تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۴۳۳۲۳۹
جلسه شورای عالی استاندارد استان کهگیلویه و بویراحمد برگذار شد

کلانتری: مردم باید از کالاهایی که به دست‌شان می‌رسد، اطمینان داشته باشند / مدیرکل استاندارد: شهرداری‌های دوگنبدان و دهدشت به استاندارد آسانسورها اهمیتی نمی‌دهند

۰
کبنا ؛صبح امروز (سه شنبه ۳۱ فرودین ۱۴۰۰) اولین جلسه شورای استاندارد استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست حسین کلانتری استاندار این استان و با حضور اعضای این شورا برگزار شد.
به گزارش کبنا، بهمن رحمتی مدیرکل سازمان استاندارد استان کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این نشست، اظهار داشت: بر اساس ماده ۱۶، دستگاه‌های اجرایی که باید با ما همکاری کنند، نام برده، شده‌ است. که از بین این دستگاه‌ها، سازمان صمت استان کهگیلویه و بویراحمد و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی همکاری خوبی با ما دارند. یکی دیگر از دستگاه‌های مرتبط با این ماده، شهرداری‌ها است که در بحث شهربازی‌ها و آسانسورها باید حتماً مجوز اداره کل استاندارد را داشته باشند. شهرهای دوگنبدان و دهدشت هیچ استعلامی از ما در خصوص آسانسورها نمی‌گیرند و در قانون تاکید شده که باید برای آسانسور ساختمان‌های به اتمام رسیده، مجوز استاندارد صادر شود.
وی افزود: از اتاق اصناف نیز انتظار داریم که برای صدور پروانه کسب و کار، همکاری بیشتری در اجرای قانون استاندارد با اداره‌ی کل استاندارد استان کهگیلویه و بویراحمد و شرکت‌های بازرسی داشته باشند و در همین راستا؛ تست اوزن‌های سبک باید در دستور کار باشد و ترازوهایی که استفاده می‌شوند باید تست و عدلشان بررسی شوند و ترازوها باید با استانداردهای لازم همخوانی داشته باشند.
مدیرکل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد گفت: نظام مهندسی موظف به نظارت بر پروژه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد هستند و ما انتظار داریم ناظرین این سازمان بر کالاهای استفاده شده در ساخت و ساز نظارت کنند.
سید اسدالله هاشمی مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز در ادامه اظهار داشت: آمار بیماری‌های گوارشی و سرطان در استان کهگیلویه و بویراحمد بالا است و سؤال من این است که آیا شورای استاندارد در زمینه‌ی سبزی، سیفی جات، مرغ و گوشت نظارت می‌کند؟ و اگر نظارت می‌کند، گزارش را به کدام سازمان اعلام می‌کند؟
رحمتی مدیرکل استاندارد کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص به مدیرکل محیط زیست پاسخ داد و گفت: کالاهای که مشمول استاندارد اجباری هستند، ۱۰۰۰ قلم هستند که با سلامت مردم مرتبط هستند و مرغ، گوشت و سیفی جات مشمول استاندارد اجباری نیستند و ما با همکاری جهاد کشاورزی  بحث کنترل آلاینده‌ها را داریم اما ما نمی‌توانیم به صورت مستقیم وارد شویم.
کیامرث حاجی زاده معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این جلسه به ساخت و سازهای شهر سی‌سخت گریزی زد و به اهمیت استاندارد بودن مصالح ساختمانی اشاره کرد و اظهار داشت: ساخت و سازها در شهر سی‌سخت شروع شده است و باید در کنار سرعت به کیفیت هم توجه شود. در بحث آزمایشات مصالح و آزمایشات بتن، اداره استاندارد باید پای کار بیاید و با کمیته‌ی فنی ما همکاری کند و این جزو وظایف اداره‌ی استاندارد است. با بودن علامت استاندارد سطح اعتماد مردم به کالا بالا می‌رود
حاجی زاده در ادامه اضافه کرد: شهرداری هم در خصوص شهربازی‌ها و آسانسورها باید همکاری بیشتری داشته باشند. باید کمیته‌های زیرگروهی تشکیل و مسائل تخصصی‌تر را در این کمیته‌ها بررسی شود و بحث آسانسورها هم یکی از تجهیزات حادثه خیز است و باید بیشتر نظارت شود. نظام مهندسی باید نظارت بیشتری داشته باشد و ساختمان‌هایی که پایان کار ندارند، اجازه‌ی استفاده از آسانسور را ندارند، چون مجوز استاندارد برای آسانسور در صورت پایان کار داده می‌شود.
