تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۴۴۹۶۵۲
همایش سراسری قوه قضائیه با حضور رئیس عدلیه و رئیس مجلس برگزار شد

چراغ سبز دولت و مجلس به کاهش هزینه دادرسی / عدالت در اقتصاد فقر را به حاشیه می‌برد /  قالیباف: مشروعیت استمراری ما منوط به کارنامه و عمل ما است / اژه‌ای: گسترش عدالت اجتماعی اکسیر خنثی‌سازی اقدامات دشمنان است

۰
کبنا ؛رئیس دولت سیزدهم که پیش از تصدی ریاست‌جمهوری، ریاست قوه قضائیه را برعهده داشت موافقت خود را با خواسته خلف خویش، رئیس کنونی دستگاه قضا، درباره کاهش هزینه دادرسی اعلام کرد. همزمان محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز اعلام کرد که پارلمان آمادگی دارد، بودجه پایه دستگاه قضائی را اصلاح کند.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در آغاز هفته قوه‌قضائیه «هزینه بالای دادرسی» را به عنوان «مسأله‌ای که باید حل شود»، عنوان کرده بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، که دیروز در همایش سراسری قوه قضائیه سخن می‌گفت، با تأیید وجود مشکلات و کمبودها در قوه قضائیه، بر کمک دولت به این قوه تأکید کرد و گفت: «با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه برای کاهش هزینه‌های دادرسی و دسترسی آسان به عدالت موافق هستیم.»
همچنین به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس که دیگر سخنران همایش سراسری دیروز قوه قضائیه بود، با بیان اینکه در «پایه بودجه» قوه قضائیه باید تجدید نظر شود تا براساس رشد سالیانه مسیر خود را طی کند»، به طور غیر مستقیم راهکار کاهش هزینه دادرسی را به نحوی که به بودجه قوه قضائیه صدمه وارد نشود، ارائه کرد.
محسنی اژه‌ای هشت روز پیش دوشنبه (30 خرداد)، در ابتدای هفته گرامیداشت قوه قضائیه با بیان اینکه کماکان هزینه دادرسی برای مردم بالاست، به معاونت حقوقی قوه قضائیه دستور داده بود، تمامی تدابیر و اقدامات لازم را برای کاهش هزینه‌های دادرسی اتخاذ کند.
رئیس قوه‌قضائیه همچنین با تأکید بر اینکه  از وضع موجود هزینه‌های دادرسی رضایت ندارد، به معاون اول دستگاه قضا و دادستان کل کشور نیز مأموریت داد با استفاده از ظرفیت نخبگان جامعه و همچنین جلب مشارکت و همکاری بیشتر دولت سیزدهم و مجلس یازدهم، اقدامات عاجل‌تری را برای ایجاد تحول در فرایند رسیدگی به پرونده‌های قضایی و کاستن از هزینه‌های مادی و معنوی دادرسی برای مردم، در دستور کار قرار دهند.
رئیس دستگاه قضا در ادامه با برشمردن موارد و مصادیقی از بالا بودن هزینه‌های دادرسی، مشخصاً به مسئولان ذی‌ربط قضایی دستور داد تا تمامی مساعدت‌های لازم را در قبال افراد زیان‌دیده که اموال آنها به سرقت رفته و به اشکال مختلف به آنها از ناحیه بزهکاران خسارت وارد شده است، انجام دهند.
موافقت رؤسای دولت و مجلس با درخواست رئیس قوه قضائیه از آن رو اهمیت دارد که هزینه دادرسی و تعرفه خدمات قضائی هر سال در قانون بودجه سالانه کل کشور مشخص می‌شود و از آنجا که بر اساس اصل 52 قانون اساسی، مسئول تدوین لایحه بودجه دولت و مرجع تصویب آن مجلس است، موافقت دو قوه مجریه و مقننه شرط کاهش هزینه دادرسی و تعرفه خدمات قضائی به شمار می‌رود.
 حرکت معکوس تعرفه دادرسی
نکته مشخص و قابل تاًمل در هزینه دادرسی این است که اکنون هر چقدر بهای موضوع دعاوی که اصطلاحاً به آن «بهای خواسته» می‌گویند، در دعاوی مالی بیشتر می‌شود،‌ هزینه داردرسی هم بالاتر می‌رود؛ به‌طوری که خواهان برای دعاوی تا سقف 200 میلیون ریال (20 میلیون تومان) 5/2 درصد و برای دعاوی بیش از این مقدار 5/3 درصد هزینه دادرسی باید پرداخت کند.
