تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۴۰۲۶۷۱
اقتصادی:

نمایندگان مجلس کلیات لایحه ایجاد «منطقه ویژه اقتصادی» گچساران را تصویب کردند

۴
۱
نمایندگان مجلس کلیات لایحه ایجاد «منطقه ویژه اقتصادی» گچساران را تصویب کردند
کبنا ؛نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه با کلیات لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری - صنعتی از جمله اینچه برون در شرق استان گلستان و 12 منطقه ویژه اقتصادی موافقت کردند.
به گزارش کبنا، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس با 127 رای موافق، 51 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر کلیات لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری-صنعتی و دوازده منطقه ویژه اقتصادی تصویب شد.
براساس این لایحه و در صورت تصویب نهایی در استان های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل(اردبیل)، سیستان و بلوچستان(سیستان)، کردستان (بانه-مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) منطقه آزاد تجاری - صنعتی ایجاد می شود. 
همچنین در صورت تصویب نهایی این لایحه به دولت اجازه داده می شود اراضی نیمه شمالی جزیره هرمز به وسعت 21 کیلومتر مربع به هم پیوسته و راه اتصال دریای آن به جزیره قشم را ایجاد کند.
در صورت تصویب نهایی این لایحه به دولت اجازه داده می شود در استان های فارس(فسا و لار)، یزد(ابرکوه و میبد)، زنجان(زنجان)، کهکیلویه و بویراحمد(گچساران)، آذربایجان غربی(سرو_ارومیه)، خراسان رضوی(خواف و قوچان)،لرستان(خرم آباد)، قزوین(تاکستان) و اصفهان(شاهین شهر) منطقه ویژه اقتصادی و در استان البرز(ساوجبلاغ) منطقه ویژه اقتصادی دارویی ایجاد کند.
همچنین به دولت اجازه داده می شود در سایر استان ها با رعایت شرایطی مانند وجوه سازمان اداره کننده حقوقی غیر دولتی مورد تایید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و اخذ مجوز شورای برنامه ریزی استان مربوطه مبنی بر تخصیص اراضی و تایید مدارک والزامات مورد نیاز از قبیل تعهد تامین زیرساخت های اساسی مانند آب، برق و گاز و موافقت قطعی سازمان حفاظت محیط زیست منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کند.
در ماده واحده این لایحه آمده است: در راستای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و به منظور انتقال فناوری های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج به دولت اجازه داده می شود با رعایت مفاد قانون برنامه ششم توسعه، در استان های گلستان(اینچه برون)،ایلام(مهران)، اردبیل(اردبیل)، سیستان و بلوچستان(سیستان)، کردستان(بانه-مریوان)،هرزمگان(جاسک)، بوشهر(بوشهر)، کرمانشاه(قصرشیرین)، منطقه آزاد تجاری-صنعتی ایجاد کند.

کلیات لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی درحالی مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گرفته که دولت برای ایجاد مناطق آزاد جدید و ویژه اقتصادی سه ملاحظه را در نظر گرفته است. به‌گفته متولیان دولتی نخست؛ مناطق آزاد نباید آنچنان گسترده شوند که به یک نهاد متفاوت و دولت‌سالار تبدیل شوند، دوم؛ با وضع قوانین مختلف این مناطق آن‌قدر محدود نشوند که نتوان از ظرفیت آنها استفاده کرد و سوم اینکه نباید از توسعه منطقی و متوازن و همراه با اهداف توسعه اقتصادی کشور در ایجاد مناطق آزاد جدید غافل شد. به اعتقاد کارشناسان، مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی یکی از ابزارهای توسعه تجارت خارجی هستند که می‌توانند به تقویت تولید صادرات‌محور و توسعه اقتصادی کشورها کمک کنند و نیز زمینه مساعدی را برای رفع موانع توسعه اقتصادی از جمله جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی فراهم آورند. تاسیس این مناطق در کشورهایی با بیشترین موفقیت همراه بوده که حرکت پیوسته و باثباتی را دنبال کردند و ورود به عرصه تولید و تجارت در جهان را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در کشورهای موفق، ایجاد این مناطق به منزله ابزاری برای توسعه صنعتی و تقویت تولید در دستور کار قرار گرفته‌ است. آنچه مسلم است اینکه صرف ایجاد مناطق آزاد و ویژه برای افزایش صادرات، ایجاد اشتغال و جذب فناوری‌های نوین، کافی نیست و داشتن رویکرد تولیدمحور و توجه ویژه به تقویت تولید در این مناطق بسیار حائز اهمیت است.
نام شما

آدرس ايميل شما

اشی پاشیده
Iran, Islamic Republic of
نماینده ما هم پوله زیلایی .
افراز( سیف اله)
Iran, Islamic Republic of
این طرح کمک شایانی به رونق اقتصادی،اشتغال،جذب سرمایه هایداخلی وخارجی میکند بخصوص شهرستان گچساران که نزدیکترین منطقه ویژه به خلیج فارس ودر نهایت به آبهای آزاد دنیا است البته این حمییت را باید مدیون نماینده پرتلاشمان آقای دکتر تاجگردون دانست
باشت.گشین
Iran, Islamic Republic of
کدوم نماینده در ادوار قبلی چنین چیزی به ذهنش می رسید؟!
خسته نباشی حاج غلام✌
احسنت.
اگر دوستان قبول بکنن😂😂😂😂😁
Iran, Islamic Republic of
در موقع پیشنهاد رای گیری وتصویب آن نماینده ما در مجلس حضور نداشت که حداقل موافق یا مخالف باشه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1