تاریخ انتشار
شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۴۵۰۶۶۱
با حضور اهالی فرهنگ و هنر؛

آیین اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد/ خاک نژاد: فرزندان ما متیل های محلی ما را بلد نیستند / تقدیر منوچهر مالمیری از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

۰
کبنا ؛آیین اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور سید جواد هاشمی مهر معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، امین درخشان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش کبنا، عصر امروز (شنبه 1 مرداد ماه 1401) مراسم اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور سید جواد هاشمی مهر معاون سیاسی استانداری و امین درخشان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع زیادی از اهالی فرهنگ و هنر و روسای ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان‌های استان در سالن آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
امین در خشان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در این آئین با قدردانی از حاضرین، انجمن هنرهای تجسمی، اظهار داشت: انجمن ها توانایی مدیریت و برگزاری جشنواره را دارد، بدون تردید این رویه را در ادامه کار خواهیم داشت، و کار را به خود هنرمندان می سپاریم، هر جا کار به اهلش سپرده شود، نتیجه قابل قبول است. هنرمندان نیز خود به خوبی می دانند چطور کار را به شکل ویژه ای انجام دهند.
درخشان در ادامه ضمن تشکر از معاون سیاسی و امنیتی استانداری گفت: معتقدم که هنر را باید اجتماعی و مردمی کنیم.
وی با اشاره به رسالت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: حوزه فرهنگ و هنر را مردمی و اجتماعی کنیم، این مسئله مهم، نیاز جامعه است، این خلأ در سطح جامعه وجود دارد، نیاز است که هنرمندان در انظار عمومی و در مسائل اساسی جامعه حضور پیدا کنند و بتوانند با خلاقیت و ابتکاری که دارند نقش ایفا کنند.
وی گفت: هنرمندان هنرهای تجسمی نشان دادند که دغدغه هنرمند از من مسئول بسیار بیشتر است. دغدغه های هنرمندان که در آثار آنها به نمایش گذاشته شد دغدغه های اساسی و مهمی بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ورود هنرمندان به موضوعاتی از جمله محیط زیست و جنگل های بلوط، حجاب و عفاف، هویت ایرانی و اسلامی شایسته تقدیر است.
وی افزود: حضور چهره های ممتاز رشته های مختلف در این جشنواره شایسته تقدیر است، اما بدون تردید این عزیزان نقطه قوت جشنواره بودند.
درخشان گفت: هر ساله یکی از مشکلات اساسی ما این بوده که هیئت داوران را باید از استان های دیگر مثل تهران و شیراز دعوت می کردیم، اما امسال بازنگری کردیم و دیدیم که افراد بزرگی داریم و ظرفیت های داوری در هنرمندان ما وجود دارد، و این موضوع نیز باعث شد که دیگر هنرمندان با انگیزه بیشتری وارد رقابت در این جشنواره شوند.
درخشان اظهار کرد: بیش از 230 نفر از هنرمندان در رشته‌های مختلف نقاشی، عکاسی، خوشنویسی، گرافیک و ... حضور داشتند که حدود 160 اثر مورد تأیید قرار گرفت، و با رأی هیئت داوران نیز افراد برتر معرفی خواهند شد.
وی گفت: یکی از نقاط قوت جشنواره این بوده که ما فقط به حمایت و پشتیبانی پرداختیم و انتخاب افراد برتر بر عهده دوستان هنرمند بود و این باعث ایجاد آرامش عجیبی در ما شد.
خاک نژاد رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان کهگیلویه و بویراحمد در ابتدا از همه قدردانی کرد و در ادامه اظهار داشت: این جشنواره با همت هنرمندان و پیشکسوتان و البته حمایت های مدیرکل جوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
وی در ادامه افزود: در این جشنواره به سمت این رفتیم که فرهنگ و ادبیات اسلامی و ایرانی در این جشنواره ها گم نشوند.
خاک نژاد در ادامه یادی از زنده یاد سید امر الله حسینی و جایمند از هنرمندان پیشکسوت کرد و گفت: تا هستیم قدردان همدیگر باشیم و به همدیگر آسیب نزنیم.
خاک نژاد اظهار کرد: یک کلیشه ذهنی به نام آسیب های اجتماعی داریم که هیچ کاری برای این مسئله نکردیم. این اعتیاد، طلاق، بدحجابی و دیگر مقولات تبدیل به کلیشه شده اند.
خاک نژاد بیان کرد: محوریت را بر اساس آسیب های اجتماعی بگذاریم، اگر عفت و پاکدامنی در جامعه ما باشد، ممکن است که طلاق کمتر شود. اگر روحیه جوانمردی را در جامعه داشته باشیم، از خودگذشتگی را داشته باشیم بسیاری از ناهنجاری ها ایجاد نمی شود. اگر عشق راستین داشته باشیم خیلی راحت تر می توانیم ساده و صمیمی باشیم و اخلاق مند زندگی کنیم.