وی افزود: کمیته سوخت به منظور رسیدگی به وضعیت جایگاه‌های CNG از لحاظ ایمنی و بهداشتی تشکیل شود.
حاجی زاده در ادامه تاکید کرد: در بحث نظارت بر سیفی جات هم این‌نکته هست که محل تأمین ثابت نیست و هم جهاد کشاورزی و هم اداره‌ی استاندارد می‌توانند، نظارت بهتری داشته باشند و در قدم اول بازار میوه و تره بار باید ساماندهی شود.
حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد  نیز در جمع بندی این جلسه، اظهار داشت: جزو اولین استان‌هایی هستیم که اولین جلسه شورای استاندارد را مطابق قوانین جدید برگزار می‌کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه استاندارد یک جایگاه حاکمیتی و نظارتی دارد، اظهار داشت: اداره‌ی استاندارد مامویت‌هایش با امینت و سلامت جامعه مرتبط است. از تجهیزات مهدکودک و شهربازی تا زندگی و مسکن در حیطه نظارت سازمان استاندارد است. یکی از وظایف سازمان استاندارد تحویل کالای سالم و مطمئن به مردم است و اگر این کالاها مطمئن نباشد، می‌توانند، خسارت به بار بیاوردند. نظارت بر عملکرد پیمانکارها و صدور مجوز و بهره برداری باید شدت بیشتری داشته باشد.
کلانتری در ادامه اضافه کرد: برای مردم بسیار مهم است که خدمات و کالایی که دریافت می‌کنند، استاندارد باشد. ماحصل اقدامات شورای استاندارد در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد باید این باشد که مردم به کالای مصرفی در حیطه‌های مختلف اطمینان داشته باشند.
وی افزود: دو استثناء وجود دارد، در زمینه دارو و غذا، اما در باقی موارد باید نظارت کامل صورت بگیرد. اگر در استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص کالاهایی که مصرف بالایی دارند، نیاز به راه‌اندازی آزمایشگاه تخصصی داشته باشیم، سازمان استاندارد طرح خود را به سازمان برنامه و بودجه ارائه بدهند تا بررسی‌های لازم صورت گیرد و در سال جاری برای اجرای طرح اعتبار پیش‌بینی شود.
کلانتری در ادامه اضافه کرد: در سی‌سخت بسیاری از ساختمان‌های تخریب شده، قدیمی و خشتی بودند، اما در این بین ساختمان‌هایی بودند که در همین چند سال اخیر ساخته شده بود و باید این موارد بررسی شوند که مشکل چه بوده و کجا کم کاری شده بود. در ساخت و سازها هم قبل از انجام کار باید اصول رعایت شود، و هم در حین انجام کار، کنترل‌ها ادامه داشته باشد. حتی در پایان هم باید نظارت صورت بگیرد که تمام اصول رعایت شده باشند.
در آخر کلانتری گفت: ما حتماً باید دو اصل  تشویق و تنبیه در حوزه‌ی استاندارد را داشته باشیم. یعنی افرادی که اصول استاندارد را رعایت نمی‌کنند را باید شناسایی کرد و گزارش داد و مطابق قانون با آن‌ها برخورد شود و کسانی که کارشان را مطابق اصول استاندارد انجام داده‌اند، باید معرفی و تشویق شود و تشویق همان تبلیغ است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما در سال تولید، مانع زدایی‌ها و پشتیبانی هستیم  و رعایت استانداردها باعث رشد تولید در کشور می‌شود. اگر در کشور کالایی باشد که از نظر استاندارد خوب باشد مردم آن را به نمونه‌ی خارجی ترجیح می‌دهند، مانند؛ واکسن کرونا که مردم منتظر آمدن واکسن ایرانی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1