که برای سایر دولت‌ها نسخه می‌پیچید که چگونه با آشوب‌ها برخورد کنند، خود دچار آشوب شده و در طول چهار هفته‌ای که از اعتراض «جلیقه‌زردها» می‌گذرد، در وحشیانه‌ترین شکل ممکن در حال سرکوب آنها هستند. طبق گزارش‌ها، بیش از 4 هزار نفر زخمی یا دستگیر شده‌اند و هر لحظه این آمار در حال اضافه شدن است.
هفته گذشته دولت ماکرون از ترس ادامه اعتراض‌ها رسما اعلام کرد که قانون افزایش قیمت سوخت را کاملا کنار گذاشته است. اما جلیقه‌زردها می‌گویند بازهم به خیابان‌ها خواهند آمد.
نخست‌وزیر فرانسه برای ایجاد رعب و وحشت بین معترضان اعلام کرده بود که نزدیک به 90 هزار پلیس و نیروهای ارتش را در سراسر کشور و از جمله پاریس مستقر کرده است. دولت فرانسه همچنین گفته بود. که دهها مکان گردشگری و مهم پاریس از جمله موزه لوور و برج ایفل را برای روز شنبه تعطیل کرده است. ولی دیروز طوفان جلیقه‌زردها محاسبات دولت فرانسه را به هم ریخت. پلیس، نیروهای ارتش و نیروهای امنیتی فرانسه نیز علی‌رغم ژست‌هایی که دولت ماکرون چندی پیش در مورد آشوب‌های ایران داشت در سرکوب مردم کم نگذاشتند.
700 تن بازداشتی تنها در یک روز
با وجود گذشت چهار هفته از شعله‌ور شدن اعتراض شهروندان فرانسه به سیاست‌های اقتصادی دولت، خیابان‌های مرکزی شهر پاریس دیروز بار دیگر شاهد حضور گسترده معترضان بود. در همان ساعات اولیه درگیری در پی مقابله نیروهای امنیتی فرانسه با معترضان  از صبح دیروز شنبه تاکنون، پلیس بیش از 700 نفر از تظاهرکنندگان را بازداشت کرده است. نهادهای دولتی و امنیتی فرانسه در تلاش برای مقابله با تظاهرات ضد سیاست‌های اقتصادی دولت، تا ساعتی پیش از آغاز اعتراضات پاریس، 278 نفر دیگر را بازداشت کرده بودند. معترضان دیروز به جای مطالبات در مورد کاهش قیمت سوخت این بار نه تنها خواهان تغییر سیاست‌های اقتصادی دولتمردان شدند، که خواهان برکناری امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه شدند. در تصاویر منتشر شده از اعتراضات، جلیقه‌زردها اعتراضات خود را «سومین انقلاب بعد از انقلاب 1789» و شورش‌های 1968 اعلام کرده‌اند.
افشای نقشه‌های پلیس
همزمان با گسترش درگیری‌ها و زد و خوردها بین معترضان و نیروهای امنیتی پلیس پاریس اعلام کرد بخشی از نقشه‌ها و برنامه‌های امنیتی پلیس روی اینترنت افشا شده است. دادسرای پاریس تحقیق در مورد «سرقت اطلاعات» را آغاز کرده است. اطلاعات محرمانه‌ای که در فضای مجازی پخش شده شامل برنامه‌ریزی‌های فنی پلیس برای حفظ امنیت و آرامش بوده است. اما پلیس پاریس می‌گوید که لو رفتن این اطلاعات را در نظر گرفته و اقدامات خود را با توجه به این رویداد غیرمنتظره تنظیم کرده است. مقامات قضایی پاریس همچنین گفته‌اند مردی که مظنون به سرقت یک تفنگ پلیس است بازداشت شده است. به گفته دادستان پاریس این «سلاح جنگی» که در موارد مبارزه با تروریسم استفاده می‌شود، روز شنبه گذشته در شرایطی همراه با «خشونتی‌ باورنکردنی» دزدیده شد. این سلاح هنوز پیدا نشده اما یک نفر به اتهام سرقت و «اقدام به قتل» بازداشت شده است. هویت این فرد و جزییات سرقت اعلام نشده است. همزمان با اعتراضات فرانسه گزارش‌ها از بلژیک و هلند نیز حاکی است در این کشورها نیز مردم به خیابان‌ها ریخته‌اند و با پلیس درگیر شده‌اند. آنها هم خواستار کناره‌گیری دولت‌هایشان هستند.
اتحادیه پلیس به اعتراض‌ها پیوست
همزمان با اینکه دولت فرانسه هزاران پلیس و نیروی ارتش را برای مقابله با این شورش‌ها بسیج کرده است، اتحادیه کارکنان نیروی پلیس فرانسه موسوم به «ویگی» نیز اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی دست به اعتصاب می‌زند؛ این خبر را الکساندر لانگلوئی، دبیرکل این اتحادیه اعلام کرده است. برگزاری این اعتصاب در شرایطی اعلام شد که جلیقه‌زردها قرار است امروز بار دیگر و در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه به خیابان‌های پاریس بریزند.
