تاریخ انتشار
يکشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۴۵۱۸۸۴
گفت‌وگوی کبنانیوز با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد به‌مناسبت هفته دولت؛

پیدا و پنهان اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد / شهابی‌نسب: افزاش اعتبارات در نظام بی‌سابقه است / هزینه یک کیلومتر راه در کهگیلویه و بویراحمد 10 برابر سایر استان‌هاست / 1500 پروژه عمرانی در دستور کار / اختصاص 960 میلیارد تومان وام به مسکن‌اولی‌ها در استان / کهگیلویه و بویراحمد از محرومیت تاریخی خارج خواهد شد / محرومیت‌زدایی طی دو سال آینده / توصیه‌های مهم شهابی به مدیران؛ همه استان برای من برابر است

۸
۰
پیدا و پنهان اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد / شهابی‌نسب: افزاش اعتبارات در نظام بی‌سابقه است / هزینه یک کیلومتر راه در کهگیلویه و بویراحمد 10 برابر سایر استان‌هاست / 1500 پروژه عمرانی در دستور کار / اختصاص 960 میلیارد تومان وام به مسکن‌اولی‌ها در استان / کهگیلویه و بویراحمد از محرومیت تاریخی خارج خواهد شد / محرومیت‌زدایی طی دو سال آینده / توصیه‌های مهم شهابی به مدیران؛ همه استان برای من برابر است
کبنا ؛
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته دولت با حضور در دفتر کبنا نیوز به ارائه گزارش عملکرد این سازمان و موضوعاتی مثل میزان اعتبار پروژه‌ها، زمان اتمام آنها و عوامل مربوط به توسعه استان پرداخت.
علی شهابی‌نسب ضمن گرامی‌داشت هفته دولت، با اشاره به تعداد پروژه‌های هفته دولت در کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۷۳ پروژه در هفته دولت در بخش‌های مختلف، کلنگ‌زنی و افتتاح خواهد شد که از این تعداد، ۱۵۹ پروژه افتتاح و ۳۱۴ پروژه کلنگ‌زنی خواهد شد، برخی از این پروژه‌ها با حضور وزیر کشور خواهد بود؛ افتتاح و کلنگ زنی پروژه هایی مثل کارخانه بازیافت یاسوج، آب آشامیدنی و راه روستایی، بهداشت و درمان، کشاورزی و گردشگری.
وی با اشاره به اینکه هفته دولت فرصتی برای افتتاح و کلنگ‌زنی این پروژه‌هاست، گفت: رقم کلنگ‌زنی حدود دوهزار میلیارد است.
وی در ادامه از اهمیت و جایگاه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت و افزود: شورای برنامه‌ریزی استان، تنها شورایی است که آراء آن به‌صورت مخفی است و نمایندگان مجلس در آن عضو هستند و در راس این شورا استاندار قرار دارد.  تمام مسائل کلان توسعه‌ای استان در این شورا، بحث، تصمیم‌گیری و درنهایت مصوب می‌شود برای نمونه سند آمایش استان در اسفند ۹۹ به تصویب رسید، به‌عنوان یک سند راهبردی به‌عنوان چراغ راه تمام برنامه‌ها و طرح‌ها در سازمان شورا مصوب شد.
وی افزود: برنامه‌های کوتاه‌مدت مثل لایحه بودجه کل کشور، بودجه استان قبل از اینکه در تهران مصوب شود ابتدا در شورای برنامه‌ریزی استان مطرح می‌شود، توزیع و به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان می‌رسد.
شهابی‌نسب عنوان کرد: توسعه‌نیافتگی استان کهگیلویه و بویراحمد، در نتیجه یک عامل و مربوط به امروز نیست. این وضعیت ناشی از مجموعه عواملی است و نمی‌توان آن را به یک فرد و یا مدیر نسبت داد.

