تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۴۳۶۵۴۵
اژه‌ای: آزادی‌های مشروع را گسترش می‌دهیم

مراسم معارفه رئیس جدید قوه قضائیه ( + عکس و فیلم )

۰
کبنا ؛ تمجید از انتخاب رئیس از داخل مجموعه قضایی و یادآوری ضرورت همکاری قوا در مسیر حل مشکلات مردم و کشور محور اصلی سخنرانی میهمانان مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید دستگاه قضا بود. دیروز حکم ریاست غلامحسین محسنی اژه‌ای بر قوه قضائیه به وی تقدیم شد و حالا او با سابقه 42 ساله قضایی اهداف زیادی برای پیشبرد امور و از همه مهمتر ادامه اجرای سند تحولی که دو سال از عمر اجرایی آن می‌گذرد، دارد. گسترش عدل و عدالت، مبارزه جدی و بدون تبعیض با فساد، گسترش آزادی‌های مشروع، ایجاد آرامش برای همه اقشار جامعه و جلوگیری از تجسس و تفحص بی‌مورد از جمله برنامه‌های اژه‌ای برای حضور 5 ساله در قوه قضائیه است.
در این مراسم که صبح دیروز برگزار شد، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری منتخب، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس جدید قوه قضائیه، محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و تعدادی از مقامات کشوری، لشکری و قضایی حضور داشتند و دادستان کل کشور هم به‌عنوان سخنران نخست پشت تریبون رفت. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری با تقدیر و تشکر از رهبر معظم انقلاب که برای دومین بار مدیریت عالی و ریاست قوه قضائیه را از درون قوه قضائیه انتخاب و منصوب کرده‌اند، گفت: خوشبختانه کسی امروز سکان‌دار مدیریت اجرایی کشور می‌شود که به آسیب‌ها، اشکالات، مشکلات دستگاه قضایی بسیار خوب آشناست و انتظار داریم از ریاست جمهور منتخب که در دولت انقلابی و جهادی خود در راستای رفع مشکلات دستگاه قضایی که خود به آن واقف است، ان‌شاءالله بیش از پیش کمک بشود و ما شاهد تعامل و همکاری و مساعدت سه قوه با یکدیگر باشیم تا زندگی برای مردم شیرین شود و گام‌های مؤثر برای رفع مشکلات مردم برداشته شود.

  

فیلم) صحبت‌های محسنی اژه‌ای رئیس جدید قوه قضائیه

رئیسی: همکاری قوا موجب پیشرفت امور می‌شود
در ادامه این مراسم و پس از قرائت متن حکم انتصاب اژه‌ای و تقدیم آن به رئیس جدید قوه قضائیه؛‌ سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس سابق دستگاه قضا و رئیس جمهوری منتخب با تشکر از انتخاب شایسته رهبری در مورد ریاست قوه قضائیه گفت: من ۳۶ سال از نزدیک با برادر عزیزم حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای همکار هستم و در این مدت آنچه که دیدم صلاحیت‌های عملی و تسلط بر مبانی و قوانین حقوق بود و ایشان حقیقتاً یک قاضی توانمند و تواناست و نسبت به دستگاه قضایی بسیار آشنا و دارای روحیه انقلابی است. وی ادامه داد: حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای به مبانی و اصول انقلاب پایبند است. ایشان در دو سال اخیر و در مسئولیت معاونت اول، مدیریت خوبی داشت؛ هم در انتصاب‌های مدیران عالی و هم در مدیریت پرونده‌های مهم، مدیریت ایشان نسبت به این پرونده‌ها از مواردی بود که به مجموعه آرامش می‌داد. ایشان مشاور امین در همه بخش‌ها و برای همه قضات بود و برای بنده نیز جایگاه ایشان ارزشمند بود.

 رئیسی در ادامه تأکید کرد:‌ امید است با ابتکار عمل حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای گام‌های بلندی در ارتباط با تحول قضایی برداشته شود؛ زیرا این موضوع یک ضرورت برای قوه قضائیه است. وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: ایشان در بسیاری از پیشرفت‌ها نقش داشته، اما تلاش این بوده که بی‌نام و نشان ظاهر شود و ما شاهد این اخلاص و بزرگواری در ایشان بودیم. رئیسی با اشاره به مسأله پیشگیری از وقوع جرم تأکید کرد: ما امیدواریم با همکاری بین سه قوه و با حضور همه نهادها یک همکاری مثال زدنی را در کشور شکل دهیم. همه باید کمک کنیم که ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی کاهش یابد و این نیازمند حضور همه بخش‌هاست و ما در دولت هم این امر را با همکاری دستگاه قضایی دنبال می‌کنیم. وی ادامه داد: توجهی که جمهوری اسلامی نسبت به زندان‌ها و خانواده زندانیان در همین وضعیت کرونایی انجام داد مبتنی بر حقوق بشر اسلامی و آموزه‌های دین است و ما این مسائل را از آنجا یاد گرفتیم و باید بر آن اساس عمل کنیم. ما به‌نام حقوق انسان، مردم و به‌نام اجرای عدالت و حق در کشور باید گام‌هایمان استوار باشد. ما آینده را بسیار درخشان می‌بینیم و ان‌شاءالله همکاری همه قوا و مردم موجب پیشرفت امور کشور شود.