دبیرکل اتحادیه پلیس فرانسه متذکر شد که پلیس قرار نیست به معترضان جلیقه زرد بپیوندد، اما قصد دارد از آنها حمایت کند. چهارشنبه گذشته اتحادیه‌های کامیون‌داران و کشاورزان فرانسه اعلام کرده بودند قصد دارند علیه سیاست‌های اقتصادی دولت ماکرون دست به اعتراض و اعتصاب بزنند.
پیش‌بینی رهبر انقلاب
رهبر انقلاب حدود 7 سال پیش، پیش‌بینی چنین روزهایی را می‌کرد. ایشان در بحبوحه بیداری اسلامی در منطقه گفتند: «فقط این نیست که در کشورهای شمال آفریقا و منطقه غرب آسیا که امروز ما در آنجا قرار داریم حرکات بیداری‌ای به وجود آمده باشد. این حرکت بیداری تا قلب اروپا خواهد رفت. آن روزی پیش خواهد آمد که همین ملت‌های اروپایی علیه سیاستمداران و زمامداران و قدرتمندانی که آنها را یکسره تسلیم سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی آمریکا و صهیونیسم کردند، قیام خواهند کرد. این قیام حتمی است.»
طوفان زرد در پاریس
ایران نوشت؛ درست یک سال پیش، امانوئل مکرون قبل از ورود به کاخ الیزه گفت «من برای حکومت کردن در روزهای آرام ساخته نشده‌ام، من برای طوفان آفریده شده‌ام»؛ با گذشت یک سال از آن روز، اکنون زمان سنجش اعتبار این ادعا فرا رسیده است. هشت هزار نیروی پلیس، صدها نفر معترض دستگیر شده، توده‌های آتش، بوی گاز اشک‌آور، صدای خشمگینی که یکپارچه در خیابان‌های پاریس فریاد «مکرون، استعفا» سر می‌داد و موج خروشان جلیقه‌های زرد عناصری بودند که روز گذشته خیابان همیشه پرنور شانزه‌لیزه را در هاله‌ای از دود و غبار و تاریکی فرو بردند.
به گزارش گاردین، برنامه‌ریزی برای برگزاری تظاهراتی سراسری در فرانسه، با فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد. با برآمدن خورشید در سپهر فرانسه، هزاران معترض جلیقه‌های زرد خود را به تن کردند تا با حضور در اطراف طاق نصرت پاریس، اعتراض خود را به سیاست‌های اقتصادی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری این کشور که از روز چهارشنبه و پس از بازدید از خیابان شانزه لیزه و تخریب بخشی از طاق پیروزی، در مجامع عمومی دیده نشده، نشان بدهند. هشت هزار نیروی پلیس در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری الیزه مستقر شده بودند تا مانع به آشوب کشاندن خیابان‌های منتهی به کاخ شوند و در همین راستا تلاش کردند با تفتیش و بازرسی بدنی موج عظیم معترضان را کنترل کنند. دولت از روز گذشته هشدار داده بود با حضور حداکثری نیروهای پلیس، با کسانی که سعی بر، بر هم زدن نظم عمومی دارند و درصدد ایجاد اغتشاش هستند برخوردی جدی خواهد کرد. دستگیری بیش از 500 نفر، تا لحظه نگارش این گزارش، در راستای همین هشدار بود که حدود 211 نفر از آنها به بازداشتگاه نیز منتقل شدند.یک روز پیش از برگزاری این تظاهرات، کریستف کاستانر، وزیر کشور فرانسه در کنفرانسی مطبوعاتی درباره آن گفت:«من فکر می‌کنم تنها چند هزار نفر در این تظاهرات شرکت کنند. عده‌ای هم خواستار خشونت و خرابی هستند که ما با تدابیر امنیتی گسترده سعی بر ناکام گذاشتن آنها داریم. معترضان باعث شکل‌گیری هیولایی شده‌اند که مهار کردنش کار بسیار سختی است. امروز تعداد این افراد در کل فرانسه حدود 10 هزار نفر است. این 10 هزار نفر، همه مردم فرانسه نیستند، بلکه گروه کوچکی هستند، اقلیت کوچکی که در بین آنها افراد مسالمت‌جو و قابل احترامی هم وجود دارد که من با آنها دیدار کرده‌ام.» او روز جمعه در توئیتر خود ویدئویی منتشر کرد که در آن نشان می‌داد، پلیس، معترضان را بازدید بدنی می‌کند تا به زعم او «هر وسیله‌ای که می‌تواند سلاح تلقی شود و خطرآفرین باشد» از آن مهلکه دور شود. با این حال براساس گزارش‌ها، طی این تظاهرات چند نیروی پلیس و معترض زخمی شدند. خشونت میان نیروهای پلیس و معترضان به اندازه‌ای بود که در خیابان شانزه‌لیزه که فروشگاه‌های مجلل متعددی وجود دارند، به ایجاد حائل‌های آهنی و چوبی سعی داشتند از ویترین‌های خود مراقبت کنند. آن لارن بنز، خبرنگاری فرانسوی در صفحه توئیترش با انتشار ویدئویی خبر داد: «ساعاتی پس از آغاز اعتراضات، نیروهای پلیس با ماشین‌های آب‌پاش راه به دل جمعیت باز کرد تا با پاشیدن آب به روی معترضان آنها را متفرق کند. اما جلیقه زردها با گرفتن دست‌های یکدیگر، سرود ملی کشورشان را خواندند و به راه خود ادامه دادند.»با ادامه اعتراض‌ها در سراسر فرانسه، در شهر کاله در شمال این کشور نیز معترضان اتوبان «ای 16» را مسدود کردند تا با ایجاد اخلال در سیستم حمل و نقل سراسری کشور، مکرون را راضی به استعفا کنند. پیش از این نیز بارها آنها اقدام مشابهی کرده بودند.