ریس سازمان مدیریت استان در ادامه به وضعیت اعتبارات پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: کل اعتبارات تخصیص‌یافته به استان در سال 1399، رقمی معادل ۴۴۷ میلیارد بود که در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۳۰۰میلیارد رسید؛ چیزی قریب به سه‌برابر. چرا؟ به دلایلی همچون اعتبار محرومیت‌زدایی، اعتبارات زلزله شهر سی‌سخت، و همچنین ردیف‌هایی تحت عنوان آب و راه روستایی که جدیداً در قانون آمده‌است. راه روستائی ۶۰ میلیارد بود که در تاریخ نظام بودجه‌ریزی ایران این کار بی‌سابقه است.
وی ادامه داد: سال گذشته سال پرخیر و برکتی بود؛ رئیس‌جمهور که در ابتدای شروع کار آقای احمدزاده صورت گرفت در سفر یک‌روزه و گذرا به مناطق استان سرکشی کردند. البته پیش‌از سفر با معاون اجرایی رییس‌جمهور یکسری طرح‌های سفر را پی‌ریزی کردیم و ۲۱۷ طرح عمرانی و اقتصادی در سفر رئیس‌جمهور مصوب شد. مصوبات در جلسه‌ای که با اتفاق مدیران کل دستگاه‌های اجرایی یعنی دستگاه‌های کلیدی صورت گرفت با اعتبار حدود ۳ هزار و ۵۶۱ میلیارد تومن و ۶۶۵ میلیون دلار و ۱۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پتروشیمی گچساران و ده‌دشت به‌صورت دلار ۱۴۸۶میلیارد تسهیلات بانکی حاصل مصوبات سفر بود. پروژه‌های مهم سفر شامل پتروشیمی گچساران و ده‌دشت قریب به ۴۰۰ میلیارد، سد تنگ سرخ از محل ماده ۵۶ قانون منابع به سد تزریق و یکی ۲ سال آینده بهره‌برداری می‌شود، جاده سی‌سخت-یاسوج ۵۰۰ میلیارد مصوب شد. آب‌رسانی، محور بابا میدان گچساران گردنه شلال‌دان محور گردنه جاده شاه بهرام کارخانه قند یاسوج که مجدداً بازگشایی شد حدود ۶۰ میلیارد کارخانه آجر دهدشت ۵۰ میلیارد کارخانه بیو اتانول باشت کارخانه هربی فارمد گچساران و... این‌ها پروژه‌های مهم بود. پروژه‌های کوچک از قبیل راه‌های روستایی مصوب حدود ۲۰۰ میلیارد، جاده پاتاوه دهدشت ۵۰۰ میلیارد، اصلاح شبکه شهر یاسوج ۲۲۰ میلیارد، این‌ها بخشی از پروژه‌ها و درواقع پروژه‌های مهم بود. تا پایان سال ۱۴۰۰ قریب به ۶۳۴ میلیارد تومان تخصیص نقد به پروژه‌های استان تزریق شد. جاده پاتاوه دهدشت به‌عنوان یک شریان اصلی زیر بار ترافیک محلی است. آب لیکک تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

