تاریخ انتشار
جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۱۷
کد مطلب : ۴۱۵۹۳۸
در گفت و گوی اختصاصی کبنا با علی اسماعیلی فعال سیاسی اصلاح طلب؛

تلاش‌مان برای وحدت اصلاح‌طلبان کهگیلویه بزرگ به بن بست خورد / بازگشت نخبگان مدیریتی کهگیلویه بزرگ توسعه به همراه دارد

۹
۱
تلاش‌مان برای وحدت اصلاح‌طلبان کهگیلویه بزرگ به بن بست خورد / بازگشت نخبگان مدیریتی کهگیلویه بزرگ توسعه به همراه دارد
کبنا ؛علی اسماعیلی یکی از چهره‌های شاخص سیاسی و اصلاح طلب کهگیلویه بزرگ به شمار می‌رود، با او پیرامون برخی مسائل سیاسی کهگیلویه و اصلاح طلبان گفت و گویی انجام دادیم که  از نظر خوانندگان می‌گذرد:
کبنا؛ چرا روند توسعه کهگیلویه در همه زمینه‌ها نسبت به شهرستان‌های دیگر استان و دیگر نقاط کشور کند است؟
به اعتقاد بنده علی رغم وجود ظرفیت‌های قابل توجهی که در استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ منابع زیرزمینی، معادن، نفت و گازو... وجود دارد روند توسعه در کل استان ما کند است.
درحوزه بویراحمد جاذبه‌های گردشگری قابل توجه، طبیعت بسیار بکر، تنوع اقلیمی و گیاهان دارویی، در حوزه کهگیلویه هم جاذبه تاریخی گردشگری مانند شهر قدیم وجود دارد که می‌تواند سالانه هزار و چه بسا فراتر از آن گردشگر داخلی و خارجی را جذب کند.
همینطور فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که در حوزه دامپروری، کشاورزی و منابع غنی آبی که در استان داریم و مخصوصاً آب‌های جاری که در کهگیلویه هست، قاعدتاً استان کهگیلویه وبویراحمد با توجه به برخورداری از این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه باید یکی از استان‌های برخوردار و توسعه یافته کشورباشد، اما در مجموع می‌بینیم روند توسعه در کل استان ما کند است.
 میزان بیکاری استان کهگیلویه وبویراحمد در مقایسه با مقیاس کشوربالاست، در غالب شاخص‌های توسعه‌ای، استان کهگیلویه وبویراحمد در مقایسه با استان‌های دیگر کشوراز شرایط مطلوبی برخوردار نیست که این کلیت استان ما است.
در درون استان هم که درمنطقه کهگیلویه نسبت به سایر شهرستان‌های استان شاهد این محرومیت مضاعف هستیم، اگرچه باید گفت  که مردم این منطقه دین خود را به نظام جمهوری اسلامی در همه مقاطع تاریخی به خوبی ادا کردند، در دوران دفاع مقدس بیشترین حضور و وفاداری را به نظام جمهوری اسلامی ابراز داشته و بیشترین شهدا، آزاده و جانباز متعلق به همین خطه است، اما با این وجود و البته با وجود ارائه خدمات قابل توجهی که در این استان هم شده ولی ما شاهد عقب افتادگی آن هستیم.
معتقدیم که عدالت در توزیع منابع و امکانات در سطح ملی متناسب با ظرفیت‌های در سطح استان کهگیلویه وبویراحمد متناسب با نیازها، ظرفیت‌ها و محرومیت‌ها و جمعیتی که در هر کدام از این شهرستان‌ها در این حوزه‌ها وجود دارد نیست و حقیقت این که عدالت را ما شاهد نیستیم.
چیزی که به اختصار می‌شود مطرح کرد که یک بحث کلان هم هست و در کهگیلویه و بویراحمد هم موضوعیت دارد
این است که محور توسعه انسان است، انسان‌های توسعه یافته می‌توانند توسعه را در سطح ملی، منطقه‌ای، بومی و محلی تحقق ببخشند.