لارن نونز یکی از مقام‌های وزارت کشور فرانسه اعلام کرد، جمعیت معترضان به 40 هزار نفر هم نرسیده بود اما تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از موج جلیقه‌ زردها نشان از این دارد که جمعیت می‌تواند به مراتب بالاتر از این باشد. به گزارش یورونیوز، در بولوار گراند پاریس، درگیری نسبتاً تندی میان معترضان و پلیس در گرفته بود و پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور سعی می‌کرد جمعیت را متفرق کند اما جلیقه زردها برای نشان دادن خشم‌شان سطل‌های زباله را برگرداندند و حتی برخی معترضان به سوی نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند. در مقابل، نیروهای پلیس تردد خودروها در بخش‌هایی از پاریس را محدود کردند و شماری از ایستگاه‌های مترو را برای جلوگیری از رسیدن معترضان به محل تظاهرات در پاریس بستند.
پیوستن احزاب و طیف‌های مختلف به خیزش مردمی
در میانه اعتراضات مردم فرانسه به سیاست‌های اقتصادی مکرون، بویژه افزایش قیمت سوخت، بستر برای حضور گروه‌های راستگرای افراطی نیز فراهم شد. لوکاس مایکلیونس خبرنگار خبرگزاری فرانسه در توئیتر خود عکسی را منتشر کرد که نشان می‌داد برخی با در دست داشتن پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود «فرگزیت» فرصت را مهیا  دیده‌اند تا خواسته‌شان بر سر جدایی فرانسه از اروپا را به نمایش بگذارند. ماریون فابین تحلیلگر مسائل اروپا نیز در حساب فیسبوک خود نوشت: «هشدار! هشدار! معلوم است که سرمایه‌داری نئولیبرالیسم جز تشدید فشارها علیه فقیران هیچ راه‌ حلی برای کنترل تغییرات آب و هوایی در نظر ندارد؛ اما زمانی که خشم فقرا به خشونت ارتجاعی تبدیل ‌شود، فرصت برای عرض‌اندام راستگراهای افراطی مهیا می‌شود و ما باید مراقب این باشیم.»شایان ذکر است که مکرون اعلام کرده بود قیمت‌های سوخت را به دلیل کاهش مصرف و به دلیل حفاظت از محیط زیست افزایش می‌دهد.از سوی دیگر، گروه‌های فمینیستی، ضد فاشیستی، ضد سرمایه‌داری و ضد نژادپرسی نیز از این اعتراضات حمایت کرده‌اند.
حرکت سریع موج جلیقه زردها
در حالی که موج معترضان جلیقه‌پوش از پاریس هم فراتر رفته و به شمال و جنوب فرانسه نیز رسیده است، بلژیک کشور همسایه فرانسه نیز با حضور جلیقه زردها مواجه شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود معترضان فرانسوی از مرزها عبور کردند و خود را به بلژیک و هلند رساندند. طبق اعلام این رسانه صدها نفر از افسران پلیس روز گذشته در بروکسل در حالت آماده‌باش قرار داشتند؛ با این حال میان نیروهای امنیتی و معترضان درگیری‌هایی روی داد. پلیس هلند نیز اعلام کرد صدها معترض در مقابل ساختمان پارلمان گرد هم آمدند اما اعتراض خود را مسالمت‌آمیز و بدون خشونت پیگیری کردند.
خبر دیگر اینکه «دونالد ترامپ» با سوار شدن بر موج جنبش جلیقه زردها در فرانسه در توئیتر نوشت: «توافق پاریس آنقدرها هم برای پاریس خوب کار نکرده است. در سراسر فرانسه اعتراض‌ و شورش‌ است. آنها (معترضان فرانسوی) شعار می‌دهند «ما ترامپ را می‌خواهیم»،« من عاشق فرانسه هستم».


