تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۳۱
کد مطلب : ۴۲۵۲۶۷
گفت و گو با مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد؛

توصیه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی به مدیران کهگیلویه و بویراحمد/ حال بد سرمایه گذاری خارجی در استان / کسب رتبه های برتر کشوری اداره اقتصاد و دارایی در شاخص‌های مختلف / مهمترین کار یک مدیر چیست؟

۸
۰
توصیه مدیرکل امور اقتصادی و دارایی به مدیران کهگیلویه و بویراحمد/ حال بد سرمایه گذاری خارجی در استان / کسب رتبه های برتر کشوری اداره اقتصاد و دارایی در شاخص‌های مختلف / مهمترین کار یک مدیر چیست؟
کبنا ؛غضنفر آرام مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه 90 درصد درآمدهای استان را درآمدهای مالیاتی تشکیل می‌دهند گفت: پیش بینی کرده‌ایم از درآمد استانی که اعم از درآمدهای مالیاتی است 550 میلیارد تومان وصول کنیم.
آرام در خصوص مواردی که شامل مالیات می‌شوند، گفت: بخش خصوص و شرکت‌ها، درآمد کارکنان دولت، نقل و انتقالات، ارث و ارزش افزوده شامل مالیات می‌شوند که توسط وزارت اقتصاد و دارایی وصول می‌شود. از محل این درآمدها پرداخت حقوق کارکنان دولت و تأمین اعتبار پروژه‌های عمرانی صورت می‌گیرد.
وی به درآمد مازاد استان در سال 98 اشاره کرده و اظهار کرد: در سال 98 جزو 5 استان برتر در خصوص سرانه‌ی درآمدی بودیم، نزدیک به 45 میلیارد تومان مازاد درآمد داشتیم که به خزانه کشور واریز شد.
آرام در خصوص بخشنامه فروش اموال مازاد دولت گفت: با توجه به فرارهای مالیاتی و تحریم‌های علیه کشورمان، فروش اموال مازاد دولت و مولدسازی یکی از راه‌های تأمین مالی دولت است، که در این زمینه اداره اقتصاد و دارایی این اموال را شناسایی و اقدام به فروش می‌کند.
آرام اظهار کرد: 22 ملک عمده تجاری و مسکونی شامل خانه‌های سازمانی، دستگاه‌های اداری، مهمان سراها شناسایی شده‌اند، از این تعداد 12 ملک در مرحله مزایده هستند و 11 تای دیگر در مرحله تأیید نهایی هستند، هزینه‌های حاصل از فروش، به پاداش بازنشستگان، و پروژه‌های نیمه تمام اقتصادی تعلق می‌گیرد. بانک‌ها نیز موظفند از طریق سامانه‌ای اموال خود را شناسایی و به فروش برسانند.
وی به اهمیت مستندسازی املاک اشاره کرده و گفت: 5 هزار و 360 ملک، جزو املاک غیرمنقول در استان شناسایی شده‌اند، که از این تعداد 4 هزار و 100 ملک سنددار شده‌اند، بقیه نیز به جهت صیانت از اموال دولت و جلوگیری از دست اندازی و تجاوز به این املاک، در حال مستندسازی هستند.
آرام با بیان اینکه بدهی‌های دولت که حدود 860 میلیارد تومان است، گفت: بطورکلی اعتبارات شامل دو بخش نقدینگی و اسناد خزانه است، در همین خصوص دستگاه‌های اجرایی تا آخر تیرماه نقدینگی خود را جذب کرده‌اند، همچنین اسناد خزانه مربوط به سال 98 تا 90 درصد جذب شده و تا پایان شهریورماه باقی اسناد جذب خواهد شد، و بدهی‌های دولت با تخصیص نقدینگی خوبی که انجام گرفته، پرداخت خواهند شد.
