تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۴۲۸۰۲۷

واکاویِ صحنه ترور شهید فخری‌زاده + تصاویر

۰
کبنا ؛
اقدام تروريستي روز جمعه ابعاد مختلفي دارد كه نگاهي به اثرات به‌جامانده از اين حادثه مي‌تواند جزييات تازه‌اي را براي ما روشن كند.
بررسي شواهد نشان مي‌دهد كه تروريست‌ها از مدت‌ها قبل در حال برنامه‌ريزي براي اقدام خود بوده‌اند. انتخاب محل حمله از جهات مختلف قابل‌تأمل است. منطقه مسكوني آبسرد ييلاقي است كه بيشتر، آخر هفته‌ها شلوغ مي‌شود و معمولا طول هفته خلوت‌تر است. پر رفت‌وآمد شدن جاده‌هاي منتهي به محل حادثه ازجمله عواملي است كه به عاملين ترور كمك كرده كمتر قابل ‌شناسايي باشند. جاده اصلي كه به اين منطقه وارد مي‌شود؛ از جاده تهران به فيروزكوه جدا مي‌شود كه در ورودي و خروجي آن با چند دوربين عمومي پليس تحت كنترل است.
براساس اطلاعات مركز راهداري ايران يك دوربين در 68 كيلومتري تهران پس از آبسرد به‌ سمت فيروزكوه قرار دارد و يك دوربين هم در 37 كيلومتري تهران قبل از آبسرد و قبل از گيلاوند نصب شده است. آبسرد از جاده فيروزكوه سه ورودي دارد كه هر سه مورد هم بين اين دو دوربين قرار گرفته‌اند. بر اين اساس احتمالا تروريست‌ها حداقل در مدتي كه در حال برنامه‌ريزي براي اين ترور بوده‌اند، دست‌كم يك يا حتي چندين‌بار از جلوي لنز اين دوربين‌ها عبور كرده‌اند و البته حتما به اين حواس‌شان بوده چطور از ديد آن بگريزند.
غير از اين، آبسرد يك ورودي ديگر هم از سمت جاده تهران-گرمسار- از شهر ايوانكي دارد كه دوربين‌هاي كنترلي آن يكي در پاكدشت و يكي هم در گرمسار قرار دارد.

