تاریخ انتشار
جمعه ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۴۹۰۳۵۸
کبنا بررسی کرد؛

با وجود همه کمبودها خدمات‌رسانی در بیمارستان شهید رجایی گچساران ادامه دارد / اختلاف حراست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و شرکت پخش دارو و تجهیزات ناشی از مسائل مالی است / ویزیت بیمارستان ثابت، اما خرید تجهیزات تحت تأثیر نوسانات دلار است

۱۵
۰
با وجود همه کمبودها خدمات‌رسانی در بیمارستان شهید رجایی گچساران ادامه دارد / اختلاف حراست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و شرکت پخش دارو و تجهیزات ناشی از مسائل مالی است / ویزیت بیمارستان ثابت، اما خرید تجهیزات تحت تأثیر نوسانات دلار است
کبنا ؛در روزهای اخیر به دلیل اختلافاتی که بین حراست دانشگاه علوم پزشکی و شرکت تهیه و تأمین تجهیزات بیمارستانی پیش آمده بود، تهیه مواد دیالیز در بیمارستان شهید رجایی گچساران به مشکل برخورده بود که حالا مشخص شد به دلیل مسائل مالی است که بین شرکت‌ها و دانشگاه وجود دارد.
به گزارش کبنا، در روزهای اخیر در همین پایگاه خبری، گزارش‌هایی در مورد کمبود دارو و تجهیزات منتشر شد که واکنش‌های زیادی برانگیخت. بررسی‌های کبنا نیوز نشان می‌دهد با وجود همه مشکلات، خدمات‌رسانی در این بیمارستان همچنان ادامه دارد.
بیمارستان شهید رجایی گچساران از کمبودها و خلأهای بسیاری رنج می‌برد که  به این راحتی نیز قابل برطرف شدن نیست؛ ولی با همه این مشکلات، خدمات‌رسانی قطع نشده و ادامه دارد. در همین بخش دیالیز که اخبار آن منتشر شده، دستگاه‎‌ها قدیمی و خراب هستند و برخی مربوط به 30 سال پیش هستند. اما خدمت‌رسانی به بیماران قطع نشده است. این کمبودها هم مربوط به امروز و دیروز نیست؛ بسیار قدیمی‌تر از این حرف‌هاست.
از 14 دستگاه دیالیز 7 دستگاه خراب و بقیه نیز نسبتاً قدیمی هستند. پس از کاهش مواد دیالیز، حالا زمان دیالیز بیماران را کمتر کرده تا همگی بتوانند دیالیز شوند. حتی چند روز پیش نیز بیمارستان می‌خواست بیماران دیالیزی را با خودرو به دهدشت بفرستد. هر چند برخی از این اقدامات نشان می‌دهد عزم رئیس بیمارستان جزم است که مشکل را برطرف کند، اما همگی این اقدامات موقتی هستند و نمی‌توان برای مدتی طولانی به این روش عمل کرد.
علاوه بر چنین کمبودهایی که در حوزه دارو و تجهیزات دیده می‌شود گفته می‌شود این بیمارستان حدود 80 میلیارد تومان بدهی دارد.
در همین پایگاه خبری گفته شد که به دلیل برخورد سلیقه‌ای حراست دانشگاه با شرکتی که دارو و تجهیزات برای بیمارستان شهید رجایی خریداری کرده بود، تجهیزات مورد نیاز هنوز به دست بیمارستان نرسیده است. این درحالی‌است که برخی از مسئولان بیمارستان شهید رجایی می‌گویند؛ «داستان از این قرار است که این شرکت تنها دو ماه از دانشگاه طلب دارد، اما دانشگاه بدهی‌اش را پرداخت کرده، در حالی که طلب شرکتی که بیش از دو سال است که بیمارستان به او بدهکار است هنوز پرداخت نشده و این اختلالات نیز به همین خاطر رخ داده است.» بااین‌وجود مستنداتی که در اختیار پایگاه خبری کبنا نیوز قرار گرفته نشان می‌دهد که تجهیزات و محلول‌های دیالیزی و داروهای درخواستی به‌طور مستقیم به بیمارستان ارجاع شد که متأسفانه به دستور حراست دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج و مدیران معاونت غذا و دارو اجازه تخلیه بار داده نشد. لازم به توضیح است که برخی از اقلام موردنیاز بیمارستان «نقدی» بوده که توسط شرکت مذکور خریداری شده است و بیمارستان هم باید لحظه‌ای هزینه‌ها را به‌حساب شرکت واریز نمایند. 