انسان‌هایی که توان لازم را برای مدیریت ندارند، انسان‌هایی که  شناخت و درک درستی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها ندارند، انسان‌هایی که انگیزه و احساس مسئولیت لازم برای خدمت به مردم منطقه را ندارند مانع توسعه هستند.
متاسفانه به دلیل ملاحظات سیاسی و جریانی بخش عظیمی از نخبگان مدیریتی و سیاسی ما از عرصه مدیریتی استان و کهگیلویه عملاً کنار گذاشته شدند و قطعاً تا این انسان‌های توسعه یافته چه در سطح ملی کشور، چه استان کهگیلویه وبویراحمد و چه در کهگیلویه حضور پیدا نکنند توسعه به معنای واقعی کلمه محقق نخواهد شد.
در واقع مشکل عدم توسعه یافتگی مشکل مدیریتی است چون ما منابع، پتانسیل‌ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را داریم اما مدیران ما از این ظرفیت‌ها نتوانستند به درستی استفاده کنند، عمدتاً مشکل مدیریتی است.
 
کبنا؛ علت وجود مشکل مدیریتی که می‌فرمایید یکی از مهمترین دلایل عدم توسعه یافتگی استان و کهگیلویه است، چیست؟
به هر حال جریان اصلاح طلبی در حوزه کهگیلویه قریب دو دهه است که متاسفانه دچار رقابت‌های غیر حرفه‌ای در درون خود هستند و دچار انشعاب و انشقاق هستند که در نتیجه فرصت اینکه نماینده‌ای را از منطقه کهگیلویه به مجلس بفرستند تا بتواند در ایجاد فرصت برای بچه‌های کهگیلویه، برای استفاده از نخبگان کهگیلویه، برای توسعه کهگیلویه گام‌های اساسی را بردارند این اتفاق نیفتاد و دوستان ما این فرصت‌ها را از دست دادند.
علل توسعه نیافتگی بحث مفصلی است بخشی مربوط به مباحث فرهنگی است بخشی در واقع بسترهای قومیتی است و مشکلاتی که ریشه در مباحث قومیتی دارد ولی مهمترین بحث آن بحث مدیریتی است که جریانات سیاسی کهگیلویه در واقع برآمده از نخبگان و نیروهای فرهیخته ما با توجه به ظرفیت‌های انسانی که داریم نتوانستند مدیران توانمندی را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تولید، صنعت، کشاورزی، دامداری، گردشگری و سایر بخش‌ها داشته باشند و نتوانستیم از وجود نخبگان خود استفاده کنیم.
مشکل دیگری که در کهگیلویه وجود دارد این است که رقابت بین جریان‌های سیاسی در کهگیلویه در تمام فصول ساری و جاری است.
قاعدتاً رقابت سیاسی باید در مقطع انتخابات باشد و بعد از آن باید همه حول محور توسعه شهرستان همه ظرفیت‌های خود را به کار گیرند، ما این تفاهم و رویکردی که همه جریان‌های
سیاسی اصولگرا، اصلاح طلب و هر جریانی که دولت یا نماینده مجلس با آن هم سو است، بقیه هم بیایند در توسعه شهرستان خود همکاری کنند را نداریم.
این مشکل فرهنگی را داریم که جریانات سیاسی ما حول محور توسعه شهرستان حاضر به همکاری و گفت و گو نیستند، در خیلی از موارد نه تنها همکاری نمی‌کنند بلکه کارشکنی می‌کنند یعنی می گویند این پروژه نباید به نام فلان جریان تمام شود که کارشکنی می‌کنند تا به  تأخیر بیفتد.
و هم اتفاقاتی که ما در سطح ملی شاهدش هستیم که برخی کارشکنی‌ها در خلاف منافع و مصالح ملی است، ما در کهگیلویه در واقع این مشکل را هم داریم و به نظر من مشکلات عدم توسعه یافتگی کهگیلویه عمده مشکلات مدیریتی است که به صورت ریز باید به آن پرداخته شود.