  

فیلم) متن صحبت‌های سید ابراهیم رئیسی

اژه‌ای:‌ دلم روشن است که می‌توانیم در جهت خدمت به مردم قدم برداریم
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه هم در ادامه این مراسم پشت تریبون رفت و با سپاس از خدا و تشکر از اعتماد رهبر معظم انقلاب گفت: دلم بسیار روشن است که با عنایت و فضل پروردگار و کمک دیگران می‌توانیم قدم‌هایی را در جهت خدمت به نظام، مردم و ارزش‌ها برداریم.
او با بیان اینکه محور همه فعالیت‌های دستگاه قضایی، سند تحول است، گفت: این دوره، دوره تحول و تعالی خواهد بود و باید همانگونه که انتظار بحق مردم است، با وحدت و یکپارچگی همه مسئولان، مجلس، دولت و نیروهای انتظامی و نظامی بتوانیم با همکاری همه جانبه قدم‌های بلند و جهشی را در جهت چند نکته به طور ویژه برداریم.
محسنی اژه‌ای با اشاره به مهم‌ترین محورهای فعالیت دستگاه قضایی در دوران تصدی خویش عنوان کرد: مورد اول گسترش عدل و عدالت در همه ساحات، دوم مبارزه جدی‌تر، قاطع‌تر و بدون تبعیض با فساد در همه عرصه‌ها، سوم توسعه فناوری برای خدمت بهتر و ارزان‌تر و در مواردی به‌صورت مجانی به مردم و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی برای اقدامات پیش‌رو از جمله برای پیشگیری از وقوع جرم، کاستن ورودی به قوه قضائیه، استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای صلح و سازش و امثالهم است. باید از همه ظرفیت‌های مردم بیش از پیش استفاده کنیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به لزوم ایجاد ساز و کاری برای گسترش آزادی‌های مشروع، گفت: همه به این موضوع قائل هستیم و در قانون اساسی نیز آمده است. در ابلاغ رهبر معظم انقلاب نیز ایشان در این خصوص عنایت فرمودند. این موضوع نیاز به ساز و کار خاصی خواهد داشت تا بتوانیم از آزادی‌های مشروع بیش از پیش دفاع کنیم. اگر آزادی‌های مشروع تبلیغ شود و گسترش پیدا کند، خیلی از کارهای خلاف صورت نخواهد گرفت. اژه‌ای با اشاره به لزوم بازنگری در قوانین، مقررات و روش‌های ارتباط میان ضابط و قاضی گفت: اکنون هم وجود ضابط و هم وجود قاضی ضروری است و این دو با یکدیگر ارتباط وسیعی دارند؛ اما باید در نوع ارتباط این دو و کار مشترک آنها بازنگری داشته باشیم تا به نفع نظام، کشور و ارزش‌ها باشد. رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم بازنگری در نحوه سرویس دهی به مقامات امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی برای ایجاد امنیت گفت: این موضوع در کنار ایجاد آرامش به‌صورت گسترده و برای همه اقشار جامعه بسیار مهم است.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با تأکید بر لزوم نگاه همه جانبه در اقدامات امنیتی، اظهار کرد: پیشگیری از نفوذ دشمنان و بدخواهان در لایه‌های مختلف نظام و ادارات از یک طرف و از طرف دیگر جلوگیری از تجسس و تفحص بی‌مورد و احیاناً ورود به حریم خصوصی در جایی که اسلام، نظام و قانون اساسی اجازه نداده است، بسیار مهم است و باید هر دو طرف را ببینیم و هر دو را با هم و به کمک یکدیگر جلو ببریم. او در ادامه تأکید کرد:‌ قوه قضائیه اقدامات بسیار مهمی را در تأمین امنیت، استیفای حق و بازپس‌گیری بیت‌المال از ظالمین داشته، اما هنوز جا دارد که این خانواده بزرگ را آنگونه که شایسته است واقعاً مردم بشناسند. ما مدیران لایق، قضات شایسته و کارکنان عزیز بسیاری داریم که زحمات آنها برای مردم پوشیده است.
 مردم در انتخابات به ندای رهبری پاسخ مثبت دادند
 حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبری، متن حکم انتصاب حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای از سوی مقام معظم رهبری را قرائت کرد و سپس در سخنانی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری خردادماه امسال گفت: ۲۸ خرداد قطعاً از ایام الله است. این انتخابات پرشور انتخاباتی بود که ملت ایران و قاطبه مردم از زن و مرد کسانی که می‌توانستند رأی بدهند با همه سختی‌ها، با همه گرفتاری‌هایی که دارند، پای صندوق‌ها آمدند و همه شاهد بودیم و دیدیم که در روز ۲۸ خرداد صف‌های طولانی در پای صندوق‌های رأی آن هم در شرایطی که شما می‌دانید در اوج تبلیغات مسموم از ناحیه دشمنان ریز و درشت ما و بمباران تبلیغاتی، چگونه شکل گرفت. او افزود: بعضی‌ها در داخل حرف‌هایی زدند، اما هیچ کدام‌شان در مردم کوچک‌ترین اثری نداشت و به فرموده مقام معظم رهبری که چند روز قبل فرمودند در همین انتخابات واقعاً همگان حیرت کردند. همه حتی دشمنان، که این چه مردمی‌اند که چنین به رهبر و نظام خودشان پایبندند. باید تبریک عرض کنم به همه مردم و مقام معظم رهبری و به دست‌اندرکاران برگزاری این انتخابات که در ۲۸ خرداد که بعضی‌ها انتظار داشتند حوادثی در این کشور به وجود بیاید آب از آب تکان نخورد و با آرامش کامل مردم پای صندوق‌های رأی رفتند و به آنچه که دلخواه‌شان بود، رأی دادند.

