تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۴۴۶۹۳۴
در نشست مدیریت بحران شهرستانهای لنده،بهبهان،کهگیلویه و بهمئی عنوان شد.

اعلام همکاری چهار شهرستان برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی/امضای تفاهم نامه با هوانیروز جهت تامین فوری بالگرد

۰
کبنا ؛نشست مدیریت بحران شهرستان های لنده، بهبهان، کهگیلویه وبهمئی جهت پیشگیری از آتش سوزی های احتمالی چهار شهرستان  با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار،مدیرکل بحران استان، فرمانداران شهرستان های لنده، بهبهان، کهگیلویه وبهمئی، فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی، محیط زیست و منابع طبیعی، یگان های حفاظت منابع طبیعی و جمعیت هلال احمر چهار شهرستان در سالن اجتماعات شهرداری برگزارشد.
به گزارش کبنا نیوز؛ در ابتدای این نشست فرماندار شهرستان لنده گفت:توجه به منابع طبیعی و انفال از تاکیدات دین مبین اسلام و ائمه اطهار(ع) است که مقام معظم رهبری تاکیدات زیادی در راستای حفظ محیط زیست دارند.  
وی گفت:این نشست برای هم اندیشی و همفکری برای مدیریت بحران برای آتش سوزی ها در مناطق حفاظت شده خاییز و کوه حاتم است که در بین همه شهرستان های مشترک است.
دانش گفت:باید همه نهادها و ارگان ها در این امر دخیل باشند و تمامی چهارشهرستان خود را در قبال آتش سوزی مسول بدانیم و از ظرفیت نمایندگان مجلس برای بحث بسیج امکانات و تجهیزات برای مهار آتش سوزی ها داشته باشیم.
وی گفت: در مواقع بحران یک پرواز هلی کوپتر می تواند نقش مهمی در اطفای اولیه آتش سوزی خواهد داشت و باید از ظرفیت تیپ امام حسن(ع) بهبهان، سپاه نواحی چهار شهرستان و نیروی انتظامی چهار شهرستان برای پیشگیری از قاچاق زغال نقش مهمی دارند.
فرماندار شهرستان لنده گفت:در حوزه فرهنگ نیز باید تلاش های زیادی در راستای ترویج فرهنگ حفظ درمنابع طبیعی و محیط زیست بایداجرایی شود.
وی گفت: همه ساله تعداد زیادی از درختان بلوط حوزه زاگرس طمعه حریق می شود که باید همه تلاش کنیم که در تابستان پیش رو شاهد کاهش این مهم باشیم.
دانش گفت: براساس قانون،  تمامی نهادها و ادارات در مواقع بحران و آتش سوزی باید نسبت به اطفای حریق اقدامات لازم را اجرایی کنند و در خدمت ستاد مدیریت بحران باشند.
در ادامه نیز مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مدیریت بحران باید به اصل پیشینه و پیشگیری از بحران است که در این زمینه باید همه پای کار باشند که سال گذشته ١۵٨٠هکتار از ارضی جنگلی ما طمعه حریق شد.
محمدی گفت: بیش از ٨آتش سوزی بزرگ در سال گذشته داشتیم که با وجود حوادث و بحران های مختلف با همکاری و هماهنگی خوب تمام اعضای ستاد مدیریت بحران در استان و کشور مهار شدند.
محمدی گفت:در آتش سوزی های سال گذشته بیش از ٨٠سورتی پروازی برای اطفای حریق در جنگل های استان داشتیم.
وی گفت:از تلاش همه فرمانداران در راستای مدیریت بحران در سال گذشته قدردانی می کنیم.
در ادامه فرماندار شهرستان بهبهان گفت:  شرایط جنگل در کشور ما به خصوص زیست بوم مناطق ما که متاسفانه امروز شاهد تخریب گسترده جنگل ها را داریم.
زمانی تاکید کرد: منطقه خاییز بیش از ١٧هزار هکتار است که بیش از ١٠هزار هکتار از آن در منطقه بهبهان است که در هنگام آتش سوزی همه برای اطفای حریق بسیج شدند تا منطقه حفاظت شده خاییز را نجات دهند.
وی گفت: پوشش خبری خاییز جهانی بوده است و همه مسولان کشوری  و استانی در هر دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بسیج شدند تا نسبت به اطفای حریق مشارکتی جهادی داشته باشند.
فرماندار بهبهان تاکید کرد: از حمایت های خوب ریاست سازمان جنگل ها به واسطه تامین تجهیزات باعث شده است تا آمادگی نسبی ایجاد شود و با راه اندازی یک سایت ویژه توانستیم در کمترین زمان آتش سوزی کوه خاییز را مهار کردیم.