این اعداد در حالی تعیین شده است که معمولاً هنگام تعیین تعرفه‌های در موارد گوناگون، هر قدر که مبلغ بالاتر برود، از درصد تعرفه‌ها کاسته می‌شود. برای نمونه، ضابطه تعیین کمیسیون مشاوران املاک به این نحو است که  تا قیمت 500 میلیون تومان نیم‌درصد از هر یک از طرفین معامله و از مازاد 500 میلیون تومان، 25 صدم‌درصد از طرفین دریافت می‌شود. به عبارت دیگر، برخلاف آنچه در هزینه دادرسی با بیشتر شدن مبلغ دعاوی مالی، هزینه دادرسی سیر صعودی می‌کند، در محاسبه کمیسیون قانونی مشاوران املاک، گران‌تر شدن مبلغ موجب کم شدن تعرفه می‌شود.
همچنین از آنجایی که هزینه دادرسی از مواردی است که باید در تصویب بودجه سالانه بررسی شود باید منتظر ماند و دید نمایندگان مجلس با کاهش هزینه‌های دادرسی موافقت خواهندکرد یا نه؟
 قالیباف: مشروعیت استمراری ما منوط به کارنامه و عمل ما است / اژه‌ای: گسترش عدالت اجتماعی اکسیر خنثی‌سازی اقدامات دشمنان است
به گزارش کبنا، روز گذشته همایش سراسری قوه‌قضائیه درحالی برگزار شد که سران قوا به‌عنوان سخنرانان اصلی این همایش، بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب را مبنای حرکت ارکان کشور در چهل سال دوم حیات جمهوری اسلامی قرار دادند؛ حرکتی که طی آن عدالت یکی از پایه‌های اصلی تحقق حکمرانی مطلوب قلمداد می‌شود. رئیس‌جمهور در این همایش از کارکنان بی‌نام و نشان قوه‌قضائیه قدردانی و تأکید کرد که گفتمان حفظ و ارتقای اعتماد اجتماعی باید در قوه‌قضائیه و کلیت نظام دنبال شود تا امید مردم به نظام و دستگاه عدلیه روزبه‌روز بیشتر شود.
آیت‌الله رئیسی عدالت را امری گسترده و فراگیر در همه حوزه‌ها دانست و تصریح کرد برای هر اقدام و عملی در کشور باید پیوست عدالت داشت. نکته مهم در این همایش این بود که همه سران قوا، همدلی و همکاری به وجود آمده در دوره جدید فعالیت قوای سه گانه کشور را فرصتی مغتنم برای کشور و این ارکان برشمرده و تأکید کردند این همدلی و همکاری می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت‌ها و بهبودها در نظام حکمرانی و رفع مشکلات کشور شود.
 اهداف جریان نفاق در ابتدای انقلاب
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در این همایش ضمن تبریک هفته قوه‌قضائیه به مدیران، کارکنان و قضات پرتلاش دستگاه قضایی و گرامیداشت یاد شهدای هفتم‌تیر و شهید مظلوم دکتر بهشتی گفت: جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه تصمیم داشت جبهه انقلاب، جریان انقلاب و نمادهای انقلاب را ترور فیزیکی یا ترور شخصیت کند.
رئیس‌جمهور با تشریح وقایع دهه ۶۰ گفت: منافقین  در این سال‌ها افراد زیادی را ترور شخصیت کردند. چهره‌هایی را که نماد انقلاب، مجاهدت و ایستادگی بودند با پخش شایعات، تهمت زدن‌ها و افتراها مورد حمله قرار دادند و می‌خواستند آنان را به حاشیه ببرند و به قدری به شهید بهشتی اهانت کرده بودند که امام خمینی (ره) فرمودند: «آنچه بیش از شهادت شهید بهشتی مرا آزرده‌خاطر می‌کند، مظلومیت او بود.» آیت‌الله رئیسی در مورد تخریب‌های جریان نفاق در سال‌های ابتدایی انقلاب، تصریح کرد: آنان می‌خواستند جریان انقلاب را به حاشیه برانند و زمینه تسلط دوباره نظام سلطه را در این کشور فراهم کنند، اما خداوند انقلاب را بر آنان پیروز کرد.
ردپای نفاق در فتنه‌ها

رئیس‌جمهور در این باره ادامه داد: در این ۴۰ سال هر حادثه‌ای در کشور اتفاق افتاد و هر فتنه‌ای ایجاد شد، رد پای جریان نفاق در آن دیده می‌شد. جریان نفاق همواره با پشتوانه نظام سلطه سعی کرده شیطنت‌های خود را ادامه دهد، اما موفق نشدند و نخواهند شد. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه میراث و راه نورانی شهید بهشتی ادامه خواهد داشت، به تلاش‌های ایشان برای ساختارسازی در نظام اسلامی اشاره و اظهار کرد: ما ساختارسازی موجود در نظام اسلامی را از فکر، اندیشه و قلم شهید بهشتی و از بزرگان مجلس خبرگان اول داریم و باید قدردان زحمات آنان باشیم.