وی با بیان اینکه در خصوص تهاتر سال 98 جزء 5 استان برتر در کشور هستیم، افزود: بحث تهاتر یکی از مصوبات خوب سازمان برنامه و بودجه بوده است، قبل از سال 98 سی و شش میلیارد تومان تهاتر انجام گرفت، و در سال 98، 122 میلیارد تومان تهاتر انجام دادیم که در این خصوص حدود 300 درصد افزایش تهاتر داشتیم.
بخش تهاتر مالیاتی و تهاتر بانکی را داریم، تسهیلاتی که بخش خصوصی گرفته است، جای امیدواری هست که امسال هم بتوانیم تهاتر خوبی صورت دهیم.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کهگیلویه و بویراحمد به میزان اعتبار تخصیص یافته به پروژه‌های عمرانی اشاره کرده و گفت: در بخش اسناد خزانه و نقدینگی سال 98، تاکنون 90 میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی در اختیار قرار داده شده، در اسناد خزانه 121 میلیارد تومان به استان تعلق گرفته که نزدیک 50 درصد آن تخصیص داده شده است. 



آرام با بیان اینکه در سال گذشته سرمایه گذاری خارجی در استان نداشتیم، اظهار کرد: فضای کسب و کار و سرمایه گذاری خارجی شرایط خوبی در استان ندارد، در کل کشور هم همینطور است، با این حال، در سال 98 سرمایه گذار خارجی آمد، جلساتی هم برگزار شد، ولی سرمایه گذاری صورت نگرفته است.
وی سرمایه گذاری داخلی را خوب توصیف کرده و بیان کرد: در برگزاری 20 جلسه با سرمایه گذاران، در حوزه شیلات، کشاورزی و گردشگری، سرمایه گذاری‌های خوبی انجام گرفته است، فعالیت 55 شرکت و موسسه پیگیری شدند، در 4 سامانه در وزارت دارایی مشکلات این مؤسسات را مورد پیگیری قرار دادیم، 45 مورد از این تعداد رفع مشکل شد.
آرام افزود: در زمینه پیگیری و حل مشکلات سرمایه گذارها، مصوبه پنجره واحد بصورت فیزیکی اجرا و راه اندازی شد، ادارات مختلف در این پنجره حضور دارند. 12 نفر نیز بصورت روزانه در این مرکز حضور دارند و به حل مشکلات مجوزهای سرمایه گذاری رسیدگی می‌کنند.
وی به حل مشکل شرکت سیمان مارگون اشاره کرده و گفت: شرکت سیمان مارگون قبل از این صادرات خود را از گمرک بوشهر انجام می‌داد، در همین زمینه نشست‌هایی برگزار شد و من بعد صادرات این شرکت از گمرک استان انجام خواهد گرفت.
 آرام با اشاره به فراهم کردن تسهیلات سرمایه گذاری در استان، گفت: 90 فرصت سرمایه گذاری را شناسایی و امکان سنجی کردیم. این 90 فرصت بصورت کتابچه تهیه شده و در سازمان سرمایه گذاری ایران در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت، این 90 فرصت در زمینه‌های مختلف نفت و گاز، کشاورزی، گردشگری هستند.  سرمایه گذارها می‌توانند از روی همین کتابچه فرصت‌ها را شناسایی و شروع به کار کنند. با توجه به منابع خدادادی آب، و سرمایه پایین، شیلات متقاضیان زیادی دارد.
وی به وجود تسهیلات مالی سرمایه گذاران اشاره کرده و افزود: در کنار مشوق‌های که در گذشته هم داشته‌ایم، تسهیلات روستایی با سود 6 درصد، به جهت تولید و اشتغال زایی در اختیار قرار داده شده است.
آرام در خصوص کاهش روند اداری برای سرمایه گذاران و دستور استاندار در این خصوص، ابراز امیدواری کرده و گفت: دستگاه‌های اجرایی محدودیت‌هایی قانونی دارند که باعث طولانی‌تر شدن روند اداری می‌شود و روند سرمایه گذاری کند شده است. با توجه به دستوری که استاندار در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید داده‌اند روند اداری سرمایه گذاری نباید از یک ماه بیشتر شود. در همین خصوص یکسری قوانین مخل و مزاحم را شناسایی کرده‌ایم و به مراجع مربوطه ارسال کرده‌ایم که انشالله روند اداری سرمایه گذاری بیشتر از یک ماه نشود.
