تاریخ انتشار
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۱۵
کد مطلب : ۴۷۵۲۶۸
یادداشت:

محمدعلی وکیلی: سهم مردم از میدان کجاست؟

۲
۲
محمدعلی وکیلی: سهم مردم از میدان کجاست؟
کبنا ؛محمدعلی وکیلی در یادداشتی در روزنامه ابتکار نوشت: اقدام جمهوری اسلامی علیه اسرائیل تاریخ ساز شد و تا اطلاع ثانوی بازدارندگی نظامی ایجاد کرده است، به‌عبارتی مطابق اذعان کارشناسان نظامی، ایران پس از اقدام اخیرش به موازنه مثبت رسیده است.
موازنه مثبت برای یک کشور غیراتمی در مقابل اسرائیل و امریکا و فرانسه وانگلیس اتمی شاهکار است. اما حالا بسیاری می‌پرسند نفعش برای سفره ملت چیست؟ پاسخ به این سؤال ازاصل اقدام مهمتراست مدت‌هاست که درمقابل هر دستاورد خارجی، این سؤال برآن دستاورد سایه می‌اندازد زمانی‌که برجام به امضا رسید و همه از آن به‌عنوان یک دستاورد تاریخی یاد کردند فورا معیشت ملت وتاثیر آن بر سفره ملت معیار قضاوت افکارعمومی شد.
اکنون نیز معیار مردم در برخورد با دستاورد اخیر این است که آیا هم‌زمان با بازدارندگی نظامی، بازدارندگی سیاسی و اقتصادی نیزحاصل شده است که اگر اینچنین باشد تسلسل تحریم‌ها باید برچیده شود، امکان اجماع جهانی علیه ایران در موضوعات مختلف بایست منتفی شود.
پوشش بازدارندگی نظامی به دیگر حوزه‌هامنوط به همپایه بودن دیپلماسی با میدان است اما وقتی دستگاه دیپلماسی نتواند ازمیدان بهره برداری کند، تمام دستاورد روی کاغذ می‌ماند و بازنده میدان سعی درجبران شکست خود درحوزه‌های اقتصادی و سیاسی از طریق تشدید تحریم و اجماع‌سازی جهانی علیه کشور پیروز می‌کند. طبیعی است که دستگاه دیپلماسی باتکیه بر دستاوردهای میدان بایست میز مذاکره و تعامل رابیش ازگذشته بچسپد.
مذاکره مستقیم در هنگام تغییر موازنه به نفع ایران، مصداق بارز دیپلماسی عزت وحکمت می‌باشد نسخه صلح و آشتی اولین برگی است که از جیب برنده خارج می‌شود اثر اعتماد بنفس ناشی از موفقیت میدان در دستگاه دیپلماسی، چیزی جزتوسعه صلح وبسط روابط با دنیا نیست بنابراین دیپلمات‌ها وظیفه دستاوردسازی دارند اگر نتوانستند دستاورد بسازند کام مردم را تلخ و دستاورد میدان را مقطعی و محدود به میدان کرده‌اند میدان بدون دیپلماسی شبیه کسی است که در اتاق دربسته سیلی زده وقابل اثبات نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سهم مردم در میدان فقر راهپیمایی است
Iran, Islamic Republic of
مردم سهمی ندارند
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1