تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب : ۴۵۹۷۹۲
در گفت‌وگوی کبنانیوز با مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

انقلاب فیبر نوری در کهگیلویه و بویراحمد محقق می‌شود؟ / صد درصد روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت پرسرعت متصل می‌شوند / اینترنت 5G وارد استان می‌شود / 100 سایت ارتباطات سیار به باتری‌های پشتیبان مجهز شدند / شهروندان مشکلات پوششی خود را در تماس با سامانه 195 گزارش دهند

۱
۰
انقلاب فیبر نوری در کهگیلویه و بویراحمد محقق می‌شود؟ / صد درصد روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت پرسرعت متصل می‌شوند / اینترنت 5G وارد استان می‌شود /  100 سایت ارتباطات سیار به باتری‌های پشتیبان مجهز شدند / شهروندان مشکلات پوششی خود را در تماس با سامانه 195 گزارش دهند
کبنا ؛
برای گفت‌وگو با مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد در دفتر او حضور پیدا کردیم؛ سید محمود رادمنش به دور از قلنبه‌سلنبه‌گویی‌های معمول و با آن ظاهر آرامش‌بخشش در سالن جلسات این اداره‌کل حاضر شد. رادمنش علاوه بر وقت‌شناسیِ خاصی که دارد، با اصول کار خبری آشناست و بر اساس تجربه‌اش در این حوزه، مستقیم سراغ اصل موضوع رفت و در ایجاز کامل، اقدامات این اداره‌کل در یک سال اخیر را شرح داد.
رادمنش ابتدا با اشاره به کمبود نیروی انسانی در اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: با وجود اینکه این اداره‌کل از کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد، حجم کارها در آن بسیار بالاست.
وی اظهار داشت: بخش زیادی از اقدامات ارتباطات و فناوری اطلاعات، از دید رسانه‌ها پنهان است و شاید برخی فکر می‌کنند کار ما صرفاً در حوزه ارتباطات روستایی است؛ اما اینطور نیست.
وی ادامه داد: با توجه به استراتژی دولت سیزدهم، مهمترین راهبردی که ما در پیش گرفته‌ام، تحقق عدالت ارتباطی است و در پی آن خدمات را به مناطق محروم‌‌ترِ استان ببریم؛ بنابراین بیشترین انرژی و تمرکزمان را روی دورافتاده‌ترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد گذاشته‌ایم.
صد درصد روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت پرسرعت متصل می‌شوند
رادمنش گفت: قریب به هزار و 624 روستای دارای سکنه داریم که 721 روستای آن بالای 20 خانوار هستند.
وی افزود: در دولت سیزدهم، قریب به 111 روستای بالای 20 خانوار کهگیلویه و بویراحمد به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند؛ بعضی از این روستاها پوشش داشتند اما مجدداً پوشش مطلوب‌تری برای آنها در نظر گرفته شد.
رادمنش ادامه داد: 50 روستا نیز در یک سال اخیر برای اولین بار دارای پوشش پرسرعت اینترنت شدند.
با این وجود هنوز برخی دیگر از روستاهای بالای 20 خانوار از پوشش اینترنت برخوردار نیستند؛ وی گفت: 44 روستای دیگر بالای 20 خانوار فاقد پوشش در استان داریم که با پروژه‌هایی که برایشان تعریف کرده‌ایم، تا پایان نیمه اول سال 1402 به اینترنت متصل خواهند شد.

وی افزود: البته 69 روستای دیگر هم داریم که دارای پوشش نامطلوب هستند؛ آنها را نیز از نظر کیفی، ارتقا خواهیم داد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بین 93 تا 94 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند، به تفکیک میانگین اتصال به اینترنت پرسرعت روستاهای استان را بیان کرد: روستاهای شهرستان باشت 90/28 درصد، بویراحمد 95/5 درصد، بهمئی 91 درصد، چرام 95/65 درصد، دنا 90 درصد، کهگیلویه 94 درصد، گچساران 96/15 درصد و روستاهای شهرستان لنده 94/12 درصد به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند.
وی ابراز امیدواری کرد: بنابراین با اقداماتی که انجام شده، امیدواریم بتوانیم در سال جدید، صد درصد روستاهای بالای 20 خانوار را به اینترنت پرسرعت متصل کنیم.
اما با این وجود بخش زیادی از روستاهای کهگیلویه و بویراحمد زیر 20 خانوار دارند؛ تکلیف این روستاها چیست؟ رادمنش در این خصوص گفت: با وجود اینکه هنوز در بحث قانون خدمات دولت، تعریفی برای آنها نشده است، اما ما با تعریف پروژه‌هایمان برای روستاهای بالای 20 خانوار در مکان‌های درست، سعی کردیم هر بار چندین روستای زیر 20 خانوار را هم پوشش دهیم.
وی تأکید کرد: اگر برخی معارضات نبود، وعده اتصال تمام روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت پرسرعت تا پایان همین سال اتفاق می‌افتاد.
گفتنی است منظور از اینترنت پرسرعت، تری جی و فورجی است. با وجود اینکه در حال حاضر بخشی از پروژه‌های کهگیلویه و بویراحمد اینترنت تری‌جی دارند؛ مقرر شده تمام این روستاها در سال 1402 فورجی شوند.
توسعه سایت‌های شهری
رادمنش اظهار داشت: رفع نواقص ارتباطی در شهرهای استان توسط خود اپراتورها انجام می‌شود و اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، آنها را راهبری می‌کند.
وی در این خصوص گفت: در یک سال اخیر، برای پایداری شبکه‌ها، قریب به 100 سایت ارتباطات سیار به باتری‌های پشتیبان مجهز شده‌اند و اگر این روند ادامه پیدا کند، در سال آینده دیگر ما سایت بدون پشتیبان نخواهیم داشت.
وی افزود: بیشتر از 30 سایت نیز در شهرهای استان اضافه کرده‌ایم.
رادمنش در خصوص ضعف اینترنت در برخی از نقاط شهرها گفت: به دو دلیل این اتفاق رخ می‌دهد؛ گاهی اوقات به خاطر ساخت و ساز و بلندمرتبه‌سازی است که در این مواقع، ما ارتفاع سایت‌ها را بلندتر می‌کنیم. گاهی نیز به دلیل افزایش جمعیت است که در این مواقع پهنای باند را افزایش می‌دهیم.
وی با بیان اینکه در تمام شهرهای کشور چنین مشکلاتی را داریم، اما در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد، این مشکلات کمتر است، گفت: مردم می‌توانند مشکلات پوششی خود را در تماس با سامانه 195 گزارش دهند.
فیبر نوری روستایی
رادمنش از فیبر نوری به عنوان یک زیرساخت روستایی دارای اهمیت ویژه یاد کرد.

