تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۷
کد مطلب : ۴۹۳۲۲۵
عصر امروز برگزار شد
کمیسیون تلفیق بودجه 1404 مجلس به ریاست غلامرضا تاجگردون و با حضور حمید پورمحمدی / حقوق تا ۲۴ میلیون تومان از مالیات معاف شد / اعتبارات ناچیز حوزه زنان و جوانی جمعیت در لایحه بودجه 1404/ تعیین 28 درصدی کمک هزینه عائلهمندی مشمولان قانون جوانی جمعیت توسط کمیسیون تلفیق
۳
کبنا ؛نشست نوبت عصر کمیسیون تلفیق بودجه 1404 مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه 5 آذرماه 1403 با حضور سید حمید پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و و بودجه و اعضای این کمیسیون برگزار شد. ریاست این کمیسیون برعهده غلامرضا تاجگردون بود.
حقوق تا ۲۴ میلیون تومان از مالیات معاف شد
به گزارش کبنا، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ در مجلس جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.
رحیم زارع در تشریح مصوبات جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق در رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ گفت: کمیسیون مصوب کرد که درآمد ماهانه تا سقف ۲۴ میلیون تومان معاف از مالیات باشد.
نماینده مردم «آباده،خرم بید و سرچهان» در مجلس بیان کرد: همچنین کمیسیون مصوب کرد؛ نرخ مالیات بر مجموع درآمد ماهیانه بین ۲۴ تا ۳۰ ملیون تومان، ۱۰ درصد مالیات، بین ۳۰ تا ۳۸ میلیون تومان ۱۵ درصد مالیات، مابهالتفاوت ۳۸ میلیون درآمد ماهانه تا ۵۰ میلیون تومان، ۲۰ درصد مالیات، مابه التفاوت ۵۰ میلیون تا ۶۶ میلیون و ۶۰۰ تومان، ۲۵ درصد مالیات و بیش از ۶۶ میلیون و ۶۰۰ تومان، ۳۰ درصد مالیات اخذ شود.
زارع تاکید کرد: همچنین کمیسیون مالیات کارانه پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص بالینی تمام وقت جغرافیایی را ۱۰ درصد تعیین کرد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ گفت: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق؛ سقف خالص پرداختی ماهیانه حقوق، ۷ برابر حداقل حقوق تعیین شد. البته اعضای هیئت علمی و قضات از این مصوبه مستثنی شدند.
زارع تاکید کرد: همچنین کمیسیون مصوب کرد؛ کمک معیشت ماهانه به جانبازان، آزادگان معسر غیر حالت اشتغال، رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد، معلولان شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد با انجام آزمون وسع پرداخت شود.
وی تاکید: همچنین کمیسیون مصوب کرد؛ پاداش پایان خدمت کارکنان دولت و کارکنان مشمول ماده ۱۰۷ قانون مدیریت خدمات کشوری برای سال آینده ۶۵۰ میلیون تومان خواهد بود.
زارع تاکید کرد: کمیسیون تلفیق در جلسه نوبت سوم خود تبصره ۳ لایحه را مورد بررسی قرار خواهد داد. پس از بررسی این تبصره، پیشنهادات الحاقی نمایندگان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد که مجلس از روز شنبه هفته آینده، لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ را مورد بررسی قرار خواهد داد.
اعتبارات ناچیز حوزه زنان و جوانی جمعیت در لایحه بودجه 1404/ تعیین 28 درصدی کمک هزینه عائلهمندی مشمولان قانون جوانی جمعیت توسط کمیسیون تلفیق
نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس با انتقاد از اعتبارات ناچیز حوزه زنان، خانواده و جوانی جمعیت در لایحه بودجه 1404، گفت: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون تلفیق، میزان کمک هزینه عائلهمندی و حق اولاد مشمولان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت 28 درصد تعیین شد و امیدواریم کمیسیون تلفیق به اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه ای دستگاه ها به حوزه زنان رای مثبت دهد.
