تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۴۱۶۱۵۸
نشست مجمع سلامت شهرستان گچساران با حضور فرماندار برگزار شد؛

از بی تفاوتی مدیران تا تذکر فرماندار گچساران (+تصاویر)

۱
۲
کبنا ؛دومین نشست مجمع سلامت شهرستان با حضور فرماندار و مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان و جمعی از کارشناسان بهداشتی و درمانی  و روسای ادارات در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد.
در این نشست مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گچساران با تبریک فرا رسیدن روز پرستار اظهار کرد: این مجمع سالانه برگزار می‌شود.
سهراب صیدی با بیان اینکه همه ما می‌دانیم بهداشت یک اصل و مقدم بر درمان است، گفت: مجمع سلامت با 2 هدف اصلی بهداشت و اقدامات پیشگیرانه که یکی از نیارهای اصلی حوزه سلامت پیشگیری از بیماری و مشارکت تشکیل شد.
صیدی با اشاره به اینکه  یکی از نیازهای اصلی مجمع سلامت  همکاری و مشارکت دیگر ارگان ها است، بیان کرد: 75 درصد مشکلات مجمع سلامت سالانه مربوط به سایر دستگاه‌ها است و آن چیزی نیست که بهداشت و درمان به تنهایی بتواند از عهده سلامت برآید.
وی  با تاکید بر اینکه امروزه یکی از نیازهای اصلی حوزه سلامت، اجتماعی شدن سلامت است، گفت: مشارکت همه نهادهای جامعه و حتی آحاد مردم، در حفظ و توسعه سلامت امری اجتناب نا پذیر است.
وی عنوان کرد:تمامی دستگاه‌های اجرایی شهرستان و دیگر نهادها موظف به  مشارکت در این امر مهم هستند.
صیدی تصریح کرد: در حال حاضر  شبکه بهداشت در زمینه سلامت جامعه در بیماری‌های واگیر و غیرواگیر درگیر این موضوع است.
 رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران خاطرنشان کرد:  این مجمع به منظور مشارکت درون بخشی و برون بخشی تشکیل شده است.
وی با اشاره به اینکه مجمع به معنای جمع بوده و همه ما باید در امر سلامت دخیل باشیم گفت: متولیان سلامت تنها 25درصد از سهم سلامت را بر عهده دارد و 75 درصد باقی مانده با مشارکت سایر ارگانهای دولتی ، خیرین سلامت، سازمان های مردم نهاد و مردمایجاد می‌شود.
مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران با بیان اینکه تعداد مراکز جامع سلامت این شهرستان  هشت مرکز است، گفت: از مجموع این تعداد چهار مرکز روستایی و چهار واحد مرکز جامع شهری است.
صیدی ابراز کرد: هم اکنون تعداد 27  خانه بهداشت و تعداد 13 واحد پایگاه سلامت در این شهرستان وجود دارد.
 رئیس شبکه بهداشت ودرمان گچساران با بیان اینکه به ازای هر سه هزار و 500 نفر بایستی یک خانه بهداشت ایجاد شود، عنوان کرد: هم‌اکنون خانه بهداشت روستایی در روستای بی بی حکیمه با جمعیت 97 نفر و خانه بهداشت روستای خیرآباد با جمعیت 5 هزار نفر  در حال ارائه خدمات هستند.
صیدی بیان کرد: یک پایگاه سلامت در محله رادک با کمترین جمعیت و پایگاه سلامت با بیشترین جمعیت با هشت هزار نفر در محله رزمندگان در حال فعالیت هستند.
وی با اشارت به راه‌اندازی سامانه سیب گفت: 100درصد جمعیت شهری و روستایی همه به خدمات بهداشت روستایی دسترسی دارند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت:  در یک سال گذشته 90 درصد جمعیت روستایی حداقل یک بار خدمات بهداشتی و درمانی را دریافت کرده‌اند.
 صیدی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر در گروه سنی 30تا 70 سال به دلیل چهار علت اصلی دیابت، قلبی و عروقی، سرطان و بیماری های تنفسی در شهرستان 16.93 در ده هزار بوده است.
  وی ابراز کرد:3 عامل اصلی مرگ و میر در جهان بر اثر عواملی همچون  بیماری قلبی و عروقی، سوانح تصادفی و بیماریسرطان است.
صیدی اذعان کرد: مرگ ناشی از سرطان ها بیش از 42درصد مختص این بیماری است که بیشتر آن مربوط به سرطان ریه و معده است.
 وی ادامه داد: شاخص وضعیت شیوع دیابت در گچساران 5.3 دهم درصد است  که نسبت به کشور شاخص بهتری است  و هم اکنون  یک هزار 358 نفر بیمار دیابتی در شهرستان شناسایی شده است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران افزود: در حال حاضر 40درصد از افراد مبتلا به بیماری دیابت زیر پوشش درمان  قرار نگرفته اند که  انتظار داریم با تشکیل پرونده‌ در مراکز بهداشتی و درمانی از خدمات این شبکه بهره ببرند.
