تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۳
کد مطلب : ۴۶۰۹۲۳
از مقاوم‌سازی 42 هزار واحد مسکونی تا پیشنهاداتی برای سفر دوم ریاست جمهوری؛

روایت «عمادی» از اقدامات بنیاد مسکن در کهگیلویه و بویراحمد

۱
۱
روایت «عمادی» از اقدامات بنیاد مسکن در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛حدود۵۰ سال پیش خبری از مقاوم‌سازی، طرح هادی و صدور سند مالکیت روستایی نبود و مردم به ویژه روستائیان کهگیلویه و بویراحمد عموماً در خانه‌های غیر مستحکم زندگی می‌کردند اما پس از انقلاب زمینه رفاه مردم در مسکن‌های امن فراهم و در ادامه این رویکرد دولت سیزدهم گام‌های اثرگذاری را برداشته شده است.
به گزارش کبنا، بنیاد مسکن یکی از نهاد‌هایی بوده که مولود انقلاب است و به فرمان تاریخی حضرت امام (ره )با رسالت و هدف کمک به مسکن‌سازی محرومان و مستضعفان عموماً در روستا‌ها، تأسیس شد.
در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ در این استان تأسیس و در بحث مسکن‌سازی برای محرومان شروع به کار کرد و به فراخور نیازمندی‌هایی که در روستا‌ها شناسایی شده از جمله اجرای طرح هادی، صدور سند روستایی و موارد دیگر ورود کرده است.
افتتاح حساب ۱۰۰ هم یکی از نمونه‌های بارز و مهم دیدگاه والای امام (ره) به شمار می‌رود که بصیرت و هوشمندی‌ایشان به محرومیت زدایی به خصوص در حوزه تأمین مسکن را به خوبی به نمایش گذاشته است.
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عرضه مسکن مناسب به عنوان یکی از وظایف دولت‌ها شناخته شده است و در این سال‌ها ورود و ارائه این خدمت رفاهی در کشور پس از انقلاب اسلامی همراه با افت و خیز‌هایی بوده است.
سیاست‌های توسعه مسکن در ایران به ویژه در دولت سیزدهم کامل متفاوت بوده و نگاه ویژه‌ای به این مقوله شده است و گام‌های مهمی برای توانمند‌سازی و بهره‌مندی اقشار کم درآمد از مسکن، مقاوم‌سازی و بهسازی واحد‌ها در مناطق شهری و روستایی، آسفالت و دیگر موارد برداشته شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: عمران و آبادی و بهبود شرایط رفاهی مردم نیازمند طرح‌ها و برنامه‌های ویژه است که یکی از آن‌ها طرح هادی روستایی است.
روح الله عمادی عنوان کرد: تعداد یک هزار و ۷۰۰ روستا در کل استان وجود دارد که ۷۲۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار است و در اولویت برنامه‌های بنیاد مسکن برای اجرای طرح هادی قرار دارند و برای آن‌ها تهیه طرح هادی صورت گرفته است.
وی افزود: بنای بنیاد مسکن اجرای این طرح در روستا‌های بالاتر از ۲۰ خانوار است هر چند از روستا‌های زیر ۲۰ خانوار هم مغفول نمانده است و علاوه بر آن ۷۲۰ روستا که تهیه طرح هادی شده برای ۲۰۰ روستای زیر ۲۰ خانوار استان نیز تهیه طرح انجام گرفته است.
عمادی عنوان کرد: هم اینک در بیش از ۵۵۰ روستای استان اجرای طرح هادی انجام شده و با اعتباراتی که در استان برای روستا‌ها هزینه شده آمار قابل قبولی داریم اما یکی از معضلاتی که کشور و به تبع آن استان گریبان گیر آن است بحث فرسوده بودن بیش از ۳۰ درصد روستا‌ها است که این مهم منجر به حاشیه نشینی شده و به دلیل نبود امکانات مهاجرت‌های بی‌رویه به سمت شهر‌ها صورت گرفته است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: موضوع اشتغال روستائیان از دغدغه‌های اصلی مسئولان به شمار می‌رود و چنانچه زمینه تولید و اشتغال فراهم نباشد باید منتظر سیل مهاجرت‌ها به شهر‌ها باشیم.
وی ابراز کرد: سال‌های گذشته در بافت فرسوده دوگنبدان وضعیت بسیار خطرناکی وجود داشت و با توجه به زلزله خیز بودن استان، اگر زلزله می‌آمد امکان خدمات‌رسانی هم در آنجا وجود نداشت اما با اقدام‌های اساسی نظام اسلامی، در آنجا یک هزار و ۲۰۰ خانه احیا و مسیر‌های دسترسی احیا شد.
عمادی عنوان کرد: با اجرای طرح هادی تلاش بر این است تا کمک شود، مردم در روستا‌ها بمانند و با بهسازی و آسفالت روستا‌ها و پیاده رو‌سازی‌ها این کار انجام شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اکنون آمار قابل قبولی در آسفالت روستا‌های استان وجود دارد به گوونه‌ای که عملیات آسفالت ۳۵۰ روستا انجام شده و از این تعداد ۱۰۴ روستا سال گذشته آسفالت شده است.