سمیه رفیعی در گفت و گو با خانه ملت با انتقاد از اینکه دولت اعتبارات حوزه زنان و خانواده را در لایحه بودجه 1404 مطابق تکالیف برنامه هفتم پیش بینی نکرده است، گفت: فراکسیون زنان پیشنهاداتی را در حوزه زنان و خانواده و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای درج در لایحه بودجه ثبت و بر افزایش بودجه این حوزه ها تاکید کرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دوازدهم با اشاره به نشست های فراکسیون زنان برای بررسی بودجه حوزه زنان و خانوده و قانون جوانی جمعیت با حضور مسئولان مربوطه، گفت: در یکی از نشست ها مطرح شد که نظرات معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری آن طور که باید و شاید در تدوین لایحه مدنظر قرار نگرفته و برای این حوزه ها که باید به طور حتم الزامات آنها در بودجه دیده می شد اعتبارات اندک و ناچیزی پیش بینی شد و اعتراض فراکسیون زنان را در پی داشت.
رفیعی یادآور شد: البته بر اساس مصوبه امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در تبصره 12 میزان کمک هزینه عائلهمندی و حق اولاد مشمولان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، 28 درصد تعیین شد که مصوبه خوبی بود و انتظار داریم کمیسیون تلفیق به اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه ای دستگاه ها به حوزه زنان به عنوان مصوبه پیشنهادی فراکسیون زنان، رای مثبت دهد./
مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه برای افزایش ماندگاری پزشکان در مناطق محروم/ پزشکان بخش دولتی از پرداخت مالیات پلکانی معاف شدند
عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404، گفت: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون، پزشکان متخصص و فوق تخصصی بالینی تمام وقت جغرافیایی از پرداخت مالیات پلکانی معاف شدند و 10 درصد از حق الزحمه آنها به عنوان مالیات کسر می شود.
علی اصغر باقرزاده در گفت و گو با خانه ملت با اشاره به مصوبات امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404 در حوزه سلامت، گفت: مالیات پزشکان متخصص و فوق تخصصی بالینی تمام وقت جغرافیایی که در بخش ها و بیمارستان های دولتی کار می کنند و مطب خصوصی ندارند از پرداخت مالیات پلکانی معاف شدند و 10 درصد از حق الزحمه آنها به عنوان مالیات کسر می شود.
نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس دوازدهم، افزود: با این اقدام ماندگاری پزشکان بخش دولتی در مناطق محروم افزایش و خروج پزشکان از بخش دولتی کاهش می یابد.
عملکرد بودجه 1403 در بخش فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به ارزیابی عملکرد قانون بودجه 1403 در زمینه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق پرداخت.
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «ارزیابی عملکرد قانون بودجه ۱۴۰۳ کل کشور: فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق» آورده است که ارزیابی میزان و نحوه تحقق تخصیص اعتبارات تصویبشده در قوانین بودجه سنواتی و بررسی عملکرد پایینتر از میزان در نظر گرفته شده و یا عدم تخصیص این اعتبارات، از گامهایی است که سیاستگذار را با موقعیت دستگاهها و واقعیت میدان صحنه اجرا روبهرو میکند. ازاینرو توصیف، تبیین و تحلیل قانون بودجه، بهعنوان مهمترین سندی که امکان تحدید هر برنامهریزی را فراهم میکند از اهمیت ویژهای برخوردار است.
این گزارش مطرح میکند که میتوان گفت بیش از اسناد و قوانین برنامهمحور، قوانین بودجهای هستند که امکان و فرصت تحقق یا عدم تحقق سیاستها را فراهم میکنند؛ از این منظر لازم است لایحه بودجه با دقتنظر بالایی تدوین شود و از طرف دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرد تا کمترین نقص را داشته باشد. ازاینرو، همزمان با تقدیم بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ به مجلس شورای اسلامی؛ ارائه گزارشی از نحوه عملکرد و میزان تخصیص اعتبارات بخش فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق در قانون بودجه ۱۴۰۳، میتواند تصویر روشنی از تحقق قانون بودجه پیشروی سیاستگذاران ارائه کند تا بتوان در تدوین لایحه و تصویب قانون بودجه سال ۱۴۰۴ نقش مؤثرتری ایفا کرد.
این گزارش بیان میکند که مجموع اعتبارات مصوب هزینهای برای دستگاههای این بخش در قانون بودجه ۱۴۰۳ (۸۷,۱۷۳,۲۸۶)، تملکداراییهای سرمایهای (۱۱,۹۱۸,۱۵۰) و سرجمع آنها (۹۹,۰۹۱,۴۳۶) میلیون ریال بوده است.
