تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۱
کد مطلب : ۴۴۰۱۲۱
کبنا گزارش می‌دهد

اتابک؛ ما آفتاب لب بومیم، اما بام نفت ایران شایسته این همه جوان بیکار نیست / مدیر کل صندوق کار آفرینی امید؛ به دست فروشان گچسارانی تسهیلات ویژه پرداخت می‌شود / ارمغانی؛ اداره کار با رویکرد جدید به موضوع جذب نیروی غیر بومی در پتروشیمی گچساران و شرکت‌های تابعه ورود خواهد کرد/ رئیس اداره کار گچساران بزودی معرفی می‌شود (+گزینه و تصاویر)

۰
کبنا ؛فرماندار گچساران در جلسه کارگروه اشتغال که با حضور جمعی از مدیران  استانی و شهرستانی در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: اهمیت و ارزش چنین جلساتی به اندازه جلسات شورای تأمین است، چرا که باید برخی جلسات را کارشناسانه و تاثیرگذار به آنها نگاه کرد.
به گزارش کبنا، علیرضا اتابک افزود: حتی اگر بتوان یک  کارگاه  کوچک  اقتصادی را به چرخه تولید بازگرداندخودش می‌تواند خستگی را از تن ما مسئولین خارج کند، اگر به وظیفه و تعهد سازمانی‌مان پایبند باشیم می‌توانیم مشکلات مردم را نیز مرتفع کرد.
اتابک تصریح کرد: معتقدم که باید برای بحث اشتغال برنامه داشته باشیم و بدون برنامه هم نمی‌شود به این نتیجه رسید، می‌توان در هر دستگاهی با توجه به ظرفیتش اشتغال زایی ایجاد کرد که یکی از اشکالات عمده در بحث اشتغال استان و شهرستان هم عدم آشنایی مردم با کار، تولید، رونق و نیز دستگاه‌هایی است که می‌تواند خدمات و تسهیلات ارائه کنند.
فرماندار گچساران اظهارکرد: به عنوان مثال همین کمیته امداد تسهیلات اشتغالی زایی به مددجویان اعطاء می‌کند که خروجی خوبی هم برای خانواده مددجویان داشته است، پس مهم ارزش کاری است که در مقابل مردم احساس مسئولیت می‌کنیم.
وی عنوان کرد: اگر بخواهیم و وظیفه‌مان را انجام بدهیم، مردم هم راضی هستند، باور کنید کارنشد ندارد و همین دستگاه‌ها با همین توان و ظرفیت‌ها کارهای بزرگی می‌توانند انجام دهند هرچند خودمان وضعیت محدودیت منابع را هم می دانیم.
اتابک تصریح کرد: خیلی بد است در شهرستانی که نفت، گاز، پتروشیمی و نیز دیگر صنایع مهم را دارد و وزیر نفت هم قول داده در آینده نزدیک بیش از 700 هزار بشکه نفت در این شهرستان تولید شود، اما نرخ بیکاری ما از متوسط نرخ بیکاری کشور بالاتر باشد که این قابل قبول نیست که شهرستانی با این ظرفیت‌ها این همه جوان بیکار داشته باشد.
وی تصریح کرد: خیلی از کارگاه‌های تولیدی ما با 50 میلیون تومان هم مشکلاتشان حل می‌شود و برخی هم از صاحبان تولیدی بخاطر 50 میلیون بدهی هم در زندان هستند، بنابرای چه کسانی باید در این شهرستان اشتغال ایجاد کنند چرا که باید از واحدهای تولیدی حمایت کرد.
فرماندار گچساران افزود: اهالی یک روستای شهرستان، مدعی هستند که امسال حدود 10 میلیاردتومان فقط لیموترش فروخته‌اند درحالی که هیچ خواسته‌ای هم از مسئولین ندارند بجز اینکه شبکه آبرسانی به مزارع و باغاتشان نیز تعمیر شود تا به تبع نیز تولیدات کشاورزان افزایش داشته باشد.
اتابک عنوانکرد: با این وجود چگونه می‌شود معضلات اجتماعی در شهرستان، استان و کشور را ریشه کن کرد، و اگر بخواهیم یک جوان به دام مواد مخدر نیفتد باید کار کرد و زمینه اشتغال را بوجود آورد، هرچند موازی کاری در برخی موارد هم ممکن است برخی مشکلات را ایجاد کند.
فرماندار گچساران افزود: بنابراین آموزش لازم برای نیروهای جوان جویای کار لازم است اما معتقدم که کاری انجام نمی‌شود، در همین اعتصاب پتروشیمی چقدر زجر کشیدیم وقتی عده‌ای جوشکار اعتصاب کردند  ما در شهرستان چند جوشکار نداشتیم که معرفی کنیم.
