تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۴۶۰۱۳۷
مارگون شهرستانی نوپا و در آستانه پیشرفت؛

معضلاتی که در مارگون مرتفع می‌شوند

۳
۰
معضلاتی که در مارگون مرتفع می‌شوند
کبنا ؛نزدیک به سه سال قبل، شهر مارگون در ۷۵ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد به شهرستان ارتقا یافت. این شهرستان در حال حاضر با مشکلاتی روبرو است که تلاش‌هایی برای رفع این کمبودات و کاستی‌ها انجام گرفته است. تنش آبی، نامناسب بودن جاده‌های روستایی، نبود درمانگاه مجهز و... از مهمترین مشکلات شهرستان مارگون می‌باشد.
به گزارش کبنا، دولت برای بهبود شرایط زندگی مردم شهرستان مارگون در دو سال گذشته کارهای بزرگی انجام داده است که اقدامات اثرگذار آن مردم این منطقه زرخیز اما کم برخوردار را امیدوار کرده است. به گونه‌ای که ردیف‌های بودجه‌ای خاصی برای این شهرستان در نظر گرفته شده؛ در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه مصوب و ذیل فصل محرومیت‌زدایی، اعتباری افزون بر ۱۱ میلیارد تومان به شهرستان مارگون تخصیص داده شد.
کمبود محسوس امکانات رفاهی، بهداشتی و خدماتی، تنش آبی، نبود نمایندگی ادارات در شهرستان، فقدان فضای سبز، نداشتن چمن مصنوعی، نامناسب بودن کالبد و ساختار شهر، نبود درمانگاه مجهز و بیمارستان و وجود اختلافات عمیق بین بخشی از جمله مشکلات و چالش هایی بوده که همیشه ساکنان مارگون را آزار می داد.
اما اکنون به همت دولت سیزدهم این شهرستان به کارگاه عمرانی بزرگی مبدل شده و تلاش برای رفع مشکلات مردم به جد در حال انجام است.
مارگون به واسطه ویژگی های چشمگیری همچون نزدیکی در مسیر جاده ملی پاتاوه – دهدشت و همچنین مسیر یاسوج به اصفهان، همسایگی با استان چهار محال و بختیاری، داشتن شرایط مساعد آب و هوایی و ظرفیت های ویژه گردشگری و منحصر بفرد در حوزه کشاورزی دارد.
دشت های حاصلخیز سقاوه و ایجاد بزرگترین شهرک صنعتی استان در این منطقه، رودخانه ها و آبشارهای زیبا و مفرح و قطب تولید ماهیان سردابی و از جمله قرار گرفتن طرح کارخانه سیمان مارگون با ظرفیت اسمی روزانه ۶ هزار تن از جمله ظرفیت های ابن منطقه بشمار می رود.
بخش مارگون که قبلا جزو شهرستان بویراحمد محسوب می شد به استناد ماده ۱۳ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب سال ۱۳۶۸ به پیشنهاد وزارت کشور و با تصویب هیات دولت در دی ماه ۹۸ به شهرستان ارتقا یافت در حالی که هیچ گونه زیرساختی مهیا نبود و در کنار تاثیرات مثبت این تصمیم، مشکلات بسیاری را هم برای مردم این دیار رقم زد.
نسخه ای شفابخش برای درمان تنش آبی
فرماندار مارگون با اشاره به تنش آبی در بخش‌های مختلف شهرستان مارگون گفت: خبر مسرت‌بخش این است که اخیرا ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش آب اختصاص داده شده تا بتوانیم تنش آبی در این شهرستان را برطرف کنیم.
مختار اندرخور افزود: تلاش می شود تا این تنش آبی در جوکار، زیلایی، سیلاب و کلوار، دلی رچ، شهر مارگون و دیگر روستاها مدیریت شود.
وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه رفع تنش آبی صورت گرفته، گفت: در خود شهر نیز تنش آبی داشتیم اما توانستیم با تعمیر و بازسازی بیش از ۲۵۰ نقطه حادثه‌دیده، تعمیر و بازسازی مخازن آب و الکتروموتور برخی از روستاها و بخش‌ها، بخشی از این تنش آبی را رفع کنیم.
فرماندار مارگون عنوان کرد: امید است بتوانیم در سال جاری مشکل تنش آبی در شهرستان مارگون را به‌طور کامل رفع کنیم.
