تاریخ انتشار
شنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۱۴
کد مطلب : ۴۶۱۳۷۶
طرح نهضت ملی مسکن از مهم‌ترین اولویت‌های دولت محسوب می‌شود

گره کور نهضت ملی مسکن یاسوج

۰
گره کور نهضت ملی مسکن یاسوج
کبنا ؛طرح نهضت ملی مسکن از مهم‌ترین اولویت‌های دولت محسوب می‌شود و اخیراً نیز با حضور رئیس جمهور یک ارزیابی در خصوص پیشرفت این طرح در استان‌ها انجام شده و بر سرعت اجرای طرح به استانداران تأکید شده، اما سؤال اینجاست که آیا دستور رئیس جمهور گره کورکمبود زمین را به عنوان یک معضل در یاسوج باز می‌کند.
به گزارش کبنا، بازار مسکن کهگیلویه و بویراحمد در نگاه نخست وضعیتی آرام را القا می‌کند اما با نگاهی عمیق‌تر می‌توان به درد‌های مزمن و زخم‌های کهنه بر پیکره آن در ابعاد مختلف پی برد که تنها با تحقق رویکرد دولت سیزدهم در خصوص حمایت از مردم به ویژه محرومان و اجرای طرح ملی مسکن بهبود می‌یابد.
مسکن یکی از بخش‌های مهم اقتصادی از بعد کلان و هم بعد خرد در اقتصاد خانوارهاست اما تغییرات قیمت مسکن در ایران و به تبع آن در استان‌های مختلف از جمله مقولاتی است که در سال‌های اخیر درخور تامل است.
در دولت مردمی، به منظور توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، پاسخ به تقاضا برای مسکن به‌ویژه در بین اقشار کم‌درآمد، طرح نهضت ملی مسکن مورد توجه بوده است.
طبق گفته معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، براساس برنامه دولت در طرح نهضت ملی مسکن چهار میلیون مسکن در مدت چهار سال باید ساخته و به متقاضیان واگذار شود که از این تعداد سهم استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۰ هزار مسکن است و باید سالانه ۱۰ هزار مسکن در استان ساخته شود.
به منظور شفاف‌سازی پیرامون نهضت ملی مسکن کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته نشستی با حضور رسانه‌های استان و متولیان امر مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد و چالش‌ها و پیشنهادات لازم در خصوص رفع مشکلات پیش روی این طرح ملی مطرح شد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آخرین وضعیت تعداد ثبت نام شدگان و متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن گفت: کل متقاضیانی که تاکنون در این سامانه ثبت نام کرده‌اند ۵۹ هزار و ۵۸۷ نفر هستند که از این میان، ۱۷ هزار و ۴۷۶ نفر در استان تأیید شده‌اند.
محمد راستا افزود: سه هزار و ۶۰۸ نفر از این افراد افتتاح حساب کرده و پروژه برای آن‌ها تعریف شده است.
وی عنوان کرد: در دهدشت هزار و ۵۸ واحد در حال اجرا و به صورت گروه ساخت است، در گچساران هزار و ۷۳۴ واحد، در یاسوج ۴۵۵ واحد و در شهر‌های کوچک نیز بیش از ۲۰۰ واحد شروع شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: هزار و ۲۰۰ واحد آماده کلنگ زنی و بیش از ۲ هزار واحد نیز هم اکنون در حال طراحی است.
راستا بیان کرد: در حوزه خودمالکی ۶ هزار و ۱۹۳ واحد تاکنون متقاضی وجود داشته که از این میان، چهار هزار و ۱۳۸ واحد پروانه صادر شده است.
وی ادامه داد: سرجمع آمار طرح ملی نهضت مسکن در حوزه شهری ۹ هزار و ۳۷۵ واحد بوده است و کل سهمیه استان در چهار سال چهل هزار واحد است و در حال حاضر نسبت به برنامه عقب نیستیم.
به گفته کارشناسان، یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر به یکی از شهر‌های مهاجرپذیر تبدیل شده است که موقعیت توریستی، واقع شدن در شاهراه ارتباطی شمال و جنوب کشور، نزدیکی به مراکز استان‌های مهم جنوبی و از طرفی رونق دانشگاه‌ها مهمترین دلیل مهاجرپذیری شهر یاسوج عنوان شده است.