بیشترین اعتبارات هزینهای و تملکداراییهای سرمایهای به ترتیب برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۴۲,۰۲۶,۰۲۱) میلیون ریال و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (۱۴,۲۰۹,۱۵۳) میلیون ریال و کمترین اعتبارات هزینهای و تملکداراییهای سرمایهای بهترتیب برای بنیاد سعدی (۷۱۴,۷۸۷) میلیون ریال و فرهنگستان هنر (۸۶۸,۷۲۴) میلیون ریال بوده است.
این گزارش توضیح میدهد که بهطورکلی علاوهبر درآمد اختصاصی دستگاهها، درصد تحقق اعتبارات بخش فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق در هفتماهه نخست اجراییسازی قانون بودجه سال ۱۴۰۳، نسبت به جمع کل اعتبارات مصوب قانون ۱۴۰۳ حدود ۳۷ درصد است.
بیشترین و کمترین درصد تحقق بهترتیب برای بنیاد سعدی با ۵۶.۵ درصد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۲۸.۸ درصد بوده و هیچ دستگاهی بیش از ۶۰ درصد از اعتبارات خود را دریافت نکرده است.
در این گزارش آمده است براساس مکاتبات صورت گرفته در ضمن گزارش حاضر با دستگاههای بخش فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق، برخی از دستگاههای این بخش، میزان تحقق اعتبارات مربوط به بند «ب» تبصره «۱۳» قانون بودجه سال ۱۴۰۳، با موضوع تخصیص یکدرصد از هزینههای شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت در بخش فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق مانند فرهنگستان هنر و بنیاد سعدی را صفر اعلام کرده و مابقی دستگاهها، بهرغم پیگیریهای مکرر، در اینباره گزارشی ارائه نکردهاند.
این گزارش ادامه میدهد که غالب ردیفهای جدول شماره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ با عنوان جدول تفصیلی بند «ب» تبصره «۱۳» قانون در سال ۱۴۰۳ میزان تحقق هزینهکرد یک درصد از هزینههای شرکتهای دولتی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری؛ مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که از مجموع اعتبارات سال ۱۴۰۳ که مبلغ ۸۷,۲۵۰,۰۰۰ میلیون ریال حدوداً معادل ۸۷۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) است، صرفاً حدود ۸۰۰,۰۰۰ میلیون ریال معادل هشتاد میلیارد تومان تخصیص داده شده، اما تا ماه هفتم سال ۱۴۰۳ واریزی برای این دستگاه صورت نگرفته است.
این گزارش مطرح میکند که درحالحاضر، ساختار بودجه در بخش فرهنگ، بهنحوی است که برخی از منابع بودجههای مصوب بخش فرهنگ از محل درآمدهای ناشی از فعالیتهای بنگاههای اقتصادی دولتی است. در بند «ب» تبصره «۱۳» قانون بودجه ۱۴۰۳، بهرغم بند «ه» تبصره «۹» قانون بودجه ۱۴۰۲ که ضمانتی برای تحقق این تبصره ایجاد شده، اما براساس گزارشهای متعدد اخذ شده از این دستگاهها، در عمل تحقق چندانی پیدا نکرده و عملاً حوزه فرهنگ را با بودجه ناپایداری روبهرو کرده است که امکان پیشبرد سیاستها و برنامههای مصوب قانونی را نیز ندارد.
این گزارش بیان میکند که یکی از بایستههای اساسی جهت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، موضوع بند «ب» ماده (۷۵) قانون برنامه هفتم پیشرفت، اصلاح ساختار بودجه کشور در حوزه فرهنگ بهنحوی است که بودجه دستگاههای فرهنگی براساس مأموریتهای محوله به آنها تخصیص یابد. این بدین معناست که دستگاهها در قبال انجام وظایف محوله به خود، اعتبارات دریافت میکنند نه اینکه برای حفظ خود، مطالبه بودجه کنند.
این گزارش ادامه میدهد که بخش اعظم بودجه تخصیص داده شده به دستگاههای فرهنگی، صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان آنها میشود بدون اینکه بررسی شود که این مبالغ پرداختی تا چه حد، سبب انجام مأموریتهای محوله به آنها شده است و در این موقعیت حتی اگر درصد سهم بودجه فرهنگی نسبت به بودجه عمومی بیشتر هم بشود، مشخص نیست اثربخشی بیشتر را بهدنبال داشته باشد. در این راستا، لازم است نظام بودجهریزی کشور بهسمت بودجهریزی عملیاتی تغییر پیدا کند و در چنین شرایطی، دستگاههای مختلف از جمله دستگاههای فرهنگی برای اینکه بتوانند بودجه دریافت کنند باید مأموریتهای محوله را تبیین، تدوین و بهنحو احسن اجرایی کنند.
متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.
حقوق تا ۲۴ میلیون تومان از مالیات معاف شد
به گزارش کبنا، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ در مجلس جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.
رحیم زارع در تشریح مصوبات جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق در رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ گفت: کمیسیون مصوب کرد که درآمد ماهانه تا سقف ۲۴ میلیون تومان معاف از مالیات باشد.
نماینده مردم «آباده،خرم بید و سرچهان» در مجلس بیان کرد: همچنین کمیسیون مصوب کرد؛ نرخ مالیات بر مجموع درآمد ماهیانه بین ۲۴ تا ۳۰ ملیون تومان، ۱۰ درصد مالیات، بین ۳۰ تا ۳۸ میلیون تومان ۱۵ درصد مالیات، مابهالتفاوت ۳۸ میلیون درآمد ماهانه تا ۵۰ میلیون تومان، ۲۰ درصد مالیات، مابه التفاوت ۵۰ میلیون تا ۶۶ میلیون و ۶۰۰ تومان، ۲۵ درصد مالیات و بیش از ۶۶ میلیون و ۶۰۰ تومان، ۳۰ درصد مالیات اخذ شود.
زارع تاکید کرد: همچنین کمیسیون مالیات کارانه پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص بالینی تمام وقت جغرافیایی را ۱۰ درصد تعیین کرد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ گفت: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق؛ سقف خالص پرداختی ماهیانه حقوق، ۷ برابر حداقل حقوق تعیین شد. البته اعضای هیئت علمی و قضات از این مصوبه مستثنی شدند.
زارع تاکید کرد: همچنین کمیسیون مصوب کرد؛ کمک معیشت ماهانه به جانبازان، آزادگان معسر غیر حالت اشتغال، رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد، معلولان شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد با انجام آزمون وسع پرداخت شود.
وی تاکید: همچنین کمیسیون مصوب کرد؛ پاداش پایان خدمت کارکنان دولت و کارکنان مشمول ماده ۱۰۷ قانون مدیریت خدمات کشوری برای سال آینده ۶۵۰ میلیون تومان خواهد بود.
زارع تاکید کرد: کمیسیون تلفیق در جلسه نوبت سوم خود تبصره ۳ لایحه را مورد بررسی قرار خواهد داد. پس از بررسی این تبصره، پیشنهادات الحاقی نمایندگان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد که مجلس از روز شنبه هفته آینده، لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ را مورد بررسی قرار خواهد داد.
اعتبارات ناچیز حوزه زنان و جوانی جمعیت در لایحه بودجه 1404/ تعیین 28 درصدی کمک هزینه عائلهمندی مشمولان قانون جوانی جمعیت توسط کمیسیون تلفیق
نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس با انتقاد از اعتبارات ناچیز حوزه زنان، خانواده و جوانی جمعیت در لایحه بودجه 1404، گفت: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون تلفیق، میزان کمک هزینه عائلهمندی و حق اولاد مشمولان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت 28 درصد تعیین شد و امیدواریم کمیسیون تلفیق به اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه ای دستگاه ها به حوزه زنان رای مثبت دهد.
سمیه رفیعی در گفت و گو با خانه ملت با انتقاد از اینکه دولت اعتبارات حوزه زنان و خانواده را در لایحه بودجه 1404 مطابق تکالیف برنامه هفتم پیش بینی نکرده است، گفت: فراکسیون زنان پیشنهاداتی را در حوزه زنان و خانواده و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای درج در لایحه بودجه ثبت و بر افزایش بودجه این حوزه ها تاکید کرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دوازدهم با اشاره به نشست های فراکسیون زنان برای بررسی بودجه حوزه زنان و خانوده و قانون جوانی جمعیت با حضور مسئولان مربوطه، گفت: در یکی از نشست ها مطرح شد که نظرات معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری آن طور که باید و شاید در تدوین لایحه مدنظر قرار نگرفته و برای این حوزه ها که باید به طور حتم الزامات آنها در بودجه دیده می شد اعتبارات اندک و ناچیزی پیش بینی شد و اعتراض فراکسیون زنان را در پی داشت.