آرام به اهمیت پیگیر شدن مدیران برای تخصیص یافتن بودجه اشاره کرده و گفت: 12 پروژه مهم استانی را داریم، دستگاه‌ها باید پیگیر باشند، به نظر من، مهم‌ترین کار مدیران این است که بتوانند بر اساس مصوبات و تبصره‌ها سهم استانی را از وزارت خانه خود بگیرند.
آرام میزان تخصیص اعتبارات سال گذشته را 50 درصد عنوان کرد و افزود: سال گذشته با توجه به تلاش‌ها و با توجه به کمبود تخصیص، 50 درصد تخصیص اعتبار انجام گرفت، لذا باید مدیران تلاش کنند تا بتوانند از همین شهریورماه سهم استانی خود را از اعتبارات ملی بگیرند.
آرام به بحث آزاد شدن سهام عدالت پرداخته و اظهار کرد: با توجه به اصل 44 و آزاد سازی سهام عدالت طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، وزارت اقتصاد و دارایی پیشنهاد داد سهام آزاد شود. در استان ما 551 هزار و 523 نفر دارای سهام عدالت هستند، 253 هزار و 659 نفر بصورت روش مستقیم و 297 هزار و 864 نفر بصورت غیرمستقیم سهام عدالت خود را مدیریت می‌کنند.
وی به تمایل مردم به آزادسازی سهام اشاره کرده و افزود: در باب آزادسازی جزء 6 استان برتر بودیم که 46 درصد از سهامداران  استان سهامشان را آزادسازی کردند.
وی در خصوص تصمیم دولت برای سهام داری غیرمستقیم گفت: بر اساس مصوبات دولت، هر استانی باید یک شرکت تعاونی تشکیل بدهد، و قرار هست تعدادی از افراد توانمندی که می‌توانند سبدگردانی کنند عضو هیئت مدیره این شرکت سرمایه گذاری شوند، و سبدگردانی کنند. تاکنون فقط استان خراسان  شمالی تشکیل شرکت داده است، شرکت سرمایه گذاری استان کهگیلویه و بویراحمد در مرحله ثبت شرکت است.
آرام ورود برخی مراکز و شرکت‌ها به بازار بورس را در راستای ایجاد عدالت اقتصادی و سهیم شدن مردم در دارایی‌ها و اقتصاد کشور عنوان کرده و گفت: دولت در این خصوص فعالیت خوبی داشته است، از جمله ورود سهام دارا اول، دارا دوم، بانک‌های تجارت، صادرات، بیمه البرز، امین سهام بوده است که 30 درصد سهامشان را به فروش گذاشته برای اینکه برای دولت تأمین مالی شود. از پنجم تا نوزدهم شهریور مردم می‌توانند اقدام به خرید سهام پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها کنند.



مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان  اظهار کرد: توصیه ما به مردم این است که در بورس سرمایه گذاری کنند. ولی نباید در این زمینه سرمایه و خانه‌شان را بفروشند و در بورس بگذارند، باید پول و سرمایه‌ای که به آن نیاز ندارند در بورس قرار دهند چون بورس ریسک‌های خود را دارد، مردم باید با مطالعه و حساب شده و یا با مشورت با افراد خبره اقدام به خریدار سهام کنند.
وی اداره کل اقتصاد و دارایی را یک اداره تخصصی عنوان کرد و گفت: در خصوص آموزش کارکنان، در بحث‌های تخصصی، قانون بودجه، قانون محاسبات و ... هر سه ماه یکبار دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم. اداره کل اقتصاد و دارایی یک اداره تخصصی هست و افراد به راحتی نمی‌توانند با رشته‌های مختلف وارد این اداره شوند.
