تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۴۱۶۱۵۸
نشست مجمع سلامت شهرستان گچساران با حضور فرماندار برگزار شد؛

از بی تفاوتی مدیران تا تذکر فرماندار گچساران (+تصاویر)

۲
کبنا ؛دومین نشست مجمع سلامت شهرستان با حضور فرماندار و مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان و جمعی از کارشناسان بهداشتی و درمانی  و روسای ادارات در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد.
در این نشست مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران با تبریک فرا رسیدن روز پرستار اظهار کرد: این مجمع سالانه برگزار می‌شود.
سهراب صیدی با بیان اینکه همه ما می‌دانیم بهداشت یک اصل و مقدم بر درمان است، گفت: مجمع سلامت با 2 هدف اصلی بهداشت و اقدامات پیشگیرانه که یکی از نیارهای اصلی حوزه سلامت پیشگیری از بیماری و مشارکت تشکیل شد.
صیدی با اشاره به اینکه  یکی از نیازهای اصلی مجمع سلامت  همکاری و مشارکت دیگر ارگان ها است، بیان کرد: 75 درصد مشکلات مجمع سلامت سالانه مربوط به سایر دستگاه‌ها است و آن چیزی نیست که بهداشت و درمان به تنهایی بتواند از عهده سلامت برآید.
وی  با تاکید بر اینکه امروزه یکی از نیازهای اصلی حوزه سلامت، اجتماعی شدن سلامت است، گفت: مشارکت همه نهادهای جامعه و حتی آحاد مردم، در حفظ و توسعه سلامت امری اجتناب نا پذیر است.
وی عنوان کرد:تمامی دستگاه‌های اجرایی شهرستان و دیگر نهادها موظف به  مشارکت در این امر مهم هستند.
صیدی تصریح کرد: در حال حاضر  شبکه بهداشت در زمینه سلامت جامعه در بیماری‌های واگیر و غیرواگیر درگیر این موضوع است.
 رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران خاطرنشان کرد:  این مجمع به منظور مشارکت درون بخشی و برون بخشی تشکیل شده است.
وی با اشاره به اینکه مجمع به معنای جمع بوده و همه ما باید در امر سلامت دخیل باشیم گفت: متولیان سلامت تنها 25درصد از سهم سلامت را بر عهده دارد و 75 درصد باقی مانده با مشارکت سایر ارگانهای دولتی ، خیرین سلامت، سازمان های مردم نهاد و مردمایجاد می‌شود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران با بیان اینکه تعداد مراکز جامع سلامت این شهرستان  هشت مرکز است، گفت: از مجموع این تعداد چهار مرکز روستایی و چهار واحد مرکز جامع شهری است.
صیدی ابراز کرد: هم اکنون تعداد 27  خانه بهداشت و تعداد 13 واحد پایگاه سلامت در این شهرستان وجود دارد.
 رئیس شبکه بهداشت ودرمان گچساران با بیان اینکه به ازای هر سه هزار و 500 نفر بایستی یک خانه بهداشت ایجاد شود، عنوان کرد: هم‌اکنون خانه بهداشت روستایی در روستای بی بی حکیمه با جمعیت 97 نفر و خانه بهداشت روستای خیرآباد با جمعیت 5 هزار نفر  در حال ارائه خدمات هستند.
صیدی بیان کرد: یک پایگاه سلامت در محله رادک با کمترین جمعیت و پایگاه سلامت با بیشترین جمعیت با هشت هزار نفر در محله رزمندگان در حال فعالیت هستند.
وی با اشارت به راه‌اندازی سامانه سیب گفت: 100درصد جمعیت شهری و روستایی همه به خدمات بهداشت روستایی دسترسی دارند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت:  در یک سال گذشته 90 درصد جمعیت روستایی حداقل یک بار خدمات بهداشتی و درمانی را دریافت کرده‌اند.
 صیدی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر در گروه سنی 30تا 70 سال به دلیل چهار علت اصلی دیابت، قلبی و عروقی، سرطان و بیماری های تنفسی در شهرستان 16.93 در ده هزار بوده است.
  وی ابراز کرد:3 عامل اصلی مرگ و میر در جهان بر اثر عواملی همچون  بیماری قلبی و عروقی، سوانح تصادفی و بیماریسرطان است.
صیدی اذعان کرد: مرگ ناشی از سرطان ها بیش از 42درصد مختص این بیماری است که بیشتر آن مربوط به سرطان ریه و معده است.