او افزود: شخصیت جناب آقای رئیسی برای همه ما روشن است، جناب آقای رئیسی با تحولی که در دستگاه قضا به وجود آورد مردم امیدوار شدند. چه تعداد کارخانه‌هایی که تعطیل شده و کارگران و کارمندان‌شان پراکنده شده بودند، همه ابزارها معطل شده بود و همه این‌ها احیا شد. در سفرهای پی در پی که ایشان داشت در استان‌های مختلف برای مردم امید ایجاد کرد و مردم امیدوار شدند. ایشان کارنامه بسیار درخشانی دارد. ایشان از اول کار در قوه قضائیه حضور داشت و مرحله به مرحله مراتب را طی کرد تا رئیس قوه قضائیه شد. محمدی گلپایگانی ادامه داد:‌ جناب آقای رئیسی برای شما همین افتخار بس که در حکم مقام معظم رهبری برای جناب آقای اژه‌ای کلمه «افتخارآمیز» برای شما به کار برده شد. محمدی گلپایگانی در ادامه گفت: آقای محسنی اژه‌ای با وجود داشتن مسئولیت‌های مختلف از دادستانی کل کشور تا وزارت اطلاعات به همان روش طلبگی در مسجد محل در صف نماز جماعت می‌ایستاد و گاهی هم منبر می‌رفت. او تأکید کرد: آینده خوبی را برای قوه قضائیه در زمان تصدی آقای محسنی اژه‌ای انتظار دارم. او درخصوص ویژگی‌های شخصیتی رئیس جدید دستگاه قضا هم گفت: ایشان دو ویژگی دارد. اول قاطعیت که اگر به این رسید که شخصی متخلف است، چشمانش را می‌بندد. ملاحظه کاری و تحت فشار قرارگرفتن و توصیه‌پذیری کار ما را مشکل کرده است. ویژگی دوم ایشان هم ساده‌زیستی است. من افتخار همسایگی ایشان را دارم. با همه مسئولیت‌های سنگینی که داشت، زندگی ایشان یک زندگی طلبگی ساده است.
محمدی گلپایگانی سپس حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس جدید دستگاه قضا را به وی تقدیم و با اهدای لوحی از زحمات آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه تقدیر و تشکر کرد.
  امروز حاشیه‌روی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناه نابخشودنی است/ باید تعاملات بین قوا با همدلی به نتایجی به نفع مردم منتهی شود
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز حاشیه روی، حاشیه سازی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناه نابخشودنی است و بدون شک کام مردم ما را تلخ خواهد کرد و مردم هرگز این موضوع را از ما قبول نخواهند کرد.
 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه تکریم و معارفه رئیس جدید قوه قضائیه، ضمن آرزوی موفقیت برای حجت الاسلام محسنی اژه‌ای به عنوان ریاست جدید دستگاه قضا، گفت: به حجت الاسلام رئیسی نیز خداقوت می گویم که انصافاً با تلاش مضاعف طی مدت ریاست خود بر قوه قضائیه، سند تحول این دستگاه را که مورد تائید مقام معظم رهبری بود، اجرایی و امید و نشاط را در جامعه ایجاد کرد.

