تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۴۲۸۲۶۱
در برنامه تلویزیونی نگاه یک؛

سه واکسن دیگر کرونا مجوز آزمایش انسانی می‌گیرند

۰
سه واکسن دیگر کرونا مجوز آزمایش انسانی می‌گیرند
کبنا ؛معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اخذ مجوز برای آزمایش انسانی نخستین واکسن کرونا در کشور گفت: به زودی ۳ گروه دیگر مجوز آزمایش انسانی این واکسن را می‌گیرند.
 به گزارش کبنا، سورنا ستاری در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با بیان اینکه در دو سه سال اخیر حمایت خوبی برای افزایش شرکت‌های بیوتکنولوژی شده است افزود: اکنون 24 داروی بیوتکنو در کشور تولید می‌شود و در این زمینه یکی از قدرت‌های آسیا هستیم و در دنیا حرف برای گفتن داریم.
   
وی گفت: در حوزه واکسن انسانی نخستین بار شرکت‌های خصوصی، واکسن سرطان دهانه رحم را تولید کردند و به زودی واکسن آنفلوآنزا در حوزه انسانی در کشور تولید می‌شود که ما را از واردات این واکسن در سال آینده بی نیاز می‌کند.
ستاری افزود: در حوزه واکسن آنفلوآنزای دام و طیور نیز نتایج خوبی به دست آمده است.
وی گفت: برای تولید 5 یا 6 واکسن انسانی تا پایان این دولت برنامه ریزی کرده‌ایم و سرمایه گذار همه آنها بخش خصوصی است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش بیوتکنولوژی کشور افتخارآمیز است.
 ستاری اضافه کرد: دولت باید در حوزه پژوهش سرمایه گذاری کند و آزمون خطای آن را بر عهده بگیرد اما برای تولید محصول باید بخش خصوصی کنار کار باشد.
وی گفت: بسیاری از دستگاه‌های دولتی، پارک علم و فناوری تشکیل داده‌اند که بسیار قابل توجه است.
معاون رئیس جمهور درباره ترور شهید فخری زاده نیز افزود: شهادت ایشان نشان داد جهت حرکت ما در علم و فناوری درست است و این شهادت موجب انگیزه مضاعف دانشمندان جوان ما می‌شود.
 ستاری گفت: این ترورها خدشه‌ای در برنامه هسته‌ای ما ایجاد نکرده است.
وی با بیان اینکه در حوزه علم و فناوری باید زیست بوم فعال ایجاد و در حوزه‌های اقتدار کشور به گونه‌ای عمل کنیم که جای شهید فخری زاده پر شود افزود: احتمال کند شدن روند علمی کشور با ترور امثال این شهید وجود ندارد.
 ستاری گفت: توسعه مفهوم نرم افزاری دارد و پیش از هر چیز مفهوم فرهنگی است زیرا فرهنگ، اقتصاد را متحول می‌کند.
وی با بیان اینکه وقتی اقتصاد ما نفتی است این مسئله به همه بخش‌ها گسترش می‌یابد اضافه کرد: باید دانشگاه‌هایی داشته باشیم که مشکل مردم را حل کند زیرا هدف از آموزش این است.
معاون رئیس جمهور گفت: اگر سرمایه گذاری در آموزش را در اقتصاد کشور نمی‌بینیم یک جای کار مشکل دارد.
وی با بیان اینکه میزان ضربه پذیری کشور با تعداد شرکت‌های دانش بنیان رابطه مستقیم دارد افزود: بیش از 5 هزار و 500 شرکت دانش بنیان داریم که در سال 98 حدود 120 هزار میلیارد تومان فروش داشتند و در این زمینه در منطقه و آسیا رتبه‌های بسیار خوبی داریم.
 ستاری گفت: جذب سرمایه بخش خصوصی پایه اصلی تفکر ما در پژوهش است و این نیاز به فرهنگسازی دارد.
وی افزود: زمانی که این ملت امثال ابوعلی سینا، فارابی، خوارزمی و ... را پرورش داد آیا منابع زیرزمینی داشت.
معاون رئیس جمهور گفت: فرهنگ نادرست استخدام دولت موجب شده است ساختارها تغییر کند.
 ستاری افزود: باید بدانیم سرمایه اصلی نیروی انسانی است و برای آموزش و تربیت آن حساس باشیم.
وی با بیان اینکه بروکراسی و رانت اقتصادی موجب فساد می‌شود گفت: در سال‌های اخیر تحریم کمک کرده است از نفت جدا شویم اما تفکرها باید تغییر کند.
 ستاری افزود: پایه بودجه کشور، بودجه دفاعی، بهداشت و آموزش است و در آموزش به نسبت عدد بودجه، میزان قابل توجهی خرج می‌کنیم اما سؤال این است که چرا در اقتصاد مردم تغییری ایجاد نمی‌شود.
وی گفت: تا طراحی نداشته باشیم صاحب صنعت نمی‌شویم و با کارخانه داری نمی‌توان برای حدود 4 میلیون دانشجو و 12 میلیون تحصیلکرده اشتغال ایجاد کرد.
 ستاری با بیان اینکه ساختارهایی در کشور با نوآوری به صورت ذاتی مخالفت می‌کنند افزود: به دلیل اکوسیستم فعالی که در حوزه سلامت داریم با شیوع بیماری کرونا راه را برای شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه باز کردیم و ساختارهای مزاحم را مانند دریافت مجوز برداشتیم که موجب شد در زمان کم بسیاری از نیازهای کشور رفع شود.
وی گفت: اکنون فقط در یک شرکت ظرفیت تولید روزانه یک میلیون کیت تشخیص کرونا وجود دارد و تجهیزات اتاق آی.سی.یو، اتاق عمل و دستگاه وِنتیلاتور در داخل ساخته می‌شود.
 ستاری افزود: اگر این ظرفیت در کشور وجود نداشت حتی اگر پول هم می‌دادیم این دستگاه پیدا نمی‌شد زیرا همه دیدند که حتی ماسک‌ها را می‌دزدیدند.
معاون رئیس جمهور گفت: دلیل این دستاوردها اعتماد به توان داخلی بود.
وی افزود: هر جا به صورت ساختاری، شرکت‌های دانش بنیان وارد می‌شوند تحول ایجاد می‌کنند اما هر جا که نتوانستند وارد شوند مشکل داریم.
  