 وی ادامه داد: شاخص وضعیت شیوع دیابت در گچساران 5.3 دهم درصد است  که نسبت به کشور شاخص بهتری است  و هم اکنون  یک هزار 358 نفر بیمار دیابتی در شهرستان شناسایی شده است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران افزود: در حال حاضر 40درصد از افراد مبتلا به بیماری دیابت زیر پوشش درمان  قرار نگرفته اند که  انتظار داریم با تشکیل پرونده‌ در مراکز بهداشتی و درمانی از خدمات این شبکه بهره ببرند.
صیدی  عنوان کرد:  شاخص فشار خون  در این شهرستان 12 درصد است که نسبت به میانگین کشوری در سطح پایین تری قرار گرفته است.
 وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد هفت  هزار و 606 بیمار فشار خون  در این شهرستان شناسایی شده است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران افزود: میزان بروز سل در شهرستان 3 درصد  است که شاخص بیماری سل و سرطان  در این شهرستان یک در هزار است.
 صیدی بیان کرد: شاخص کلرسنجی  مطلوب آب آشامیدنی  در شهر دوگنبدان62 درصد است و در سطح روستایی 42 درصد از آب مطلوب برخوردار بودند.
وی خاطر نشان کرد: بیش از 95درصد از آب   آشامیدنی نمونه برداری انجام گرفته است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران عنوان کرد: در حال حاضر از کل تعداد کارگاه‌های صنعتی  65 درصد پرونده سلامت در کارگاه‌های حرفه‌ای تشکیل و کارت تندرستی اخذ کرده اند.
صیدی با اشاره به مشکلات بهداشت حرفه‌ای شهرستان  اشاره و خاطرنشان کرد: وجود کارگاه ها و مشاغل صنوف آلاینده در سطح شهرستان که انتظار می‌رود  شهرداری در جهت جمع آوری این صنوف  به خارج از شهر و ساماندهی آنها  اقدام کند.
 در ادامه معاون شبکه بهداشت و درمان گچساران اظهار کرد: اجتماعی شدن مقوله سلامت به معنای مشارکت سازماندهی شده و ساختارمند فرد، خانواده و جامعه در تامین، حفظ و ارتقای سلامت تمام آحاد جامعه، با استفاده از ظرفیت و مشارکت همه نهاد ها و سازمان‌ها حائز اهمیت است.
عباس باشتی افزود: عدم توجه به مقوله سلامت، خطرات زیادی برای ایجاد توسعه پایدار ایجاد می‌کند که در این زمینه توجه به 2 محور مشارکت همگانی و همکاری بین بخشی در کنار تامین منابع پایدار ضروری است.
باشتی عنون کرد: حوزه درمان به تنهایی نمی تواند همه سلامت مردم را تضمین کند و هر چقدر هم که در حوزه درمان و بهداشت هزینه شود، به نتیجه دلخواه دست  نخواهد یافت مگر اینکه با همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی، نهادها، ارگان‌ها و خیرین سلامت ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد 295 نفر در شهرستان گچساران اقدام به  خودکشی کرده‌اند، گفت:  در این زمینه 6 خودکشی منجر به فوت شد.
باشتی با بیان اینکه بیشترین گروه سنی که اقدام به خودکشی می‌کنند بین ۱۵تا۳۰سال سن است، گفت: سال گذشته 70درصد افراد مجرد  و ۳۰درصد از افراد متاهل در این شهرستان اقدام به خودکشی کرده که این اقدام موفق نبوده است.
معاون شبکه بهداشت و درمان گچساران اذعان کرد: مراقبت از سالمندان این شهرستان در سال گذشته 47درصد بوده است.
 باشتی تصریح کرد: میزان مرگ  و میر نوزدان  به ازای هر هزار نوزاد متولد شده 7.9 درصد فوت مرگ نوزدان وجود داشته است.
 وی خاطرنشان کرد: سال گذشته مرگ و میر مادران  زنان باردار در گچساران صفر بوده است.
گفتنی است: فرماندار گچساران  از عدم حضور برخی از مدیران ادارات وفرستادن نماینده به این نشست بشدت گلایه کرد و عنوان کرد: هر وقت جلسه مهم و حساسی  که در خصوص سلامتی مردم در میان است برگزار می شود، مدیران موظف هستند خودشان به در این جلسات شرکت کنند و از فرستادن نماینده خودداری کنند.
علی خوانپایه افزود: در این نشست ها  آمار و اطلاعات خوبی ارائه می شود که می توان با همکاری و همفکری شاخص های بهداشتی و درمانی را در این شهرستان ارتقاء بدهیم.
در پایان از مدیران ادارات: صنعت، معدن و تجارت، کمیته امداد امام خمینی(ع)،آموزش و پرورش، دامپزشکی، محیط زیست به جهت همکاری در حوزه سلامت، تجلیل بعمل آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
همه مسیولین و . چرا خودشون به جامعه سلامت اهمیت نمیدن
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
1