وی تصریح کرد: در این ۱۰۴ روستا بیش از یک میلیون متر مربع آسفالت‌ریزی شده است هر چند در نظر داریم خدمات‌رسانی را به محروم‌ترین نقاط ببریم و در شهرستان‌های مختلف از جمله بهمنی و لنده، مارگون کار‌های بسیار خوبی انجام شده است.
عمادی افزود: مجموع اعتبارات بنیاد مسکن سال گذشته ۱۵۶ میلیارد تومان بوده که ۱۲۶ میلیارد تومان از محل ملی و مابقی اعتبارات استانی بوده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سال گذشته، اجرای طرح هادی در تعداد ۲۰۰ روستا انجام شده که بی‌نظیر بوده است و از سوی دیگر سال گذشته، اعتبارات پیش‌بینی شده برای بنیاد مسکن ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که‌امید است حدود ۲۵۰ روستا آسفالت شود.
وی عنوان کرد: امسال در فاز اول بیش از پنج هزار تن قیر رایگان به استان تخصیص داده شده و کار آسفالت شروع شده و با توجه به سفر دوم رئیس جمهور بسته پیشنهادی ما این بوده تا قیر بیشتری برای ما در نظر گرفته شود و مجموعا به ۱۰ هزار تن برسد که مسئولان باید کمک کنند تا برای پخت، پخش و اجرای آسفالت نیز اعتبار داشته باشیم.
وی با اشاره به اقتصاد روستا‌ها به عنوان یک موضوع مهم، گفت: بنیاد مسکن به این نتیجه رسیده است که به غیر از کار عمرانی باید به اقتصاد روستا‌ها هم توجه شود در بسیاری از روستا‌ها به دلیل نبودن شغل مردم مهاجرت می‌کنند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: اما اکنون با اجرای طرح جدیدی به نام منظومه روستایی، مهاجرت معکوس آغاز شده است در کنار اجرای طرح هادی، طرح منظومه روستایی پیگیری شده به گونه‌ای که نقاط قوت اقتصادی روستا‌ها مشخص می‌شود.
عمادی بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های اصلی برای اجرای این طرح است و در گچساران منظومه روستایی فعال شده است؛ این استان و زنجان در منظومه روستایی در کشور مقام اول را در میان دیگر استان‌ها کسب کرده‌اند.
وی گفت: ظرفیت‌های روستا‌های مختلف بررسی می‌شود و در این باره تاکنون ۲۸۰ طرح مورد مطالعه قرار گرفته و ۵۵ طرح به بهره‌برداری رسیده است.
عمادی ابراز کرد: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با همکاری بسیج و سایر نهاد‌های انقلابی به کارآفرینان کمک می‌کنیم، همچنین تفاهم‌نامه‌های با نهاد‌های مختلف بسته شده تا روستائیان حمایت شوند.
وی تأکید کرد: به بازار هدف فروش محصولات این روستا‌ها هم توجه شده است و در مجموع همه این اقدامات موجب پویایی و رشد روستا‌ها خواهد شد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از ۷۴ هزار واحد روستایی شناسایی شده نیازمند مقاوم‌سازی در استان۴۲ هزار واحد مسکن مقاوم‌سازی شده است که یک آمار بسیار خوبی به شمار می‌رود.
عمادی افزود: میانگین مقاوم‌سازی در کشور ۵۱ درصد و در این استان ۵۷ درصد است که استان دارای جایگاه بسیار خوبی است.
وی تصریح کرد: امسال سهمیه استان در بحث مقاوم‌سازی چهار هزار و ۱۷۰ واحد در نظر گرفته شده که ۲ هزار و ۶۰۰ واحد به استان ابلاغ شده که‌امید است تا پایان اردیبهشت ۲ هزار و ۶۰۰ واحد دیگر را انعقاد قرارداد کنیم و همه این تعهد اجرایی شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: بازسازی بافت فرسوده گچساران کار مهمی بود که در سال ۹۴ به بنیاد محول شد که با همکاری همه از جمله مردم ۲ هزار واحد مقاوم‌سازی شد و به عنوان موفق‌ترین پروژه بافت فرسوده ایران بافت فرسوده گچساران مطرح است.
وی بیان کرد: در سفر دوم رئیس جمهور به استان؛ بحث بازسازی بافت فرسوده در سه شهرستان بزرگ پیشنهاد داده خواهد شد که بیش از ۶ هزار واحد بازسازی و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای آن پیش‌بینی شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساخت پنج هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن به بنیاد مسکن استان سپرده شده که از این تعداد یک هزار و ۵۲۰ مورد در شهر‌ها و چهار هزار واحد در روستا‌ها در دست ساخت است.
عمادی اظهار کرد: ساخت مسکن برای اقشار مختلف جامعه به ویژه محرومان و کم درآمد‌ها یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم است.
وی افزود: در حوزه مسکن شهری در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای مسکن در گچساران پروژه ۴۱۲ واحدی تعریف شده که از این تعداد ۲۸۸ واحد در مرحله نما و تأسیسات و کاشی سرامیک است و ۱۲۴ واحد دیگر به تازگی زمین آن تأمین شده حدود یک ماهی است که مشغول به کار شده‌اند.