 ستاری گفت: کار جوانان باید مبارزه مستمر باشد زیرا اراده دولت نیز نمی‌تواند برخی از مخالفت‌ها را بشکند و رانت‌ها موجب شده است که جوانان نتوانند وارد برخی حوزه‌ها شوند.
وی اضافه کرد: شرکت‌های دانش بنیان باید مقاومت‌ها را بشکنند و دولت باید از این شرکت‌ها حمایت کند.
 ستاری افزود: هنر ما در 7 سال گذشته گسترش شرکت‌های دانش بنیان بوده است اما تولید محصول نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است.
وی گفت: اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها می‌توانند شرکت تأسیس کنند و کار تجاری سازی انجام دهند و اکنون ایجاد شرکت برای اعضای هیأت علمی افتخار است.
 ستاری افزود: عدد قابل توجهی از بودجه دانشگاه‌ها هزینه‌های جاری نیروی انسانی است و چیزی برای پژوهش نمی‌ماند بنابراین اگر دانشگاه می‌خواهد در جامعه تأثیرگذار باشد باید از جامعه پول بگیرد.
 
 ایران صاحب کارخانه خودروسازی است نه صنعت خودرو
 معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: صنعت خودرو از پایه بر اساس مونتاژ ایجاد شده است و ما باید صنعت خودروسازی در کشور داشته باشیم.
  
سورنا ستاری در ادامه برنامه نگاه یک افزود: صنعت خودرو با کارخانه خودروسازی متفاوت است و خودرو بخش‌های مختلفی دارد مثلاً زمانی که در تحریم هستیم در بخش ECU مشکل داریم که ایجاب می‌کند طراحی ECU را خودمان انجام دهیم و این زمانی اتفاق می افتد که تعداد شرکتهای دانش بنیان عدد قابل توجهی و جهت گیری خودروسازی به سمت صنعت خودرو باشد.
وی درباره تولید مرغ در کشور افزود: ما در مراحل تولید مرغ حدود 3 و نیم میلیارد دلار واردات داریم و در خط مونتاژ مرغ هم؛ جوجه یک روزه، واکسن، نهاده، آنزیم، دارو و پروبیوتیک را از خارج کشور وارد می‌کنیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: در بخش تولید مرغ، تنها مرغداری‌ها را افزایش می‌دهیم ولی صاحب صنعت مرغداری نیستیم.
وی گفت: یک داروی بیوتکنولوژی را در هر گرم، 1 میلیون یورو خریداری می‌کردیم در حالی که فاکتور 7 که در کشور داخلی سازی شده 40 گرم ماده داشته که همین مقدار 40 میلیون یورو ارزش واردات آن بوده است.
 ستاری درباره موضوع آی.وی.آی.جی و آلبومین گفت: در یک تا دو سال آینده کل نیاز کشور را در داخل با راه اندازی خط تولید آن تأمین خواهیم کرد این در حالی است که ما از خون، پلاسما را می‌گیریم و پلاسما را به اتریش و آلمان ارسال می‌کنیم و در این کشورها تبدیل و پالایش می‌شود که یک ویال 50 میلی گرم از آن را حدود 200 یورو وارد می‌کنیم.
وی ادامه داد: در بخش بیوتکنولوژی ارزش افزوده بسیار بالایی داریم که این از آثار دانش است که در ماده اولیه پیاده سازی می‌شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: تولید واکسن‌های صنعت مرغ دارای یک تکنولوژی پیشرفته است که به زودی یک افتتاحیه با رئیس جمهور داریم که یک بخش عمده آن تولید واکسن‌های دام و طیور است.
وی درباره وارد نشدن شرکت‌های دانش بنیان در بخش خودرو گفت: مشکل بزرگ در این بخش ساختارهاست که بخشی از آن رانت‌هایی است که در این سیستم‌ها استفاده می‌شود.
   