مردم: فرانسه از ناتو و اتحادیه اروپا خارج شود
جوان نوشت: در چهارمین هفته اعتــراضـات جلیقه‌زرد‌ها به سیاست‌های اقتصادی دولت امانوئل ماکرون، پلیس فرانسه کنترل اوضاع را از دست داده و برای مقابله با موج اعتراضات به دستگیری و خشونت گسترده روی آورده است تا جایی که روز شنبه بیش از هزار نفر از معترضان را بازداشت کرد و یک نفر هم در اعتراضات خیابانی کشته شد. روند اعتراضات بسیار گسترده‌تر از آن است که دولت فرانسه فکر می‌کند با سیاست پلیسی می‌تواند کنترل اوضاع را به دست بگیرد.
عقب‌نشینی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از طرح مالیاتی خود و تهدید پلیس به مقابله سخت با معترضان، هیچ یک نتوانسته آتش اعتراضات گسترده‌ای را که از سه هفته پیش در این کشور شعله‌ور شده خاموش کند و معترضان موسوم به جلیقه‌زرد‌ها طبق وعده قبلی خود دیروز هم در شهر‌های فرانسه اعتراضات گسترد‌های را برگزار کردند؛ اعتراضاتی که از همان ابتدا با خشونت پلیس تا بن دندان مسلح مواجه شده که از اولین ساعات صبح برای مقابله با معترضان آماده شده بود. به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس در پاریس با توسل به گاز اشک‌آور درصدد متفرق کردن معترضانی برآمد که در چهارمین تعطیلات آخر هفته دست به اعتراضات ضد دولتی زدند. پس از خشونت‌های شنبه گذشته، نزدیک به ۹۰ هزار نیروی امنیتی در خیابان‌ها مستقر شدند. حدود ۸ هزار نیروی پلیس و ۱۲ خودروی زرهی فقط به خیابان‌های پاریس اعزام شدند. تصاویر ویدئویی منتشر شده حاکی از چندین مورد شلیک گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان است. منابع فرانسوی از استفاده نیرو‌های امنیتی فرانسه از ماشین‌های آبپاش برای پراکنده کردن تظاهرات‌کنندگان جلیقه زرد خبر دادند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که پاریس به میدان جنگ پلیس و معترضان تبدیل شده است. همچنین پلیس فرانسه در خیابان شانزه‌لیزه پاریس با معترضان درگیر شد. معترضان بار دیگر شعار‌هایی علیه رئیس‌جمهور فرانسه سر دادند و از او خواستند استعفا دهد.
شبکه فرانس ۲۴ به نقل از معاون وزیر کشور فرانسه گزارش کرد: «حدود ۳۱ هزار نفر از جلیقه‌زرد‌ها تاکنون در تظاهرات روز شنبه در سراسر این کشور به خیابان‌ها آمده‌اند». معاون وزیر کشور فرانسه در این باره گفت: «یک هزار نفر نیز تاکنون در جریان این تظاهرات بازداشت شده‌اند». به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیش از ۸ هزار معترض نیز در خیابان‌های پاریس به تظاهرات پرداختند. گفته می‌شود، یک دانش‌آموز در تظاهرات دیروز کشته شده است که با این احتساب، تعداد کشته‌های جنبش اعتراضی در یک ماه گذشته به چهار نفر افزایش یافت. همچنین ده‌ها نفر در تظاهرات دیروز زخمی شده‌اند. شبکه بی‌بی‌سی شمار تظاهرکنندگانی را که در خیابان شانزه‌لیزه پاریس جمع شده‌اند ۵ هزار نفر اعلام کرد. روزنامه لوموند، هم گزارش داد که نیرو‌های پلیس کیف دستی مردم را بازرسی کرده و اشیایی مانند کلاه ایمنی را توقیف می‌کند. تصاویر خشونت مأموران پلیس در مقابل تظاهرکنندگان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده و انتقاد‌های زیادی را برانگیخته است. شمار سه برابری نیرو‌های پلیس نسبت به تعداد معترضان حاکی از این است که دولت در مقابل کنترل اوضاع به بن‌بست خورده است و به سیاست سرکوب و زور روی آورده است.