رفیعی یادآور شد: البته بر اساس مصوبه امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در تبصره 12 میزان کمک هزینه عائلهمندی و حق اولاد مشمولان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، 28 درصد تعیین شد که مصوبه خوبی بود و انتظار داریم کمیسیون تلفیق به اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه ای دستگاه ها به حوزه زنان به عنوان مصوبه پیشنهادی فراکسیون زنان، رای مثبت دهد./
مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه برای افزایش ماندگاری پزشکان در مناطق محروم/ پزشکان بخش دولتی از پرداخت مالیات پلکانی معاف شدند
عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404، گفت: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون، پزشکان متخصص و فوق تخصصی بالینی تمام وقت جغرافیایی از پرداخت مالیات پلکانی معاف شدند و 10 درصد از حق الزحمه آنها به عنوان مالیات کسر می شود.
علی اصغر باقرزاده در گفت و گو با خانه ملت با اشاره به مصوبات امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404 در حوزه سلامت، گفت: مالیات پزشکان متخصص و فوق تخصصی بالینی تمام وقت جغرافیایی که در بخش ها و بیمارستان های دولتی کار می کنند و مطب خصوصی ندارند از پرداخت مالیات پلکانی معاف شدند و 10 درصد از حق الزحمه آنها به عنوان مالیات کسر می شود.
نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس دوازدهم، افزود: با این اقدام ماندگاری پزشکان بخش دولتی در مناطق محروم افزایش و خروج پزشکان از بخش دولتی کاهش می یابد.
عملکرد بودجه 1403 در بخش فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به ارزیابی عملکرد قانون بودجه 1403 در زمینه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق پرداخت.
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «ارزیابی عملکرد قانون بودجه ۱۴۰۳ کل کشور: فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق» آورده است که ارزیابی میزان و نحوه تحقق تخصیص اعتبارات تصویبشده در قوانین بودجه سنواتی و بررسی عملکرد پایینتر از میزان در نظر گرفته شده و یا عدم تخصیص این اعتبارات، از گامهایی است که سیاستگذار را با موقعیت دستگاهها و واقعیت میدان صحنه اجرا روبهرو میکند. ازاینرو توصیف، تبیین و تحلیل قانون بودجه، بهعنوان مهمترین سندی که امکان تحدید هر برنامهریزی را فراهم میکند از اهمیت ویژهای برخوردار است.
این گزارش مطرح میکند که میتوان گفت بیش از اسناد و قوانین برنامهمحور، قوانین بودجهای هستند که امکان و فرصت تحقق یا عدم تحقق سیاستها را فراهم میکنند؛ از این منظر لازم است لایحه بودجه با دقتنظر بالایی تدوین شود و از طرف دیگر نیز مورد بررسی قرار گیرد تا کمترین نقص را داشته باشد. ازاینرو، همزمان با تقدیم بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ به مجلس شورای اسلامی؛ ارائه گزارشی از نحوه عملکرد و میزان تخصیص اعتبارات بخش فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق در قانون بودجه ۱۴۰۳، میتواند تصویر روشنی از تحقق قانون بودجه پیشروی سیاستگذاران ارائه کند تا بتوان در تدوین لایحه و تصویب قانون بودجه سال ۱۴۰۴ نقش مؤثرتری ایفا کرد.
این گزارش بیان میکند که مجموع اعتبارات مصوب هزینهای برای دستگاههای این بخش در قانون بودجه ۱۴۰۳ (۸۷,۱۷۳,۲۸۶)، تملکداراییهای سرمایهای (۱۱,۹۱۸,۱۵۰) و سرجمع آنها (۹۹,۰۹۱,۴۳۶) میلیون ریال بوده است.
بیشترین اعتبارات هزینهای و تملکداراییهای سرمایهای به ترتیب برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۴۲,۰۲۶,۰۲۱) میلیون ریال و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (۱۴,۲۰۹,۱۵۳) میلیون ریال و کمترین اعتبارات هزینهای و تملکداراییهای سرمایهای بهترتیب برای بنیاد سعدی (۷۱۴,۷۸۷) میلیون ریال و فرهنگستان هنر (۸۶۸,۷۲۴) میلیون ریال بوده است.