وی عنوان کرد: به هرحال تخصص در هر کاری لازم و ضروری است، فنی حرفه‌ای ما باید در بحث آموزش نیروها همت کند، اما برای آموزش نیازمند تجهیزات بروز همان تخصص هستیم، اما وقتی فرد بی مسئولیتی به رئیس اداره کار ما می‌گوید تو چکاره ای؟!، پس چطور مسئول ما می‌تواند کار و رونق ایجاد کند، بنابراین منزلت‌ها باید حفظ شود.
 وی افزود: ما هم آفتاب لب بومیم ولی به عنوان یک کارشناس، دغدغه‌های شهرستان را پیگیری و دنبال می‌کنیم و اگر با توجه به توانمندی‌های این شهرستان بخواهیم کار کنیم می‌توانیم در اشتغال این شهرستان کارهای بزرگی را داشته باشیم.
 اتابک عنوان کرد: سد کوثر ذخیره آبی بالایی دارد و سد چمشیر هم آمسال آبگیری می‌شود، صنایع پتروشیمی هم در آینده هم وارد مدار تولید و رونق می‌شوند، اگرچه همیشه هم گفته‌ایم که خدمات نظام باید گفته شود.
در ادامه  مدیر کل صندوق کار آفرینی امید کهگیلویه وبویراحمدتصریح کرد: حمایت از کسب و کار حائز اهمیت می‌باشد.
کاظم حاجی پور عنوان کرد: صندوق کار آفرینی امید در گچساران تغییر رویکرد خواهد داد.
وی اظهار کرد: با برگزاری همایش مهارت در کهگیلویه ۱۰ کسب و کار در این شهرستان شناسایی شد.
حاجی پور بیان کرد: کم‌ترین طرح‌هایی که به سمت ما ارسال می‌شود از شهرستان‌گچساران است.
مدیر کل صندوق کار آفرینی امید کهگیلویه وبویراحمدتاکید کرد: شهرستان گچساران به غیر از پتاسیل نفت و گاز و انرژی دارای پتاسیل بسیار خوبی در حوزه مختلف دامداری، کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری و..... می‌باشد که صندوق کارآفرینی نگاه ویژه‌ای به راه اندازی کسب و کار در شهرستان خواهد داشت.
حاجی پور در پایان عنوان کرد: برای رفع مشکلات دست فروشان شهرستان گچساران که در باد شدید تابستان امسال دچار خسارت شده بودند در صورت جابجایی و تجمیع در یک مکان مناسب تسهیلات ویژه کم بهره پرداخت خواهخد شد.
در ادامه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: 17 درصد از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان گچساران ساکن می‌باشد که از این میزان افزون بر 78 درصد جمعیت شهری و 22 درصد روستایی است.
آیت ارمغانی فرد افزود: نرخ رشد روستا نشینی در سال 65 در استان حدود 30 درصد بوده که این میزان در سال حال حاضر به 21 درصد کاهش یافته که باید برای پیش گیری از مشکلات مهاجرت از روستاها به سمت شهرها چاره اندیشی شود.
ارمغانی فرد تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار ثبت شده نرخ بیکاری در گچساران 2/16 درصد بوده است.
وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در روستاهای گچساران زیر متوسط استان و کشور می‌باشد، عنوان کرد: در گچساران 40 هزار و 764 نفر از جمعیت بالای 10 سال فعال هستند که از این میزان 34 هزار و 225 نفر شاغل و 6 هزار و 529 نفر بیکار می‌باشند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: درصد بیکاری در شهرها 17.8 درصد و در روستاها نیز 10.13 درصد است.
وی خاطر نشان کرد: ظرفیت سنجی و پتانسیل‌های گچساران را در حوزه‌های مختلف بخصوص در بخش‌های کشاورزی و دامداری آنالیز کرده و بر اساس آمارهای به دست آمده افزون بر 3 هزار و 131 کیلومتر مربع مساحت گچساران می‌باشد که از این میزان افزون بر 66 درصد آن مرتع و 19 درصد جنگل می‌باشد.
ارمغانی فرد بیان کرد: این آمار به دست آمده نشان می‌دهد که گچساران ظرفیت توسعه طرح‌های مرتبط به دام را دارد.