مطالبات معترضان
پلیس فرانسه تلاش می‌کند با بازداشت‌های گسترده و ایجاد ارعاب در بین مردم بتواند کنترل اوضاع را در سراسر کشور به دست بگیرد، اما روند اعتراضات نشان می‌دهد که هیچ علامتی از کاهش اعتراضات در فرانسه دیده نمی‌شود و مطالبات معترضان همچنان در حال افزایش است. دیروز در شبکه‌های اجتماعی لیستی از درخواست‌های جلیقه‌زرد‌ها منتشر شد که «حذف بدهی‌های مالیاتی، خروج از اتحادیه اروپا، خروج از سازمان ناتو، ممنوع شدن استفاده از بطری‌های پلاستیکی و افزایش حداقل دستمزد» بخشی از این خواسته‌ها است. این اعتراضات چنان دولت را فلج کرده که برخی منابع از کناره‌گیری تعدادی از مقامات ارشد در فرانسه خبر می‌دهند. شبکه اسکای‌نیوز دیروز در گزارشی اعلام کرد که احتمال برکناری ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه وجود دارد. اعتراضات در ابتدا تنها به جلیقه‌زرد‌ها محدود می‌شد، اما با گسترده شدن اعتراضات، گروه‌های دیگری نیز به این جنبش پیوستند. پرستاران نیز حمایت خود را از معترضان دولت اعلام کردند. یکی از پرستاران با اشاره به کافی نبودن حقوق و دستمزد‌ها گفت: «اینجا آمده‌ایم تا به دولت بگوییم باید پنبه‌ها را از گوش‌هایش بردارد و خشم مردم را که اینجا آمده‌اند بشنود و گرنه تظاهرات در این شرایط با این ایستگاه‌های بازرسی، در سرما و باران غم‌انگیز است». بر اساس گزارش‌ها، ۷۸ درصد از شهروندان فرانسوی از اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها حمایت می‌کنند. به گزارش ان‌بی‌سی‌نیوز، اتحادیه کارکنان پلیس فرانسه، همزمان با موج جدید تظاهرات ضد سیاست‌های اقتصادی دولت، دست به اعتصاب زد.
جنبشی متفاوت از ۱۹۶۸
برخلاف تصورات عمومی که جنبش جلیقه‌زرد‌ها را یادآور اعتراضات دانشجویی می‌۱۹۶۸ می‌دانند، تحلیلگران نظر متفاوتی از اعتراضات اخیر در فرانسه دارند. گیلبرت مرسیل، روزنامه‌نگار فرانسوی روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک، درباره اعتراضات اخیر در پاریس گفت: «برخی از افراد اعتراضات کنونی را با اعتراضات می‌۱۹۶۸ فرانسه مقایسه می‌کنند، درحالی که دموگرافی این اعتراضات بسیار متفاوت است و ما در حال صحبت کردن بر سر گستره عمیق‌تری از مردم هستیم». به نظر او، «اعتراضات ۱۹۶۸ که به پاریس و دیگر شهر‌های فرانسه کشیده شد اساساً از سوی دانشجویان هدایت می‌شد، هرچند که کارگران نیز به آن ملحق شدند، ولی امروز دانش‌آموزان دبیرستانی به طور وسیع به این جنبش ملحق شده‌اند. با این حال، پیوستن دانش‌آموزان به این جنبش مانند سال ۱۹۶۸ نیست، زیرا آن اعتراضات درباره آزادی و عدالت اجتماعی بود. درحالی که اعتراضات فعلی بیشتر در مورد نان است نه آزادی‌های مدنی».
در روز‌های اخیر دانش‌آموزان زیادی در سراسر فرانسه به جنبش جلیقه‌زرد‌ها پیوسته‌اند و حتی بر اساس آمار‌های منتشر شده صد‌ها دبیرستان در شهر‌های مختلف این کشور تعطیل شده‌اند. این روزنامه‌نگار فرانسوی در ادامه مصاحبه خود می‌گوید: «اگر بخواهم به لحاظ شباهتی اعتراضات را بیان کنم، این اعتراضات بیشتر شبیه اعتراضات سندکلاب‌ها است. (یعنی کارگران شهری که در اواخر قرن ۱۸، باعث رادیکالیزه شدن فزاینده انقلاب فرانسه شدند)». به گفته او، صدای معترضان درباره اینکه ماکرون باید استعفا کند، بیشتر و بیشتر می‌شود و نشانه کاهش اعتراضات دیده نمی‌شود.
با افزایش اعتراضات در شهر‌های فرانسه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در پیامی توئیتری در واکنش به اعتراضات فرانسه نوشت: «توافق پاریس خیلی خوب برای پاریس کار نکرد. اعتراضات و آشوب سراسر فرانسه را فرا گرفته است. مردم نمی‌خواهند پول هنگفتی به اکثر کشور‌های جهان سوم بدهند تا شاید از محیط زیست حفاظت شود. شعار می‌دهند «ما ترامپ را می‌خواهیم!». ترامپ سال گذشته میلادی از توافقنامه آب و هوایی پاریس خارج شد و آن را به ضرر اقتصاد و مردم کشورش دانست.