شهابی نسب با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم توجه ویژه به مناطق محروم کشور از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد است، گفت: پنجمین سفر هیئت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد بود. ۴ استان قبلی هم از استان‌های محروم بودند. این به این معناست که رویکرد دولت سیزدهم توجه به مناطق محروم است تا ابتدا مناطق محروم از محرومیت خارج شوند. اعتبارات سفر به مناطق محروم، اختصاص ۲۰۰ میلیارد به راه‌های روستایی در مناطق محروم بود. ابتدا از دورترین منطقه استان دیشموک، روستا زیلائی، سیلاب کلوار، مارگون پیچاب باشت، پهنوک بهمئی  مناطق اطراف لنده، طسوج چرام، سادات محمودی در جلاله‌ی دنا، لوداب بویراحمد و بابا کلام گچساران شروع کرده تا محرومیت‌زدایی کنیم. این مناطق درواقع محروم از آب و راه مناسب‌اند. اعتراف می‌کنیم رفتیم دیدیم یا جاده ندارند یا اگر دارند جاده‌های خاکی و غیراستاندارد دارند. ما امیدواریم تا ۲ سال آینده مناطق محروم را حداقل در ۲ بخش آب و راه از محرومیت خارج کنیم.
وی تصریح کرد: وضعیت کنونی به معنای این نیست که دولت به استان ما تاکنون توجهی نداشته‌است. دولت توجه کرده اما در تمام این ۴۳ سال عمق محرومیت آن‌قدر زیاد است که هر کاری بکنیم احساس می‌کنیم هیچ کاری انجام نشده‌است.
شهابی‌نسب در ادامه به برخی از عوامل مؤثر بر محرومیت استان اشاره کرد و گفت: این استان ۷۰ درصد کوهستانی و ۹۰ درصد جنگل و مرتع است. هزینه‌ی یک کیلومتر راه در کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ برابر استان‌های دیگر است؛ با توجه به انفجار، پل‌سازی، تخریب و دیگر موارد هم زمان زیادی می‌برد و هم هزینه زیادی، درحالی‌که در استان‌های دیگر که وضعیتی هموار و مناسب دارند این مشکلات را ندارند هم سریع‌تر و هم با هزینه کمتر راه‌سازی انجام می‌شود. در بحث آب آشامیدنی هم وضعیت همین‌طور است تامین یک کیلومتر آب آشامیدنی برای استان هزینه‌ای ۱۰ برابری دیگر مناطق کشور دارد. به‌خاطر پستی و بلندی‌های این استان ما گاهی اوقات آب را با اختلاف ۶۰۰  یا ۵۰۰ متر پمپاژ کردیم.
شهابی در ادامه افزود: در واقع دلیل محرومیت این استان توپوگرافی و کوهستانی بودن آن است. همچنین قبل‌ از انقلاب، استان کهگیلویه و بویراحمد نقطه صفر بود. در خیلی از شهرستان‌ها حتی یک کیلومتر راه و جاده، برق، گاز و آب آشامیدنی بهداشتی درست حسابی وجود نداشت.
وی گفت: سال ۱۴۰۰ علاوه‌بر اعتبارات ابلاغی، اعتباراتی از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی هم ابلاغ شد. ۹۵۶ میلیارد از محل اعتبارات استانی نفت و متوازن تصویب و بین شهرستان‌ها توزیع شد.
وی با اشاره به اینکه در این استان در حال حاضر ۱۵۰۰ پروژه عمرانی در دستور کار قرار داد، ادامه داد: مشکل ما تعداد زیاد پروژه‌ها است. ۱۵۰۰ پروژه برای استانی که ۱ درصد جمعیت و ۱ درصد مساحت را دارد بسیار زیاد زیاد است. بنابراین سیاست ما بر این بود که پروژه‌ها تمام شوند و بعد پروژه جدید تعریف کنیم؛ تا قبلی تمام نشود پروژه جدیدی تعریف نکنیم مگر در شرایط اضطراری مثل سیل و زلزله.
وی اظهار داشت: به‌غیراز این اعتبارات، ۵۴۱ میلیارد از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی بین شهرستان‌ها توزیع شد؛ آب روستایی ۷۸ میلیارد؛ شهرهایی که با تنش آبی مواجه‌اند ۵۶ میلیارد؛ تکمیل مدارس مناطق محروم ۱۱۱ میلیارد؛ سکونتگاه‌های غیررسمی ۴۸ میلیارد و ۹ میلیارد نیز در بخش سلامت و بهداشت. ۱۶۰ میلیارد در بخش عشایر که بی‌سابقه است. درطول این ۴۰ سال اعتبارات عشایر رقم ناچیزی بود ولی امسال افزایش چشمگیری داشته‌است.
شهابی نسب گفت: در بخش اقتصادی ۲ قانون بودجه هم در تبصره ۱۶و۱۸ظرفیت قانونی برای استان‌ها پیش‌بینی شده‌است. در همین چهارشنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی ۱۲۸۶میلیارد منابع تسهیلات بانکی از محل تبصره ۱۶ در نظر گرفته شد. در تبصره ۱۸ قریب 2 هزار و دویست میلیارد برای هر استان پیش‌بینی‌شده که ۹۶۰ میلیارد مربوط به مسکن است. در دولت پیش‌بینی‌شده که ۴ هزار مسکن در استان ساخته شود برای کسانی که هیچ مسکنی ندارند.
وی گفت: ۱۲۴۱ میلیارد هم در بخش اشتغال در نظر گرفته شده است. طرح‌های مبتنی بر شعار سال (تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین) از طریق بانک مرکزی سهم هر بانک مشخص و ابلاغ می‌شود. این‌هم در تاریخ بودجه‌ریزی استان بی‌سابقه بود. اقدامات دولت در زمینه اشتغال، مسکن و محرومیت‌زدایی حرکت بسیار مهم، بی‌سابقه و ماندگاری است. امیدواریم روزی باشد که استان از محرومیت خارج شود. 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد با اشره به سهم اقدامات فرهنگی از اعتبارات گفت: پروژه مجتمع فرهنگی گچساران را داریم و یک درصد اعتبارات هزینه‌ای که در اختیار صداوسیما برای تبلیغات فرهنگی قرار گرفته‌است. علاوه‌براین تمام دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند ۱ درصد اعتبارات خود را در راستای مسائل فرهنگی هزینه کنند.
درباره مبلمان شهری دولت فقط به شهرداری کمک می‌کند و گرنه بر اساس قانون شهردار باید دنبال درآمدهای پایدار باشد. چون ممکن است یک روز منابع دولت قطع شود و شهرداری‌ها خودکفا شوند. انتظار داریم از شهرداران عزیز و اعضای شورا که دنبال ایجاد درآمد باشند و به سمت طرح‌های عمرانی بروند. کمک دولت به شهرداری‌ها و شرکت‌ها مثل شرکت برق آب فاضلاب و... موقتی است. آنها باید به فکر درآمدهای پایدار باشند.
درمورد ترافیک پایش تصویری خیابان‌های اصلی یاسوج، ده‌دشت و دوگنبدان در حال انجام است که ان‌شاءالله هم مسائل ترافیکی حل شود و هم به تخلفات بررسی شود.
شهابی گفت: در حیث مجموع، آینده خوبی برای استان متصورم که با راه‌اندازی پروژه‌های بزرگی مثل پتروشیمی گچساران و دهدشت، سد تنگ سرخ و بزرگ‌راه (یاسوج بابامیدان _گچساران بهبهان)، راه پاتاوه دهدشت، طرح‌های اقتصادی و کشاورزی مثل آبیاری دشت امامزاده جعفر، سد آبریز و چمشیر، در سال‌های آینده استان کهگیلویه و بویراحمد از این محرومیت تاریخی خارج خواهد شد.
وی افزود: جشنواره شهید رجایی که هر سال در استان برگزار می‌شود با حضور استاندار و از مدیران تجلیل می‌شود. در این جشنواره، هزار امتیاز شاخص اختصاصی و هزار امتیاز شاخص عمومی وجود دارد. در نظر داریم شاخص جذب اعتبارات را در جشنواره شهید رجایی برای دستگاه‌هایی که اعتبارات زیادی دارند لحاظ کنیم.