وی افزود: آنقدر کلیشه ای به جشنواره ها نگاه کرده ایم که بخش اصلی فرهنگ و ادبیات ایرانی و اسلامی و فُلک و داستان های محلی ما گم شده اند. فرزندان ما متیل های محلی ما را بلد نیستند.
وی گفت: بعد از سالها روز گذشته در یکی از تابلوهای نقاشی یکی از فولکورهای محلی ما کشیده شده بود و ما آن را فراموش کرده بودیم.
خاک نژاد اظهار کرد: مراقب باشیم که این داستان های عامیانه و محلی ما و فرهنگ و ادبیات ایرانی و اسلامی گم نشود.
منوچهر مالیری از هنرمندان پیشکسوت کهگیلویه و بویراحمد در این آئین به درخشان تبریک گفت به جهت اینکه که آشتی بین هنرمندان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال ها رقم خورد.
در حاشیه این آئین از خانواده های هنرمندان پیشکسوت خانواده «زنده یاد سید امرالله حسینی» و «ایرج جایمند» تجلیل شد. همچنین از هنرمندان پیشکسوت «داریوش حقایقی»، «خداعفو اسدی»، «امیر انصاری»، «منوچهر مالمیری»، «علی هدایت سوق»، «کیامرث شغیعی»، «اله یار مبارکی»، «سید ابوذر خردمند»، «مجتبی دژند»، «کرامت الله انصاری»، «سید محمد تقی حسینی» و... مورد تجلیل قرار گرفتند.
سید جواد هاشمی مهر معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این آئین با اشاره به برگشت پیک هفتم کرونا، اظهار داشت: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک ضرورت  دارد. که خدای ناکرده دو باره شاهد افزایش مبتلایان به کرونا و ایجاد محدودیت برای عزیزان نباشیم.
وی با قدردانی از برگزار کنندگان جشنواره هنرهای تجسمی، گفت: پرداختن به آسیب های اجتماعی کار قابل تقدیری بوده که در این جشنواره اتفاق افتاد.
هاشمی مهر با بیان اینکه هر روز جامعه مدرنیته به سمت آسیب های اجتماعی بیشتر می رود و جای نگرانی دارد. همه آسیب های اجتماعی راه مقابله ای دارد که برای مقابله با آن، در سال 1395 پس از فرمان رهبر انقلاب، دستگاه های مختلفی تشکیل شد.
وی گفت: اقدامات خیلی خوبی در دولت برای مقابله با آسیب های اجتماعی از جمله مبارزه با مواد مخدر انجام گرفت که حتی مورد تقدیر جوامع جهانی هم قرار گرفت.
ما یک جامعه پیوسته ای داشتیم، و در محیط های کوچک روستایی زندگی می کردیم، اما گستردگی در جامعه ایجاد شد و آسیب های اجتماعی بیشتر شد، نیازمند این هستیم که خردورزانه به آسیب های اجتماعی نگاه شود. کنترل های اجتماعی جوامع سنتی از بین رفته است، والدین و خانواده ها نسبت به برخی مسائل جامعه بی تفاوت شده اند.
وی گفت: ما می توانیم زندگی مان را با مسائل دینی و اخلاقی برنامه ریزی کنیم.
هاشمی مهر با اشاره به میزان بودجه فرهنگی ادارات اظهار کرد: این میزان اعتبار نیم درصد بود که با پیگیری هایی که در سفر رئیس جمهور انجام شد، این اعتبار حوزه فرهنگی به 2 درصد رسید.
وی گفت: در بحث سهم نفت، بودجه سه درصد و بودجه دو سوم را داریم. سه درصد سهم شهرهای دارای نفت است ولی اعتبار دو سوم شامل همه شهرهای استان می شود.
هاشمی مهر بیان کرد: گلایه ای از هنرمند عزیز آقای غفاری دارم، گذشته خودمان را ببینیم، در این استان چه چیزی داشتیم، نه آب، نه برق، نه گاز و نه جاده وجود داشت. حتی همین کارخانه قند اشتباهی جایگذاری شد. قبل از انقلاب هیچ مرکز آموزش عالی در استان نداشتیم، الان بالغ بر 5 هزار دانشجو فقط در  استان تحصیل می کنند، اینها به برکت انقلاب اسلامی بوده است.
هاشمی مهر اظهار کرد: سرمایه گذاری برای راه اندازی مجتمع فرهنگی و هنری قرار هست که سرمایه گذاری کنند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1