تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۸
کد مطلب : ۴۵۸۹۸۲
خبرهای امیدوار کننده رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد؛

معتمدی‌پور در گلخانه بلوبری یاسوج چه گفت؟

۰
معتمدی‌پور در گلخانه بلوبری یاسوج چه گفت؟
کبنا ؛سیدعلی معتمدی‌پور_رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد_ همراه جمعی از مسوولین حوزه کشاورزی و خبرنگاران از اولین گلخانه بلوبری استان در یاسوج بازدید کرد. معتمدی در این بازدید گفت: لازمه به عمل رسیدن کشاورزی هم‌فکری و هم‌بستگی بین مروجان و نوآوران علمی از یک سو و تولیدکنندگان و فناوران بخش کشاورزی از سوی دیگر است. ما نباید از یک کشاورز غیرعلمی انتظار نوآوری داشته باشیم و این انتظار نابه‌جایی است؛ اما نوآوران بخش کشاورزی می‌توانند در بخش اجرای تخصصی و علمی حرفی برای گفتن داشته باشند.
معتمدی با اشاره به جلسه ستاد تنظیم با حضور استاندار، گفت: در جلسه‌ ستاد تنظیم شد تلاش شد تا خلأهای اصلی استان در یک سال گذشته بررسی شود که آمایش داده شوند و به نحوی برای کل استان برنامه‌ریزی شود و نیازهای اصلی استان در بخش صنایع  تبدیلی و تکمیلی رفع شود. نیاز است این برنامه‌ها، سرمایه‌گذاران و این نوع فعالیت‌ها تبیین و تشویق شود.
معتمدی در ادامه افزود: تسهیلات تبصره 16یا 18وارد می‌شود؛ اما به صنایعی پرداخت می‌شود که اشباع شده است این امر باعث ضرر سرمایه‌گذار و هدر رفتن تسهیلات می‌شود بنابراین اگر خلأهای استان را شناسایی کنیم و خوب برنامه‌ریزی کنیم می‌توانیم منابع و تسهیلات را به سمتی سوق دهیم که نیاز اساسی کشاورزی استان رفع شود و هم کشاورزی استان به سمت اقتصادی‌شدن پیش رود. برای نمونه اقدام مربوط به سردخانه‌ها از ابتدای انقلاب تا کنون 16 هزار و 800 تن ظرفیت سردخانه‌ای در سطح استان به وجود آمده بود که  30 هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای به استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه خواهد شد.
وی تصریح کرد: در استان‌های بزرگ اطراف ما دوست دارند بازار مصرف و خرید داشته باشند خیلی رغبتی ندارند بعضی زیرساخت‌ها در استان ما ایجاد شود؛ اما ما تلاش کردیم همانطور که رتبه سوم در تولید آبزیان را داریم خوراک آبزیان را نیز خودمان تولید کنیم و این یعنی یک تحول بنیادین که برابر است با سود تولیدکننده، سود مردم  و سود سرمایه‌گذار. این خلأیی بود در استان که سعی کردیم آن را حل کنیم.
معتمدی با اشاره به وضعیت تولید آبزیان در استان گفت: در استان حدود 20 هزار تن تولید آبزیان داشتیم؛ اما یک گرم خوراک آبزیان در استان تولید نمی‌شد؛ اکنون 85 هزار تن فضا در سطح استان ایجاد کردیم تا خوراک آبزیان را در سطح استان تأمین کنیم و حتی خارج از استان صادر کنیم.  این طرح سال گذشته کلنگ‌زنی و اکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی افزود: نزدیک به 900 میلیارد تومان از حوزه اعتبارات ملی به سردخانه، خوراک آبزیان، رب گوجه فرنگی و دیگر کارخانه‌ها اختصاص داده شده است که این دولت در زمینه اقتصاد کشاورزی به توسعه و رشد برسد؛ اما زمانی می‌توانیم دم از اقتصاد کشاورزی بزنیم که کشاورز بازار مصرف محصولش را شناسایی کند.