شهابی در ادامه گفت: از مدیران خواهش می‌کنم بخشی از وقت خود را در تهران و وزارتخانه‌ها سپری کنند و به‌گونه‌ای باشند که جذب صددرصدی اعتبار داشته باشند. جذب صددرصدی یعنی فعالیت پروژه. از مدیران خواهش می‌کنم ماهانه به تهران سرکشی کنند و پیگیر طرح‌های ملی باشند. آن که در تهران است دلش برای ما نمی‌سوزد. اگر ما جذب نکردیم دیگری می‌برد. البته که همه‌جای ایران سرای من است. اما چون کهگیلویه و بویراحمد محروم است می‌طلبد مدیران با دلسوزی، قاطعیت،جدیت و جهادی بودن که شعار ماست بیایند پای کار و اعتبارات را به‌صورت صددرصدی جذب کنند، نظارت کنند تا نکند خدای‌نکرده اعتباری را صوری پرداخت کنند. مواظب باشند که اعتبارات را واقعی پرداخت کنند و از پیمانکاران گزارش کار بخواهند.
شهابی گفت: من ۳۰ سال در سازمان برنامه و بودجه خدمت کرده‌ام. در این ۳۰ سال با خدای خود عهد بستم در طول خدمت خود، ریالی از شهرستانی به شهرستان دیگر جابه‌جا نشود. همه حق دارند؛ حق همه یکسان است؛ مبنا را بر قانون و عدالت می‌گذاریم. اگر شاخص تعیین کرد دهدشت محروم است حقش را به یاسوج نمی‌دهیم؛ اگر شاخص تعیین کرد گچساران محروم است، از حق گچساران به دهدشت نمی‌دهیم. طبق شاخص و محرومیت جلو می‌رویم. همه استان برای من برابر است و حق هیچ‌جا را به هیچ جایی دیگر نمی‌دهم. درواقع زادگاه من با زادگاه دیگر شهروندان هیچ فرقی ندارند.