اپیدمی زردها
قانون نوشت: در چهارمین هفته اعتراضات به سیاست‌های اقتصادی دولت امانوئل مکرون و همزمان با سومین تظاهرات جلیقه زردها در پاریس، پلیس فرانسه بیش از ۵۰۰ نفر را بازداشت کرد.شبکه فرانس‌انفو گزارش داد تا ساعت11:45 دقیقه به وقت محلی ۵۴۸ نفر بازداشت شده اند.یکی از خبرنگاران لوموند در توییتی گفته اکثر معترضان بین ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند و ظاهرا شمار آن‌ها به نسبت قبل کمتر است.دست‌کم ۱۲۷ مورد از بازداشت‌ها پیش از آغاز تظاهرات بوده است.پلیس شمار معترضان در خیابان شانزه‌لیزه در مرکز پاریس را ۱۵۰۰ نفر تخمین زده است.معترضان پس از خواندن سرود ملی فرانسه شعار می‌دهند: مکرون، استعفا. ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه با حضور کوتاه در یک کنفرانس خبری گفت: ۲۱۱ نفر به بازداشتگاه منتقل شده اند.فرمانداری پاریس اعلام کرد: بازداشت شدگان به سلاح سرد از جمله چوب بیسبال و توپ فلزی پتانک مجهز بودند.بیش از پنج هزار مامور پلیس برای مقابله با تظاهرکنندگان به خیابان‌های مرکزی پاریس اعزام شدند.مغازه‌های خیابان شانزه‌لیزه از شامگاه جمعه با سپرهای چوبی محصور شده اند.خیابان‌های منتهی به کاخ الیزه، اقامتگاه ریاست جمهوری با خودروهای زرهی و حضور صدها مامور پلیس مسدود شده است. تظاهرکنندگان در ورودی یکی از این خیابان‌ها به شدت با پلیس درگیر شده اند.از واپسین ساعات شامگاه جمعه خودروهای زرهی ژاندارمری طاق نصرت در بخش شمالی خیابان شانزه لیزه را محاصره کرده اند.به نظر می‌رسد با توجه به حضور گسترده و تغییر تاکتیک پلیس، تظاهرات امروز نسبت به هفته‌های گذشته کمتر خشونت بار بوده است.بیش از ۸۰ هزار مامور پلیس در سراسر فرانسه برای مقابله با تظاهرات جلیقه زردها بسیج شده اند.در صدها منطقه دیگر هم تظاهرات و بستن جاده‌ها در جریان است. در استان اورین-رون-‌آلپ (به مرکزیت لیون) اتوبان اصلی A7 مسدود شده است. در منطقه پل-میسترال همین استان، بازداشت یکی از رهبران جلیقه زردها به درگیری شدید بین معترضان و پلیس منجر شده است.بسیاری از شاهراه‌های فرانسه در شمال و غرب این کشور مسدود است.
جرقه اعتراضات از کجا آغاز شد؟
ماجرا از پریسیلیا لودوسکی، زن راننده جوان 32 ساله شروع شد که در یکی از حومه های دور پاریس زندگی می‌کند. او ماه مه برای کاهش قیمت سوخت در پمپ بنزین‌های فرانسه کمپین و توماری روی اینترنت منتشر کرد و از مردم خواست آن را امضا کنند.او در درخواست خود نوشته بود قیمت بنزین و گازويیل به طور مرتب از طرف دولت افزایش می‌یابد. این درخواست اینترنتی لودوسکی تا ماه اکتبر ۲۰۱۸ توجه کسی را جلب نکرد تا اینکه در ماه ۲۲ اکتبر روزنامه لوپریزین گزارشی درباره این اقدام راننده منتشر کرد.پس از این گزارش شمار زیادی این درخواست کاهش قیمت سوخت را امضا کردند.همزمان شماری از کاربران فیسبوک، برای حمایت از این خواست، گروهی تشکیل دادند با عنوان بلوکاژ ملی مخالف افزایش قیمت سوخت. برخی شهروندان هم به صورت خودجوش گروه‌های محلی سازماندهی کردند. شماری از کشاورزان هم در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌ها و کلیپ‌هایی از خودشان منتشر کردند و در آن از شرایط سختی زندگی‌شان گفتند .