ناپایداری برق مارگون معضلی که رفع شد
وی یکی از مشکلات اصلی در مارگون را ناپایداری برق عنوان کرد و گفت: اکثر پایه‌های برقی شهرستان چوبی بود که بسیاری از آنها را تعویض کردیم.
فرماندار مارگون ادامه داد: سیم ها همه مسی بودند که ۳۲ روستا از سیم تبدیل به کابل شدند.
وی عنوان کرد: ۱۶ روستای فاقد برق در یکسال و اندی گذشته برقدار شدند و یک کیلومتر شبکه خط دومداره و ۳۰۰ چراغ روشنایی معابر در شهر مارگون نصب شده است.
اندرخور ابراز کرد: نصب چراغ برای تمام روستاهای فاقد روشنایی معابر در دستور کار قرار گرفته و ۱۰ روستا از جمله چاهن روشنایی آن کار شد.
آسفالت جاده های خاکی رویایی که محقق شد
فرماندار مارگون تاکید کرد: یکی از چالش های شهرستان مارگون همین راه روستایی خاکی است که متاسفانه در گذشته توجهی به این مهم نشده و یکی از مطالبات به حق مردم آسفالت این راه های خاکی است.
وی بیان کرد: ۸۰ کیلومتر در دست اجراست که از این میزان ۲۵ کیلومتر آن زیرسازی و آسفالت شده است و ۱۲ کیلومتر در سیلاب و کلوار در دست اجرا وجود دارد که امید است با تخصیص اعتبار به پروژه تکمیل شود.
اندرخور گفت: ۲۲ کیلومتر جاده های آنتنی و فرعی در بخش زیلایی وجود دارد، ۱۲ کیلومتر روکش آسفالت در روستاهای مارگون انجام شده است.
وی اضافه کرد: یکی از دغدغه‌های ما جاده خاکی مورزد زیلایی بود که ۱۵ کیلومترآن به مناقصه رفته است و بعد از بارش‌ها پیمانکار دوباره شروع به‌کار خواهد کرد.
۵۰ روستای مارگون از نعمت گاز بهره مند شدند
فرماندار مارگون در خصوص گازرسانی نیز گفت: ابرپروژه گازرسانی به زیلایی در دولت سیزدهم انجام گرفته است و کار گازرسانی در تعدادی از روستاها انجام گرفته و یا در حال انجام است.
وی ادامه داد: گازرسانی به ۵۰ روستای شهرستان مارگون با اعتبار ۱۷۴ میلیارد تومان و به طول بیش از ۱۷۰ کیلومتر انجام شد.
اندرخور بیان کرد: در خصوص روستاهای مورزد زیلایی و سیلاب کلوار که در صعب العبورترین مناطق استان قرار دارند، نیز مطالعات گازرسانی آنها انجام گرفته و رو به پایان است.
توسعه خدمات کشاورزی در منطقه
فرماندار مارگون با اشاره به خدمات جهاد کشاورزی در شهرستان مارگون، عنوان کرد: سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰۰ تن نهاده دامی بین دامداران توزیع شد.
وی ادامه داد: ایجاد و ترمیم هزار و ۱۰۰ متر کانال آبی، ایجاد ۶۵ هکتار طرح آبیاری قطره‌ای، توسعه باغات دیمی و گیاهان دارویی به مساحت ۵۰ هکتار و تولید آبزیان و مزارع پرورش ماهی به مقدار سه هزار و ۳۶۰ تن از جمله بخشی از اقدامات جهاد کشاورزی در سال گذشته است.
دیگر اقدامات انجام شده
اندرخور در خصوص اقدامات نهادهای حمایتی، گفت: بهزیستی نزدیک به پنج میلیارد تومان و کمیته امداد نیز ۲۱ میلیارد تومان اعتبار برای جامعه هدف ارائه داده است.
فرماندار مارگون ابراز کرد: کتابخانه عمومی شهرستان مارگون با چهار هزار عضو فعال و کتابخانه برتر سطح استان شده است.
وی افزود: در صدد هستیم کتابخانه‌های سیار را نیز برای روستائیان و عشایر شهرستان مارگون فعال کنیم.
اندرخور عنوان کرد: یکی از مشکلات شهر مارگون نمای روستاییِ آن است که سال ۱۴۰۱ فاز اول ورودی شهر مارگون انجام و در ادامه فاز دوم آن نیز اجرایی می شود.
وی ادامه داد: علاوه بر لکه‌گیری و آسفالت معابر و موزاییک‌فرش بلوارهای شهر، نصب ۱۲۳ عدد سطح زباله در سطح شهر را نیز داشته‌ایم.