  ستاری ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های بیمه افتخار می‌کنند که هر کدام تعدادی استارت آپ در بخش بیمه آنلاین دارند و همچنین در بخش فین تک هم تمامی نرم افزارهای ایرانی در آن استفاده می‌شود که حتی یک خطا هم در آن نیست و روزانه شاهد ایجاد یک استارت آپ جدید در این بخش هستیم.
وی افزود: در بخش کشاورزی هم در بعضی از قسمت‌ها پیشرفت خوبی داشتیم ولی در قسمت‌هایی هم خوب عمل نکردیم مثلاً شرکتی که قصد نوآوری در این بخش را دارد ارز 4 هزار و 200 تومانی در نهاده‌ها، این شرکت‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.
وی گفت: یکی از دلایلی که نتوانستیم در بخش واکسن و دارو برای دام و طیور توسعه پیدا کنیم رانت است.
معاون علمی فناوری رئیس جمهور افزود: در خودرو 206 بیش از 70 نوع ورق استفاده می‌شود که اگر خودمان طراحی بدنه کرده بودیم بر اساس تولید داخل بهینه می‌کردیم و نمونه این موارد در این بخش بسیار زیاد است و زمانی که تحریم می‌شویم و یک قطعه وارد نمی‌شود موجب توقف خط تولید خواهد شد و همچنین تعداد بسیار زیادی خودرو در پارکینگ به خاطر کسری قطعه می‌مانند و همه این موارد به این دلیل است که صاحب کارخانه خودروسازی هستیم ولی صاحب صنعت خودرو نیستیم.
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که با وزارت جهاد کشاورزی شروع شده موضوع لاین مرغ است که در اینجا ساختار صنعت مرغ را تغییر داده تا تجویز جیره‌های مختلف غذایی را در این صنعت داشته باشیم.
 ستاری گفت: یکی از اتفاقات خوب در شرکت‌های دانش بنیان ورود به بخش‌های آنزیم، پروبیوتیک، واکسن و داروهای دام و طیور است که تعداد زیادی شرکت در این بخش در حال تشکیل هستند و در حال حاضر بسیاری از محصولاتشان به بازار عرضه شده است.
وی افزود: تا پایان دولت حدود 16 واکسن در بخش دام و طیور و آبزیان تولید می‌شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور درباره تولید خودرو ارزان قیمت با استفاده از ظرفیت‌های داخلی هم گفت: در این زمینه طرح‌هایی داریم که بر پایه توسعه شرکت‌ها و همکاری با خودروسازان فعلی است.
وی ادامه داد: زمانی که موضوع تحریم پیش آمد یکی از اتفاقات خوب در خودروسازان باز کردن بازارهای آنها بود و بسیاری از قطعاتی که در خارج از کشور ساخته می‌شد بستر تولید داخل آن را فراهم کردند و در حال حاضر بیشتر قطعات در داخل توسط شرکت‌ها که بسیاری از آنها دانش بنیان هستند در حال تولید است.

    https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000428/nf00428261-2.jpg

