تاریخ انتشار
شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۴۶۵۰۶۵
یادداشت:

مسئولان در تله زمان (به قلم: محمدعلی وکیلی)

۷
۲
مسئولان در تله زمان (به قلم: محمدعلی وکیلی)
کبنا ؛محمدعلی وکیلی در سرمقاله روزنامه ابتکار نوشت: پاره‌ای از تصمیمات کشور واقعاً حیرت آور است. یعنی خطا بودنش برای همه آشکار است. چندان که هیچ نهاد رسمی جسارت نمی کند مسئولیت رسمی آن را بر عهده بگیرد. این تصمیمات آنچنان هزینه ساز است که درنهایت گرفتار بازی “کی بود، کی بود، من نبودم” می‌شود و کسی آن را گردن نمی‌گیرد. اصلاً علت اصلاح نشدنش همین است که کسی مسئولیت آن را نمی پذیرد. به همین سبب تکرار می شود بدون آنکه اصلاح شود. درواقع این تصمیمات پشت پرده قدرتمندی دارد که کسی حاضر نیست هزینه مخالفت با آن را به لحاظ شخصی و سیاسی بپردازد. یعنی اجرای تصمیم برای کشور هزینه دارد و لغو آن برای کسی که لغوش می کند. در چنین شرایطی تنها یک رجل ملّی باید از راه برسد و مسئولیت لغو آن را بپذیرد تا بحران خاتمه یابد. بحران خودرو، گشت ارشاد و... از این دست تصمیمات است. تصمیم چندباره فعال‌سازی گشت ارشاد آنچنان واکنش برانگیز شده است که هر روز یکی از مقامات برای فرار از مسئولیت آن را تکذیب می کند. در گذشته نیز شاهد تصمیماتی بودیم که احدی از مسئولان رسمی آن را گردن نگرفت و با مخالفت افکار عمومی هم روبه‌رو بود اما با این همه با هزینه سرسام آور انجام پذیرفت. بازگشت گشت ارشاد با هزینه‌هایی که بردست کشور گذاشت حیرت آور است. چند ماه بیشتر نمی گذرد از زمانی که تمام مسئولان همه و هم و غمشان این بود که نشان دهند نظام صدای اعتراض مردم را شنیده و نشانه‌های تغییرات اجتماعی را می‌بیند و امکان اصلاح از درون ساختارهای نظام فراهم است. در این فاصله زمانی کوتاه با دیدن اصرار بر بازگشتن به روش های قبل و نشان دادن اینکه در همچنان بر همان پاشنه می چرخد چند نتیجه می توان گرفت؛
۱- اول اینکه به لحاظ منطق حکمرانی اتخاذ چنین تصمیماتی خود دلیلی است بر اینکه مسئولان همچنان در تله زمان گرفتارند. ذهن پاره ای انگار در سی سال پیش فریز شده است و و با ذهنیت سی سال پیش برای جامعه امروز با تغییرات ناشی از هوش مصنوعی و حساسیت های نسلی نسخه می پیچند. جالب است که از شکاف نسلی و شکاف دولت-ملت هم می نالند. خود از همه تحولات جامانده اند و اصرار دارند به زور هم شده این جامعه را به گذشته برگردانند و با نسخه های قدیم تدبیر امور کنند.
۲- دوم اینکه می توان چنین دریافت که این تصمیم محصول اتاق فکر “خالص سازی” است. می دانیم که بانیان پروژه خالص‌سازی قدرت (به تعبیری خصوصی سازی قدرت) این اواخر قدرتشان چندبار شده است. گروهی از تندرهای حاکم که هر اقدامی می کنند تا قدرت خالص تر و یکدست تر شود. این تصمیم در آستانه انتخابات می تواند این پیام را به مردم بدهد که قرار نیست چیزی تغییر کند و به مردم بگوید دل به صندوق رای ندهید فلذا در انتخاباتی حداقلی تر از همیشه، بتوانند قدرت را خالص‌تر کنند. بازگشت گشت ارشاد پیامی روشن به مردم است که با هزینه اعتراضات پارسال هم نمیگذاریم نظام هیچ تغییری در تصمیماتش بدهد چه رسد به یک انتخابات مجلس!
۳- سوم اینکه با نگاه به این تصمیم توگویی جریان نفوذ در جمهوری اسلامی چندان قدرت یافته اند که می توانند برغم میل اکثر مسئولان عالی و برغم بدیهی بودن هزینه سازی چنین تصمیمی، آن را اجرا کنند و کشور را به دره های هولناک بکشاند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ooo
Iran, Islamic Republic of
شما برو دنبال معامله گری خودت.
کمتر مطلب بی جا و بی مورد بنویس
واقع بین دنا
Iran, Islamic Republic of
آقای وکیلی شما هم مشخصه خیلی بیکاری و هم وضعت خوبه دیگه این حرفها دردی از دردهای ما دوا نمی کنه.
زریر
Iran, Islamic Republic of
بنظرم منصفانه ترین تحلیل ها وعلمی ترین تحلیل راهمواره ازدکتروکیلی میشنوم
شوخی خوبی نبود
حاج اح
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر قلم رسای شما،،زندع باد دکتر وکیلی،،روشنفکر واقعی
شمس
Iran, Islamic Republic of
بی حجابی توی جامعه ما جایی نداره ربطی به حکومت نداره شما که اشاعه ازادی تفکر و روشنفکری دارید نمیخواد مطلب بنویسید نماد بی حجابی بشید بیایین تو خیابون بالاخره شما الگوی عده ای از مردم هستید با مطالب سخیف دارید از بی حجابی و بی بند باری دفاع می کنید و روشنفکر خود را نمایش میدین چرا!؟
شمس
Iran, Islamic Republic of
گشت ارشاد یک ضرورت هست برای جمع کردن اشغالهی کف خیابان برادر اشاعه فرهنگ بی بند باری و بی حجابی راه ننداز
اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
1