تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب : ۴۵۹۱۷۸
کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم به کجا می‌رسد؟

پنج گام احمدزاده برای کهگیلویه و بویراحمد

۱۱
۰
پنج گام احمدزاده برای کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛توجه به مناطق محروم و صعب‌العبور از ویژگی‌های دولت سیزدهم است. آنگونه که واضح است، یکی از اولویت‌های کاری سید علی احمدزاده_ استاندار کهگیلویه و بویراحمد_ از همان ابتدای مسوولیتش توجه به مناطق محروم و عدالت خدمات رسانی بود. حضور پیوسته و صبورانه بین مردم و سرکشی از مناطق دور افتاده از کارهای اصلی و همیشگی احمدزاده است. وقتی با پیرمرد یکی از روستاهای بخش زیلایی صحبت می‌کردم، او گفت: خوش‌رویی، صبوری و مدارا کردن با مردم از بزرگی آدم است. آقای استاندار فردی مردم‌داری است. مسوولان هم باید مثل او باشند و به فکر مشکلات و رفع دغدغه‌های مردم باشند. دوندگی مسوولان برای سرپا نگه‌داشتن پروژه‌ها و پیشرفت و آبادانی استان سبب افزایش اعتماد عمومی به عنوان سرمایه اجتماعی می‌شود. در ادامه به بخشی از تلاش‌ها، اقدامات و گام‌های اساسی مدیریت ارشد کهگیلویه و بویراحمد در راستای توسعه و پیشرفت استان در جنبه‌های مختلف می‌پردازیم.
به گزارش کبنا، کهگیلویه وبویراحمد با اینکه سرزمینی شگرف با ظرفیت‌های نهفته در حوزه‌های مختلف است اما بر اثر کم توجهی و سوء مدیریت‌های گذشته از این سرمایه‌های ارزشمند نتوانسته گرد محرومیت را از سیمای این استان بزداید.
استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب ایران واقع شده است و به عنوان کریدور شمال به جنوب کشور محسوب می‌شود و یک درصد جمعیت کشور را دارد.
این استان در گردشگری جزء استان‌های برتر است و دومین استان نفت خیز کشور می‌باشد و معادل ۲۰ درصد پیک تولید نفت و گاز کشور در گچساران و بهمئی تولید می‌شود.
۴۰ درصد گونه گیاهان دارویی در استان تولید می‌شود که استان در این زمینه در کشور رتبه اول را دارد به طوری که وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین ثروت‌های ناشناخته در این استان بشمار می‌رود.
استانی چهارفصل که به اندازه ۶۰کشور مأمن گیاهان دارویی است
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور درزمینه تولید گیاهان دارویی است به گونه‌ای که به گفته کارشناسان به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می‌روید.
به لحاظ جغرافیایی استان چهار فصل است و دو اقلیم سردسیر و گرمسیر دارد و ۹۰ درصد استان پوشش جنگل است و بعد از استان‌های شمالی دومین استان جنگلی است.
دومین استان منابع آب، استان کهگیلویه و بویراحمد است و ۱۰ درصد آب‌های کشور از این استان سرازیر می‌شود و رودخانه‌های مارون، بشار و زهره و آبشار‌های کردوغ، تنگ تامرادی، بهرام بیگی و چشمه‌های جوشان جشمه میشی، چشمه بلقیش و طسوج بی‌نظیر هستند.
کهگیلویه و بویراحمد قابلیت‌های بسیاری در کشاورزی دارد به لحاظ محصولات کشاورزی در سیب درختی رتبه هشتم، گردو رتبه ششم، ماهیان سردابی رتبه سوم را داراست.
در مجموع این استان با توانمندی‌های بی‌نظیر در منابع مختلف و حتی نیرو‌های انسانی شاخص به دلیل محرومیت‌های عمیق به جا مانده از سال‌های گذشته، نیازمند نگاه توسعه مدارانه دولت سیزدهم است.
مدیران ارشد استانی و مدیران دستگاه‌های مختلف اجرایی در این مدت ۲ سال تلاش کرده‌اند پا به پای قافله پرشتاب توسعه در دولت سیزدهم پیش روند و یکی از شواهد این امر هم ۴۳ سفر شهرستانی استاندار و تیم همراهش به مناطق مختلف و دوردست استان طی یکسال نخست دولت است که بی‌وقفه ادامه دارد.
گام اول) تحول در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت توجه بسیاری به مناطق محروم و صعب العبور دارد و در برخی روستا‌های استان به دلیل وجود رودخانه‌های وحشی و عمیق مردم در مناطق روستایی در خطر تردد قرار داشتند و برای نمونه عبور از رودخانه مارون بسیار خطرناک است.
سید علی احمدزاده بیان کرد: در حوالی روستای شهید طیب عملیات احداث پل در حال ساخت است که این پل این روستا‌ها را از بن بست خارج می‌کند.

