تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۶
کد مطلب : ۹۸۳۳۴

محرومیت بی‌سوادان از خدمات دولتی

۰
کبنا ؛ ۳۵۰۰ نفر از طریق کلاسهای سوادbaghrzadeآموزی به درجات بالای علمی رسیده اند
معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: تاکنون سه هزار و ۵۰۰ نفر در کشور شناسایی شده که با حضور در کلاس های سوادآموزی توانسته اند به درجات بالای علمی شامل لیسانس و بالاتر دست یابند.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، علی باقرزاده عصر در نشست با جمعی از خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج افزود: از سال ۵۸ تاکنون حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور در کلاس ها و دوره های سوادآموزی شرکت کرده اند.
وی بیان کرد: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰ نرخ باسوادی در کشور در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال حدود ۹۵ درصد و در گروه سنی ۱۰ تا ۲۴ سال نیز ۹۷ درصد است.
باقرزاده بدون اشاره به آمار، اظهار کرد: دو سوم افراد بی سواد در نقاط مختلف کشور را زنان تشکیل می دهند و بیشترین نرخ باسوادی در کشور مربوط به استان های تهران، مازندران، البرز، اصفهان و سمنان و کمترین نرخ باسوادی نیز متعلق به استان های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان، کرمان و لرستان است.
وی عنوان کرد: نرخ باسوادی جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است و تا پایان امسال نیز مشخصات تمام آنان در سامانه سوادآموزی کشور ثبت می شود.
باقرزاده ابراز داشت: سرشماری نفوس و مسکن سال ۵۵ نشان می دهد که نرخ باسوادی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال کشور ۵۲ درصد بوده در حالی که این میزان هم اکنون به حدود ۹۵ درصد رسیده است که موفقیت ارزنده ای محسوب می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور افزود: در سال ۹۳ حدود ۴۴۳ هزار نفر در کشور زیر پوشش دوره های سوادآموزی قرار گرفتند.
وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۲۴۰ هزار نفر بی سواد مطلق بودند، گفت: از این مجموع نیز ۲۰۰ هزار نفر دوره های تحکیم و تکمیل سواد را با موفقیت سپری کردند.
باقرزاده بیان کرد: شمارش افراد بی سواد کشور از روش سرشماری نفوس و مسکن به روش آمارها و داده های ثبت شده رسمی و نحوه ارایه آموزش به آنان نیز از سنتی به الکترونیکی تغییر خواهد کرد.
وی اظهار کرد: در مصوبه بهمن ۹۳ مجلس شورای اسلامی تنبیه ها و الزاماتی از اوایل سال ۹۵ برای افراد بی سواد کشور لحاظ شده است.
باقرزاده محدود شدن اعطای برخی امتیازات دولتی شامل اعطا یا تمدید گواهینامه رانندگی، صدور یا تمدید پروانه کسب و پرداخت مستمری به افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی را از مهمترین این الزامات اعلام کرد.
وی عنوان کرد: ایجاد و راه اندازی ۵۰۰ مرکز یادگیری محلی تا پایان سال ۹۴ برای افراد بی سواد کشور هدف گذاری شده که پس از نیازسنجی و امکان سنجی لازم این تعداد تا سه سال آینده به یک هزار و ۵۰۰ مورد می رسد.
باقرزاده ابراز داشت: نرخ باسوادی اتباع بیگانه دارای مجوز اقامت در ایران در ۲۰ سال گذشته از شش درصد به حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: کودکانی که به دلیل بدسرپرست یا بی سرپرست بودن، طلاق و اعتیاد والدین در معرض انواع آسیب های اجتماعی قرار دارند و از سوی مراکز خیریه تحصیل می کنند هزینه های تحصیل آنان به طور ۱۰۰ درصد از سوی سازمان نهضت سوادآموزی کشور پرداخت می شود.
باقرزاده گفت: آموزش کشاورزان بی سواد و کم سواد به منظور افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید از برنامه های در حال پیگیری سازمان نهضت سوادآموزی کشور است.
وی بیان کرد: دو جشنواره تولیدات و عکس سوادآموزی در سال ۹۵ در کشور برگزار و دستورالعمل آنها نیز به زودی به ۳۱ استان ابلاغ می شود.


راه‌اندازی ۱۵۰۰ مرکز یادگیری محلی در کشور طی سه سال آینده
معاون وزیر آموزش و پرورش از راه‌اندازی ۱۵۰۰ مرکز یادگیری محلی در کشور طی سه سال آینده خبر داد.


علی باقرزاده اظهار کرد: در حال جمعیت بی‌سواد کشور یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش به برنامه‌های سازمان سواد آموزی کشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۴۴۳ هزار نفر تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفتند که ۲۴۰ هزار نفر مطلقاً سواد نداشتند  و ۲۰۰ هزار نفر هم دوره تکمیل و تحکیم سواد آموزی را پشت سر گذاشتند.



وی، ریشه‌کنی بی‌سوادی را از مهم‌ترین اهداف سازمان سوادآموزش کشور دانست و افزود: تربیت شهروندان مومن و توانا برای برقراری ارتباط بهتر با دیگران هدف سازمان سوادآموزی کشور است.

باقرزاده بیان کرد: احیای شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی به ریاست معاون اول رئیس جمهور، چند وزیر کشور و همچنین رئیس مرکز آمار از اقدامات مهم سازمان سوادآموزی در سال ۹۳ بود که ۹۰۵ جلسه و سه هزار و ۱۳۰ مصوبه دستاورد این شورا بوده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: افرادی بی‌سواد ۱۰ تا ۴۹ سال که در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ در مراکز سوادآموزی ثبت‌نام و باسواد شوند ۲۰ درصد هزینه طرح به فرد قبول شده پرداخت می‌شود.

وی از راه اندازی ۱۵۰۰ مرکز یادگیری محلی در کشور طی سه سال آینده خبر داد و افزود: ۵۰۰ مرکز یادگیری در سال جاری و بقیه در سال‌های آینده راه‌اندازی می‌شوند.

باقرزاده به افزایش نرخ باسوادی در بین اتباع خارجی اشاره کرد و ادامه داد: آموزش اتباع خارجی خصوصاً اتباع کشور افغانستان که در ایران ساکن هستند در گذشته ۶ درصد بوده که هم‌اکنون نرخ باسوادی این افراد با افزایش ۱۰ درصدی به ۶۰ درصد رسیده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان از پوشش کودکان در معرض آسیب خبر داد و گفت: آموزش کودکان در معرض آسیب که تحت پوشش ادارات هستند به گونه‌ای است که آموزش و پرورش آنها را مورد حمایت قرار می‌دهد و شهریه آنها را از ۲۵ تا ۱۰۰ درصد پرداخت می‌کند.

نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1