تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : ۴۵۱۶۶۶
پیش از ظهر امروز در جلسه نرخ گذاری قیمت میوه در میدان میوه و تره بار یاسوج مطرح شد

فریادهای سرمایه‌گذار میدان میوه و تره‌بار بر سر قیمت‌های میوه و عدم نظارت / چرا میوه‌فروشان به میدان اعتنا نمی‌کنند؟ / قیمت اقلام میوه و تره‌بار در یاسوج واقعی می‌شوند / مشکل اصلی بازار، ماشین‌های میوه‌فروش است / اراده‌ای برای ساماندهی بازار میوه نیست

۰
کبنا ؛
میدان میوه و تره‌بار یاسوج در جهت تثبیت نرخ میوه و تره‌بار در یاسوج تلاش‌های بسیاری کرده است تا قیمت اقلام میوه و تره‌بار به طور واقعی به دست مردم برسد.
به گزارش کبنا، پیش از ظهر امروز (31 تیر 1401) سرمایه‌گذار میدان میوه و تره‌بار با حضور نمایندگان جهاد کشاورزی، رئیس اتحادیه میوه‌فروشان بویراحمد، نماینده بسیج اصناف و رزاقی نماینده صنعت و معدن اقدام به قیمت‌گذاری اقلام میوه و تره بار در یاسوج کردند.
به گزارش کبنا، در این نشست که با فریادهای عوض‌پور به خاطر عدم نظارت جهاد کشاورزی بر نرخ‌گذاری در بازار همراه بود، قیمت میوه و تره‌بار در یاسوج مشخص شد. طبق قانون، خرده‌فروشی‌ها باید نهایتاً بین 10 تا 30 درصد به قیمتی که میدان تعیین کرده است، اضافه کنند. در واقع حاشیه سود برای خرده‌فروشان نباید از محدوده 10 تا 30 درصد بیشتر باشد. یعنی اگر میدان نرخ پیاز را 6 هزار تومان تعیین کرده باشد، خرده‌فروشی‌ها نباید آن را کیلویی بیش از 7 هزار و 800 تومان به فروش برسانند.
در این نشستِ همراه با گلایه‌های شدید سرمایه‌گذار میدان میوه و تره بار، سرمایه‌گذار میدان میوه و تره‌بار گفت: ما هر قیمتی تعیین کنیم وقتی نظارتی بر بازار نیست چه باید کنیم؟ حرف ما این است وقتی ما قیمتی به عنوان قیمت میدان  تعیین می‌کنیم اما در سطح خرده فروشی سه برابرِ میدان به فروش می‌رسد چه باید کنیم؟

وی گفت: به عنوان مثال، اگر پیاز را کیلویی 4 تومان مغازه‌دار از ما خرید کند، باید 5200 تومان بفروشد. اما خرده‌فروشان همین پیاز را از میدان شیراز کیلویی 7 هزار تومان می‌خرد و کیلویی 12 هزار تومان به مردم می‌فروشد. چرا که سود بیشتری برای خرده‌فروش در بر دارد. بنابراین بازار میدان میوه و تره‌بار برای خرده‌فروشان بازار جذابی نیست. این در حالی است که در این وسط مردم برای هر کیلو پیاز باید حدود 6 هزار تومان بیشتر هزینه کنند.
وی افزود: تا پیش از عید مردم تا حدودی می‌توانستند میوه بخرند و مصرف کنند، اما حالا وضعیت بازار به گونه‌ای تغییر کرده است که اکثر مردم باید میوه را دانه‌ای بخرند.
           