عمادی عنوان کرد: در شهرستان کهگیلویه هم پروژه یک هزار و ۱۰ واحدی در دستور کار است که بحث انشعابات آن شامل آب و برق با مشکل مواجه است اما اخیراً استاندار کهگیلویه و بویراحمد در تماسی که با معاون وزیر مسکن داشتند، این قول را گرفتند که ۶۰ درصد اعتبار را معاون وزیر تأمین کنند و مابقی به استان محول شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ۱۸ شهر زیر ۲۵ هزار نفر در استان وجود دارد که جلسات مستمر برای تأمین زمین در آنها برگزار شد و برای تمام این شهر‌ها از جمله شهرستان لنده، سی سخت، مارگون زمین تأمین شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در عمران روستایی صدور اسناد مالکیت را در روستا‌ها داشته‌ایم که در این خصوص دغدغه مالکیت از بین می‌رود.
وی افزود: در این میان تملک ۳۵ هزار واحد واحد در روستا‌های استان و ۶ هزار واحد شهری زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت صادر شده است.
عمادی تصریح کرد: در زمینه بحث اراضی ملی در محدوده روستا‌ها که برای کار‌های عام المنفعه به مردم داده می‌شود ۲۲۰۰ هکتار تحت تملک ما بوده که ۶ هزار قطعه در روستا‌ها واگذار شده است.
وی در خصوص مصوبات سفر نخست رئیس جمهور، گفت: ۱۰ میلیارد تومان از متمم سفر در دی ماه به بنیاد مسکن ابلاغ شد که این اعتبارات برای طرح هادی بوده و طرح‌های هادی روستایی پیشرفت ۹۰ درصدی دارند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد افزود: پیشنهاد‌هایی که قرار است در دور دوم سفر ارائه شوند شامل هزینه اجرای آسفالت در روستا‌ها، تسهیلات بافت‌های فرسوده در شهر‌های یاسوج و دهدشت، همچنین طرح‌های منظومه روستایی هستند.
عمادی بیان کرد: برای ۶ هزار واحد بافت فرسوده ۱۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده، در موضوع آسفالت ۴۰۰ میلیارد تومان و برای ۱۱۳ طرح منظومه روستایی ۳۰ میلیارد تومان درخواست داده شده است.
عمادی با اشاره به بازسازی شهر زلزله‌زده سی سخت، ادامه داد: در خصوص زلزله سی سخت یک هزار و ۶۰۰ واحد خسارت دیده بودند که اکنون ۱۴۰۰ واحد به اتمام رسیده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در سیل مانسون، تأکید کرد: طبق آمار یک هزار واحد روستایی و ۱۵۵ واحد شهری برای بازسازی در نظر گرفته شد.
وی ابراز کرد: پیشرفت فیزیکی واحد‌های آسیب دیده از مانسون استان مقام نخست را دارد به گونه‌ای که دیوار ۳۲۴ واحد تمام شده و ۱۰۰ واحد به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.
عمادی تصریح کرد: برای بازسازی واحد‌های خسارت دیده از سیل مانسن، تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی شهری و ۲۰۰ میلیون تومانی روستایی و ۷۰ میلیون تومانی بلاعوض در نظر گرفته شد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در نمایشگاه مربوط به بحران استان بنیاد مسکن استان در نمایشگاه ایران قوی مقام برتر کشور را به خود اختصاص داد.
وی ادامه داد: در خصوص بازسازی مسکن روستایی تفاهم نامه‌هایی تحت عنوان ۱۰ هزار واحد و ۴۰ هزار واحد و غیره توسط کمیته امداد و بنیاد مستضعفان انجام گرفته، بسیج سازندگی در تفاهم نامه ۴۰ هزار واحدی که ۱۵۰ واحد سهمیه بوده، از این تعداد ۸۰ واحد را ساخته است و تسهیلات آن را ما تأمین کردیم.
عمادی اضافه کرد: ۲۰۰ مهندس در سطح استان عضو نظام فنی روستایی هستند، نظارت بر واحد‌های مسکن روستایی دارند و هم اشتغال برای این افراد ایجاد شده است.
حدود ۴۴ درصد از جمعیت ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد معادل بیش از ۳۱۴ هزار نفر در روستا‌های این استان زندگی می‌کنند و از این رو برنامه‌ریزی در حوزه روستایی تأثیر بسزایی در بخش زیادی از جمعیت این استان دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

دشتروم
Iran, Islamic Republic of
چرا کامنتهارو نمایش نمیدی کبنا؟
اقای عمادی حسابی سبیلهاتونو چرب کرده که ضعفهاشو پنهان کنید و براش تبلیغ کارامدی کنید؟
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
میرکاظمی رفت

میرکاظمی رفت

خداحافظی مسعود میرکاظمی از سازمان برنامه و بودجه قطعی شده است؛ بااین‌حال، احتمال جابه‌جایی ...
1