وی افزود: در حال حاضر خودروسازان از جمله سایپا و ایران خودرو به دنبال پلتفرم‌های تولید خودشان هستند.
 ستاری گفت: اگر محصول ما در بازارهای داخلی امکان رقابت با محصول خارجی ندارد حتماً یک جای کار دچار مشکل است مثلاً در بخش سلامت، شرکت‌های خصوصی با محصولات وارداتی که با ارز 4 هزار و 200 تومانی وارد می‌شوند در حال رقابت هستند و نباید در زمین خودمان از حریف ببازیم.
وی افزود: در صنعت خودرو، شرکت‌ها و مدیران خوبی داریم ولی موضوع تحول فرهنگی باید اتفاق بیفتد و تغییر فرهنگ زمان بر است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: ساختارهای ما حمایت از واردات است و دولت هم هر چقدر سعی در توسعه صادرات داشته باشد ولی فرهنگ عمومی مردم متناسب با واردات چیده شده است و تغییر یک ساختار از واردات به صادرات، کار سختی است.
وی افزود: در حال حاضر در موضوع صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان به آفریقا فعال هستیم.
 ستاری ادامه داد: در صنعت نفت و در بخش‌های پتروشیمی تنوع محصول بسیار بالاست که بیشتر این محصولات در داخل تولید می‌شود مثلاً در صنعت لاستیک و نخ با مشکلاتی مواجه هستیم که در شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه برنامه ریزی شده است.
وی گفت: یکی از برنامه‌های بزرگ معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری موضوع امنیت غذایی است که در حال حاضر صدها طرح داریم که با کمک شرکت‌های دانش بنیان پیش می‌بریم.
دکتر ستاری افزود: شرکت‌های دانش بنیان، سربازان ما در مبارزه برای استقرار اقتصاد دانش بنیان هستند و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به عنوان دولت باید پشت این حرکت باشدو هزینه‌ها و ریسک‌های سرمایه گذاری آنها را کاهش دهیم و سعی کنیم مقررات دست و پا گیر را از راه آنها برداشته و محیط کسب و کار را برای آنها مهیا کنیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور درباره مهاجرت نخبگان و فرار مغزها هم گفت: موضوع فرار مغزها در کشور وجود دارد و کسی این پدیده رانفی نمی‌کند و حتی در دنیا هم رو به افزایش است ولی اعداد اعلام شده صحیح نیست و آمار سازمان ملل موجود است و در حال حاضر یک رصدخانه مهاجرت در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد و همچنین سالنامه مهاجرتی ایران هم منتشر شده که آمارهای آن بر اساس آمار بین المللی است.
وی ادامه داد: ما حتی جزو 20 کشور با آمار بالای مهاجر در دنیا نیستیم.
 ستاری درباره موضوع دانشجو در خارج از کشور هم گفت: ما باید در سیاست‌های بازگشت تأکید کنیم چرا که دانشجویان و فارغ التحصیلان فوق العاده ای در خارج از کشور داریم.
وی تصریح کرد: یک ساختار برای برگشت دانشجویان و فارغ التحصیلان در کشور ایجاد کردیم تا به راحتی به کشور بازگردند و شرکت خود را تأسیس کنند و در صورتی که تمایل به عضو هیأت علمی دارند هم شرایط فراهم شده است.
معاون علمی فناوری رئیس جمهور افزود: خوشبختانه توانستیم بیش از 2 هزار نفر را از یکصد دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگردانیم.
وی گفت: در ابتدای انقلاب در کشور 170 هزار دانشجو داشتیم که همزمان یکصد هزار دانشجو هم در خارج از کشور داشتیم که در سال 1979 فقط در امریکا 56 هزار دانشجو داشتیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد دانشجویان خارج از کشور ما حدود 50 هزار نفر است این در حالی است که تعداد دانشجویان داخل کشور در یک مقطعی تا حدود چهار و شش میلیون نفر هم بوده است که حدود یک و نیم درصد از دانشجویان ما در خارج از کشور هستند در حالی که در ابتدای انقلاب این عدد حدود 38 درصد بود.
 ستاری با اشاره به اینکه دانشجویان خوبی در خارج از کشور داریم گفت: به همین دلیل است که روی سیاست‌های بازگشت در کشور کار می‌کنیم و این سیاست یک موضوع جدی در کشور است.
وی ادامه داد: ما فارغ التحصیلان فوق العاده ای در اروپا و امریکا داریم که باید سیاست‌های بازگشت را برای این‌ها در نظر بگیریم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: چین یکی از موفق‌ترین کشورها در بازگشت فارغ التحصیلان به کشور است و توانسته‌اند عدد قابل توجهی از جوانان خود را به داخل کشور بازگرداند.
وی گفت: بسیاری از گروه‌هایی که در تولید واکسن کرونا در کشور فعال هستند از افرادی هستند که به کشور بازگشته‌اند و در حال فعالیت در شرکت خود و یا دانشگاه‌ها هستند.
 ستاری ادامه داد: سیاست‌های بازگشت قطعاً یکی از موضوعات جدی است که معاونت علمی ریاست جمهوری به صورت خاص در این بخش فعال است.
  
نام شما

آدرس ايميل شما

بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

با شروع ویروس کرونا مسائل متعددی گریبانگیر زندگی روزمره مردم شده، مشکلات اقتصادی و معیشتی ...
«بايا» نيامده پول می‌خواهد!

«بايا» نيامده پول می‌خواهد!

بايا، شبکه فروش کالا و خدمات است، ده‌ها نمونه ديگر آن در کشور درحال فعاليت هستند. اين ...
فقدان پارلمان ( به قلم محسن خرامین )

فقدان پارلمان ( به قلم محسن خرامین )

سال‌هاست کارکرد اصلی مجلس دخالت در برخی انتصابات مدیریتی است که این انتصابات برای نمایندگان ...
فایل های مرتبط
1