نام شما

آدرس ايميل شما

استان
Iran, Islamic Republic of
آقای شهابی که میفرمایید همه استان برای شما برابر هست؛پس چرا اسمی از گچساران و باشت نیست و هر چی پروژه هست مزبوط به زمان دکتر تاجگردون هست،
خانم دکتر
Iran, Islamic Republic of
ایهاالناس یکی ایشان را مادام‌العمر ابقا کنه تا کمتر آمار و ارقام و بی سند و مدرک ارائه کنه حسن حسین
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
. . جنابعالی چطور وجدانت راضی است که ورود و خروج جاده اصفهان به شهر یتسوج فقط از یک پل صورت می گیرد ، ان شا الله که بصورت وورژانسی آستین همت بالا زنی . .
محمدولایی
Iran, Islamic Republic of
اغای شهابی عزیز چرا کاری که لا امکانه را جلورسانه بیان می کنید؟؟؟؟ دوسال دیگر باید مساوی وهمسان اصفهان باشید وفارس رسانه نکته را جانمی گذارد وووووووو
Iran, Islamic Republic of
سوال:
از این 473 پروژه چند تا افتتاح و چند تا کلنگ زنی بوده؟!

بار مالی اجرای این پروژه های کلنگ زنی چه مبلغی است؟!

همین دو سوال را پاسخ دهید. مردم آگاهند و قضاوت می کنند.
Iran, Islamic Republic of
آقای شهابی تبلیغات برای نماینده است اگر اعتبار هست چرا پروژها بعلت بی اعتباری راکد هستند قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا ووووووو
Iran, Islamic Republic of
شهابی ترمیم روشنفکر ترمیم روشنفکر اما نمی داند مردم خیلی عاقل هستند جلوی این حرفهای بی اعتبار را خواهند داد
Iran, Islamic Republic of
بعداز تاجگردون بودجه از لحاظ اعداد و ارقام چه تغیری کرد فقط اصلاح درون برنامه ای انجام دادین دریغ از اینکه یک کیلومتر به جادههای این استان اضافه کرده باشین واقعا استاد بود تاجگردون شخصیتی که تخصصش این بود کار بلد بود و کار کشته صد حیف که ان رفت و صد افسوس که این امد
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1