  معتمدی تصریح کرد: اصلاح الگوی کشت؛ یعنی گوجه را در شرایطی تولید کنیم که میزان آب مصرفی برای کشت گوجه بیش از قیمت فروش گوجه نباشد مثل ماجرای مازاد گوجه که امسال در استان پیش آمد. آب را بیخود هدر ندهیم و محصولات استراتژیک را تقویت کنیم مثل گندم. اصلاح الگوی کشت اکنون در حال برگزاری است و زیرمجموعه‌هایی دارد مانند کشت قراردادی، توسعه گل‌خانه‌ای مثلاٌ کشت گوجه در فضای آزاد را کاهش دهیم به کشت گل‌خانه‌ای رو بیاوریم؛ زیرا گل‌خانه کنترل شده و مصرف آب کمتری دارد. این سیاست‌های اساسی برای توسعه کشاورزی استان است.
 معتمدی ضمن تشکر از اصحاب رسانه در این نشست گفت: رسانه‌ها نقد کنند؛ اما نقد کارشناسانه نه غیرکارشناسانه. نه اینکه از یک نقطه ضعف کوچک یک مسئله بزرگ بسازند و باعث تخریب یک مدیر و ناامیدی مردم شوند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهیلویه و بویراحمد با اشاره به میزان مصرف مرغ در استان گفت: در سطح استان در بحث مرغ مشکل داشتیم و بخش زیادی از مرغ مصرفی ما از استان‌های همجوار تأمین می‌شد.  در دو ماه گذشته تلاش کردیم دو سه زنجیره تولید مرغ در سطح استان راه‌اندازی شود. یک ماه اخیر جوجه‌ریزی کمتر شده بود و میزان 264هزار قطعه شد که بایست نزدیک به 500 یا 600 قطعه می‌شد تا ضررکرد قبلی را جبران کند.
وی افزود: در عوض برای ایام تعطیلات عید 2هزارتن مرغ گرم برای 5 اسفندماه تا 15فروردین برنامه‌ریزی شده که در زمان بیشترین پیک مصرفی با مشکل مواجه نشویم. یک میلیون قطعه جوجه‌ریزی بالاترین رقمی که تاکنون در بحث جوجه‌ریزی انجام شد برای ایام عید در نظر گرفته شد.
معتمدی در ادامه گفت: دیروز صدتن مرغ منجمد در استان تخلیه کردیم 250تن دیگر در حین حمل است که وارد استان شود. تا الان قیمت مرغ منجمد53هزارتومان بود که اکنون قیمت از 9 صبح امروز به 43 هزار تومان کاهش یافت. از 5 اسفند به بعد ما حداکثر مرغ گرم را در بازار وارد خواهیم کرد و مشکلی نخواهیم داشت و کل ذخایر استان که تا پارسال دویست تن ظرفیت ذخیره‌سازی داشتند که اکنون به هزارتن افزایش یافته است و اکنون از لحاظ دپوی این ذخایر مشکلی نداریم.
وی همچنین درباره قیمت گوشت قرمز گفت: 290 تن سهمیه جدید گوشت قرمز منجمد وارد کردیم. قبلاٌ نیز گوشت توزیع می‌شد؛ اما چون اطلاع‌رسانی به درستی انجام نمی‌شد مردم نمی‌دانستند به کجا مراجعه کنند؛ اما حالا این اطلاع‌رسانی دقیق را در برنامه خود داریم و روزانه به محض هر توزیعی که انجام می‌دهیم از طریق روابط عمومی جهادکشاورزی اعلام می‌شود و همچنین از طریق سایت‌های خبری و صدا و سیما اطلاع‌رسانی خواهدشد.
معتمدی افزود: قیمت گوشت قرمز از 230 هزارتومان شروع می‌شود و گوشت باکیفیت‌تر با قیمت 290 و 300 هزارتومان به فروش خواهد رسید. این قیمت مدیریت می‌شود تا زمانی که گوشت گرم جدید وارد بازار شود بنابراین با تیم اقتصادی که در استان وجود دارد این هماهنگی‌ها صورت می‌گیرد. تیم اقتصادی مرکب از معاون اقتصادی استاندار، جهادکشاورزی، تعزیرات، اتحادیه‌ها و خود بخش خصوصی) همه این‌ها متحد یک قیمت را اعلام می‌کنند.