تشخيص اينكه تروريست‌ها از كدام جاده وارد آبسرد شده و كمين كرده‌اند، سخت است ولي احتمالا از همان مسيري كه وارد شده و در آبسرد كمين زده‌اند، خارج نشده‌اند و ‌به احتمال زياد، پس از اتمام عمليات، از مسير ديگري خارج شده‌اند و با فرض اينكه تعدادشان زياد بوده، بعيد نيست با تغيير وسيله نقليه‌شان، از خودرو يا خودروهايي استفاده كرده‌اند كه از روزها قبل، به اين منظور و در مكان مناسب تدارك ديده بودند.
حال اگر در اين مسيرها، از دوربين‌هاي پيشرفته كنترل جاده‌اي -كه پلاك تمامي خودروها را در بازه بلندمدت ثبت مي‌كنند- استفاده شده باشد، احتمالا ردگيري آنان نبايد چندان سخت باشد. هرچند احتمالا براي گريز از محل حادثه، آن‌هم با سرعت بالا، برنامه‌ريزي قبلي داشته‌اند.
اما تصاوير محل حادثه جزييات بيشتري را عيان مي‌كند. منابع خبري گزارش داده‌اند كه در جريان اين ترور، يك دستگاه خودروي نيسان با محموله‌اي از الوار چوب منفجر شده است و احتمالا تروريست‌ها براي انفجار اين خودرو، از چيزي در حدود چهار پوند مواد منفجره استفاده كرده‌اند. البته چنين انفجاري، چندان به عمليات از پيش طراحي‌شده و كارگاهي نياز نيست و به نظر مي‌رسد انفجار را براي متوقف كردن خودروي سوژه استفاده‌ كرده‌اند.
شواهد نشان مي‌دهد احتمالا خودروي نيسان منفجرشده فاصله زيادي با خودروي شهيد فخري‌زاده داشته است، چراكه تصاوير منتشر شده از خودروي شهيد فخري‌زاده معلوم مي‌كند بدنه خودرو سالم است و آسيبي از انفجار به خودرو وارد نشده است.
بررسي تصاوير خودروي شهيد فخري‌زاده اطلاعات بيشتري هم به دست مي‌دهد. تصويري كه از قسمت عقبي اين خودرو در دسترس است، نشان مي‌دهد گلوله‌ها از روبه‌رو شليك شده و از قسمت انتهايي خودرو و از شيشه مثلثي قسمت سرنشين عقب خارج شده است. اثر 5، 6 گلوله بر شيشه جلوي خودرو باقي است و بنابراين مي‌توان گفت كه شايد كمتر از 10 گلوله شليك شده است. اثرات گلوله بر قسمت شيشه جلو و انتهايي خودرو و نحوه ورود و خروج گلوله‌ها هم گواه بر اين است كه كاليبر اسلحه چندان بزرگ نبوده و شايد بتوان گفت كه تروريست‌ها از اسحله‌ يا اسلحه‌هايي با كاليبر 9 ميلي‌متري مانند «يوزي» استفاده كرده‌اند برد مفيد اسلحه‌اي مانند يوزي حداكثر 200 متر است و درنتيجه مي‌توان گفت فاصله تروريست‌ها با خودروي شهيد فخري‌زاده كمتر از 200 متر بوده و از آنجا كه به احتمال بسيار زياد شيشه‌هاي خودرو دودي بوده، زاويه شليك از جلو انتخاب شده تا راحت‌تر بتوانند سوژه را مورد هدف قرار دهند.
در منابع مختلف اين نكته ذكر شده كه يك يا دو نفر از محافظان شهيد فخري‌زاده مجروح و شهيد شده‌اند. احتمالا يكي از اين دو، راننده و ديگري در صندلي شاگرد نشسته بوده‌اند.
درباره تعداد تروريست‌ها گمانه‌زني‌هاي مختلفي وجود دارد و برخي منابع از يك تيم 6 نفره گفته و بعضي درباره گروهي 12 نفره گمانه‌زني كرده‌اند. تاكنون اما تنها مشخص شده كه آنها از يك خودروي شاسي‌بلند اسپرت استفاده كرده‌اند.
بر اين اساس مي‌توان گفت كه اگر تيمي 12 نفره پشت اين عمليات تروريستي بوده‌اند، شايد تعدادي به‌منظور پشتيباني، در همان حوالي كمين زده بوده‌ و بعيد است به طور مستقيم در صحنه حاضر بوده‌اند، چراكه در آن صورت بايد از 2 خودرو استفاده مي‌كردند. با اين حساب، مي‌توان گفت كه عدد 6 براي تعداد تروريست‌ها دقيق‌تر باشد، چراكه خودروهاي شاسي‌بلند هم گنجايش بيش از اين تعداد فرد مسلح‌ را ندارند. 
منبع: روزنامه اعتماد
نام شما

آدرس ايميل شما

واکنش فرمانده کل سپاه به ترور دانشمند هسته‌ای ایران

واکنش فرمانده کل سپاه به ترور دانشمند هسته‌ای ایران

فرمانده کل سپاه گفت: ترور دانشمندان هسته‌ای آشکارترین تقابل خشن نظام سلطه برای جلوگیری ...
از واکسن کرونا چه خبر؟

از واکسن کرونا چه خبر؟

مراحل تست واکسن شامل مرحله آزمایش پیش بالینی است که دانشمندان واکسن جدید را بر روی سلول ...
برای رفع تحریم‌ها چندین سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه نرسید

برای رفع تحریم‌ها چندین سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه نرسید

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مسیر غلبه بر تحریم‌ها و بی‌اثر کردن آنها گفتند: این مسیر ...
1