یاسوج در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت بی‌رویه ساکنان مناطق مختلف استان و برخی نقاط کشور بوده به طوری که جمعیت این شهر در سال ۱۳۵۵ تنها چهار هزار و۵۲۴ نفر بوده و در آخرین سرشماری رسمی که سال ۱۳۹۵ انجام شده به ۱۳۴ هزار و ۵۳۲ نفر رسیده و این امر تأمین زمین برای ایجاد زیرساخت‌های مختلف در این شهر را با مشکل مواجه کرده است.
آن طور که کارشناسان صنعت ساختمان‌سازی می‌گویند: کمبود زمین برای ایجاد زیرساخت‌های مختلف همراه با افزایش جمعیت در یاسوج سبب معضلات فراوانی شده و اکنون نیز این مهم پیش روی اجرای یک طرح ملی کلان قرار گرفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مشکلات نهضت ملی مسکن، بیان کرد: در یاسوج زمین کافی وجود ندارد و به همین خاطر به اندازه کافی در این شهر به نسبت دیگر شهر‌های استان خوب کار نشده است.
وی افزود: با این‌که بیش از ۵۲ درصد متقاضیان نهضت ملی در شهر یاسوج است اما کمترین زمین در این شهر موجود است.
راستا عنوان کرد: بنابراین مشکل اساسی ما در نهضت ملی مسکن، کمبود زمین در شهر یاسوج است و هنوز رفع نشده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در شهرستان لنده نیز کمبود زمین وجود داشت اما مشکل زمین آن‌جا رفع شد و مشکل کمبود زمین سی سخت هم تا حد زیادی حل شده است.
وی تأکید کرد: پیشنهاد دوم خرید زمین و پیشنهاد سوم فروش املاک دولتی یا تهاتر با زمین‌های اطراف شهر است.
راستا ادامه داد: یکی از پیشنهادات ما به وزارت برای نهضت ملی مسکن این بوده که اگر در شهر یاسوج مبلغ تسهیلات را زیاد و سود آن را کم کنند، می‌توان در شهر یاسوج کاملاً به سمت خودمالکی رفت.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی مشکلات دیگر پیش روی طرح نهضت ملی مسکن، گفت: البته مشکل دیگر طرح نهضت ملی مسکن این بود که دستگاه‌های خدمات‌رسان (آب، برق، فاضلاب) به موقع به وظایف خود عمل نکرده بودند.
مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد در خصوص واحد‌های روستایی، گفت: بیش از ۷۴ هزار مسکن در روستا‌های استان وجود دارد که سالانه با این اعتباراتی که تخصیص داده می‌شود، بیش از ۴۲ هزار واحد تاکنون مقاوم‌سازی شده است.
روح‌الله عمادی افزود: تا قبل از سال ۱۳۸۴ در سطح کشور، هفت درصد واحد‌های روستایی مقاوم‌سازی شده بودند، اما اکنون میانگین کشور ۵۱ درصد و میانگین استان ۵۶ درصد است.
وی ادامه داد: سالانه اعتبار و تسهیلاتی برای تعداد واحد‌های مشخص داده می‌شود و سهمیه بانک‌های مختلف مشخص و متقاضیان به بانک معرفی می‌شوند.
مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: سهمیه امسال چهار هزار واحد است که تا امروز سه هزار واحد را ابلاغ کرده‌اند. از این تعداد، دو هزار و ۵۳۰ واحد در استان شروع شده و هزار و ۵۰۰ واحد نیز با بانک‌ها انعقاد قرارداد صورت گرفته است.
عمادی تأکید کرد: برنامه ما این است تا پایان اردیبهشت ۱۰۰ درصد این سهمیه انعقاد قرارداد شده باشد.
وی در خصوص سیل مانسون، گفت: هزار و ۱۵۵ واحد خسارت دیده شناسایی شده بود که از این نظر، کهگیلویه و بویراحمد استان اول از لحاظ کمیت و آمار در کشور معرفی شد.
مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: از این تعداد هم پروانه گرفته و هم عملیات شروع ساختمانی هزار واحد انجام شده و در پیشرفت فیزیکی نیز در کشور اول هستیم.
عمادی تأکید کرد: در مسکن روستایی روند مطلوب است و چنانچه ما چهار هزار واحد را تمام کنیم، سهمیه‌ای بین هزار تا ۲ هزار واحد را نیز در سال جاری خواهیم گرفت.
وی اضافه کرد: آمار بنیاد مسکن در نهضت ملی مسکن، هزار و ۵۲۳ واحد است که ما به عنوان کارگزار راه و شهرسازی در حال انجام آن هستیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هدف ما تحقق هرچه سریعتر تمامی اهداف طرح نهضت ملی در استان است.
عیسی شهامت افزود: تنها مشکل استان در این طرح نداشتن زمین کافی برای متقاضیان شهر یاسوج است و استاندار استان به صورت کتبی و چه شفاهی مشکل زمین طرح نهضت ملی مسکن در یاسوج با وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و رئیس جمهور در میان گذاشته است و‌امیدواریم این مشکل رفع شود.
وی ابراز کرد: استان در پروژه طرح نهضت ملی در سرجمع استانی عقب نمانده بلکه به غیر یاسوج در سایر نقاط همزمان با برنامه و یا جلوتر است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حال حاضر ۹ هزار و ۳۷۹ واحد در طرح نهضت ملی مسکن در حال انجام است و یک هزار و ۲۰۰ واحد نیز آماده کلنگ‌زنی داریم که در در حال شروع فعالیت هستند.
شهامت ادامه داد: همچنین در حوزه مسکن روستایی ۲ هزار و ۵۰۰ واحد در حال احداث است، ضمن اینکه واحد‌های خسارت دیده از سیل مانسون یک هزار و ۱۵۵ واحد بوده که عمدتاً ساخته و تحویل شده یا در حال بازسازی هستند.
وی با اشاره به احداث قریب به یکهزار واحد توسط دستگاه‌های حمایتی در استان گفت: از این تعداد قریب به ۷۰۰ واحد آن تحویل و مابقی در دست ساخت است که این واحد‌ها و واحد‌های تخریبی سیل در ارزیابی نیامد که باید می‌آمد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: سهمیه استان در طرح مسکن روستایی ۱۶ هزار واحد برای چهار سال بود یعنی هرسال چهار هزار واحد در حالیکه برای ۲ سال تنها پنج واحد ابلاغ شد که مازاد برآن را می‌توانیم جذب کنیم.
شهامت ادامه داد: با اقدامات در دست احداث حوزه مسکن تا پایان سال ۲۰ هزار واحد سهمیه استان طی ۲ سال محقق خواهد شد.
وی تصریح کرد: احداث مسکن با کیفیت و ارزان قیمت برای اقشار آسیب‌پذیری که تاکنون نتوانستند صاحب مسکن شوند در اولویت است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: علی‌رغم تأکید بر احداث مسکن محدودیت‌هایی از جمله عدم تبدیل اراضی درجه یک و دو کشاورزی به مسکن و عدم تخریب جنگل‌ها اعمال شده و همین موضوع احداث مسکن در شهر یاسوج را برای ۵۲ درصد متقاضیان با مشکل مواجه کرده است.
شهامت تأکید کرد: چنانچه متقاضیان نهضت ملی شهر یاسوج تمایل داشته باشند امکان تأمین زمین و شروع عملیات ساخت برای آن‌ها در سایر نقاط استان وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه استاندار مشکل نبود زمین در شهر یاسوج برای طرح نهضت ملی مسکن را به اطلاع وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی و حتی خود رئیس جمهور رسانده، گفت: پیگیری برای رفع این مشکل به نحوی بوده که خود وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی در جریان این مشکل هستند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: اهمیت موضوع چنان جا افتاده است که مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور اعلام کرد در صورت ضرورت جهت اخذ مصوبه خاص شهر یاسوج از مجلس باید اقدام می‌کنیم.