می‌توان این پدیده را فهمید. اما نمی‌توان به حراست حق داد که به چنین بهانه‌هایی سلامت مردم را به خطر بیندازد. مردم و بیماران اهمیتی نمی‌دهند که در این میان حق با کیست و بدهی چه کسی باید زودتر پرداخت می‌شد؛ برای آنها سلامتشان مهم است و اولویت آن است که بتوانند خود را درمان کنند. حالا می‌خواهد تجهیزات به هر صورت که شده تأمین شود.
تمجید سهراب صیدی سرپرست بیمارستان شهید رجایی از شرکت دارویی
مشکل اصلی بیمارستان اما به جای دیگری برمی‌گردد و آن هم این‌که خدمات و بودجه دولتی در طول سال ثابت است، یعنی دولت بودجه‌ای را به صورت سالانه در نظر می‌گیرد که ثابت است و تا پایان سال مبلغ آن تغییر نمی‌کند. اما بیمارستان مجبور است بسیاری از تجهیزات را با قیمت دلار خریداری کند که مدام در حال تغییر است. بنابراین روشن است که در تهیه این اقلام به مشکل بربخورد. مواد دیالیز نیز باید با دلار خریداری شود.
هر چند روشن است که مشکلات بیمارستان فراوان است و دیالیز نیز برای بیمارستان درآمدی ندارد و بیمارستان در خصوص دیالیز تنها باید هزینه کند، اما وجود دیالیز به خاطر سلامت مردم لازم و ضروری است. حال که منابع مالی بیمارستان کفاف آن را نمی‌دهد، لازم است دیالیز به بخش خصوصی واگذار شود تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.
مشکلات سلامت و درمان ریشه‌ای‌تر از اینهاست و باید در نظام حکمرانی سلامت کشور نوعی بازاندیشی صورت بگیرد. چرا که مسائل سلامت و درمان تنها مختص به استان کهگیلویه و بویراحمد نیست و به نوعی در کل کشور وجود دارد.
بخشی از این مشکل به روابط بین‌الملل برمی‌گردد و قیمت دلار که با کوچکترین تغییری، خرید دارو و تجهیزات با مشکل مواجه می‌شود. مثلاً همین بیمارستان شهید رجایی به دلیل کمبود منابع مالی، بخشی از مایحتاج خود را از طریق کمک‌های خیرین تأمین کرده است. اخیراً نزدیک به 250 میلیون تومان کمک خیریه برای این بیمارستان جمع آوری شد که اگر این کمک‌ها صورت نمی‌گرفت، همین تابستان باید بیماران بدون کولر کافی در بیمارستان به سر می‌بردند.
نیروهای کادر درمان نیز ماه‌ها و حتی برخی سال‌ها کارانه دریافت نکرده‌اند و با این وجود به خدمت ادامه می‌دهند. انتقاداتی که ما به سلامت و درمان در استان داریم، ربطی به کادر درمان ندارد. مسأله مدیریتی است و باید به مسائلی که موجب ناکارآمدی شده‌اند پایان داد.
به دلیل آنکه قیمت تجهیزات با دلار بالا و پایین می‌شود، بسیاری از فروشندگان دست به احتکار می‌زنند. برای آنها سود در این است که این تجهیزات با تأخیر به فروش برسند تا بتوانند از مابه‌التفاوت خرید و فروش به سود بالایی دست پیدا کنند. اما اگر تجهیزات تحت تأثیر این نوسانات نبود، دیگر شاهد این نابسامانی‌ها نیز نبودیم.
از سوی دیگر، قیمت ویزیت در بیمارستان ثابت است و سالانه نرخ آن تغییر نمی‌کند. اما همین بیمارستان چنانچه بخواهد تجهیزات خریداری کند باید با قیمت دلار آنها را تهیه کند.
سهراب‌ صیدی رئیس بیمارستان شهید رجایی گچساران بعد از انتشار این اخبار در کبنا نیوز در تماس با خبرنگار این پایگاه خبری گفت: با وجود همه مسائل و کمبودهایی که وجود دارد، ما تلاش کرده‌ایم خدمات‌رسانی هیچ‌گاه قطع نشود. همین حالا نیز با تمام این کمبودها دیالیز در بیمارستان وجود دارد و بیماران دچار مشکل خاصی نشده‌اند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