عوض‌پور عنوان کرد: مشکل اصلی ما این است که اگر جهاد کشاورزی متولی است باید بر بازار خرده‌فروشی هم نظارت کند. اگر ما هم گران می‌فروشیم برما نظارت کند. ما نرخ می‌زنیم اما خرده‌فروشی‌ها بر اساس نرخ شیراز، ترخ می‌زنند و مغازه‌دار به 100 درصد سود هم راضی نیست.
وی ادامه داد: سیر خشک 29 هزار تومان به من فروخته‌اند. اما همان سیر را مغازه‌دار 60 هزار تومان می‌فروشد. اطمینان دارم مغاز‌ه‌دار این سیر را بالای 35 هزار تومان از بازار شیراز خریده است.
وی افزود: سیب زمینی را کیلویی 12 هزار تومان به مغازه‌دار می‌فروشیم و مغازه‌دار باید آن را 16 هزار تومان بفروشد. اما خرده‌فروش آن را کیلویی 15 هزار تومان از شیراز می‌خرد و کیلویی 22 هزار تومان به مردم می‌فروشد.
سرمایه‌گذار میدان میوه‌ و تره‌بار گفت: کهگیلویه و بویراحمد از نطر نرخ تورم اول است و بخشی از این تورم به همین نوع نرخگداری میوه و تره‌بار برمیگردد. مثلاً وقتی در شیراز رستوران‌دار پیاز را کیلویی 6 هزار تومان می‌خرد، غذایش را با قیمت 40 هزار تومان می‌فروشد، اما وقتی رستوراندار در یاسوج پیاز را کیلویی 12 هزار تومان می‌خرد خب طبیعتاً غذایش را هم بیش از 50 هزار تومان میفروشد. من معتقدم که بخشی از این تورم به خاطر همین نوع نرخ‌گذاری ها است.
وی ادامه داد: ما روزی فشار می‌آوردیم گلوگاه را ببندید. روزی می‌گفتیم مغازه‌دار باید فاکتور میدان ارائه دهد. اما الأن میگوئیم قیمتی که شما در میدان خریداری می‌کنید را ضرب‌در 30 درصد بکنید و قیمت بزنید. حالا مغازه‌دار میوه‌اش را از کجا تهیه کرده است مهم نیست؛ می‌خواهد از هر شهری آن را تهیه کند، اما نباید آن را بیش از قیمت مصوب در میدان با حاشیه سود 30 درصد بیشتر بزند.
              
به گزارش کبنا، عوض‌پور سرمایه‌گذار میدان میوه و تره‌بار در این نشست بارها از عدم نظارت بر بازار از سوی متولیان به ویژه جهاد کشاورزی انتقاد کرد. اما نماینده صنعت و معدن می‌گوید تاکنون در سه ماه اخیر، سه بار نرخ‌گذاری کرده‌ایم.
رضایی رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار بویراحمد نیز گفت: مشکل ما بیش از آنکه مغازه‌داران باشد، ماشین‌هایی است که در کنار جاده خرده‌فروشی می‌کنند.
وی گفت: اگر مغازه‌داران را تنها 200 واحد در نظر بگیریم، تعداد این ماشین‌ها حدود 500 مورد است. یعنی ماشین‌ها دو و نیم برابر بیشتر از مغاره‌داران هستند.
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار بویراحمد اضافه کرد: باید این ماشین‌ها شناسنامه‌دار شوند تا خریدهایشان را از میدان انجام دهند.
وی گفت: نیروی انتظامی، راهداری و شهرداری باید با همکاری هم به این وضعیت ماشین‌های میوه‌فروش سر و سامان دهند تا هر چه زودتر این مشکل حل شود.
وی افزود: چنانچه این ماشین‌ها شناسنامه‌دار شوند و میوه خود را از میدان تهیه کنند، بخش زیادی از مشکل میوه‌ و تره‌بار حل می‌شود و از این به بعد میدان میوه و تره‌بار نیز می‌تواند در حجم بیشتری میوه و تره‌بار وارد کرده و در نهایت با قیمت بسیار پایین‌تری به دست مردم برساند.
به گزارش کبنا، پس از پایان این نشست، خبرنگار کبنا با یکی از شهروندانی که از این میدان خرید کرده بود، گفت‌وگو کرد. فاکتور خرید این شهروند را می‌توانید در ادامه ببینید. قیمت اقلام خریداری شده به تفکیک در فاکتور مشخص شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

خبرگزار
Iran, Islamic Republic of
سلام اگر میدان تره بار میدان است چرا قیمت آنها از دست فروش تفاوت قیمت زیاد دارد میدان دار متخلف است تره بار در یاسوج در دست چند نفر است تا اینها هستند هیچ راهی ندارد
درنا
Iran, Islamic Republic of
واقعا ادارات سهل انگاری می‌کنند بنازم سرمایه گذار و عواملش را
فدایی
Iran, Islamic Republic of
ضمن تشکر از اطلاع رسانی خوب کبنا ،وقتی در جهاد کشاورر ی استان تفکر مدیربت جهادی حاکم نباشد چنین اتفاقاتی طبیعی است البته ضعف مدیریت در این سازمان موج می زند ولی کسی هم ککش نمی گزد.
زنبور
Iran, Islamic Republic of
اگر معاون اقتصادی استاندار دارای برنامه وعزم جدی برای قیمت واقعی بازار داشته باشد شاید قیمتها اصلاح شود ولی چون این عزم نیست هیچوقت بازار یاسوج اصلاح نمی شود ودر حقیقت ظلمی که بر مردم تحمیل میشود بر عهده شخص ایشان است
Iran, Islamic Republic of
کاشی تنظیم بازار دست همان صنعت و معدن وتجارت می ماند و به جهاد کشاورزی انتقال پیدا نمی کرد، حداقل چهره جهاد کشاورزی به عنوان متولی تنظیم بازار به این شکل مخدوش نمی شد
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1