فرماندار مارگون بیان کرد: یکی از مشکلات اداری مارگون عدم نمایندگی در آن شهرستان است و علیرغم مکاتبه‌ای که انجام شده هنوز بعضی از ادارات نمایندگی ندارند. اما یکی از ادارات مهم، جمعیت هلال احمر بود که به صورت شعبه مستقر شده است.
وی عنوان کرد: ۱۷ هکتار زمین در اختیار سایت ادارات قرار دادیم برای ساخت فضا و ساختمان ادارات که راه و شهرسازی موطف شده کار آن را انجام دهد.
او در حوزه امور عشایر گفت: بازگشایی ۴۰۰ کیلومتر راه عشایری و ایل راه انجام شده و ۳۵۰ میلیون اعتبار از امور عشایر برای بهسازی مخزن آب تاکسیسه اخذ شده است.
وی ادامه داد: توزیع ۱۶۶ پنل خورشیدی و توزیع ۲۵۰ تن نهاده دامی بین عشایر از دیگر اقدامات امور عشایر در شهرستان مارگون است.
اندرخور با اشاره به نهضت ملی مسکن شهرستان مارگون، گفت: در فاز اول آن هشت هزار متر مربع زمین آماده کرده‌ایم که با ساختمان‌های دو واحده در سال جاری شروع خواهد شد.
فرماندار مارگون بیان کرد: با اینکه درمانگاه زیلایی به مدت سه سال فاقد پزشک و در نتیجه تعطیل بود، پزشک را در درمانگاه مستقر و آن را راه‌اندازی کردیم.
وی گفت: آزمایشگاه مرکزی شهر مارگون نیز راه‌اندازی شده که از نظر تجهیزات، با آزمایشگاه‌های شهر یاسوج برابری می‌کند و در همین حوزه بهداشت و درمان، دو اورژانس جاده‌ای نیز داشته‌ایم.
اندرخور اضافه کرد: کلنگ زنی سد سقاوه را در سفر دوم رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد را در دستور کار داریم؛ اعتبار اولیه آن ۴۷۲ میلیارد و اعتبار کامل آن هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.
وی با اشاره به شهرک صنعتی مارگون، گفت: با هلدینگ شستای تهران تعاملاتی داشتیم که در نتیجه آن، قول دادند جهت سرمایه‌گذاری، در سال جاری از شهرک صنعتی مارگون بازدید داشته باشند.
او با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی مارگون در حوزه‌های کشاورزی، دامداری و گردشگری و صنایع دستی، گفت: این ظرفیت‌ها می‌توانند به اشتغالزایی و درآمدزایی منجر شود.
فرماندار مارگون ادامه داد: سال قبل سهمیه تبصره ۱۸ خوبی به مارگون داده شد که به عنوان نمونه با استفاده از آن، پخت نان خانگی با ظرفیت ۱۳ تا ۱۷ کارگر را راه‌اندازی کردیم که خوب جواب داد و حالا علاوه بر تأمین نان شهرستان مارگون، به سایر شهرها و حتی استان‌های همجوار هم فروش دارند.
اندرخور با بیان اینکه دولت سیزدهم آنچه در توان دارد انجام می‌دهد تا مشکلات مردم برطرف شود، گفت: امیدواریم در سال‌های آینده شاهد ترقی و پیشرفت شهرستان مارگون در همه زمینه‌ها باشیم.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: شهرستان مارگون با جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر در فاصله ای حدود ۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

متین
Poland
با گفتار حل ولی در عمل هیچی نمیبینیم
خم
Iran, Islamic Republic of
خت چه کردی ول کو قبلیله
دنا
Iran, Islamic Republic of
خئا می دونه ظلمه که تو فرماندار باشی.....
ریزش و رویش مقاصد نوروزی

ریزش و رویش مقاصد نوروزی

سفرهای نوروزی در سال جدید حاکی از رشد ۶ درصدی سفرهای جاده‌‌‌ای است، با این حال تفاوت‌‌‌های ...
بلوای تازه حجاب

بلوای تازه حجاب

حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مجلس یازدهم از اجرای طرح زیست عفیفانه برای مقابله با بی‌حجابی ...
«محاسبات کوانتومی» میدان جدید جنگ!

«محاسبات کوانتومی» میدان جدید جنگ!

واشنگتن احتمالا کنترل‌های جدیدی را در رقابت برای یک فناوری کلیدی اعمال خواهد کرد تا مانع ...
1