تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۴۷۵۰۴۶
سقفی برای دانش‌‌اندوزی؛

خدمات ویژه بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی در کهگیلویه و بویراحمد / ساخت و تکمیل 70 مدرسه / بورسیه 59918 دانش‌آموز

۰
کبنا ؛تحصیل در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط خاص توپوگرافی، سخت‌گذر بودن و هزینه‌های بالای ساخت‌وساز مشکل است این را تنها دانش‌‌آموز روستایی می‌فهمد که در سرمای زمستان و گرمای طاقت‌فرسای تابستان در کلاس‌‌های تنگ، تاریک و ناایمن مشق زندگی می‌آموزد. تحصیل در شرایط سخت را آموزگاری می‌داند که که برای پرداختن زکات علم خود مشقت و مصیبت‌های زیادی را متحمل می‌شود.
اگر چه به برکت انقلاب اسلامی به توسعه فضاهای آموزشی این استان توجه ویژه‌ای شده است، اما استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ کمبود فضای آموزشی رنج می‌برد و وضعیت شهرستان بویراحمد به لحاظ فضای آموزشی سیاه است؛ بنابراین تأمین فضای آموزشی استان همچنان نیازمند کمک خیرین است.
وضعیت فضاهای آموزشی در یاسوج (مرکز شهرستان بویراحمد)، دهدشت (مرکز شهرستان کهگیلویه) و حتی "لیکک" (مرکز شهرستان بهمئی) نامطلوب است به‌نحوی‌که مطابق با نظر کارشناسان مرکز استان (یاسوج) یکی از هفت شهرستان سیاه کشور از نظر فضای نامطلوب آموزشی است. حاشیه‌های پرتراکم و پرجمعیت شهر یاسوج در عین نبود امکانات رفاهی مناسب نیز از فضای آموزشی کافی محروم است که اثرات خود را بر کاهش تحصیلی دانش‌آموزان خواهد داشت چرا که در حال حاضر مطابق با نظر رئیس آموزش‌وپرورش شهرستان بویراحمد ۲۲ هزار و ۷۷۵ دانش‌آموز در مدارس حاشیه شهر یاسوج در حال تحصیل هستند و مطابق با نظر مدیرکل نوسازی مدارس حداقل نیازمند پنج مجتمع آموزشی در حاشیه‌های این شهر هستیم.
به گزارش کبنا، در ادامه عملکرد بنیاد علمی آموزشی قلم چی را در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد مورد بررسی قرار می‌دهیم.
بنیاد علمی آموزشی قلم چی (وقف عام) یکی از ارگان‌هایی بوده که تاکنون نقش خوبی را در استان‌های محروم برای ایجاد کلاس‌های درس ایمن ایفا کرده است. در این میان نگاه این نهاد به استان محروم کهگیلویه و بویراحمد قابل‌تأمل است.
عملکرد بنیاد قلم چی در بسیاری از حوزه‌های آموزشی و زیر ساختی استان کهگیلویه و بویراحمد ملموس و خیرکننده است و با همکاری مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان نزدیک به یک دهه این فعالیت شروع شده است.
به‌گونه‌ای که طبق گفته‌های ریحان ناجی مقدم نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساخت و تکمیل ۷۰ مدرسه و هوشمندسازی ۴۰ کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد توسط این نهاد انجام شده است.
وی ادامه داد: هم اینک نیز هوشمندسازی ۱۱۰ مدرسه در استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است.
ناجی مقدم تأکید کرد: هوشمندسازی هر مدرسه ۳۲۰ میلیون ریال هزینه دارد که ۵۰ درصد آن را بنیاد قلم چی می‌دهد. بازسازی پنج خوابگاه دانشجویی، تجهیز ۲ سالن مطالعه دانشگاهی (دانشگاه یاسوج) تجهیز ۱۲ کتابخانه‌ی مدرسه‌ای از دیگر اقدامات این نهاد در استان بوده است.
نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بورسیه ۵۹ هزار و ۹۱۵ دانش‌آموز در ۱۸ سال گذشته انجام شده که پنج هزار نفر دیگر هم به‌زودی به آن اضافه می‌شود.
وی ادامه داد: اکنون ۱۶ خوابگاه دیگر نیز در تمام سالن‌های مطالعات دانشگاه دولتی در حال تجهیز میز و صندلی است. تجهیز این تعداد خوابگاه، با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال که ۳۰ درصد آن را بنیاد قلم چی تقبل کرده، انجام می‌شود.
ناجی مقدم تأکید کرد: کمک‌هزینه تحصیلی ماهانه به یک هزار و ۶۵۸ دانش‌آموز در ۱۸ سال گذشته اهدای ۱۱ هزار و ۶۷۸ جلد کتاب به ۶۵ کتابخانه عمومی نیز انجام پذیرفته است.
نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در مهرماه سال ۹۴ حدود ۳۰ مدرسه پیش‌ساخته روستایی و عشایری توسط این نهاد اهدا شده زیرا در آن زمان بسیاری از مسیرها صعب‌العبور و هزینه ساخت بسیار بالا و تعداد دانش‌آموزان بین پنج تا ۱۳ نفر بوده‌اند و مدارس پیش‌ساخته به این مناطق حمل می‌کردند.