آرام بیان کرد: 20 ذیحساب،  و 7 معاون ذیحساب در استان داریم. ذیحساب ها نقش مهمی در انضباط مالی و صرف بودجه دارند که از انحرافات بودجه‌ای جلوگیری می‌کنند. مدیریت هزینه، صرفه جویی و کنترل اعتبارات بر عهده این عزیزان است.
وی در خصوص تکریم ارباب رجوع گفت: چون دستگاهی تخصصی هستیم، ارباب رجوع ما اغلب دستگاه‌های دولتی هستند که در خصوص تخصیص اعتبارات و اسناد خزانه به ما مراجعه می‌کنند. تعداد افراد کمی هم در بحث سرمایه گذاری به ما مراجعه می‌کنند.
آرام، در خصوص ایجاد مشکلات مردم با بانک‌ها گفت: افراد اگر مشکلاتی با بانک‌ها داشته باشند یا در خصوص سرمایه گذاری مشکلی داشته باشند، می‌توانند در سامانه سامد بصورت تلفن گویا مشکلات خود را بیان کنند، ما اینها را به بانک‌ها ارجاع می‌دهیم.
آرام در مورد مشکلات ایجاد شده برای برخی از سهام داران عدالت در بورس گفت: برخی افراد مستندات و مشخصات خود را به درستی به سازمان بورس نداده‌اند به همین دلیل کارگزاران نتوانسته‌اند سهامشان را به فروش برسانند. هیئتی تشکیل شده که به مشکلات بررسی می‌کنند و مشکلات هر شرکت را بصورت جداگانه بررسی می‌کنند و انشالله تا آخر ماه مشکلات برطرف شود.
وی با بیان اینکه نزدیک 45 درصد از درآمدهای سال 99 استان در این 5 ماه وصول شده است، ادامه داد: با کمک اداره کل امور مالیاتی، نزدیک 200 میلیارد تومان درآمد کسب کردیم، و تا یکی دو ماه آینده هم سعی بر این هست که این مقدار به 50 درصد برسد، درآمدها جهت پرداخت حقوق و مزایا و پروژه‌های عمرانی استان صرف خوهد شد.
آرام به رتبه خوب استان در بهبود فضای کسب و کار اشاره کرده و گفت: با توجه به اینکه در مرکز خدمات سرمایه گذاری و در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید هستیم، با توجه به ظرفیت استانی جزء 8 استان اولی بودیم که بهبود فضای کسب و کار داشتیم.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان  به رتبه خوب استان کهگیلویه و بویراحمد در انسداد حساب‌های بانکی اشاره کرده و گفت: در مورد انسداد حساب‌های بانکی، کلیه حساب‌های دستگاه‌های اجرایی در نمایندگی‌های بانک مرکزی در استان افتتاح شده‌اند، و حساب‌های سنتی که ممکن بود موارد خلافی در آن باشد مسدود شدند، در این خصوص هم عملکرد خیلی خوبی داشتیم و هفتمین استان کشور به شمار می‌رویم.
وی گفت: با توجه به اینکه هر پروژه‌ای باید اعتبار پایدار داشته باشد، و به فصل سرما و بارندگی نزدیک می‌شویم، که 6 ماه کار در عمل انجام نمی‌گیرد. توصیه ما به مدیران استانی این است که مبادله موافقت نامه با سازمان مدیریت برنامه ریزی را تا آخر شهریورماه انجام دهند، تا ذیحسابان دستگاه‌های اجرایی دستشان باز باشد و بتوانند در خصوص مناقصات کمک کنند تا مناقصات نهایی شود.
آرام افزود: پیشنهاد دیگر این است که اعتبارات و نقدینگی و مانده را برای آخر سال مالی نگذارند، که اسناد بصورت غیرواقعی تهیه شود، سعی کنند در طول سال اعتبارات را جذب کنند تا صورت وضعیت غیرواقعی نباشد و با عدم پرداخت اعتبار در نهایت مواجه نشوند.