این گزارش توضیح میدهد که بهطورکلی علاوهبر درآمد اختصاصی دستگاهها، درصد تحقق اعتبارات بخش فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق در هفتماهه نخست اجراییسازی قانون بودجه سال ۱۴۰۳، نسبت به جمع کل اعتبارات مصوب قانون ۱۴۰۳ حدود ۳۷ درصد است.
بیشترین و کمترین درصد تحقق بهترتیب برای بنیاد سعدی با ۵۶.۵ درصد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۲۸.۸ درصد بوده و هیچ دستگاهی بیش از ۶۰ درصد از اعتبارات خود را دریافت نکرده است.
در این گزارش آمده است براساس مکاتبات صورت گرفته در ضمن گزارش حاضر با دستگاههای بخش فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق، برخی از دستگاههای این بخش، میزان تحقق اعتبارات مربوط به بند «ب» تبصره «۱۳» قانون بودجه سال ۱۴۰۳، با موضوع تخصیص یکدرصد از هزینههای شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت در بخش فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق مانند فرهنگستان هنر و بنیاد سعدی را صفر اعلام کرده و مابقی دستگاهها، بهرغم پیگیریهای مکرر، در اینباره گزارشی ارائه نکردهاند.
این گزارش ادامه میدهد که غالب ردیفهای جدول شماره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ با عنوان جدول تفصیلی بند «ب» تبصره «۱۳» قانون در سال ۱۴۰۳ میزان تحقق هزینهکرد یک درصد از هزینههای شرکتهای دولتی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری؛ مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که از مجموع اعتبارات سال ۱۴۰۳ که مبلغ ۸۷,۲۵۰,۰۰۰ میلیون ریال حدوداً معادل ۸۷۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) است، صرفاً حدود ۸۰۰,۰۰۰ میلیون ریال معادل هشتاد میلیارد تومان تخصیص داده شده، اما تا ماه هفتم سال ۱۴۰۳ واریزی برای این دستگاه صورت نگرفته است.
این گزارش مطرح میکند که درحالحاضر، ساختار بودجه در بخش فرهنگ، بهنحوی است که برخی از منابع بودجههای مصوب بخش فرهنگ از محل درآمدهای ناشی از فعالیتهای بنگاههای اقتصادی دولتی است. در بند «ب» تبصره «۱۳» قانون بودجه ۱۴۰۳، بهرغم بند «ه» تبصره «۹» قانون بودجه ۱۴۰۲ که ضمانتی برای تحقق این تبصره ایجاد شده، اما براساس گزارشهای متعدد اخذ شده از این دستگاهها، در عمل تحقق چندانی پیدا نکرده و عملاً حوزه فرهنگ را با بودجه ناپایداری روبهرو کرده است که امکان پیشبرد سیاستها و برنامههای مصوب قانونی را نیز ندارد.
این گزارش بیان میکند که یکی از بایستههای اساسی جهت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، موضوع بند «ب» ماده (۷۵) قانون برنامه هفتم پیشرفت، اصلاح ساختار بودجه کشور در حوزه فرهنگ بهنحوی است که بودجه دستگاههای فرهنگی براساس مأموریتهای محوله به آنها تخصیص یابد. این بدین معناست که دستگاهها در قبال انجام وظایف محوله به خود، اعتبارات دریافت میکنند نه اینکه برای حفظ خود، مطالبه بودجه کنند.
این گزارش ادامه میدهد که بخش اعظم بودجه تخصیص داده شده به دستگاههای فرهنگی، صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان آنها میشود بدون اینکه بررسی شود که این مبالغ پرداختی تا چه حد، سبب انجام مأموریتهای محوله به آنها شده است و در این موقعیت حتی اگر درصد سهم بودجه فرهنگی نسبت به بودجه عمومی بیشتر هم بشود، مشخص نیست اثربخشی بیشتر را بهدنبال داشته باشد. در این راستا، لازم است نظام بودجهریزی کشور بهسمت بودجهریزی عملیاتی تغییر پیدا کند و در چنین شرایطی، دستگاههای مختلف از جمله دستگاههای فرهنگی برای اینکه بتوانند بودجه دریافت کنند باید مأموریتهای محوله را تبیین، تدوین و بهنحو احسن اجرایی کنند.
متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.