کشیده شدن دامنه اعتراضات جلیقه زردها به کشورهای همجوار اروپایی
حالا به نظر می رسد ادامه این اعتراضات اروپا را در خواهد نوردید. در اولین مرحله دامنه اعتراضات تاکنون به کشورهای بلژیک و لهستان و هلند کشیده شده است.صدها معترض گروه موسوم به «جلیقه زردها» به طرح افزایش قیمت سوخت و وضعیت اقتصادی در بروکسل، پایتخت بلژیک حرکت به سوی نهادهای اتحادیه اروپا در این شهر را آغاز کردند.معترضانی که در مرکز این شهر گردهم آمده بودند به سوی منطقه شومان محل ساختمان شورا، کمیسیون و پارلمان اتحادیه اروپا تظاهرات كردند. درگیری هایی میان معترضان و پلیس بلژیک در نزدیکی شورای اروپا رخ داد. به نقل از خبرگزاری فرانسه، حدود 300 معترض در نزدیکی ساختمان‌های اصلی اتحادیه اروپا و در پی اعتراضات جنبش جلیقه زردها که پایگاه اصلی‌شان در فرانسه است، دست به تجمع زدند.تعدادی از اعتراضات در فرانسه به خشونت کشیده شد و راهپیمایی روز جمعه در بلژیک نیز با درگیری میان معترضان و پلیس ضد شورش همراه بود.معترضان پس از متفرق شدن توسط پلیس با استفاده از آب پر فشار، دو ون پلیس را آتش زدند.حدود 60 تن نیز با چاقو، بمب‌های دودزاد یا کپسول‌های گاز اشک آور دستگیر شدند.یان یامبون، وزیر کشور بلژیک گفت: این خشونت علیه پلیس بود که هر روز بهترین تلاش خود را برای حفاظت از مردم و جامعه به کار می‌بندد.تظاهرات در بروکسل حدود ساعت 10:30 به وقت محلی آغاز شد و در خیابان‌های این شهر ادامه داشت.پلیس بروکسل در مرکز این شهر و منطقه شومان تدابیر امنیتی شدیدی را اتخاذ کرده و در خیابان های منتهی به ساختمان نهادهای اتحادیه اروپا که دارای سیم خاردار هستند،کشیده است.همچنین ایستگاه متروی «پارک» و تونل «راجرز سنتر» بروکسل نیز بسته شد.پلیس بروکسل در حوالی ایستگاه قطار این شهر و منطقه شومان، محل ساختمان نهادهای اتحادیه اروپا 50 معترض را دستگیر کرد. در ادامه نیز اعتراضات «جلیقه زردها» در حالی به هلند کشیده شد که معترضان در شهرهای مختلف این کشور علیه دولت دست به راهپیمایی‌های اعتراضی زدند.به گزارش خبرگزاری آناتولی، معترضان از طریق رسانه‌های اجتماعی به این راهپیمایی اعتراضی پاسخ داده و در خیابان‌های شهرهایی چون لاهه، نی‌میخن، ماستریخت، آلکمار، لیوواردن و خرونینگن دست به راهپیمایی اعتراضی علیه دولت زدند.حدود ۲۰۰ معترض در مقابل ساختمان پارلمان در لاهه تجمع کردند.همچنین در پی حضور پلیس، برخی از معترضان مسیرهای مقابل پارلمان را تخلیه کردند و به برخی دیگر نیز گفته شد باید از ساختمان دور شوند.در جریان این اعتراضات، پلیس هلند چهار معترض جلیقه زرد را بازداشت کرد. لهستان نیز یکی دیگر از کشورهایی بود که دیروز شاهد درگیرهای پراکنده ای بود. حال باید منتظر ماند و دید آیا ادامه این اعتراضات به کشورهایی که زبان مشترک با مردمان فرانسه ندارند، هم خواهد کشید یا خیر.

آرایش جنگی در پاریس برای مهار جلیقه زردهای معترض
  با سنگر بندی‌ها و دیوار‌های آهنین و چوبی به روی فروشگاهها و رستوران‌ها و حضور چشمگیر نیروهای پلیس و ژاندارمری با آرایش کامل جنگی در سطح شهر، روز گذشته چهره پاریس با روزهای دیگر بکلی فرق داشت. همچنین تظاهرات معترضان به سیاست‌های دولت فرانسه از پاریس به شهر لیون در شرق این کشور گسترش یافت.
گفته می‌شود دولت فرانسه میخواهد با نشان دادن مشت آهنین در همین ابتدای کار و انتشار آمار بازداشتی ها؛ وحشت به دل معترضان انداخته و آنان را از آمدن به خیابانها منصرف کند.
برای تظاهرات دیروز حدود 90 هزار پلیس ضد شورش و نیروهای امنیتی و 106 گردان ویژه ژاندارمری برای جنگ شهری به همراه ده‌ها خودروی زرهی و نفربر در شهرهای فرانسه مستقر شدند که سهم پاریس به طور بی‌سابقه‌ای به 8000 نیرو افزایش یافته است.
شاید هیچگاه فرانسه فکر نمی‌کرد از پیشرفته‌ترین ارابه‌های جنگی خود که به دیکتاتورهای خاورمیانه ازجمله رژیم آل خلیفه فروخته؛ روزی بخواهد در سرکوب معترضان داخلی در پاریس استفاده کند!
جلیقه زردها: ماکرون باید برود
اعتراضات مردم فرانسه به شرایط اقتصادی و معیشتی و نابرابری‌ها اجتماعی دیروز در مرکز این کشور با تقابل پلیس و "جلیقه زردها" آغاز شد. با وجود تمهیدات و بازداشت‌های صورت گرفته اینبار معترضان بر خلاف قبل شعار "استعفای ماکرون" سر دادند.