صیدی  عنوان کرد:  شاخص فشار خون  در این شهرستان 12 درصد است که نسبت به میانگین کشوری در سطح پایین تری قرار گرفته است.
 وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد هفت  هزار و 606 بیمار فشار خون  در این شهرستان شناسایی شده است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران افزود: میزان بروز سل در شهرستان 3 درصد  است که شاخص بیماری سل و سرطان  در این شهرستان یک در هزار است.
 صیدی بیان کرد: شاخص کلرسنجی  مطلوب آب آشامیدنی  در شهر دوگنبدان62 درصد است و در سطح روستایی 42 درصد از آب مطلوب برخوردار بودند.
وی خاطر نشان کرد: بیش از 95درصد از آب   آشامیدنی نمونه برداری انجام گرفته است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران عنوان کرد: در حال حاضر از کل تعداد کارگاه‌های صنعتی  65 درصد پرونده سلامت در کارگاه‌های حرفه‌ای تشکیل و کارت تندرستی اخذ کرده اند.
صیدی با اشاره به مشکلات بهداشت حرفه‌ای شهرستان  اشاره و خاطرنشان کرد: وجود کارگاه ها و مشاغل صنوف آلاینده در سطح شهرستان که انتظار می‌رود  شهرداری در جهت جمع آوری این صنوف  به خارج از شهر و ساماندهی آنها  اقدام کند.
 در ادامه معاون شبکه بهداشت و درمان گچساران اظهار کرد: اجتماعی شدن مقوله سلامت به معنای مشارکت سازماندهی شده و ساختارمند فرد، خانواده و جامعه در تامین، حفظ و ارتقای سلامت تمام آحاد جامعه، با استفاده از ظرفیت و مشارکت همه نهاد ها و سازمان‌ها حائز اهمیت است.
عباس باشتی افزود: عدم توجه به مقوله سلامت، خطرات زیادی برای ایجاد توسعه پایدار ایجاد می‌کند که در این زمینه توجه به 2 محور مشارکت همگانی و همکاری بین بخشی در کنار تامین منابع پایدار ضروری است.
باشتی عنون کرد: حوزه درمان به تنهایی نمی تواند همه سلامت مردم را تضمین کند و هر چقدر هم که در حوزه درمان و بهداشت هزینه شود، به نتیجه دلخواه دست  نخواهد یافت مگر اینکه با همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی، نهادها، ارگان‌ها و خیرین سلامت ایجاد شود.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد 295 نفر در شهرستان گچساران اقدام به  خودکشی کرده‌اند، گفت:  در این زمینه 6 خودکشی منجر به فوت شد.
باشتی با بیان اینکه بیشترین گروه سنی که اقدام به خودکشی می‌کنند بین ۱۵تا۳۰سال سن است، گفت: سال گذشته 70درصد افراد مجرد  و ۳۰درصد از افراد متاهل در این شهرستان اقدام به خودکشی کرده که این اقدام موفق نبوده است.
معاون شبکه بهداشت و درمان گچساران اذعان کرد: مراقبت از سالمندان این شهرستان در سال گذشته 47درصد بوده است.
 باشتی تصریح کرد: میزان مرگ  و میر نوزدان  به ازای هر هزار نوزاد متولد شده 7.9 درصد فوت مرگ نوزدان وجود داشته است.
 وی خاطرنشان کرد: سال گذشته مرگ و میر مادران  زنان باردار در گچساران صفر بوده است.
گفتنی است: فرماندار گچساران  از عدم حضور برخی از مدیران ادارات وفرستادن نماینده به این نشست بشدت گلایه کرد و عنوان کرد: هر وقت جلسه مهم و حساسی  که در خصوص سلامتی مردم در میان است برگزار می شود، مدیران موظف هستند خودشان به در این جلسات شرکت کنند و از فرستادن نماینده خودداری کنند.
علی خوانپایه افزود: در این نشست ها  آمار و اطلاعات خوبی ارائه می شود که می توان با همکاری و همفکری شاخص های بهداشتی و درمانی را در این شهرستان ارتقاء بدهیم.
در پایان از مدیران ادارات: صنعت، معدن و تجارت، کمیته امداد امام خمینی(ع)،آموزش و پرورش، دامپزشکی، محیط زیست به جهت همکاری در حوزه سلامت، تجلیل بعمل آمد.
  • تصاویرنشست مجمع سلامت شهرستان گچساران

    تصاویرنشست مجمع سلامت شهرستان گچساران

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
همه مسیولین و . چرا خودشون به جامعه سلامت اهمیت نمیدن
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1