وی ادامه داد: اکنون برخی از این روستاییان با گرگر تردد می‌کنند اما به زودی پل برای آن‌ها ساخته می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: ۱۶۶ متر پل بر روی رودخانه مارون برای ۱۴۰۲ باید به بهره‌برداری برسد، پایه‌های پل تمام شده است و عرشه پل باید اجرایی شود.
احمدزاده بیان کرد: در حوالی رود سمه خیلی شریط برای عبور سخت بوده و افرادی در این رابطه جان خود را از دست داده‌اند.
وی تصریح کرد: در منطقه جلاله، وجود رودخانه خرسان که از سرشاخه‌های اصلی کارون است، ارتفاع آب آن بالاست و روستاییان با مشکل مواجه می‌شوند، اکنون پلی در حال ساخت است و از محل اعتبارات عملیات اجرایی آن سرعت گرفته است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مناطق محرومی موشمی‌ها، سادات چاهن، سیلاب کلوار و ۳۲ روستا در مسیر آن، به سرعت زیرساخت‌های اجرایی در حال انجام است.
وی تأکید کرد: در پیچاب باشت ۶۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده زیرا سرآسیاب در منطقه پیجاب فاقد جاده روستایی است و در تلاشیم دسترسی برای مردم ایجاد شود.
احمدزاده افزود: در روستای کنده گوراب عبور مردم از رودخانه شاه بهرام است و تردد برای مردم بسیار سخت است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در نزدیکی یاسوج، منطقه کوشک روستایی به نام پاگوش وجود دارد که کد روستایی نداشت و یک معدن مس در آنجا بوده و بهره‌برداری کرده‌اند اما تکلیف نکرده‌اند این معدن مس خدماتی را از محل مسئولیت‌های اجتماعی به این مناطق بدهد.
وی تصریح کرد: این روستا با ۲۰ خانوار از همه خدمات محروم بودند اما اکنون بنیاد مسکن مکلف شده خانه‌های مردم را بازسازی کند.
احمدزاده عنوان کرد: حکومت اسلامی به همه مناطق خدمات‌رسانی کرده است و ما هر چه داریم به می‌منت انقلاب اسلامی است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: همه روستا‌ها فاقد جاده بودند اما اکنون همه روستا‌ها جاده دارند اما برخی خاکی‌اند که باید جاده‌هایشان سریع‌تر از آسفالت بهره‌مند شوند.
وی ابراز کرد: هزینه جاده در این استان بسیار بالاست برای ساخت یک کیلومتر باید ۶ برابر استان‌های دیگر هزینه کرد و گاهی ۱۵ میلیارد تومان تنها برای یک کیلومتر هزینه می‌شود.
احمدزاده افزود: برای گازرسانی در ببیشتر مناطق (همچون زیلایی و لوداب) و شبکه‌های آبرسانی چند برابر میانگین کشور هزینه می‌برد اما کار بنا بر تأکید آیت الله رئیسی کار سرعت گرفته است و کار‌های بی‌نظیری در حال انجام است.
گام دوم) رشد چشمگیر بودجه کهگیلویه و بویراحمد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان از نظر اعتبارات عمرانی در سال ۹۹ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ حدود هزار و ۲۴۶میلیارد تومان، سال ۱۴۰۱ حدود هزار و ۵۵۰میلیارد تومان، در لایحه امسال ۲هزار و ۳۵ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.
احمدزاده عنوان کرد: رشد اعتبارات عمرانی کهگیلویه و بویراحمد سال ۱۴۰۰ حدود ۸۷ درصد، در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۴ درصد رشد و در لایحه ۳۱ درصد رشد بوده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳۷۰پروژه عمرانی در استان در دست اجرا است.
وی تأکید کرد: اعتبارات هزینه‌ای مربوط به ۲۲ دستگاه تابع استانی در لایحه امسال ۷۸۵ میلیارد تومان است.
احمدزاده اضافه کرد: درآمد‌های استانی در لایحه امسال هزار و ۴۸۶میلیارد تومان است و ۲۰ درصد رشد بودجه‌ای داشته است، رشد آن در سال‌های قبل زیاد بود و استان توان وصول این درآمد‌ها را نداشته است.
گام سوم)اخذ مجوز ماده ۲۳ چند پروژه مهم
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: فاضلاب جنوب شهر یاسوج که مشکل جدی داشت و ماده ۲۳ آن با پیگیری‌های بسیار اخذ شد و همچنین مجوز فاضلاب لنده و باشت در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر هم گرفته شد.
احمدزاده افزود: یکی از پروژه‌های مهم جاده باغملک، سپس دیشموک و چارؤسا، پل پریم باشت است که در نهایت به جاده شیراز وصل می‌شود که این پروژه هم با جلسات مهم ماده ۲۳ اخذ و اعتبار آن پایدار است.
وی بیان کرد: سد سقاوه یکی از دغدغه‌های مردم این منطقه بود که با تلاش‌های انجام شده مجوز آن اخذ و به زودی هم کلنگ زنی خواهد شد.
