تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۴۰۶۰۹۶
نعیمی در کمیته استانی مبارزه با مصرف مواد دخانی مطرح کرد

ارتباط مستقیم مصرف «دخانیات» با نداشتن مهارت های زندگی

۰
کبنا ؛شیوع مصرف دخانیات، قلیان و انواع مواد مخدر در جامعه استان کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده و در حال گسترش است که باید با این پدیده شوم به درستی و کارشناسی شده برخورد شود، علاوه بر برخورد اداری، سازمانی و انتظامی باید با فرهنگ سازی و ترویج سنت‌‌های بومی و محلی و پیاده کردن تفریحات سالم در مکان‌های عمومی به مقابله با این پدیده رفت. متأسفانه امکان عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله باغ‌های تفریحی در محوطه جاده آبشار یاسوج وضعیت مناسبی ندارند. در این مسیر بعضی از باغ‌های تفریحی با ارائه خدمات «دود» زمینه بیشتری را برای آلوده شدن دختران و پسران جوان فراهم می‌کنند.
 طبق مطالعاتی و کارهای میدانی انجام گرفته بیش از 70 درصد از جوانان مراجعه کننده به باغ‌های تفریحی، قلیان استفاده می‌کنند که آمار هشدار دهنده و قابل تاملی است. در این تحقیقات مشخص شد که ویژگی‌های مصرف کنندگان قلیان کاملاً نسبت به جوامع سنتی تغییر کرده است. در حال حاضر شاهد افزایش شیوع مصرف قلیان در رده های سنی 15 تا ۲۹ سال هستیم. ضمن اینکه تمایل قشر تحصیلکرده و خانم ها نیز به مصرف قلیان بیشتر شده است. متاسفانه بخش عمده ای از اماکنی که در آن قلیان مصرف می شود، همین باغ‌های تفریحی، کافی شاپ ها و... است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شروع مصرف دخانیات با نداشتن مهارت های زندگی، احساس نیاز به مقبولیت گروه های هم سن، مشکلات و عوامل استرس زا و افسردگی در ارتباط مستقیم است.
به گزارش کبنا، ابراهیم نعیمی در کمیته استانی مبارزه با مصرف مواد دخانی، افزود: افزایش آمار مصرف قلیان در مادران، جوانان و نوجوانان، افزایش بیماری های مرتبط و تعهدات بین الملی و قوانین کشوری دلایل اصلی مبارزه با پدیده شوم رواج قلیان در اماکن عمومی سطح استان است.
وی با اشاره به اینکه سیگار در ایجاد شش بیماری از 8 بیماری منجر به مرگ زود رس در جهان، نقش دارد، ادامه داد: لازم است همه ادارات و نهادهایی که طبق قانون، وظایف نظارتی به عهده آنها گماشته شده است در کمیته مشترکی که به این مناسبت  تشکیل شده حضور فعال و مسمرثمر داشته باشند.
وی ابراز داشت: به علت افزایش عرضه قلیان در اماکن عمومی، فروش از طریق افراد فاقد پروانه در تالارها، باغات، قهوه خانه ها و کافه ها  و اماکن بین راهی و پارک ها در سطح استان این کمیته تشکیل و ضروری است برخورد جدی طبق قانون با این پدیده شوم در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.
معاون دادستان یاسوج در ادامه اظهار داشت: کم کاری ادارات و نهادهای ناظر در برنامه مبارزه با دخانیات قابل پذیرش نیست و در صورت معرفی ادارات کم کار برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.
ستار طالبی پور عنوان کرد: در صورتی که نهادها و ادارات به تعهدات قانونی خود عمل کنند این مشکلات به وجود نخواهد آمد لذا با متخلفانی که از سوی ادارات دولتی و نهاد های نظارتی به مراجع قضایی معرفی شوند برخورد قاطع صورت میگیرد.
وی ابراز داشت: در کنار این موضوع، بحث آموزش و آگاهی بخشی به جامعه از طریق رسانه ها و صدا و سیما، گامی اساسی در جهت کاهش مصرف دخانیات است که برخورد با کارکنانی که در ادارات اقدام به مصرف دخانیات می نماید امری الزامی خواهد بود.
مدیر سلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، گفت: بالا رفتن آمار مصرف قلیان در بین جمعیت استان خصوصاٌ جوانان، نوجوانان و بانوان، پایین آمدن سن گرایش به دخانیات (زیر 15 سال)، شکایات مردمی از شیوع مصرف قلیان در اماکن عمومی، بالا رفتن میزان شیوع سرطان، بیماری آسم و آلرژی و همچنین امکان ابتلا به بیماری های مسری مانند سل و هپاتیت طریق شیلنگ های مشترک در هنگام مصرف، بروز درگیری ها و نزاع ها و همچنین رواج مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی در حاشیه این مشکل در اماکن عمومی، مسئولین ذیربط را بر آن داشت تا با جدیت به این موضوع ورود پیدا کنند.
رئیس گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز در ادامه افزود: داشتن باور به مضرات مواد دخانی در بین مسولین و کارشناسان می تواند در برنامه کاهش مصرف مواد دخانی در جامعه تاثیر گذار باشد.
حسین فروزان عنوان کرد: مهمترین عوامل گسترش مصرف قلیان در جوامع، افزودن مواد معطر و اسانس برای کم کردن سختی و تندی دود و افزایش جذابیت برای مصرف کنندگان و بالارفتن مضرات مواد دخانی  در مصرف کننده و سایر افراد در تماس با دود است.
وی ابراز داشت: مواجهه با دود دست دوم و دست سوم در اماکن عمومی برای سایر افرادی که مصرف کننده مواد دخانی نیستند نیز باعث بروز همه مضرات بهداشتی در این افراد می شود.
وی یادآور شد: همچنین  وجود مواد مخدر از جمله شیشه و هروئین در کنار  7 هزار ماده شیمیایی دیگر در دود قلیان باعث شده که مصرف مواد دخانی در اماکن عمومی در کل جهان غیر قانونی اعلام شود.
فروزان در پایان خاطر نشان کرد: افرادی که در تهیه و توزیع مواد غذایی شرکت دارند در صورت تماس با تنباکو و آماده سازی آن باعث شده که مواد غذایی به سموم موجود در مواد دخانی آلوده شوند.
 کمیته استانی مبارزه با مصرف مواد دخانی با حضور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، مدیر سلامت و محیط کار این معاونت و نمایندگانی از ادارات میراث فرهنگی، اتاق اصناف، صنعت، معدن و تجارت، نیرویی انتظامی، اماکن و سایر گروه های مربوطه برگزار شد.









 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1