وی در ادامه از یک اتفاق نادر و بی‌سابقه در کهگیلویه و بویراحمد برای اولین بار نام برد و گفت: قریب به 1500 کیلومتر فیبر نوری برای کهگیلویه و بویراحمد دیده شده و حدود 500 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است
وی افزود: کل فیبر نوری استان الأن 900 کیلومتر است و 1500 کیلومتر فیبر نوریِ جدید، یک اتفاق بی‌سابقه است.
رادمنش با بیان اینکه ابلاغ آن قبل از عید و اجرای آن برای 1402 است، گفت: این ارتباطات، هدیه ای از طرف دولت به مردم این استان و آیندگان است.
وی ادامه داد: برای سال آینده نیز پیگیر تکنولوژی فایوجی هستیم و قطعاً در سال 1402 این تکتنولوژی را در سطح استان خواهیم داشت.
اینترنت ثابت خانگی
وی گفت: مقرر شده طی یک پروژه ملی به جای اینکه مردم اینترنت پرسرعت را از موبایل بگیرند، اینترنت ثابت را با کیفیت بالا به درب خانه‌های مردم ببریم.
رادمنش ادامه داد: مخابرات به عنوان یک شرکت خصوصی قریب به 12 تا 13 هزار استعداد نصب فیبر خانگی ایجاد کرده، چنانچه مردم درخواست داشته باشند، مخابرات آماده است این فیبر را به مردم برساند.
وی با بیان اینکه اینترنت ثابت خانگی، علاوه بر هزینه کمتر، کیفیت بیشتری دارد، گفت: پیگیر هستیم اپراتور سرمایه‌گذار را به استان بیاوریم و در همه شهرهای استان فیبر خانگی به وجود بیاید.
تلاش برای پایداری اینترنت در کهگیلویه و بویراحمد
رادمنش تأکید کرد: با اجرای این 1500 کیلومتر فیبر نوری، ناپایداری اینترنت در استان کاملاً حل خواهد شد.
وی در خصوص قطعی اینترنت برخی از شهرهای استان در بارش‌های اخیر گفت: ناپایداری‌های اخیر تحت تأثیر قطعی شبکه برق بود.
وی تصریح کرد: سایت‌هایی که باتری دارند نیازمند برق برای شارژ هستند؛ چرا که این باتری‌ها تنها مدت‌ محدودی می‌توانند بدون برق کار کنند و وقتی که شبکه برق مثلاً به مدت 24 ساعت قطع باشد، دیگر باتری توانی ندارد.
رادمنش عنوان کرد: با ادامه تجهیز سایت‌ها به باتری‌های پشتیبان و 1500 کیلومتر فیبر نوری، پایداری شبکه در سال و سال‌های آینده بسیار ملموس خواهد بود.
برخی اوقات دیده می‌شود که اینترنت بسیاری از دستگاه‌های استان قطع شده و شهروندان با این گفته مسئولین مواجه می‌شوند که سایت قطع است. رادمنش در این خصوص گفت: اکثر قطعی اینترنت دستگاه‌های اداری ربطی به ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارد و به خود شبکه داخلی آن دستگاه برمی‌گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کدوم فیبر نوری ما مرکز شهر هستیم ده بار خیابان هارا مخابرات کند وهیچ کاری هم نکرده ابوذر ها بارها مراجع کردیم گفتند آماده نیست تلفن ها همش قطع وخواب هرماه هم حق نگهداری از مردم میگیرید
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

چینی‌ها در سیاست خارجی خود اصلی را تحت عنوان توسعه مسالمت‌آمیز به عنوان راهبرد اصلی چهل ...
1