شهامت عنوان کرد: مشکل نبود زمین در یاسوج را تا این حد برجسته کردیم اما تاکنون نتیجه‌ای که منجر به تأمین زمین شود را نداشتیم که از وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن که مکلف به تأمین زمین است انتظار می‌رود گره از این مشکل باز کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ادارات استان زمین زیادی برای واگذاری در اختیار ندارند، گفت: اداراتی که زمین داشتند برای اجرای این طرح واگذار کردند.
شهامت عنوان کرد: در بین ادارات استان بیشترین زمین‌ها در اختیار دانشگاه‌ها است که از آن‌ها خواستیم ضمن رعایت طرح‌های توسعه‌ای خود در قالب طرح نهضت ملی مسکن، مسکن متاهلی احداث کنند.
وی ابراز کرد: ۸۷ درصد استان جنگل و مناطق دارای پوشش مرتع است که مشکل قانونی جهت نهضت ملی داریم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: در شهرستان مارگون درخواست الحاق ۳۲ هکتار زمین به شهر شده است، پیشرفت طرح نهضت ملی در دهدشت و گچساران خوب است، در لیکک به دنبال الحاق ۳۰ هکتار زمین به شهر هستیم که معارضات محلی مانع این کار شده است.
وی با اشاره به گنجاندن شاخص مسکن مهر در ارزیابی‌های صورت گرفته طرح نهضت ملی مسکن، ادامه داد: به همت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های استان تمامی پروژه‌های مسکن مهر در استان تمام شده است و تنها ۵۸ واحد مانده که متقاضیان برای قسط‌بندی مراجعه نکردند و استان هیچ پروژه مسکن مهر ناتمامی ندارد.
شهامت ابراز کرد: احداث دو شهرک جدید در یاسوج پیشنهاد شده و در حال بررسی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اهتمام و عزم دولت بر احداث واحد‌های مورد نیاز مردم استان است و مدیریت استان به ویژه استاندار تمامی وظایف قانونی خود در اجرای این طرح را انجام دادند و تنها گره این طرح در استان همین مشکل زمین یاسوج است که با این دستور رئیس جمهور (که می‌تواند یک فرصت مطلوب برای استان باشد) مبنی بر حضور می‌دانی نمایندگان وزارت کشور و راه و شهرسازی این امر محقق شود.
اخیرا؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آخرین شورای عالی مسکن از پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در ۱۰ استان اظهار نگرانی کرد و به وزیران کشور و راه و شهرسازی دستور داد که با تشکیل گروه بازرسی وضعیت طرح نهضت ملی مسکن را در این استان‌ها مورد ارزیابی قرار دهند.
طبق گفته‌های رئیس جمهور، وزیران مربوطه با بررسی کارشناسانه دریابند که استان‌هایی که روند کارشان در حوزه مسکن کند بوده با چه مانعی مواجه بوده‌اند که اگر دلیل قانع‌کننده‌ای داشتند به آنان برای سرعت بخشی به روند کار کمک لازم را داشته باشند و در صورت نداشتن دلیل قانع‌کننده و کاهلی در امر موجود حتماً با آنان برخورد جدی و قانونی شود.
حال این سؤال پیش می‌آید که آیا دستور صریح رئیس جمهور برای تسریع در اجرای نهضت ملی مسکن در استان‌ها، این گره را در یاسوج باز می‌کند که وزارت راه و شهرسازی و بانیان آن برای استان زمین خریداری کنند.
تلاش‌های استان برای اینکه زمین از بخش خصوصی برای یاسوج تأمین شود تاکنون تأمین اعتبار نشده و به نتیجه نرسیده است.
در این استان زمین دولتی و منابع طبیعی وجود ندارد و یا محدود است بنابراین می‌طلبد از کشاورزان اطراف شهر یاسوج زمین خریداری و کار رونق گیرد.
ابرنا در پایان نوشت: البته دیدگاه وزیر کشور این است که هیچ استانداری حق ندارد که زمین‌های مرغوب کشاورزی را تغییر کاربری دهد و طرح ملی مسکن اجرا کند اما با توجه به چالش‌ها و دغدغه مردم و دولت نسبت به موضوع مسکن باید فکری اساسی به حال این موضوع شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1