معتمدی با اشاره به هدف برگزار این نشست گفت: هدف از این جلسه اعلام یک ریل‌گذاری کلی در بخش کشاورزی است. راه اقتصادی کردن استان این است که  به صنایع و محصولات جدید بهای بیشتری داده شود. به عنوان مثال سال‌های سال هندوانه به عنوان یک کشت اقتصادی در استان ما شناخته شده در حالی که اگر آب، خاک، زمان و دیگر مسائل را در نظر بگیریم یک کشت اقتصادی نیست. شاید برای کشاورز دویست میلیون سود داشته باشد؛ اما از نظر اقتصاد کشاورزی یک کشت اقتصادی نیست. اگر کشاورز دنبال سود است به جای گوجه و هندوانه محصولی که یک مزیت علمی، اقتصادی و... را دارد توسعه دهد. ما برای تولید اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان ظرفیت این کارها را داریم.
وی افزود: بنابراین ما باید تمرکزمان را روی دو نوع تولید بگذاریم؛ تولیدی که نیاز ما است یا تولیدی که ارزش افزوده دارد این توسعه رشد اقتصادی است. اکنون ما تنها استانی هستیم که رشد توسعه اقتصادی را تعریف کردیم و می‌دانیم امسال اگر صد تن کالا داریم سال آینده باید این مقدار به 110تن افزایش یابد و راه افزایش را می‌دانیم. قطع به یقین این برنامه‌ها ایراداتی دارد و نیاز به راهنمایی، همفکری و مشورت دارد و در این سیاست‌گذاری حتماٌ به یخش خصوص نیاز خواهیم داشت.
معتمدی در ادامه گفت: سیاست‌ خود را بر بخش‌هایی گذاشتم که باعث توسعه اقتصاد خواهد شد از قبیل  طرح‌های کلان تحول‌زا در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی یا محصولات گل‌خانه‌ای، اصلاح الگوی کشت و کشت قراردادی که در این مورد رتبه اول در کشور را داریم. البته ریسک کشاورزی، حرکات و تولیدات سینوسی در کشاورزی یک اصل است و همه اینها وجود دارد. ما می‌توانیم توسعه یابیم و این توسعه و رشد را نشان دهیم و تشویق کنیم. اگر نقاط منفی را می‌گوییم نقاط مثبت را هم بگوییم.
وی افزود: تا قبل از دولت جدید 33و نیم هکتار گلخانه فعال و هشت شهرک کشاورزی در استان وجود داشت که شاید مجموع پیشرفت همه این شهرک‌ها به 35درصد نمی‌رسید؛ اما تسهیلات و اعتبارات عمرانی را به سمت برخی از طرح‌های تحول‌زا مثل گلخانه‌ای بردیم و اکنون 137هکتار زیرساخت گلخانه‌ای داریم. با یک محصول اقتصادی می‌توانیم این ظرفیت را ایجاد کنیم و اقتصادکشاورزی را توسعه دهیم. تا کنون 25میلیارد تومان به زیرساخت گلخانه‌ها تزریق شد و با یک تمهیدات جزئی دیگر می‌ توانیم برخی از این زیرساخت‌ها را واگذار کنیم. آموزش‌های لازم به کشاورزان و سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و بعد زیرساخت‌ها را تحویل خواهند گرفت تا اقتصادی روبه رشد داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

صندلی خاص برای علی دایی

صندلی خاص برای علی دایی

نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین ...
چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی در فقدان کنترل تسلیحات موجودی زاردخانه‌های هسته‌ای ...
رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

 به تازگی خبرها و شایعاتی درباره تغییرات در کابینه دولت سیزدهم به گوش می‌رسد؛ تغییراتی ...
1