وی با تجلیل از خدمات کارکنان و قضات قوه‌قضائیه، تصریح کرد: بسیاری از کارکنان این قوه بی‌نام و نشان و خالصانه در نقاط مختلف کشور برای امنیت و عدالت تلاش می‌کنند.
ضرورت حفظ و ارتقای اعتماد اجتماعی
رئیس‌جمهور همچنین با تجلیل از زحمات و خدمات حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در قوه‌قضائیه، اظهار کرد: گفتمانی که باید در قوه‌قضائیه و کلیت نظام دنبال شود، حفظ و ارتقای اعتماد اجتماعی است تا امید مردم به نظام و دستگاه عدلیه روزبه‌روز بیشتر شود و به دنبال ارتقا و اجرای سند تحول باشیم.  آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی بر مبنای عدالت، عقلانیت، معنویت و اخلاق پایه‌ریزی شده است، گفت: قانون عادلانه به دست مجریان عادل اجرا می‌شود. در دین اسلام بعد از توحید هیچ مقوله‌ای به گستردگی عدالت وجود ندارد. عدالت یک امر گسترده و فراگیر در همه حوزه‌ها است.
فساد، خروج از عدالت است
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح و تعریف فساد گفت: هر گاه امری از اعتدال خارج شود، تبدیل به فساد می‌شود و ضد عدالت خواهد شد.  وظیفه همه در دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و قضایی اجرای عدالت است و در این مسیر شناخت حق، گرایش به حق و ایستادگی بر حق بسیار مهم است. وی افزود: زمان، روش‌ها را تغییر می‌دهد، اما ارزش‌ها همواره ثابت است. باید بر ارزش‌ها پافشاری کنیم و بدانیم نیاز جامعه چیست و متناسب با آن نقش ایفا کنیم. آیت‌الله رئیسی با تجلیل از مقام شامخ شهدایی چون شهید بهشتی، شهید قدوسی و حاج قاسم سلیمانی، گفت: آنان مصادیق چهره‌های سیاسی، انقلابی، به‌روز و کارآمد هستند و حاضر بودند با تمام وجود برای اجرای عدالت ایفای نقش کنند.
به حاشیه رفتن فقر با اجرای عدالت
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه اجرای عدالت هیچ سازگاری با فقر، فساد و تبعیض ندارد، گفت: اگر عدالت در اقتصاد اجرا شود، شاهد به حاشیه رفتن فقر خواهیم بود. رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم پیشگیری از وقوع جرم در کشور، گفت: همه دستگاه‌ها در کشور در پیشگیری از جرم نقش و مسئولیت دارند. تمام تصمیمات در کشور باید در راستای کاهش ناهنجاری‌ها و رشد هنجارهای فرهنگی و اجتماعی باشد. آیت‌الله رئیسی با قدردانی از نظرات کارشناسی دیگر قوا، گفت: دولت نظرات مجلس و قوه‌قضائیه را کمک به خود می‌داند و از آن استقبال می‌کند.
قوای سه‌گانه گرفتار حاشیه‌ها نمی‌شوند
وی با تأکید بر ضرورت انسجام تمام قوا گفت: رمز موفقیت ما انسجام تمام قوا، نیروهای مسلح و همه خدمتگزاران تحت زعامت رهبر معظم انقلاب است. در قوای سه‌گانه تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه‌ها نشویم و به متن بپردازیم. در ادوار گذشته برخی مسئولان و دست‌اندرکاران درگیر حاشیه‌ها شدند که موجب عقب‌ماندگی‌هایی شد، اما تصمیم جدی ما این است که دچار حواشی نشویم. رئیس‌جمهور در تشریح متن و تفاوت آن با حاشیه گفت: متن خدمت خالصانه و گره‌گشایی از زندگی مردم و اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی، فارغ از همه سلیقه‌های فردی و سیاسی مطابق آن چیزی که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم ترسیم کردند، است.
عقبگرد و درجا زدن نداریم
آیت‌الله رئیسی ضمن ابراز امیدواری به آینده اقتصادی و فرهنگی کشور، تصریح کرد: اگرچه شاهد عقب‌ماندگی‌هایی هستیم اما اراده جدی همه ما این است که برای پیشرفت و عدالت تلاش کنیم.  حق عقبگرد و درجا زدن نداریم. کشور یک راه بیشتر پیش‌رو ندارد و آن پیشرفت است.
 رئیس‌جمهور تأکید کرد: تجربه به ما نشان داده که هر جا مردم مشارکت داشتند، آنجا نقطه قوت ما بوده، لذا می‌خواهیم از مردم برای اجرای کارها کمک بگیریم.  آیت‌الله رئیسی با اشاره به وجود مشکلات و کمبودها در قوه‌قضائیه با تأکید بر کمک دولت به این قوه، تصریح کرد: با پیشنهاد رئیس قوه‌قضائیه برای کاهش هزینه‌های دادرسی و دسترسی آسان به عدالت، موافق هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1