...
Iran, Islamic Republic of
این سرپرست جدید شبکه خیلی ناپخته هست
دهنوی
Iran, Islamic Republic of
یعنی رذل تر از نوروز کمایی و خبرنگاران پست فطرت نارسانه کبنا در استان وجود نداره..
اول با اخبار کذب و اخبار حدس و گمان و با تخریب، تشویش اذهان میکنه بعد که برای خود این نارسانه بی پایه بودن اخبار خودش مشخص میشه نه تنها عذرخواهی نمیکنه بلکه جوری مطلب رو تغییر میده که گویی اصلا این نارسانه و مدیر و خبرنگاران پستش نبودند که تا دیروز جارو جنجال برای باجگیری راه انداخته بودند..!؟ من نمیدونم شما چیزی بنام خانواده و ریشه و اصالت هم دارید وجدانا؟
بعید میدونم
سعیدیان
Iran, Islamic Republic of
مگر دانشگاه حراست هم دارد کارشناس عمران چه اطلاعی از دارو و درمان دارد که بخواهد نظر بدهد؟
کارمند
Iran, Islamic Republic of
باسلام
موقعه ای که سرپرست محترم بیمارستان داره تاییدمیکنه گزارش خلاف واقعه علیه شرکت دادن ومیگه مشکلات ازطرف آقای دکترعابدی مدیرغذاودارو وآقای امیری بازرسی وحراست هست دیگه چرادارن میایین به بهانه سیاسی بچه های این استان رومیخوان زمین بزن واقعااااجای تاسفه برای این مدیرانی که فقط دنبال تخریب هستن ونمیذارن داروواردبیمارستان بشه وباجون مردم دارن بازی میکنن
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
خداخیرت بده سرپرست محترم که دست آقایان روشدبااین تهمت زدن هاشون واقعاجای تاسفه دارن بچه این استان روزمین بزنن
احمدی
Iran, Islamic Republic of
سرپرست بیمارستان تیرخلاصی رازد وحقیقت هابرملاشد
گچساران
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیزسرپرست بخاطراینکه حقیقت یاواقعیت هاروبازگوکردبله نپخته هست
چرادارین ایمان توبخاطریه عده ای میبرن زیرسوال
خداازادمهای که دارن برای این استان خدشه واردمیکنه وسنگ اندازی میکنن نگذره
کارمند
Iran, Islamic Republic of
سلام مشکل از حراست و معاونت غذا و امور دارویی بالاخص مدیر دارویی می باشد که در متن نامه مشهود است . سیاسی رفتار کردند. آیا واقعا جان مردم به خاطر این دو نفر باید به خطر بيفتند.
Iran, Islamic Republic of
سلام
آقای امیری وآقای عابدی شمای که داری سنگ اندازی میکنیدلااقل به مشکلات دارویی مردم باشیدکی بایدجواب مشکلات های شماروبده ؟؟؟؟؟مشکلات های بیمارستانهای دیگه رودیدین؟
همکار
Iran, Islamic Republic of
سلام
آقایان دکترعابدی وامیری چرادارین سنگ اندازی میکندبه قران دارین حق مردم رومیبرین زیرسوال اگه بیمارستان پول بهش دادن خوب جنس برابیمارستهاتهیه کرده تواین اوضاع خراب کمبوددارو کمک به بیمارستانهاکرده ،دزدی که نکرده ، دیدگاهنتوتغییربدین
نذارین این ترکش مشکلات شمابه مردم برخوردکنه
آشنا
Iran, Islamic Republic of
آقای امیری یکی بایدبگه چرادکترجاودان سیرت دوتاپست به خودت داده اول تخلف خودت رونگاه کن بدش بیفت دنبال پرستارهایاکارمندان یاغیره
قطح الرجاله
---------
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی شده سیاسی بازی وزمین زدن همدیگر
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
دنشگاهی که حراست و بازرسیش /باشد باید فاتحه آن دانشگاه را خواند آخه چه دانشی و توانایی دارد و از درمان و بهداشت و دارو و اسناد مالی چه می داند .
مظفری
Iran, Islamic Republic of
رئیس علوم پزشکی نه تنها بابت مدیریت ضعیف باید عزل شود بلکه بابت انتصابات ناشایست و نابجا باید محاکمه هم شود.
مطلع
Iran, Islamic Republic of
در این یک سال و چند ماه شاهکار جاودان سیرت آوردن امیری به پشتیبانی و بردن امیری به بازرسی و آوردن امیری به حراست دانشگاه بود .
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

اگر براي رياست سازمان بورس فراخوان داده شود. شخصيتي متخصص و متشخص و دانا و با تجربه انتخاب ...
رانت مومنانه

رانت مومنانه

روزنامه سازندگی نوشت: «عشقی»‌ها همیشه در تاریخ ایران سرشناس بوده‌اند. از سیدمحمدرضا کردستانی ...
1