وی بیان کرد: در خرداد ۱۳۹۴ قرارداد بسته شد و مهرماه همان سال هم افتتاح شدند. ۲۲ میلیون هزینه هر مدرسه شده و حدود ۴۰ تا ۶۰ میلیون ریال هم هزینه هر سرویس بهداشتی شده است. کل هزینه ساخت را بنیاد داده است.
ناجی مقدم تصریح کرد: ۲۲ مترمربع زیربنای مدرسه است، ۶ مترمربع هم سرویس بهداشتی است. از سال ۹۶ تاکنون مشارکت بنیاد قلم چی در این پروژه‌ها ۵۰ درصد بوده است.
نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: هزینه مدارس کانکسی در سال ۹۵ به حدود ۵۰۰ میلیون ریال رسید.
وی با اشاره به ساخت مدارس روستایی و عشایری با مشارکت نوسازی مدارس استان، ادامه داد: این امر باعث شده تعداد قابل‌توجهی مدارس سه الی ۹ کلاسه در استان ساخته شود.
ناجی مقدم اضافه کرد: این همکاری از سال ۹۴ شروع شده و در این مدت با همیاری مجمع خیرین مدرسه‌ساز و همکاری مدیران فعلی و اسبق نوسازی مدارس و اداره کل آموزش‌وپرورش استان توانسته‌ایم این مهم را رقم بزنیم.
نایب‌رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال ۹۸ درخواست برای کانکس رنگ باخت و ایجاد پروژه‌های عادی رونق گرفت. فروردین‌ماه ۱۴۰۰ حدود ۱۳۹۸ قرارداد بسته شد؛ اما تغییر مدیریت در استان شکل گرفت و تغییراتی ناخواسته حاصل شد.
ناجی مقدم با اشاره به ارتقای خوابگاه‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاه یاسوج، گفت: در قالب طرح ۴۰، ۳۰ و ۳۰ این خوابگاه‌ها تجهیز و بازسازی شدند به‌گونه‌ای که ۴۰ درصد صندوق رفاه و ۳۰ دانشگاه و ۳۰ درصد خیر مشارکت می‌کند.
وی افزود: در این طرح خوابگاه‌های درجه پنج و قدیم بازسازی می‌شوند و بازسازی آن یا تأسیساتی و یا تجهیزانی است که یکی مربوط به فنی و حرفه‌ای و چهار مورد مربوط به دانشگاه بوده است.
وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در خصوص دانشگاه یاسوج، ادامه داد: تجهیز ۲ باب سالن مطالعه مرکزی کتابخانه استاد بهمن بیگی در سال ۹۸ انجام شده است و با سرمایه‌گذاری سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بنیاد قلم چی فضای مطالعه برای ۷۰۰ دانشجو فراهم شده است که در حال حاضر طبق گزارش مدیریت دانشگاه در ایام امتحانات به‌صورت ۲۴ ساعته از این سالن مطالعه‌ها استفاده می‌شود.
ناجی مقدم تصریح کرد: همچنین کتاب تخصصی برای کتابخانه مرکزی و دانشکده فنی دانشگاه یاسوج به مبلغ یک میلیارد ریال در سال گذشته انجام‌گرفته است.
ناجی مقدم تأکید کرد: هرسال اهدای کتاب به نهاد کتابخانه‌ها به‌صورت ویژه به‌تمامی ۶۴ کتابخانه‌ای که زیر نظر نهاد استان هستند، انجام می‌گیرد. کتاب چاپ روز به انتخاب خود مدیران نهاد کتابخانه اهدا می‌شود و در دو سال قبل بیش از ۱۲ میلیارد ریال به این مجموعه کتاب اهدا شده است.
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان در سال جاری به نهادکتابخانه‌‌های استان کهگیلویه و بویراحمد کتاب اهدا می‌شود.
لازم به ذکر است باتوجه‌به استقبال دانش‌آموزان و همکاری بسیار ویژه نهاد کتابخانه امسال برنامه داریم در دو نوبت کتاب به نهاد کتابخانه‌ها اهدا کنیم.

عملکرد بنیاد علمی آموزشی قلم چی به شکل PDF قابل مشاهده است.

خدمات ویژه بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی در کهگیلویه و بویراحمد

خدمات ویژه بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی در کهگیلویه و بویراحمد

خدمات ویژه بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی در کهگیلویه و بویراحمد

خدمات ویژه بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی در کهگیلویه و بویراحمد

خدمات ویژه بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی در کهگیلویه و بویراحمد

خدمات ویژه بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی در کهگیلویه و بویراحمد

خدمات ویژه بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی در کهگیلویه و بویراحمد

 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
قلم چی دارای گردش مالی ۳۰ هزارمیلیارد تومان درکشوراست که از پرداخت مالیات معاف است .چنانچه مالیات این مبلغ طبق روال قانونی پرداخت شود می توان چندین برابر وضع موجود مدرسه و غیره ساخت . بنابراین با این تعدادساخت مدرسه منتی بردوش مردم ندارد
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
فایل های مرتبط
1