به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه کل هفته را از نظرها به دور بود و دولت نامحبوب‌اش را تنها گذاشت تا تلاش کند ملت را آرام سازد، اما این روزها جلیقه زردهای معترض در واکنش به این اقدام، شعار «ماکرون استعفا» به اصلی‌ترین شعار خود تبدیل کرده‌اند.
خشم این معترضان مستقیما رئیس جمهور فرانسه را هدف گرفته که احساس می‌کند تنها رئیس جمهور طبقه ثروتمند است و به هیچ عنوان به مردم عادی کشورش فکر نمی‌کند. در همین حال اسکای نیوز عربی به نقل از رسانه‌های فرانسوی از احتمال برکناری نخست‌وزیر با هدف آرام کردن معترضان خبر داد.
در این میان عده‌ای از پرستاران فرانسه نیز روز گذشته به جمع معترضان به سیاستهای اقتصادی دولت در خیابان شانزه-لیزه پاریس پیوستند و از دولت خواستند که به خواسته معترضان بیشتر توجه کند.
همچنین به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، اتحادیه پلیس فرانسه اعتصاب عمومی نامحدودی را از دیروز، برای همبستگی با معترضان به سیاست‌های دولت این کشور، اعلام کرد.
اتحادیه پلیس فرانسه تاکید کرد نیروهای پلیس به معترضان نخواهند پیوست، اما می‌خواهند حمایت خود را از آنها اعلام کنند.
درگیری پلیس با معترضان
با وجود عقب نشینی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه از طرح‌های جنجال برانگیزش، تظاهرکنندگان بار دیگر روز گذشته در مرکز پاریس تجمع کرده و با نیروهای پلیس درگیر شدند.
براساس گزارش‌ها تاکنون چندین تن از نیروهای پلیس و معترضان زخمی شده و نیروهای امنیتی با گاز اشک آور و نارنجک‌های صوتی به مقابله برخاسته‌اند. هم‌چنین از صبح دیروز و پیش از شروع درگیری‌ها تا کنون 570 تن بازداشت شده‌اند که تنها300 تن از کل بازداشت شدگان ظرف دو روز به دست پلیس بازداشت شدند.
از صبح دیروز نیروهای ژاندارمری با حضور در تمام ورودی‌های پاریس همه کسانی که قصد ورود به پاریس را داشتند به شدت کنترل می‌کردند. همچنین استفاده پلیس از ماشین‌های آبپاش و گازهای اشک آور در تظاهرات دیروز پاریس برای متفرق کردن معترضان نتوانست جلیقه زردهای معترض را به عقب نشینی وادارد.
همچنین نیروهای امنیتی فرانسه به سوی تظاهرکنندگان در پاریس که تلاش می‌کردند خود را به کاخ الیزه برسانند، گاز اشک آور شلیک کردند.
در این میان کریستف کاستانر وزیر کشور فرانسه معترضان به سیاستهای اقتصادی دولت فرانسه را یک اقلیت کوچک ده هزار نفری خواند که برخی از آنها تندرو و خشونت طلب هستند.
کاستانر در این زمینه گفت: « امروز تعداد این افراد(معترضان) در کل فرانسه حدود ده هزار نفر است. این ده هزار نفر، همه مردم نیستند، همه فرانسه نیستند، بلکه یک اقلیت کوچک هستند، اقلیت کوچکی که در بین آنها افراد مسالمت جو و قابل احترامی هم وجود دارد که من با آنها دیدار کرده‌ام اما افرادی هم در بین آنها وجود دارد که باید گفت تندرو هستند و از حدود قوانین جمهوری تخطی می‌کنند کسانی که دست به خشونت و کینه توزی می‌زنند و توسط توطئه گران تحریک می‌شوند و گروهکهای افراطی که سودای تضعیف جمهوری را دارند، از آنها بهره‌برداری می‌کنند»
اعتراضات جلیقه زردها در بلژیک و هلند
همچنین جنبش جلیقه زردها در بلژیک و هلند نیز دست به تظاهرات اعتراضی زدند. جلیقه زردهای بروکسل خواستار استعفای رهبران فرانسه و بلژیک شدند.
همزمان با تظاهرات جلیقه زردهای پاریس، معترضان به سیاست‌های دولت بلژیک هم با شمایل مشابه در بروکسل تظاهرات کردند.
رسانه‌های محلی بلژیک با انتشار تصاویری از حمله جلیقه زردها به دفاتر پارلمان اروپا گزارش دادند که شمار بازداشتی‌ها در بروکسل به 100 نفر رسید.
همچنین معترضین هلندی با تجمع در میادین اصلی شهرهای بزرگ خواهان استعفای نخست‌وزیر این کشور شدند.
دبیر روزنامه "مقاومت هلند" خواستار برگزاری راهپیمایی مسالمت آمیز در شهرهای مختلف هلند از جمله آمستردام شده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1