وی افزود: از مجموع 30 واحد دامداری صنعتی در گچساران 15 واحد آن تعطیل و از 34 طرح مرغداری این شهرستان نیز 20 واحد آن غیر فعال است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اگر بتوانیم طرح‌های راکد یا آنهایی که زیر ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند، را فعال کنیم از نظر اقتصادی به صرفه‌ترمی باشد.
ارمغانی فرد اضافه کرد: 6 هزار و 520 واحد صنفی در گچساران وجود دارد که افزون بر 6 هزار و 629 نفر در آنها فعالیت می‌کنند.
 وی با اشاره به اینکه میانگین مسافرین ورودی به گچساران در سال 98 افزون بر 330 هزار نفر با 68 هزار مورد سفر بوده، گفت: این میزان مسافر نشان دهنده این است که می‌توانیم حوزه گردشگری گچساران را تقویت کرده و اقدامات بیشتری در این خصوص انجام دهیم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با عنوان اینکه در گچساران جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی متعددی وجود دارد، تصریح کرد: در گچساران 27 جاذبه گردشگری و 17 جاذبه انسان ساز وجود دارد با وجود این همه جاذبه گردشگری این شهرستان تنها یک مرکز خدمات و رفاهی دارد.
ارمغانی فرد عنوان کرد: در گچساران می‌توان علاوه بر توسعه صنایع وابسته به نفت و پتروشیمی حوزه گردشگری، دامداری و کشاورزی را توسعه داد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: در خصوص به کار گیری نیروهای غیر بومی در پتروشیمی گچساران جلساتی برگزار شد و طبق آمارهای ارائه شده از سوی پتروشیمی تنها 30 درصد از نیروهای این شرکت غیر بومی هستند که برای ما حتی 1 درصد هم مهم می‌باشد.
ارمغانی فرد بیان کرد: تنها دلیل ارائه شده برای جذب نیروهای غیر بومی نبود مهارت‌های لازم در افراد بومی می‌باشد.
وی گفت: مهارت‌هایی که فنی و حرفه‌ای در حال حاضر ارائه می‌دهد بازار محور نمی‌باشد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: در آینده نزدیک این شرکت به افراد دار ای مهارت‌های تخصصی‌تر نیاز دارد که اصلاً این تخصص‌ها در منطقه وجود ندارد و اگر از الان ما و فنی حرفه‌ای بفکر آموزش این مهارت‌ها به افراد بومی نباشیم اوضاع استخدام نیروهای غیر بومی بدتر نیز خواهد شد.
ارمغانی فرد اظهار کرد: در همین راستا کارگروه مهارت را تشکیل داده و نیاز سنجی‌ها را آغاز کردیم و باید آموزش افراد با توجه به نیاز این شرکت‌ها انجام شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: مدیریت اداره تعاون کارو رفاه اجتماعی   با رویکرد جدید به موضوع  جذب نیروی غیر بومی در پتروشیمی گچساران و شرکت‌های تابعه ورود خواهد کرد که در این راستا نیاز به همکاری و همدلی و همیاری مسئولان شهرستان گچساران و اصحاب رسانه شهرستان داریم.
وی گفت: در آینده شاهد ریزش نیرو با شیب ملایم در پتروشیمی و اتیلن خواهیم بود که در همین راستا از هم اکنون باید اوضاع رصد شده و بخشی از این نیروها که آموزش دیده هستند را به شرکت صنایع نفت فرستاده تا جذب شوند.
در حاشیه نشست کارگروه اشتغال گچساران در پاسخ  به سؤال خبرنگار کبنا نیوز؛ از آنجایی که رئیس فعلی اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی گچساران به استان فارس منتقل شده است  مدیر جدید اداره کارچه زمانی معرفی می‌شود و آیا نماینده در این موضوع نقش دارد؟ ارمفانی فرد عنوان کرد:  اعتقاد دارم شهرستان گچساران قطب کارگری استان می‌باشد و باید این موضوع با حساسیت خاصی وضعیت نیروی انسانی گچساران را رصد کنیم.
وی افزود: در این خصوص هم کارشناسی و مدیریت، پس لازم می‌باشد که پارامترهای مختلفی را در نظر بگیریم.
ارمغانی عنوان کرد: هم دانش، تخصص، عدالت محوری و فساد ستیزی و...مد نظر ما می‌باشد.
در خصوص سؤال دوم  باید عنوان کنم انتخاب رئیس جدید اداره کار گچساران با  مشاورت  مسئولان شهرستانی  که یکی از افراد سیاسیون می‌باشد صورت خواهد گرفت.