احمدزاده تأکید کرد: سد آبریز یکی از پروژه‌های مهم و دغدغه‌های مردم استان کهگیلویه و بویراحمد است که مجوز زیست محیطی آن گرفته شد و هنوز مطالعات آن توسط وزارت نیرو تکمیل نشده است.
گام چهارم) پیشرفت فیزیکی مطلوب چند طرح شاخص در استان
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از دغدغه‌های مردم سد تنگ سرخ بود که تأمین آب شهرستان بویراحمد و حومه از این سد است و مطالبه به حق مردم است.
وی ابراز کرد: تنها پروژه‌ای است که از محل ماده ۵۶ توانسته تسهیلات بگیرد این پروژه بوده که ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفته است و اکنون این پروژه با ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
احمدزاده ادامه داد: تا دو سال پیش این پروژه ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و هم اکنون طرح سد تنگ سرخ بویراحمد ۶۳۵ میلیارد تومان اعتبار دارد و در حال فعالیت است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای آبرسانی به لیکک، آبرسانی شهر‌های دهدشت به چرام و چندین پروژه مهم در حوزه آب گام‌های مهمی برداشته شده است.
وی بیان کرد: جاده پاتاوه به دهدشت در سال ۷۳ یکی از پروژه‌های مهم از سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به این استان است و یکی از آرزو‌های مهم مردم این دیار است که پروژه به بهره‌برداری برسد.
احمدزاده ابراز کرد: از محل سفر رئیس جمهور در مهرماه سال گذشته به این پروژه ۴۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و در این مدت ۲ سال زیر بار ترافیک محلی رفت.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک تونل آن به حدود ۳۰ متر ریزش کرده و پیش‌بینی می‌شود این پروژه حیاتی که آرزوی ۳۰ ساله مردم کهگیلویه و بویراحمد است، تا مردادماه به بهره‌برداری برسد.
گام پنجم) ۷ هزار میلیارد تومان مصوبات سفر رئیس جمهور
احمد‌زاده بیان کرد: در سفر اول رئیس جمهور سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل سفر و بخشی هم از متمم سفر به استان اختصاص یافت و جمعاً حدود هفت هزار میلیارد تومان مصوبات سفر بوده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۴۷ درصد تعهد سازمان برنامه و بودجه استان در این رابطه تحقق پیدا کرده است.
احمدزاده افزود: میزان اعتبارات تخصیصی از سفر تاکنون از سوی سازمان برنامه و بودجه و سایر وزارتخانه‌های و نهاد‌های حکومتی ۲ هزار و ۴۵۴ میلیارد تومان بوده است که این میزان پول وارد استان شده است.
احمدزاده گفت: میزان تسهیلات مصوب سفر ۲ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان بوده ولی میزان تسهیلات پرداختی به متقاضیان از ابتدای سفر تاکنون ۲ هزار و ۴۷۳ میلیارد تومان بوده است.
وی بیان کرد: به این معنا که میزان پرداختی از خود سفر بیشتر شد و چون تعداد متقاضیان زیاد بود توجه بیشتری انجام گرفت و بیشتر از تسهیلات مصوب به متقاضیان سرمایه‌گذاری و اشتغال در سطح استان پرداخت شده است.
نرخ بیکاری استان در سال ۹۹ از ۱۰. ۹ درصد، سال ۱۴۰۰ حدود ۹. ۱ درصد، و در سال جاری ۷. ۶ درصد رسیده که کاهش چشمگیری داشته است.
سال‌های متمادی، استان نرخ تورم رتبه اول را داشته است که در برهه کنونی رتبه ۱۹ را دارد و کاهش داشته است.
برچسب ها :
سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان بویراحمد گردشگری گلزار شهدای یاسوج پروژه های عمرانی اعتبارات اعتبارات عمرانی راه های ارتباطی جاده روستایی شهرستان گچساران شهرستان کهگیلویه شورای برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد یاسوج سید احسان عسکری معاون اقتصادی معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ترافیک شهرداری سایت دفن زباله دشتروم ساماندهی سایت دفن زباله دوپشته دشتروم سایت دفن زباله دوپشته دشتروم سید جواد هاشمی مهر معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اعتبارات سفر ریاست جمهوری اعتبارات کهگیلویه و بویراحمد راه های روستایی جاده پاتاوه به دهدشت جاده پاتاوه – دهدشت جاده یاسوج سمیرم جاده یاسوج اصفهان جاده شیراز یاسوج جهانگیر شاهینی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد بودجه اعتبار انتصاب نظام اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما

گچساران
Iran, Islamic Republic of
تمام اینایی که گفتین مصوب تاجگردون بوده
پیمان
Iran, Islamic Republic of
جمع بکن بابا بی لیاقت
هادی
Iran, Islamic Republic of
پس با این حساب باید بگردیم بينم کجا هزینه شده به پیغمبر یک درصد پیشرفت در استان نشده. مگه میشه مگه داریم شما خدا را در نظر بگیرید لطفا مردم همه چیز رو درک می کنن
Iran, Islamic Republic of
باسلام اگر جناب استاندار میخواهدمحبوب باشد هرچه زودترفرماندار کهگیلویه رابرکنارواخراج ازکاربرای همیشه کند
United Kingdom
خدا دکتر احمدزاده رو حفظ کنه،درود درود
Romania
گام اصلی گریه برای مناطق محرومه که نگفتین
هجیر
Iran, Islamic Republic of
دررسانه ها می خوانیم که استاندار دلسوزوبرای مشکلات مردم استان فعال است ولی منطقه ما در۲۵ کیلومتری یاسوج قرار دارد وفاقد جاده آسفالته وآب آشامیدنی وگاز وطرح هادی وخانه بهداشت وغیره هستیم بارها به حضور استاندار وفرماندار ومدیران رسیده ایم وبادعوت ما فرماندار ومدیران شهرستان به منطقه تشریف آورده اند وخودشان گفته اند از کل منطقه استان محروم ترند روستاهای چاه پازنان وچشمه بلوطک وچشمه تاکی وچشمه سرخ وتوت آب درمنطقه دشتروم واقع گردیده اند و۱۴ نفر ازجوانان خویش راتقدیم انقلاب کرده اند که نسبت بهجمعیتشان ازکل کشوررتبه بالاتری ازشهداع وجانبازان وبسیجیان راتشکیل می دهندحتی روستای چاه پازنان فاقد فضای آموزشی است البته هرچه از استاندار دعوت کردهایم کهبه این منطقه بازدید فرماید نسبت به خواسته اهالی توجهی نکرده البته آقای روشنفکر قول داده که به منطقه تشریف بیاورد هنوز هم موفق بهدیدارش درمنطقه نشده ایم ما ازاستاندار ونماینده مردم تقاضامندیم به منطقه دیداری فرمایند ازهمکاری شماها ممنونیم
Iran, Islamic Republic of
حرف تا عمل
مناطق محروم همیشه مرحوم می‌مانند فریادرسی نیست
سجاد
Iran, Islamic Republic of
بر چه اساس نرخ بیکاری را میزنید
مگه مسئولین استان سواد اقتصادی دارند
Iran, Islamic Republic of
چرا باید قبض گاز پرداخت شده دوباره باید پرداخت بشه؟ این روزها بلایی است که داره روستاییان رو گرفتار می کنه
Iran, Islamic Republic of
چرا باید قبض گاز پرداخت شده دوباره باید پرداخت بشه؟ این روزها بلایی است که داره روستاییان رو گرفتار می کنه
صندلی خاص برای علی دایی

صندلی خاص برای علی دایی

نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین ...
چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی در فقدان کنترل تسلیحات موجودی زاردخانه‌های هسته‌ای ...
رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

 به تازگی خبرها و شایعاتی درباره تغییرات در کابینه دولت سیزدهم به گوش می‌رسد؛ تغییراتی ...
1