وی در انتهای سخنان خود در خصوص ویورس کرونا و اهمیت رعایت بهداشت در ادارات گفت: اداره اقتصاد دارایی جزء کمیته پشتیبانی و مالی ستاد کرونا است. در خصوص کرونا از محل اعتبارات هزینه‌ای، بصورت سه ماهه یا ماهانه اعتبار در اختیار دستگاه اجرایی قرار می‌دهیم، انشالله جلوگیری از ابتلای همکاران به بیماری شود. ادارات می‌توانند وسایل بهداشتی و دستکش و الکل آماده کنند، اعتباری بصورت سه ماهه در اختیار قرار می‌دهیم. اگر بحث سلامتی کارمندان تأمین نشود روند عملکردی دستگاه‌های اجرایی هم مختل می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Greece
ایشون به تبعیت از رئیس جمهور و نوبخت و همتی میخواد بزرگ را تبیین کند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! جناب کدام اقتصاد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کدام شرایط خوب اقتصادی مردم منظورتون هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بس کنید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اقتصاد
Iran, Islamic Republic of
آقای تبعیت ؛اقتصاد دنیا به هم ریخته؛ میخواهی چکار کنند وضعیت سراسر جهان مثل هم هست قضاوت مغرضانه نکن
اسکندر
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای آرام در این شرایط سخت کرونا که بازار و اصناف در حال غرق شدن هستند کار اداره مطبوع شما از کرونا هم بدتر شده بخاطر ۳۰۰هزار تومان کلیه حساب‌های یک شخص را میبندیدبعد باید دوروز تمام ادارات مالیاتی و کل را بالا و پایین برویم تا هم کارمند شما کرونا بگیرد هم‌من ‌خانواده و کارگر و کارمندم این چه مدیریتی است زیر نظر شما ما ۲۰سال مالیات پرداخت کردیم اولین بار است چنین چیزی میبینیم اینم از برکات دولت روحانی است علی برکت اللله ....
Iran, Islamic Republic of
سلام زحمت وصول مالیات با اداره کل امور مالیاتی است ولی ...
Iran, Islamic Republic of
با کمک سازمان امور مالیاتی وصول نشده،خود سازمان امور مالیاتی و ادارات کل وصول کرده اند
اسکندر
Iran, Islamic Republic of
اداره کل مالیاتی زیر نظر سازمان دارایی می‌باشد و اتفاقا بیشترین دوندگی در زیر زمین سازمان شما بوده است در صورتی که مغازه های اطراف من اصلا مالیات پرداخت نمیکنند و میگویند فقط اظهار نامه پر می‌کنند و دیگر سراغش نمیروند این طرفند سال‌های اخیرشان است بعد من که نصف مالیات سال گذشته را نداده آن باید حسابم مسدود و تمام ادارات و. بانک‌های عامل را بالا و پایین کنم و همه را آلوده به کرونا کنم
دنا
Iran, Islamic Republic of
استان ما به شدت محروم هست.کافی است از استان های دیگر یادبگیریم.استان ما هنوز راه درست و حسابی ندارد راه آهن ندارد.پرواز منظم ندارد.بیمارستان جامع ندارد.مخابرات و اینترنت ضعیف هست.امداد و حمایت و سازمان های اجتماعی و خیریه به شکل گسترده مثل سایر استانها وجود ندارد.سرانه ورزشی ضعیف هست.آموزش های فنی و حرفه ای کامل و فراگیر نیست.سوتغذیه در مناطق محروم و مستمند استان وجود دارد.فقر و خودکشی در مناطق روستایی و شهری استان زیاد هست.جاده ها و راهها استاندارد و فنی نیستند.و خیلی از مسایل اجتماعی و اقتصادی و مالی.مشکلات و معضلات و مسائل و نارسایی ها و نواقص در استان زیاد هستند. زیرساخت های ارتباطی مطلوب و رضایت بخش نیست.
مردم
Iran, Islamic Republic of
بابا بشین ....ما که کامل شما را می شناسیم..... صحبت از اقتصاد کجا....یکی نشناسه میگه ایشون بیل گیتس است.....انصافاً نمیدونه بورس ؟
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1