 وی ادامه داد: با شناختی که از محسنی اژه‌ای دارم و شناخت دقیق و عمیق و سابقه وی در قوه قضائیه مطمئناً این حرکت با شتاب بیشتری به پیش خواهد رفت.
 رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: واقعیت تلخی وجود دارد مبنی بر اینکه امروز در کشور در شرایط سختی به سر می‌بریم، این شرایط برای مردم به ویژه محرومین و مستضعفین بسیار سخت‌تر است، از بعد مسائل اقتصادی چه بحث سرمایه گذاران و چه محرومین هر دو طرف در آسیب هستند.
 دولت جدید فرصت بسیار کم نظیری برای حل مشکلات است
 قالیباف تاکید کرد: سرمایه اجتماعی ما در حوزه مسائل اجتماعی نیز رو به کاهش است، مخصوصاً اعتماد مردم بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی ما در شرایط خوبی قرار ندارد و این یک واقعیت تلخی است.
 وی تصریح کرد: البته خداوند بزرگ را شاکریم که یک دوره جدیدی از حکمرانی و اداره کشور آغاز شده است و در آستانه شروع به کار و مسئولیت پذیری در یک دوره جدید قرار دارد. این فرصت بسیار کم نظیر برای خدمت به مردم و حل مشکلات است و این توقع به حق مردم از ماست.
رئیس قوه مقننه اظهار کرد: هیچ بهانه‌ای را دیگر مردم از ما نخواهند پذیرفت و این وظیفه‌ای بر دوش تمامی ماست، هیچ بهانه‌ای برای عدم موفقیت وجود ندارد و ما همه ملزم به کارآمدی و پاسخگویی در مقابل مردم، مقام معظم رهبری و پیشگاه خداوند هستیم. ما مکلف به اثبات کارآمدی دین برای جامعه و ایجاد یک زندگی خوب با اولویت محرومان هستیم و باید آن را محقق کنیم.
 همکاری، هم افزایی و همدلی سه قوه نقش کلیدی در حل مشکلات دارد
 رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما مکلف هستیم با کارآمدی و پاسخگویی بتوانیم ثبات اقتصادی، امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم. روشن است که بار اصلی این مسئولیت برعهده دولت محترم در آینده بوده زیرا اساس ظرفیت‌های کشور در اختیار قوه مجریه است، همچنین باید اعلام کرد که دو قوای دیگر باید این فعالیت‌ها را تکمیل کرده و همکاری، هم افزایی و همدلی در این میان نقش کلیدی دارد.
 قالیباف گفت: امروز باید این همدلی، همکاری و هم افزایی نه تنها در حد سه قوه بلکه آثار آن باید تا آخرین رده‌های سطوح مسئولیتی و در ارتباطی عمیق و وثیق با مردم، مردمی سازی، شفاف سازی و هوشمندسازی همه این سیستم‌ها برای آن کارآمدی و پاسخگویی دیده شود.
 وی تصریح کرد: امروز حاشیه روی، حاشیه سازی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناه نابخشودنی است و بدون شک کام مردم ما را تلخ خواهد کرد و مردم هرگز این موضوع را از ما قبول نخواهند کرد.
 رئیس قوه مقننه افزود: البته این موضوع بدان معنا نیست که به استقلال قوا توجهی نشود و در جلسات کارشناسی و بررسی‌های تخصصی اختلاف سلیقه نباشد و یا وجود نداشته باشد بلکه استقلال قوا در قانون اساسی ذکر شده و همه مکلف به رعایت آن هستند، وجود اختلاف سلیقه در بررسی‌های کارشناسی یک موضوع طبیعی است.
 تعاملات بین قوا به خروجی یکپارچه به نفع مردم متنهی شود
 رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: موضوع مهم این است که تعاملات بین قوا با تدبیر و همدلی به خروجی‌های یکپارچه به نفع مردم متنهی شود و ما رضایت خداوند و مردم را در عمل خدمت به ملت با تمام وجود حس کرده و آن‌ها نیز آن را ببینند.
 قالیباف اظهار کرد: ما باید به سنت‌های الهی باور و ایمان داشته باشیم، هدف‌ها و نیت‌های ما برای خدا و به نفع مردم باشد. جنس کارهای ما از جنس کارهای جهادی و پرتلاش بوده و هم خوب کار کنیم و هم کار خوب انجام دهیم که اثربخشی آن در جامعه قابل دیدن باشد و مشروعیت واقعی همه ما مسئولان نظام وابسته به نقش ما در زمینه عدالت و عدالت گستری است.
 وی در پایان تأکید کرد: امیدوارم در این مسیر حرکت کنیم و گام دوم، جوانگرایی و انقلابی‌گری هم در همین چارچوب تعریف می‌شود که در این مسیر گام‌های جدی برداریم و بتوانیم با تلاش همه مسئولان و دعای مردم انجام وظیفه کنیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
1