وی گفت: شرایطی در سطح کشور ایجاد شده است که تخریب جنگل ها روز به روز به واسطه حوادث مختلف طبیعی و تعمدی در حال شکل گیری است که نیازمند برنامه ریزی و فرهنگ سازی کوتاه مدت و بلند مدت تبین و طراحی شود.
زمانی گفت: در سند چشم انداز توسعه به بحث حفظ منابع طبیعی تاکیدات زیادی شده است که این مهم در مقاطع زمانی کمی کمرنگ شده است.
وی گفت: در حوزه مسولیت های اجتماعی نیز برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته است که شرایط خوبی ما در شهرستان بهبهان به نسبت سایر شهرستان های چهار گانه داریم که در ادامه راه نیز می توانیم در مواقع بحران در کنار سایر شهرستان ها باشیم.
در ادامه نیز فرماندار شهرستان بهمئی گفت: وجود مرز های مشترک شهرستان بهمئی و بهبهان و وقوع آتش سوزی های گسترده باعث شد که این تعامل و هماهنگی های بیشتر شود.
علی محمدی گفت: انتظار داریم در مواقع بحران آتش سوزی ها در شهرستان های چهارگانه همه مشارکت کنیم تا این سرمایه های ملی ما طمعه حریق نشود.
وی در ادامه تاکید کرد: در زمان آتش سوزی جنگل ها باید همه بسیج شویم چرا وجود مرزهای مشترک اهمیت این مسئله را دو چندان کرده است.
در ادامه نیز بخشدار مرکزی کهگیلویه به نمایندگی از فرماندار گفت: ارائه راهکارها و پیش بینی برنامه های راهبردی در حوزه مدیریت بحران به خصوص آتش سوزی ها می تواند نقش مهمی در مهار آتش سوزی داشته باشد.
وی گفت: قطعا در سال پیش رو مشکلاتی در حوزه آتش سوزی جنگل هاخواهیم داشت که تشکیل این جلسات می تواند نقش مهمی در کاهش اطفای حریق خواهد داشت.
در ادامه نیز مدیر آبادانی و پیشرفت شهرستان لنده گفت:سال گذشته بیش از ١میلیارد ریال برای تامین و تجهیز دمنده برای اداره منابع طبیعی خریداری شده است.
نیکبخت گفت: استفاده از ظرفیت نیروهای بومی و آموزش همگانی با استفاده از سازمان های مردم نهاد نیز صورت گرفته است.
وی گفت: در بحث معیشت مردم در منطقه کوه حاتم این آمادگی را داریم که در زمینه معیشت آنان با ارائه تسهیلات ارزان قیمت آنان را کمک کنیم.
در پایان نیز معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگویه وبویراحمد با اشاره به اهمیت موضوع و خسارت های زیان بار اتش سوزی ها در سال های گذشته، حفاظت از منابع ملی را وظیفه ای مهم و انسانی ذکر کرد و گفت : با انجام اقدامات و برنامه ریزی های لازم و مراقبت های لازم می توان از خسارت ها، اتش سوزی ها و اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد. 
 سید جواد هاشمی با بیان اینکه، فرهنگ سازی، استفاده از نیروهای اموزش دیده ی مردمی و اموزش دهیاران در راستای کاهش آسیب ها بسیار مهم و مفید خواهد بود، از دستگاههای مرتبط خواست که تمام تلاش خود را به کار گیرند تا این منابع خدادادی دچار مشکل نشوند. 
 هاشمی گفت:آموزش نیروهای انسانی نقش مهمی در کاهش مدیریت بحران دارد که ایجاد آتش بر ها و فرهنگ سازی بهترین اثر را می تواند داشته باسد.
 وی گفت: آموزش دهیاران یکی از مهمترین اقداماتی است که در حوزه مدیریت بحران شکل گرفته است.
هاشمی تاکیدکرد: وجود بیماری های جنگلی کرم های ساقهدخوار نیز خودشان از عوامل مهمی و حادثه خیز است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار گفت:تفاهم نامه جدیدی با هوانیروز جهت آتش سوزی ها بسته شد ولی باید در بحث ساخت پد فرود اجرایی شود.
وی اظهارکرد: بحث اعتبارات استانی برای بحث مدیریت بحران و ادارات درگیر در حوزه بحران باید تامین شود.

خبرنگار/ صابر عظیمی
 
نام شما

آدرس ايميل شما

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1