 
کبنا؛ آیا شما به عنوان یکی از فرزندان کهگیلویه، دغدغه‌ای برای اتحاد اصلاح طلبان کهگیلویه داشته و یا خواهید داشت؟
بنده در گذشته مخصوصاً درهمان ابتدایی که دوستان ما دچار اختلاف شدند تلاش زیادی در چندین دوره داشتم، اما متاسفانه تلاش‌های ما عملاً به نتیجه نرسید و به بن بست خوردیم.
ولی همواه دوستان دیگری را، برخی از شخصیت‌های ملی را تاکید کردیم که تلاش کنند این مشکلی که وجود دارد حل شود چرا که اگر دغدغه‌های مشترکی در این جریان هست این تعدد دیگر هیچ توجیهی ندارد، اگر دوستان ما تن دهند به خرد جمعی بر اساس مشترکاتی که دارند یک جمعی می‌تواند که شاید نیاز نباشد از خارج استان کسی هم ورود کند، تعدادی از خود دوستانی که مقبول هر دو طرف هستند بنشینند.
مهم این است که دوستان گذشت کنند و تن بدهند به خرد جمعی و بالاخره جمع به هر تصمیمی که رسید بقیه دوستان هم همراهی و تبعیت کنند ولی متاسفانه مقداری در حوزه کهگیلویه و در بین دوستان اصلاح طلب ما مسائل قومی هم مزید برعلت شد و در کنار برخی از مسائل و مباحث دیگر، مباحث قومی هم موضوعیت پیدا کرد و مقداری این شکاف بین دوستان ما عمیق‌تر شد، اما بنده درهمه ادوار برای وحدت تلاش داشتم و همچنان هم تلاش می‌کنم.
غالب نیروها نخبه با جریان اصلاح طلب همسویی بیشتری دارند که اگر انشقاق این جریان برطرف شود، در نهایت خروجی وحدت آن‌ها می‌تواند به نفع توسعه منطقه کهگیلویه باشد.
همیشه دوستان ما دارای اکثریت آرا بودند، ولی به علت این دودستگی، آرا تقسیم می‌شد و افراد دیگری راهی مجلس می‌شدند که ما امیدواریم این وحدت شکل گیرد و خروجی این وحدت هم انشاءالله توسعه حوزه کهگیلویه، عزت و رفاه باشد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مح قلی
Romania
خودت مگه قوم گرایی رو در شهرداری تهران پیاده نکردی حالا چی میگی؟
Denmark
مند میخواستم به شهرداری تهران برم.... صرفا به خاطر اینکه از سادات سید محمید نبودم با من موافقت نکرد... این آقا قوم گرا ترین فرد کهگلویه است
Iran, Islamic Republic of
خدارااشکر که دچار انسقاق شدید
United States
نمیدانم ایشان که خود و خانواده اش حامی موحد هستند ! کجای اصلاحات کهگیلویه قرار دارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احمد
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب دیگه تموم شد.دولت که بی تدبیربودومردم را تا امیدکرده وپدرمرپم را در آورده.همون بهتره نباشید.جریانی هستید.براصوالگراواصلاح طلب.غقط خط رهبری
گدا
Iran, Islamic Republic of
آقای اسماعیلی دیروز مثل شما و محمدعلی وکیلی .و در خانه های آنچنانی در شمال تهران زندگی کنید و با ماشینهای خارجی چرخ بزنید‌ !!!! نباید حرف از وحدت نیروهای اصلاح طلب در کهگیلویه و بویراحمد زد !!!!
ناظر
Iran, Islamic Republic of
شرط مردی نیست با یک دل دو دلبر داشتن یار دارا بودن ودل با سکندر داشتن اقای دکتر علی یار اسماعیلی جنابعالی دلت برای اقای موحد هم روستایی وهم فامیلیت له له می زند زود از اردوگاه اصلاح طلبان مایوس شدی /
خودت و دامادت نهایت پارتی بازی در شهرداربی تهران بودید..حالا تو تهران نشستی برای دهدشت نظر میدی..
Iran, Islamic Republic of
. تا مث تو و وکیلی رو انتخاب کنند!
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1