در ادامه مجری طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت در کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) فعالیت خود را از سال 1386 در زمینه رفع محرومیت زدایی در مناطق محروم و روستایی آغاز کرده است،
سید علی سجادی فر با بیان اینکه  این نهاد در زمینه پروژه‌های آب خاک، کشاورزی احداث جاده، اشتغالزایی، ایجاد مشاغل خانگی فعالیت دارد، عنوان کرد:  بنیاد برکت از سال 1397 در زمینه اشتغالزایی فعالیت خود را در مناطق محروم آغاز کرد.
مجری طرحهای اشتغالزایی بنیاد برکت در کهگیلویه و بویراحمد گفت: بنیاد برکت از سال گذشته تا کنون  270 طرح اشتغالزایی در هفت روستا  در زمینه دامداری، کشاورزی، طرح گلخانه‌ای به مبلغ 9 میلیارد تومان با سود چهار درصد تسهیلات اجرا کرده است.
وی ابراز کرد: بنیاد برکت این آمادگی را  دارد که در محلات آسیب دیده شهر دوگنبدان پروژه تعریف و اجرا کند.
مجری طرحهای اشتغالزایی بنیاد برکت در کهگیلویه و بویراحمد  با بیان اینکه در سال‌جاری ۳۰۰ الی ۵۰۰ طرح برای گچساران پیش بینی شده است که تا کنون ۲۰۰ فقره تسهیلات پرداخت شده است، گفت: ایجاد طرح اشتغالزایی از سوی بنیاد برکت شامل دو طرح است که یکی طرح سحاب است که فرد به صورت فردی با نام نویسی در سامانه سحاب از این تسهیلات بهره می‌برد و طرح دیگر به صورت تعاونی، اشتراکی و گروهی امکان پذیر است.
وی تصریح کرد: پرداخت تسهیلات اشتغالزایی با اولویت با کسانی است که ساکن روستا هستند، پرداخت می‌شود.
سجادی افزود: هر یک از طرح‌های اشتغالزایی ۸۰ الی 500 میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی قرض الحسنه پیش بینی شده است.
سجادی بیان کرد: این اعتبارات در زمینه اشتغالزایی و پرورش دام سبک و سنگین، پرورش مرغ بومی، شترمرغ، پرورش شتر، بوقلمون، بلدرچین، ایجاد کارگاه خیاطی، مشاغل خرد مانند آرایشگاه، صنایع دستی، گلخانه‌های کوچک، مکانیکی، تراشکاری، پرورش گیاهان دارویی پرداخت می‌شود.
مجری طرح‌های اشتغالزایی بنیاد برکت در کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در شهرستان گچساران ۳ بانک عامل از جمله بانک پارسیان صندوق کارآفرینی امید و بانک قرض الحسنه این اعتبارات را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.
سجادی افزود: اعتبارات ایجاد طرح‌های اشتغالزایی به افرادی که درآمد آنها کمتر از یک میلیون تومان و سن این افراد بین ۱۸ الی ۵۵ سال پرداخت می‌شود.
مجری طرحهای اشتغالزایی بنیاد برکت در کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغالزایی با نام نویسی در سامانه سحاب می‌توانند از این تسهیلات بهره ببرند.
سجادی تاکید کرد: برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در روستاها در مرحله اول شناسایی روستاهای هدف و برگزاری جلسات با اعضای شوراها و شناسایی متقاضیان صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه این بنیاد  مشاغل و کارگروه نیمه فعال و راکد که  برای بازگشت به چزخه تولید نیاز به منابع مالی دارند کمک خواهد کرد، افزود: بنیاد برکت آمادگی کامل برای مشارکت در طرح‌ها در شهرستان‌ها دارند.
سجادی عنوان کرد: بانک‌های عامل در سه سال اخیر همکاری خوبی با بنیاد برکت در جهت پرداخت تسهیلات داشته‌اند که بانک پارسیان گچساران در سال گذشته بیش از یک هزار طرح تسهیلات آن پرداخت شده که جای تقدیر و تشکر دارد.
در ادامه معاون مدیرکل بنیاد مسکن استان اظهار داشت: طرح منظومه روستایی به صورت پایلوت در شهرستان گچساران در حال اجرا است که این طرح از سال ۹۵ استارت طرح آغاز و تمامی روستاهای این شهرستان  مورد پایش قرار گرفت.
فاطمی افزود: این طرح به صورت رسمی  از سال ۹۸ آغاز شد  که در این طرح احداث 300 واحد مسکن محرومین بود که تا کنون  بیش از 200 واحد مسکن احداث شده است.
وی عنوان کرد: بیش از ۱۹۳ طرح در حوزه روستایی گچساران توسط بنیاد مسکن  آغاز شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
1